Így lett alkoholista Johnny Deppből - kritika a Rumnapló című filmről

2011.11.30. 13:24

A Rumnaplóban Johnny Depp még próbál határt szabni az ivásnak és az őrületnek, de már benne van a csírája a Félelem és reszketés Las Vegasban totál szétesett főhősének.

A Hunter S. Thompson önéletrajzi regényéből készült Félelem és reszketés Las Vegasban olyan mániákus, magával ragadó, őrült film, amilyen kevés van, és aki ezt az élményt várja a szintén Hunter S. Thompson-íráson alapuló Rumnapló-tól is, óhatatlanul csalódni fog. A könyvet Thompson még a 60-as évek elején írta, körülbelül tíz évvel a Félelem és reszketés előtt (de csak '98-ban adták ki), a belőle készült film pedig egy klasszikus előzménytörténet, ami szépen megalapozza, hogyan jutott el a Félelem és reszketés főhőse a teljes szétesésig.

Forrás: ecranlarge
Johnny Depp a Rumnapló-ban

Amikor a nyitójelenetben a szerző Johnny Depp által megformált alteregója, akit ezúttal Paul Kempnek hívnak, szétkapott hotelszobájából bevérzett szemmel kibámul Puerto Ricóra, egy pillanatra olyan érzésünk támad, mintha ott folytatnánk, ahol a Félelem és reszketés idején abbahagytuk, de nem. Amikor a másnapos Kemp betántorog a The San Juan Star szerkesztőségébe, komolyan gondolja, hogy újságot fog írni, és azt is, hogy legalább egy napig nem fog inni. Nem csak az ő hibája, hogy egyik se jön össze.

Kemp olyan fickó, aki még aggódik a határidők miatt - akkor is, ha csak a vacak horoszkópszekciót bízták rá -, aki azt szeretné, ha munka közben nem zavarná meg egy szivacsos agyú Hitlerrajongó, és főleg, akinek küldetéstudata van. Még nem tudja, hogy a rum, a hallucinogének és az afölötti csalódás, hogy újságírással nem lehet megváltani a világot, olyan figurát faragnak majd belőle, aki túltesz majd ezeken a Puerto Ricó-i csodabogarakon is, akiket most még oly bizalmatlanul méreget.

Forrás: ecranlarge
Michael Rispoli és Johnny Depp a Rumnapló-ban

A New Yorkból érkezett Kempnek a túléléshez szükséges trükköket egy Bob Sala (Michael Rispoli) nevű fotóskollégája tanítja meg, aki hamar előlép hősünk jobbkezévé és bajkeverő társává, szóval ugyanazt a szerepet tölti be, mint Benicio Del Toro figurája a Félelem és reszketés-ben, csak visszafogottabb változatban. Ahogy visszafogottabb és jól eltalált Johnny Depp játéka is: itt nem azt az egzaltált figurát hozza, amit ott, de a szemében néha már megcsillan az a fékevesztett vad, aki majd lesz. Depp kapcsán muszáj megemlíteni azt a némileg nyugtalanító tényt, hogy úgy fest, nem öregszik. Igaz, a Félelem és reszketés-ben megkopaszították, mégis meglepő, hogy a negyvennyolc éves színész olyan fiatalos, hogy megjelenése cseppet sem zavarja meg az illúziót, hogy előzménytörténetet látunk. Ha a plasztikai sebész munkája, ügyes, ha a géneké, szerencsés.

Forrás: ecranlarge
Johnny Depp, Aaron Eckhart és Amber Heard a Rumnapló-ban

A fő cselekményszál, hogy Kemp összeismerkedik egy Sanderson nevű ingatlanspekulánssal (Aaron Eckhart, szokásos tenyérbemászó üzemmódjában) és annak szépséges menyasszonyával (a valóban mutatós, de teljesen érdektelen Amber Heard), és a nagykutya megpróbálja befűzni, hogy írjon az érdekeit szolgáló cikkeket a lapba. Mondani sem kell, hogy ez nem valósul meg, egyrészt Kemp - mint később kiderül, hiábavaló - igazságérzete miatt, no meg azért, mert őt igazából a nő érdekli.

Az őrület kezd elszabadulni: kakasviadalok, hallucinogén szemcsepp, letartóztatás és hasonló kalandok követik egymást, amiket Bruce Robinson rendező kedélyesen szórakoztató módon sorakoztat fel, anélkül, hogy akár a Félelem és reszketés-nek, akár saját kultfilmjének, a Mi ketten-nek a túlhúzottságát próbálná reprodukálni.

Forrás: ecranlarge
Giovanni Ribisi, Johnny Depp és Michael Rispoli a Rumnapló-ban

Közben bejárjuk San Juan gyönyörűséges tengerpartjait, csillogó villáit, ellenállhatatlanul lepattant bárjait és izzadt szegénynegyedeit. Minden kockán érződik, hogy tényleg helyben vették fel, az atmoszféra lehengerlő, és a helyszín szinte önálló szereplővé válik. Mert a káosz a helyből árad, az alkoholgőzös levegővel szívják magukba az itt élők. Így hát, amikor Kemp körül minden összeomlik, csak megrázza magát, és simán elhajózik. De minket nem lehet becsapni. Ő még nem, de mi már tudjuk, hogy ott van benne az őrület csírája, és viszi magával.