A ma bejelentett Oscar-jelölések erősítik a régóta érvényes alaptézist, miszerint az Amerikai Filmakadémia alapvetően konzervatív ízlésű intézmény. A leleményes Hugó, a The Artist - A némafilmes és az Éjfélkor Párizsban keserédes nosztalgiája várható volt, hogy meghatja a szavazókat, de arra nem számítottunk, hogy Spielberg giccses háborús eposza, a Hadak útján és a kritikusok által leírt 9/11-dráma, a Rém hangosan és irtó közel (a Metacritic összesítése alapján minden idők legrosszabb kritikusi összesítésével rendelkező legjobb film jelölt) bejutnak az idei legjobb film jelöltek közé. Márpedig bejutottak, mégpedig olyan filmek kárára, mint a Drive - Gázt!, A szégyentelen vagy A tetovált lány.

Forrás: InterCom
Rooney Mara mint a tetovált lány

David Fincher - akit tavaly csúnyán megszívatott az Akadémia, amikor a Social Network helyett a szentimentális A király beszédé-t kürtölte ki fődíjasnak - előre leszögezte, hogy idén nem készül semmiféle Oscar-kampányra és A tetovált lány egyébként is "túl sok anális erőszakot tartalmaz" az Akadémia ízlésének. Igaza lett; hiába jelölte a producerek és a rendezők kamarája is a legjobbak között A tetovált lány-t, az Oscaron kimaradt a legjobb film és legjobb rendezői kategóriából. Némi vigaszt jelent, hogy a címszereplő, Rooney Mara ott van a legjobb női főszereplő kategória esélyesei között, még ha ezzel a zsinórban harmadjára (a Julia és a Szerelmes lettem után) mellőzött Tilda Swintont (Beszélnünk kell Kevinről) kellett is kiütnie.

Forrás: outnow
Tilda Swinton a Beszélnünk kell Kevinről-ben

A férfi főszereplők között a legnagyobb sokkot az okozta, hogy az Akadémia megfeledkezett a tavalyi év éldolgozójáról, Michael Fassbenderről, aki a velencei filmfesztivál legjobb színész díja és a kritikusok ajnározása után biztos esélyesnek tűnt a A szégyentelen (Shame) szexfüggőjeként. Az igazság az, hogy Fassbender alakítása nemcsak a férfi főszereplői kategóriát veri idén, de az egész Oscar-mezőnyt. Jó lett volna, ha az Akadémia túlteszi magát a film kemény szexjelenetein és a főszereplő (teljesen indokolt) meztelenkedésén, mert Fassbender a karakter lelkéig vetkőzött le, és ez az igazi színészet, nem az öregsminkben parádézás.

A szégyentelen tehát túl menő volt az Akadémiának, de ugyanez elmondható a Filmklub nagy kedvencéről és a tavalyi cannes-i filmfesztivál legjobb rendezői díjasáról, a Drive-ról is, noha legalább a legjobb férfi epizódszereplők között biztos pontnak tűnt Albert Brooks. Egyetlenegy jelölést kapott a Drive - Gázt! a legjobb hangvágás kategóriában, azaz ugyanannyit, mint Madonna buktája, a W. E., és kevesebbet, mint A Vaslady vagy a Transformers 3.

Forrás: Budapest Film
Michael Fassbender A szégyentelen-ben

Várható volt Clint Eastwood filmjének, a J. Edgar-nak a gyengülése, de ilyen szintű teljes kirekesztésre senki sem számított, főleg, hogy a szintén leírt Hadak útján és a Rém hangosan és irtó közel végül befért a legjobbak közé. A színészkamara jelöléseihez hasonlóan egy Leonardo DiCaprio és egy Armie Hammer jelölést el tudtunk volna képzelni, de üsse kő, annyira nem hiányzik egyik sem. Szomorú hiány viszont a Pszichoszingli (Young Adult) teljes mellőzése, George Clooney rendezésének, A hatalom árnyékában-nak a gyenge teljesítménye, és a stúdiója által sutba dobott, de a brit kritikusok által némileg felélesztett, évek óta kallódó Margaret elfelejtése.