Magyar filmnél egy dologból van kevesebb a mozik kínálatában: hazai készítésű ifjúsági kalandfilmből. A Sherlock Holmes nevében rendezőjét, Bernáth Zsoltot kérdeztük a forgatás körülményeiről és a szokatlan zsánerválasztásról. Kevesen tudják, de az első magyar horror is neki, illetve függetlenfilmes csapatának köszönhető. Továbbá bónuszinterjú olvasható Kugler Nikolettel, aki a sztálinvárosi Sherlock szellemi vetélytársát, Ádler Icát alakította.

Egy filmeddel találkoztam a Sherlock Holmes nevében előtt. A kétezres évek legelején találomra leemeltük a Hasfalmetszők-et a videotéka polcáról. Szerinted miért lett kultikus az a film?

Nem tudom. Mi azt a hibát elkövettük, - ha ezt hibának lehet mondani - hogy nem vártuk meg, hogy technikailag, szakmailag eljutunk egy szintre, hanem már a legelső amatőr filmjeinket is rögtön a közönség elé akartuk vinni. Az volt a mániánk, hogy mutogassuk a filmjeinket, nem törődve azzal, hogy ezek megfelelnek-e bármiféle követelménynek. Tomival (Szentkuti Tamás - a szerk.), aki most is a filmem operatőre, gyerekkorunk óta filmeket csinálunk, azóta, hogy tizenegy évesen vettem egy 8 mm-es filmfelvevőt. Aztán később jött a videokorszak, és akkor már videokamerával csináltuk ugyanezt. A Hasfalmetszők sikere engem is meglepett. Nem fűztem hozzá nagy reményeket. Beneveztem ugyan vele a budapesti független filmszemlére, de aztán el se mentem a szemlére, mondván úgysem fog senkit érdekelni. Aztán hívtak este, hogy a film első díjat kapott, és én nem értettem, miért. Ez egy baráti társaság által, a szabadidőnkben leforgatott film volt. Nyilvánvalóan megvannak a hibái, mégis sokan szerették, kifejezetten jól landolt a kétezres évek legelejének Tarantino-mániás közegében. Azért is, mert a Hasfalmetszők előtt nem volt olyan magyar horrorfilm, amelyben ilyen véres effektek mellett humor is lett volna.

A honlapotokon az áll, hogy a Filmszemlén bojkottálták a filmeteket. Hogyan bojkottálták?

A Hasfalmetszők előtti filmünkkel, a Kárhozat-tal is bekerültünk a szemlére. Az egy 83 perces, VHS-re, lámpák nélkül forgatott horror-thriller volt. Az, hogy amatőrfilmeket vigyenek a filmszemlére, vagy hogy forgalmazzák őket, egyáltalán nem volt szokás akkoriban. A mi tevékenységünkben - legalábbis ha a korai filmjeinkre gondolok - nem maga a film volt a lényeg, hanem a jelenség. Az, hogy full amatőr körülmények között készülnek egész estés filmek, amelyek eljutnak a videotékákba. Nem értették, hogy mit keres az underground a mainstreamben. Az egyik újságíró underground közönségfilmeknek nevezte ezeket az alkotásokat, mondván, ezt a műfajt mi találtuk ki. Ez nyilván nem volt szándékos, mi csak tettük a dolgunkat. Először a bulvársajtó harapott rá, aztán a szakmai sajtó, végül a közönség. Mire észbe kaptunk, a filmjeink ott voltak szem előtt.

http://www.youtube.com/v/xfu0DPYm2_o?version=3&hl=hu_HU
A Hasfalmetszők című film

Éreztetek elutasítottságot a szakma irányából?

Nem volt ez annyira konkrét. Mi nem függtünk senkitől, mivel saját pénzből csináltuk a filmeket. Azért hallottam olyan visszajelzéseket, hogy nekünk semmi keresnivalónk itt. Hogyan képzeljük, hogy mi filmeket csinálunk. Másrészt volt több rendező, esztéta, akik nagyon jó dolognak tartották, hogy végre nem egy újabb felülről támogatott projektből, hanem alulról jövő kezdeményezésből születnek filmek. Sokan bíztak bennünk, mondták, hogy gyerekek, tegyétek a dolgotokat, fejlődjetek, hátha lesz belőle valami. Réz András állt így hozzá, és Jancsó Miklós is érdekesnek találta azt, amit csinálunk. Most tartunk ott, hogy a Sherlock Holmes nevében moziba került, szóval úgy tűnik, lett belőle valami.

Tartottatok belőle tesztvetítéseket?

Igen. Ez már ötlet szintjén, az utómunka során előkerült, hogy amerikai módra kérdőíves tesztvetítéseken tartsunk. Mondván, hogy reálisan nem tudjuk megítélni a saját filmünket, hiszen már két éve benne vagyunk. Gyerekeket hívtunk meg a szüleikkel, olyanokat, akik nem vettek részt a film készítésében, emiatt elfogulatlanok voltak. Olyan kérdőívet töltettünk ki velük, amely a tetszési indexet és az érthetőséget vizsgálta. Érdekes volt az tapasztalni, hogy a tetszési index a gyerekeknél és a felnőtteknél is rendben volt, viszont a történetet kevésbé értették a felnőttek. A gyerekek viszont minden kérdésre tudtak válaszolni, összeillesztették a mozaikokat, és értették a sztorit. A felnőttek kötözködtek, racionálisan próbáltak közelíteni a történethez, ezért nekik nem állt össze sok minden. Érdekes módon a gyerekeknél nem volt ilyen probléma.

Igen, a film utolsó harmadában a racionalitást hiába keressük. Szóval azért szakadtál el ennyire bátran a szokványos történetvezetéstől, mert gyerekeknek készítetted a filmet?

Igen. Volt például egy felnőtt, aki arra kért, hogy vezessem le neki, magyarázzam el pszichológiailag, hogyan lesz a kislány apjából a gonosz dr. Somnius. Mondtam, hogy ezen nincs mit levezetni, körülbelül úgy, ahogyan Anakin Skywalkerből Darth Vader lesz. Ezt a gyerekeknek nem kell elmagyarázni, ők elfogadják a dolgokat úgy, ahogy vannak. Ezért is mondtam a vetítés elején, hogy mindenki próbáljon meg újból 13 éves lenni.

Fotó: Mudra László [origo]

Ez többek között azért volt nehéz, mert egy Sherlock Holmes-filmben nagyon fontos a logika...

Igen, ezt a szabályt megszegtük.

...a vége mégis átfordult ennek az ellenkezőjébe, egy álomjelenetbe. A piros és a zöld szín merész használatánál, a beállításoknál előjött a horrorfilmes múltatok.

Igen, az álom színvilága tudatos volt. Illetve több jelenet is a suspense-re épült. Nagyon jó érzés volt egyébként a régi horrorfilmes tapasztalatokat elővenni, és egy kicsit ijesztgetősre venni a figurát. A gyerekek is nagyon élvezték ezeket a részeket, főleg azért, mert ők eleve is féltek Kiss Attilától, aki a karbantartót játszotta. Keveset beszélő, pókerarcú színész, aki csak némán ül a forgatásokon. Ádám (Ungvár Ádám, a dr. Watsont alakító gyerekszereplő - a szerk.), míg meg nem ismerte őt, ugyanúgy félt tőle, mint ahogyan az általa játszott karakter. A cukor kiesett a szájából.

Attól nem féltek, hogy sokan azt fogják mondani, az álomjelenetet az Eredet-ből vettétek?

Amikor egy ember lát egy filmet, nem biztos, hogy tudatosul benne, hogy az egy több éves alkotói folyamat eredménye. Az Eredet-et tavalyelőtt mutatták be, és akkor a könyv már készen volt. Azt is megkaptuk, hogy Joker inspirálta a bohócot.

Forrás:  3D - Film Kft.
Sherlock Holmes nevében | Karalyos Gábor

Azért abban volt egy kis Joker...

Meg sem néztük. Nyilván nincs új a nap alatt. Az Eredet sem egy olyan történet volt, amit még sohasem láttunk. Csak ahogy az meg volt csinálva, az valóban nagyon látványos. Aki gyerekkora óta olvas Galaktikát, sci-fi regényeket, novellákat, az pontosan tudja, hogy amit most látunk filmen, azt már húsz éve megírták. Ötletek jönnek-mennek, innen-onnan felkapja őket az ember.

Horrorfilmek felől jöttetek, most átváltottatok az ifjúsági filmre. Miért?

Engem mindig is a történet érdekelt, sosem vezérelt a tudatos zsánerválasztás. Kis-Szabó Márk forgatókönyvíróval állandóan filmeket írunk. Írtunk krimit, science-fictiont, ifjúsági filmet.

Akkor úgy kérdezem, hogy ebből a sok filmtervből miért épp a Sherlock Holmes nevében-t valósítottátok meg?

Erre volt pénz. Kétféleképpen szoktunk írni. Vagy úgy, hogy elengedjünk a fantáziánkat, nem törődve azzal, hogy mennyi pénzből lehetne megvalósítani. Ezek a fiókban hevernek, előreláthatóan sokáig. Vagy pedig úgy, hogy már eleve azt nézzük, mennyi pénz lesz rá, és ennek tudatában írjuk meg a jeleneteket, találjuk ki a helyszíneket.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=Z91nktmaTmCVpIRI
A Sherlok Holmes nevében előzetese

Az véletlen, hogy néhány héttel Guy Ritchie Sherlock Holmes-a után jön a tiétek a mozikba, vagy direkt építettetek erre?

Mostanság nehéz úgy kihozni Sherlock Holmes-filmet, hogy ne legyen egy másik a közelében. Most vetítették a BBC Sherlock sorozatának a második évadját is. A filmünk kétéves alkotói folyamat eredménye, és nem tudhattuk, hogy mikorra fog elkészülni. Egy dolog biztos, hogy most reneszánszukat élik a Sherlock Holmes-filmek. Nem vagyok jártas a filmforgalmazásban, nem tudom megítélni, hogy ez milyen hatással lesz a mi filmünkre.

Volt az a sajnálatos eset az előző filmetekkel, az Illúziók-kal. Szerzői jogi viták miatt a film dobozban maradt. Most utánajártatok a Sherlock névnek?

Igen, szerződést kellett kötni. Az Illúziók volt annyira tanulságos történet, hogy ezt a hibát ne kövessük el még egyszer. Amikor elkezdtem írni a sztorit, utánanéztem, hogy mi a helyzet a Sherlock Holmes névvel. Az derült ki, hogy a történetek már nincsenek levédve, mivel a szerző halála óta eltelt 70 év, viszont a karakterek levédett márkanevek. Ezeket meg kell venni. Felvettük a kapcsolatot az angol jogtulajdonossal, és nagyon kedvező szerződést sikerült aláírnunk.

Billy Wilder is rendezett egy Sherlock Holmes-filmet, amelyben nyíltan melegnek akarta ábrázolni a detektívet. Neki ezt nem engedélyezték. Nektek is megkötötték a kezeteket, hogy mit lehet belerakni a filmbe, és mit nem?

Igen. Konkrétan le kellett írnunk, és el kellett nekik küldenünk, hogy miről szól a filmünk. Leírtuk, hogy két kisfiúról szól, akik Sherlocknak és dr. Watsonnak szólítják egymást. Ez elég volt nekik ahhoz, hogy odaadják a jogokat. Azt hiszem, Guy Ritchie-nek is volt vitája ez ügyben, és még az is megkérdőjeleződött, hogy megkapja-e a jogot a folytatásra. Van egy intézmény, amely a Sherlock Holmes-örökséget gondozza, ők nagyon odafigyelnek arra, hogy a magánnyomozó imázsa a meghatározott kereteken belül maradjon.

Fotó: Mudra László [origo]

Van kedvenc Sherlock-filmed?

Nagyon tetszik a BBC új sorozata, illetve a Sherlock és én-t is szeretem. Hihetetlenül vicces film. És hát imádom a klasszikus sorozatot Jeremy Brett-tel. Nekem az a karakter Sherlock Holmes maga.

Voltak olyan ifjúsági filmek, amelyek példaként lebegtek előtted?

Emlékszinten voltak filmek és regények, amelyeket még gyerekkoromban láttam, de nem néztük őket újra. Illetve amit megtettem, hogy húsz év után újra megnéztem a Pál utcai fiúk-at. Elképedtem, hogy az mennyire tökéletes alkotás. Akármit is figyelünk, az operatőri munkát, a gyerekek játékát, a dialógusokat, egyszerűen hibátlan. Azt a filmet nem lehet felülmúlni.

Mennyire volt nehéz megtalálni a gyerekszínészeket?

Nehéz volt, mert manapság nincsenek gyerekszínészek. Nincs egy paletta, amelyről kiválogatod azt a három-négy színészt, akiket már láttál előzőleg filmekben, és emlékszel, hogy milyen jók voltak. Az utcáról kezdtünk el válogatni, meghirdettük a dolgot Dunaújvárosban, és mindenki bejött az ajtón, aki úgy gondolta, hogy szerepelni akar a filmben. Végül úgy alakult, hogy Ádámot és Kristófot (Szénási Kristóf - a szerk.) a Földessy Margit Drámastúdióban találtuk meg, Nikit (Kugler Nikolett - a szerk.) pedig a Főnix Drámastúdióban. Sohasem álltak még kamera előtt, szóval teljesen új élmény volt nekik a film. Rengeteget fejlődtek a forgatás során. A castingon még messze nem voltak olyan jók, azzal együtt, hogy a többiekhez képest persze ők voltak a legjobbak. Aztán a forgatás során nagyon sokat komolyodott a hozzáállásuk.

Fotó: Mudra László [origo]

Rendezőként mennyire volt nehéz feladat a gyerekeket instruálni?

Minden filmem vizsgafilm, amelyből valami újat tanulok. Most a gyerekek színészvezetéséről tanultam a legtöbbet. Hihetetlen jól formálhatóak, mindent megcsinálnak, amit kérek, viszont mindent meg kell nekik mutatni. Elő kellett játszanom a jeleneteket nekik, és mivel én nem vagyok jó színész, a stáb sokat is nevetett rajtam, viszont nekik már elég volt az, hogy látták kívülről, mit kell eljátszaniuk. És ahogy ők megformálták, az már rendben volt. Nem engem utánoztak, mert az nagyon rossz lett volna. A szülők gyakorlatilag odaadták a gyerekeket, és mi vigyáztunk rájuk. Mi adtunk nekik enni, mi vittük el őket a koleszba, és mi mentünk értük reggel. Esténként elbeszélgettünk velük a tapasztalataikról. Nemcsak rendező voltam, hanem bébiszitter is. Ez alatt a harminc nap alatt összebarátkoztunk, megismertük egymást, még a kamaszokra jellemző problémáikat is megbeszéltük. Családként dolgoztunk együtt.

Szigorúan vezetted őket, vagy hagytad, hadd improvizáljanak?

Az volt a munkamódszer, hogy először hagytam őket játszani, hogy ők hogyan képzelnek el adott jelenetet. Láttam, hogy ők mit csinálnak, és ezt szedtük aztán darabokra. Itt már bejött az, hogy milyen mozgást, nézést, mimikát tartok az adott jelenetbe illőnek. Az elején még nem mertek dolgokat javasolni, azt gondolták, hogy amit mi mondunk, azt fogják megcsinálni. És ahogy megismerték a karakterüket, felvették a filmforgatás ritmusát, úgy már nekik is voltak ötleteik, amelyeket több esetben el is fogadtunk.

A Sherlock Holmes nevében inkább hasonlít a régebbi ifjúsági kalandfilmekre, mint a mostaniakra. Kevésbé mozgalmas, nyugodtabb, olyan, mint azok a filmek, amilyeneken a korodnál fogva te is felnőhettél a hetvenes-nyolcvanas években. Ez a retróhangulat mennyire volt szándékos?

A látványvilággal kapcsolatban volt egy olyan tudatos elképzelés, hogy menjünk vissza az időben tíz- tizenöt évet. Ezért hiányzik a filmből az internet vagy a mobiltelefon. Dunaújváros tulajdonképpen két részből áll, az ötvenes-hatvanas években épült belvárosi szocreál házak és a hetvenes-nyolcvanas években épült lakótelepek. Mivel ez kisvárosi történet, ezért mi a szocreál házakat használtuk. Nem tartottuk jó ötletnek, hogy egy impozáns családi házat keressünk. Ezek a gyerekek átlagos családokból származnak, és ehhez az elképzeléshez kerestünk megfelelő környezetet: régi számítógép, nagymama bútorai.

Fotó: Mudra László [origo]

Nem félsz attól, hogy azok a gyerekek, akik Harry Potter-t néznek, nem fognak tudni ezzel a filmmel mit kezdeni?

Ezzel fenyegettek minket, hogy a Harry Potter után nem érdemes ifjúsági filmet csinálni, hacsak nincs hozzá egy hasonló színvonalú látványvilág. Ennek ellenére belevágtunk, és hál' istennek eddig pozitívak a tapasztalataink. A gyerekek nem fogják elkezdeni kiértékelni a CGI-t. Ha a sztori és a karakter elragadja őket, akkor a film bárhol és bármikor játszódhat. Azok a gyerekek, akik látták már a filmet, nagyon lelkesek. Egyikük nagyítókat vásárolt magának. A dunaújvárosi díszbemutató után a főszereplőket megrohamozták az autogramkérő gyerekek, és közös fotókat készítettek velük.

És jól bírják a sztárságot?

Mondtam nekik, hogy nehogy nagyképűvé váljanak, mert akkor kapnak egy nagy pofont. [nevet] Mindhárman megosztották velem, hogy színészek akarnak lenni.  Nagyon sokat beszélgettünk arról, hogy ők mit értenek ez alatt. Híresek akarnak lenni, celebek? Vagy jó színészek? Mert a kettő nem ugyanaz. Azt látom rajtuk, hogy veszik annyira komolyan ezt a pályát, hogy mindhárman jó színészek akarnak lenni, és ezért hajlandóak is sokat dolgozni. Nem biztos, hogy híresek lesznek, és gazdagok, de könnyen lehet, hogy jó színészek és elégedett emberek lesznek. Én ebben reménykedem. Hihetetlen jó érzés, hogy az első lépéseiket én igazgathattam, illetve felügyelhettem. A legelején azt mondtam nekik, a végén majd megkérdezem tőlük, hogy még mindig színészek akarnak-e lenni. Megkérdeztem tőlük, és mindhárman azt mondták, hogy igen. Rájöttek, hogy sokkal nagyobb munka, mint gondolták, de továbbra is ezt szeretnék csinálni.

Niki mesélte nekem, hogy a film előtt nem ismerte Sherlock Holmest. A másik két srác is így volt vele?

Ádám ismerte, de nem lelkesedett érte különösebben, Kristóf viszont valóságos rajongó volt. Ő volt kint Londonban a Sherlock Holmes-múzeumban. A filmben viselt sapka a sajátja volt. Ő Sherlock Holmesként jött a castingra. Érdekes módon ez nagy akadálya volt annak, hogy kiválasszuk, mivel már begyakorolta otthon a karaktert, ami viszont felnőttes volt, és modoros. Elő kellett húzni belőle a 13 éves kisfiút. A gyerekkori álom megvalósulása volt számára, hogy Sherlock Holmest eljátszhatta.

Fotó: Mudra László [origo]

Mennyire játszott fontos szerepet a filmben Dunaújváros?

Ott forgattunk. A legelső szabálya az alacsony költségvetésű filmeknek, hogy forgass a szülőhelyeden, mert ott mindenkit ismersz. A film végén rengeteg cég neve, logója van feltüntetve. Egyikük sem pénzt adott, hanem a tevékenységi körén belül segített. Tehát az egyik elszállásolta a stábot, a másik az étkeztetést vállalta át, volt, amelyik a helyszínt biztosította, vagy egy aggregátort adott egy forgatási napra. Ha ezt mind ki kellett volna fizetni, akkor nem tudtuk volna megcsinálni a filmet.

Gyakorlatilag nincsen reklám a filmben. Mire fel ez a nagylelkűség, miért segítettek nektek?

Ennek az az oka, hogy ott születtem Dunaújvárosban, és ott nőttem fel. Bárhova megyek, egy céghez, a polgármesteri hivatalba, jó eséllyel a volt szomszédomba, régi osztálytársamba, ismerősöm ismerősébe ütközöm. Emiatt lehet azt mondani, hogy erre van szükség, kérlek, segíts. Máshol ezt nem tudnám megcsinálni. Hiába mennék be egy étterembe, hogy kajára van szükség, filmet forgatok. És akkor mi van? Mindenki filmet forgat.

Melyik filmtervedet szeretnéd legközelebb megvalósítani?

Maradnánk az ifjúsági kalandfilmnél. Most valamiért nagyon tetszik ez a zsáner. Az egyiket még a Sherlock Holmes nevében előtt írtuk, ahhoz jó sok pénz kellene. Valamint készen van a Sherlock folytatásának a forgatókönyve. És még van egy harmadik terv is, amelyet ebben az évben szeretnénk megírni, és szintén ifjúsági jellegű. Ahogy a Sherlock Holmes nevében, úgy ezek a filmek is ifjúsági zsánerbe csomagolt szerzői filmek lennének. Gyerekekkel szeretném megcsinálni őket, de nem biztos, hogy csak gyerekeknek.

Fotó: Mudra László [origo]

Ha végre egyszer egy normálisnak mondható, több száz milliós költségvetéssel dolgozhatnál, melyik filmtervednek állnál neki?

Van az az ifjúsági kalandfilm, amely tulajdonképpen egy Indiana Jones, csak gyerekekkel, arra költenénk a pénzt. Látványos, és ezért költséges film lenne. Az a jó a mi esetünkben, hogy a gyártási struktúrát nem változtatnám meg, a stáb száma nem növekedne látványosan, luxusköltségek (lakókocsi, büfékocsi) sem növekednének, mert eleve nem is lennének. Ami plusz pénzt kapnánk, az mind a látványra menne rá. Remélem, hogy egyszer eljutunk ide, mert ennek csak a film látná meg az előnyét.

Tervezel leadni forgatókönyvet Andy Vajnának?

Igen, most kedvet kaptam hozzá. Korábban nagyon sokat pályáztunk, de pénzt nem kaptunk. Most új rendszer van, és tervezem, hogy a meglévő két könyvünket leadjuk. Aztán majd meglátjuk, mire megyünk ezzel.

- - -

"Furcsa volt, de ezért szeretnék színésznő lenni"
Villáminterjú Kugler Nikolett-tel

Hogyan kaptad meg Ádler Ica szerepét?

A Főnix Drámastúdióban tanulok, oda eljöttek a film készítői, és kiválasztottak néhány lányt és fiút, köztük engem. Következett egy casting, aztán még egy, és a végén engem választottak a szerepre.

Fotó: Mudra László [origo]

Színész akarsz lenni?

Igen.

Mióta?

Óvodás korom óta.

Mennyire volt megterhelő számodra a forgatás?

Egyáltalán nem. Nagyon-nagyon örültem, hogy ott lehettem. Hiába dolgoztunk, olyan volt ez nekem, mint egy nyaralás.

Ismerted Sherlock Holmest a film előtt?

Nem. A bátyám olvasott Sherlock-novellákat, de én nem.

Nem mondták, hogy olvassál el néhányat?

Nem.

És a jövőben fogsz olvasni Sherlock Holmest?

Igen. Karácsonyra kaptam egy könyvet, és azt elkezdtem olvasni. Hogy azért mégis tudjak róla valamit, ha már ebben a filmben szerepeltem.

Akkor most már tudod ki Irene Adler, akire a karaktered épül?

Igen.

Szimpatikus?

Még nem tartok ott a könyvben, de igen.

Fotó: Mudra László [origo]

A filmbeli karaktered, Ádler Ica mennyire hasonlít rád?

Egyáltalán nem hasonlít rám. Ádler Ica egy visszahúzódó, fiús lány, én viszont mindig mosolygós vagyok, mindenkit megölelek, akit ismerek. Nem olyan, mint én.

Nehéz volt eljátszanod?

Furcsa volt, de ezért szeretnék színésznő lenni.

Ki a kedvenc színészed?

Bereczki Zoltán.