Lecsúszott Oscar-díjasok

2011.09.13. 17:54

Nem hiába tartják az Oscar-díjat a filmes elismerések csúcsának. Sok esetben innen már csak lefelé visz az út. Összegyűjtöttük azokat az Oscar-díjas sztárokat, akik a szobor elnyerése óta sorozatosan gyenge filmekben szerepelnek, egysíkú szerepeket játszanak, és egykori ragyogásuk is megkopott.

Cuba Gooding Jr. (legjobb férfi mellékszereplő: Jerry Maguire, 1997)

Ha valaki arra keresi a választ, hogyan lehet egy Oscar-díjjal lejtőre tenni a karrierünket, Cuba Gooding Jr. a legkézenfekvőbb példa. Gyakorlatilag egyetlen filmcím nem jut róla eszébe senkinek - az 1996-os Jerry Maguire-ön kívül, amellyel az Oscar-díját nyerte. Persze nem arról van szó, hogy az elmúlt tizenöt évben ne játszott volna egy rakás filmben. Csak éppen egyik sem jött be.

Cuba Gooding Jr. átveszi az Oscar-díjat

Pedig kipróbált mindent: forgatott nagy sztárokkal másodhegedűsként (például Anthony Hopkinsszal az Ösztön-t, Robert De Niróval a Férfibecsület-et), volt nagy filmekben epizódszereplő (például a Lesz ez még így se, az Üldözési mánia, vagy a Pearl Harbour- Égi háború című filmekben), és kipróbálta, milyen abszolút főszereplőnek lenni. Nyilván ebben látta a fényes jövőt: Egy gyilkosság forgatókönyve, Robbanáspont, Kutyabajnok, Mocsok, és Döntő játszma - csak néhány cím azok közül, amelyekben ő volt a sztár, de nem ment vele sokra. Egyértelművé vált, hogy tömegeket nem tud bevinni a mozikba.

Forrás: [origo]
Pearl Harbour- Égi háború | Cuba Gooding Jr.

Hiába a jól csengő név (amelyet könnyen megjegyzett mindenki), a csibészes mosoly, a bevállalós karakter, az A listáról szinte észrevétlenül csúszott a B-re, majd onnan is lejjebb. A derékba tört karrier első jele volt, amikor csak a színesbőrű közönségnek szánt filmekben kapott főszerepet, olyanokban, mint a Hajó a vége, az Árnyékboksz, vagy az Oviapu 2., és nem valószínű, hogy megtiszteltetésnek vette, amikor Beyoncé Knowles mellette bontogatta színésznői szárnyait a Kísértés két szólamban című filmben. Aztán már azt is elvállalta, ha Eddie Murphy mellett komédiázhatott a Norbit-ban, egyértelmű epizódszerepben.

A legvégső stációt pedig akkor érte el, amikor filmjeit már be sem mutatták moziban, mert egyenesen dvd-re szánták őket: Hős kerestetik, Árulás és megtorlás, Az ördög kriptája, Karátok és ellenségek, Bedrótozva - 2008 óta szinte csak ilyenekben dolgozik. Partnerei pedig általában hozzá hasonlóan lecsúszott sztárok, mint Ray Liotta, Christian Slater vagy Val Kilmer.

Forrás: [origo]
Két Cuba Gooding Jr.-film dvd-borítója az utóbbi évekből

Azt azonban nem lehet elvitatni tőle, hogy ezeket is a tőle megszokott erőbedobással készíti, és a feladatát mindig komolyan veszi. Nem rázza ki kisujjból, nincs szétesve, átgondolt és koncentrált a játéka. Azt is mondhatnánk, készen áll arra, hogy újra felfedezzék. Túl van azon a korszakán, amikor megzavarodott, és nem tudta, kire hallgasson. Többször is lecserélte a menedzserét, aktuális ügynökét, mire rájött, hogy az egész legfőképpen rajta múlik. Nagyképűsködött, amikor már nem volt élvonalbeli sztár, és szerény lett, amikor magához tért a sokktól. Legújabb filmjeiből már az látszik, hogy van még esélye arra, hogy visszakapaszkodjon a hollywoodi piedesztálra.

Juszt Balázs nemrég forgatta vele Romániában a One in the Chamber című filmet, így személyes benyomása is van arról, hol tart most az egykori reménység. "Bár a producer figyelmeztetett, hogy lehetnek vele problémáim, előfordulhat például, hogy hisztizik, extra igényekkel jön, vagy eljár bulizni, én semmi ilyet nem tapasztaltam. Szerényen viselkedett a forgatáson, alázattal dolgozott, néha még azokon a napokon is kijött, amikor nem volt jelenete."

Forrás: [origo]
Cuba Gooding Jr. és Juszt Balázs néhány hónappal ezelőtt Romániában

Juszt azt meséli, annak ellenére, hogy Cuba Gooding Jr. már nem tartozik az A-ligába, még mindig van beleszólása abba, hogy ki rendezi a filmjét. Így second unit directorként (vagyis ebben az esetben az akciójelenetek rendezőjeként) neki is találkoznia kellett vele a forgatás előtt, hogy jóváhagyja a személyét. "Éreztette ugyan velem, hogy erős pozícióban van, de ezt leszámítva meglepően kellemes élmény volt vele beszélgetni. Nemcsak nagyon felkészült és összeszedett embernek tűnt, de tájékozottnak és műveltnek is. Ismerte a filmeket, amelyeket felhoztam példának, és tudta, kicsoda Szabó István."

A Red Tails című film előzetese

Juszt szerint színészileg semmit sem romlott az Oscar-díj óta, a személyisége karizmatikus, a játékának mélysége van. Ha minden jól megy, mindezt be is bizonyítja a Lucasfilm következő produkciójában. A Red Tails című akciódráma ugyanis csak azért nem került még moziba (noha két éve leforgatták), mert annyi vele az utómunka. De az, hogy George Lucastól származik az ötlet, és az ő cége valósítja meg, mindenképp okot ad arra, hogy Gooding abban reménykedjen, ismét a figyelem középpontjába kerül.

+ + +

Halle Berry (legjobb női főszereplő: Szörnyek keringője, 2002)

A hollywoodi sztárok előszeretettel hangoztatják interjúkban, hogy nem a csillogás, a hírnév vagy a népszerűség izgatja őket, hanem hogy egyre jobb és jobb színészek legyenek. Ha Halle Berry mond ilyet, na, azt végképp nem kell komolyan venni. Számára az Oscar-díj valójában csak arra kellett, hogy végre mindenki tudomást szerezzen a létezéséről, és onnantól a szépsége rabja legyen.

Forrás: [origo]
Szörnyek keringője | Halle Berry és Billy Bob Thornton

Halle Berry persze azelőtt is szép volt, mi több, azelőtt is főszerepeket játszott, és bőven el volt látva munkával. Csak épp senki nem tudott róla. Természetesen elsősorban szép nőket, szerelmes lányokat, fiatal feleségeket alakított, és lassan lépkedett előre a hollywoodi szamárlétrán. Valószínűleg előbb-utóbb mindenképp sztár lett volna belőle, hiszen még az Oscar-díjas Szörnyek keringője előtt forgatta a Kardhal-at és az X-Men első részét, márpedig ezek a filmek feltétlenül megismertették volna őt a szélesebb közönséggel. De neki mázlija volt: a nagyreményű, nagy költségvetésű filmek közé becsúszott ez a sokkal szerényebb, de mondanivalóját tekintve annál ambiciózusabb vállalkozás, a Szörnyek keringője.

Nem tipikus szerep Halle Berry pályáján, mert itt valóban nem a külseje volt a lényeg, hanem hogy képes-e ábrázolni egy nehéz sorsú nő szenvedéseit. Nem érdemes vitatkozni azon, hogy alakítása valóban megért-e egy Oscart, a lényeg, hogy afroamerikai nőként második volt a filmtörténetben, aki elnyerte. És ez nagy dolog.

Halle Berry átveszi a Macskanő-ért járó Arany Málna-díjat

Halle Berry nem is hagyta veszni a nagy lehetőséget, azonnal elvállalt egy James Bond-filmet (Halj meg máskor). Kapott ugyan némi kritikát azért, hogy egy olyan művészi film után, mint a Szörnyek keringője, hogyan vágyhat valaki a Bond-lányok dicsőségére, de ő fittyet hányt a kételkedőkre. És további filmjeivel bizonyította, hogy neki valójában mindig is erre húzott a szíve. Folytatta az X-men sorozatot, aztán jött a Macskanő, majd a Vadidegen. Színészileg nem épp a legmegerőltetőbb feladatok. És Halle Berry halálra dolgozni sem volt hajlandó magát, nem sok filmmel büszkélkedhet azóta.

Forrás: [origo]
Macskanő | Sharon Stone és Halle Berry

De ne legyünk elfogultak: hébe-hóba eszébe jut bizonygatni azt is, hogy vannak még színészi ambíciói. Nem ő tehet róla, hogy a Mathieu Kassovitz rendezésében készült Gothika kínos kudarcot vallott (bár arról talán igen, hogy Penélope Cruz lejátszotta a vászonról), sem pedig arról, hogy A tűz martaléka komoly bukás lett (ott meg Benicio del Toro bizonyult nála erősebbnek). Legnagyobb színészi sikerét az Oscar óta a Frankie és Alice című filmmel aratta, amelyben egy személyiségzavaros nőt alakított, ezért még Arany Glóbuszt is kapott. A papírforma az lett volna, hogy a film legalább az Oscar-jelölésig eljut, de ez végül nem sikerült neki. A sok dicsérő kritika dacára nem tudta áttörni a falat, Magyarországra például már el sem jutott.

Forrás: [origo]
Gothika | Robert Downey Jr. és Halle Berry

Ha Halle Berry úgy is érzi, hogy egyensúlyban tartja pályáján a sikerfilmeket a színészileg igényesebb produkciókkal, kívülről ennek nem sok látszatja van. Viszont folyamatosan jelen van a bulvársajtóban, mindig tudni, kivel és hova jár, mitt vett fel, és hogy még 45 évesen is bámulatos formában van. 

+ + +

Adrien Brody (legjobb férfi főszereplő: A zongorista, 2003)

Adrien Brody "lecsúszása" valójában relatív, lehet rajta vitatkozni. Ha valaki 29 évesen egy Polanski-film főszerepét játssza egy olyan megrázó történetben, amilyen A zongorista, azt akkor is nehéz überelni, ha az ember nem kap érte Oscar-díjat. Minden színész küzd azzal, hogy egy kiugróan jó munkát sokáig csak annál rosszabbak követnek. Lecsúszásnak legfeljebb annak fényében tekinthetjük Brody pályáját azóta, amit ő maga sugallt már a díjkiosztó napján.

Adrien Brody átveszi az Oscar-díjat

Mert hiába nem tűnik hollywoodi szívtiprónak (ahhoz nem elég szabályos a karaktere), amilyen elánnal lesmárolta a színpadon Halle Berryt, és belevetette magát a hollywoodi partikba, azt lehetett gondolni, hogy ezt a sikert már soha nem ereszti ki a markából. De aztán kénytelen volt. 

Az éneklő detektívet tekinthette még könnyed kiruccanásnak (amelyben olyan sztár-partnerek dicsfénye hull rá, mint Robert Downey Jr. és Mel Gibson), de M. Night Shyamalan A falu-jától már talán várt valami többet is. És bár a film anyagilag sikeres lett, Brody pályáján nem hagyott nyomot.

Forrás: [origo]
A falu | Adrien Brody és Joaquin Phoenix

A negatív fordulatot viszont érdekes módon éppen egy kasszasiker hozta: Peter Jackson King Kong-ja.  Ha valami, akkor ez a szuperprodukció tudta volna őt bebetonozni az A-listás sztárok közé, de sajnos épp azt bizonyította be, hogy nem ebbe a műfajba való. Ő persze nem látta be, mert az túl fájdalmas lett volna. Ha ugyanis húzónévként nem tud elvinni a hátán olyan szuperfilmeket, mint a King Kong vagy a Ragadozók, akkor nem lehet igazi hollywoodi sztár, legfeljebb jó színész. Ő viszont mindkettőt akarja.

Forrás: [origo]
King Kong | Naomi Watts és Adrien Brody

A mélypontot akkor érte el, amikor mindkettővel megbukott - ez a Hollywoodland című filmje. Tipikusan az a zsáner, amellyel nem lehet kasszát robbantani, csak az igényesebb közönségrétegnél bevágódni. Itt viszont partnere, Ben Affleck lopta el a show-t: ő kapott az alakításáért díjat Velencében, az ő visszatérését jelentette a film. Brody ezután szerényebb lett, kisebb, alternatívabb projektekbe kirándult. És azokban többnyire jól teljesített, csak épp hangos sikert nem várhatott tőlük. Az Utazás Darjeelingbe kifejezetten jól állt neki, a Bloom fivérek nem miatta csúszott félre, és a Hibrid is érdekes kísérlet volt.

Forrás: [origo]
Hollywoodland | Adrien Brody
 

Az Antal Nimród által rendezett Ragadozók ezt a korszakot törte meg, de Brodynak ezzel sem sikerült bizonyítania, hogy alkalmas akcióhősnek is. Marad tehát a kísérletezőbb filmeknél, amelyekben új és új arcát mutathatja meg, de nem kelt vele nagy feltűnést. A kísérlet-ben például kimondottan erőteljes alakítást nyújt, de csak dvd-n látható, ki sem jött moziban. Ugyanez érvényes a Wrecked című filmjére, amit nevezhetnénk A zongorista és a 127 óra keresztezésének: voltaképpen egyszereplős film, egy nagy túlélés története.

Forrás: [origo]
Wrecked | Adrien Brody

Bemutatásra vár még egy szintén kísérletező, független filmje, a Detachment, és a jövő évre is csak kis költségvetésű, alternatív filmekre köteleződött el. Úgy látszik, arról, hogy Brad Pitt nyomába érjen, egyelőre le kellett tennie.

+ + +

Hilary Swank (legjobb női főszereplő: A fiúk nem sírnak, 2000 + Millió dolláros bébi, 2005)

Ha valaki harmincéves korában már kétszeres Oscar-díjas, ráadásul mindkétszer a legjobb főszereplő kategóriájában, annak mindenképp nehézségei lesznek a további pályáján, de Hilary Swank még ennél is bonyolultabb eset. Ő ugyanis mindkét díját olyan szerep megformálásáért kapta, amelyben egy erősen maszkulin tulajdonságokkal rendelkező lányt játszott. A fiúk nem sírnak-ban egyenesen egy transzszexuális embert, a Millió dolláros bébi-ben pedig egy profi ökölvívó lányt. Nem véletlen, hogy ezekkel tudta a legnagyobb sikert aratni: neki is meglehetősen fiús arca és fizikuma van. Ehhez társul az érzékeny lélek, amely a külső és a belső közti feszültséget megteremti, és alakításait oly izgalmassá teszi. Ebben a karakterben verhetetlen, egyszerűen tökéletes. Csakhogy ilyen szerep nem terem minden bokorban, és különben is, egyetlen színész sem szereti egy életen át ugyanazt játszani.

Hilary Swank átveszi az első Oscar-díját

De bármilyen jó színész is Hilary Swank, igazán nőies sosem tud lenni. Ez pedig örökre megakadályozza abban, hogy hollywoodi sztár legyen. A sztárság ugyanis ott kezdődik, hogy az illető annyira szexi, hogy meg kell érte őrülni.

Hilary Swank többször is belebukott már abba, ha nőies nőket próbált alakítani: a Fekete dáliá-ban egyenesen ijesztő volt, a P. S. I love You-ban pedig esetlen. Ezzel a két filmmel bebizonyosodott, hogy sem dívát, sem a "szomszéd lányt" nem tudja eljátszani. Ő akkor működik jól, ha erős nőket alakíthat, mint például az Amelia - Kalandok szárnyán című filmben (amelyben az első női repülőpilótát játszotta el), vagy a nálunk be sem mutatott Conviction című alkotásban. Hilary Swank első számú problémája tehát, hogy nem talál magának filmet. Persze valamit mindig forgat, de a munkáinak minimum a fele nem viszi előre, és nem is tartja a csúcson.

Forrás: [origo]
Conviction | Hilary Swank és Sam Rockwell

A másik problémája - amelyen egyszerűen nem lehet segíteni -, hogy hiányzik belőle mindaz, amit Amerikában "star quality"-nak hívnak. Vagyis nem igazi sztáralkat, nem lehet érte rajongani. Senki nem kíváncsi arra, kivel jár éppen, hová megy nyaralni, mit vesz fel (még akkor sem, ha tökéletesen kisportolt testén jól állnak a ruhák). A privát személyisége nem tűnik annyira érdekesnek vagy átütőnek, hogy ezáltal magazinok címlapjára kerüljön, pletykák keringjenek róla, vagy bulvárhíreket legyen érdemes gyártani róla. Ő egy "munkás" színész, akinek volt olyan hatalmas mázlija, hogy kétszer az életben megtalálta egy mesteri rendező, egy neki való szereppel. Az Oscar-díjak annyiban biztosan megkönnyítették a dolgát, hogy ajánlatokat mindig kap, de olyat, amit érdemes is elvállalnia, csak szökőévenként sodor útjába a szél.

+ + +

Renée Zellweger (legjobb női mellékszereplő: Hideghegy, 2004)

Az eddig felsoroltakkal ellentétben Renée Zelweger nem az ismeretlenségből került a piedesztálra akkor, amikor megkapta az Oscar-díjat, hanem a szoborral tették legitimmé a sztárságát. Ilyenre is több példa van az Oscar történetében, a legkézenfekvőbb Julia Robertsé. De most nem róla beszélünk. Mire Renée Zellweger megkapta az Oscart, már volt akkora sztár Hollywoodban, hogy megkerülhetetlen lett a személye, és volt is néhány olyan alakítás mögötte, amelyet illett volna elismerni. De egy Bridget Jones naplójá-t nem lehet díjazni, a Chicagó-ban lemosta őt Catherine Zeta-Jones, így amikor Zellweger végre egy nagyívű, epikus műben vállalt el egy karakterszerepet, az Amerikai Filmakadémia kapva kapott az alkalmon. A Hideghegy szolgálólányát egyébként tényleg tisztességgel megformálta, de semmiképp nem nevezhető pályája csúcsának.

Renée Zellweger átveszi az Oscar-díjat

Ami utána következett, törvényszerű volt. Egyrészt az a generáció, amelybe tartozik, azóta kifutott, megjelentek a fiatalok. Nicole Kidman, Catherine Zeta-Jones, Uma Thurman ma örül, ha normális szerepet kap. Zellweger az utolsó pillanatban kapta az Oscart, 34 évesen, de azt már akkor is látni lehetett, hogy az ő arca nem húzza sokáig. Nincs olyan szerencsés alkata, mint Jennifer Anistonnak vagy Sandra Bullocknak, akik harmincasnak tudnak kinézni negyven felett is. Zellwegernek a teste talán még megvan hozzá, de az arca már rég nem.

Forrás: [origo]
Miss Potter | Renée Zellweger és Ewan McGregor
 

Másrészt rosszul választott szerepeket. A Miss Potter még jól állt neki, de az Holywoodban rétegfilmnek számít, utána viszont sorra mellényúlt. Sokáig tartott, mire rájött, hogy jó nőnek már nem tudja magát eladni. Először megbukott a Bőrfejek-kel (ami George Clooney pályáján is kínos kudarc), majd jött az Appaloosa - A törvényen kívüli város, amely klasszikus westernként nem is tartogat sok más feladatot egy színésznő számára, mint hogy szépséget és kifinomultságot vigyen a történetbe. Hát, ez Zellweger adottságaival nem könnyű feladat. Hiába dobta be magát a jelmeztervező, és sűrítette egyetlen arcba minden tudását a sminkes, ezzel mindenki felsült.

Forrás: [origo]
Bőrfejek | George Clooney és Renée Zellweger

Mi maradt hát Zellwegernek? A humora. Csakhogy valamiért azt gondolta, ennyi elég is ahhoz, hogy egy filmet sikerre vigyen, úgyhogy csupa olyat vállalt, amelyet egyedül kellett a hátán cipelnie. Ez persze nem jött össze, mert Zellweger egymagában már nem visz be sok embert a mozikba. A Miért éppen Minnesota?, és a My One and Only így egymás után megbukott, azóta pedig csak két filmet forgatott: a Védtelen gyermek-et, amelynek egy legalább egy másfél évig tartó szerelmi viszonyt köszönhet (Bradley Cooperrel), és a My Own Love Song című filmet, amely az Egyesült Államokban már csak dvd-n jelent meg. Idén nem dolgozott, és nem is kötelezte el magát új produkció mellett (bár már belebegtették a Bridget Jones harmadik részét). Pihenőt tart.

+ + +

Forest Whitaker (legjobb férfi főszereplő: Az utolsó skót király, 2007)

Kegyelmi pillanat volt Forest Whitaker pályáján, amikor megkapta Az utolsó skót király főszerepét, ugyanúgy, ahogyan hét évvel korábban a Szellemkutya is. Az utóbbiért még nem kaphatott Oscart, az előbbiért már ezt is kiérdemelte, de ettől még egy ilyen szokatlan külsejű színésznek nem lehet egyenletes a pályája. Egyértelműen karakterszínész, aki évente több produkcióban is részt vehet, de többnyire nem ő viszi a prímet. Természetes, hogy a rengeteg munkába becsúsznak hozzá méltatlan, gyenge produkciók, és szerencsés pillanatnak érezheti, amikor véletlenül a saját ligájában játszhat, vagy főszerepet kap.

Forest Whitaker átveszi az Oscar-díjat

Jó csapatba kerülni többször is sikerült neki (a The Great Debaters-ben például a rendezője és a partnere is Denzel Washington volt; a Nyolc tanú-ban Dennis Quaiddel, Sigourney Weaverrel és William Hurttel játszott; Az utca királyai-ban Keanu Reevesszel és Hugh Laurie-val; a Szárnyas teremtmények-ben pedig Kate Beckinsale-lel és Guy Pierce-szel), de ezek nem foghatóak az ő nagy filmjeihez. Úgynevezett ensemble-filmek, amelyeket egy egész társulat határoz meg, nem egy-egy kiemelt színész.

Forrás: [origo]
Az utca királyai | A balszélen Keanu Reeves, a jobbszélen Forest Whitaker

Főszerepet legközelebb a Hurrican Season című sportfilmben játszott, de az egyrészt nem művészi igénnyel készült, másrészt anyagi okokból be sem mutatták moziban, ment egyenesen dvd-re. Aztán forgatott egy bugyuta vígjátékot (Házasodik a család), ami egyáltalán nem szokványos a részéről - sem a műfaja, sem a színvonal alapján -, majd Jude Law-val egy sci-fit (Végrehajtók), amelyre már senki nem volt kíváncsi. Azóta Whitaker is csak a képernyőt kényezteti: szerepelt Adrien Brody partnereként A kísérlet-ben, Renée Zellweger mellett a My Own Love Song-ban, és mindkettőben volt alkalma a képességeit csiszolni. De ezt csak azok láthatták, akik dvd-n kikölcsönözték a filmeket.

Forrás: [origo]
My Own Love Song | Renée Zellweger és Forest Whitaker

Rendszeresen játszik tévésorozatokat, dobozban van még egy filmje (Lullaby for Pi), és nemcsak az idei, de a jövő évi naptárja is betelt már. Aggódni tehát nem kell érte, legfeljebb kivárni a következő nagy dobását.