Nincs más, csak mágikus fanszőrzet

2012.02.06. 23:00

A felhozatal idén tagadhatatlanul szerényebb volt, viszont a családias méretű helyszínek és a megrendezés körüli viszontagságok miatt bajtársias hangulat lengte be a 2012-es Filmszemlét. Díjakat ebben az évben pénzhiány miatt nem osztottak, de ezt szeretné az [origo] filmklub orvosolni szerény és szigorúan szubjektív listájával. Nem mehetünk el ugyanis szó nélkül olyan emlékezetes alakítások mellett, mint a lánya túlburjánzó punciszőrzetét ápoló Lázár Katié, a hajánál fogva fellógatott Ónodi Eszteré vagy a szürke fejkendő alól is kiragyogó Helen Mirrené. Íme, a 2012-es Filmszemle legekben mérve.

Legjobb film: Final Cut - Hölgyeim és uraim (kritikánk)


Kivételes, felemelő élmény volt Pálfi György (Taxidermia, Nem vagyok a barátod) 450 filmből összevagdosott szerelmi története. Messziről ordít, hogy Pálfi mániákusan imádja a mozit; ha nincs pénz, vagdosgatja kedvenc filmjeit, pont olyan lelkesedéssel, mint az egyszeri gimnazista. Nem dühből, nem összecsapva a tiltakozás gesztusáért, hanem vérprofin, humorral és odafigyeléssel. A közönség végig gurgulázott a boldogságtól. Másfél órányi tömény eufória.

- - -

Legjobb filmszerű film: Aglaja (kritikánk)

Ónodi Eszter artistamutatványaira kíváncsiak voltunk, de amit hallottunk a sztoriról, attól nem dobtunk hátast. Ehhez képest a cirkuszban cseperedő román-magyar kislány története teljesen váratlanul magával ragadott minket, nagyrészt a jól válogatott szereplőgárdának köszönhetően, akiket fantasztikus volt nézni még a döcögősebb részeknél is. És ne felejtsük el, ennek a filmnek köszönhetjük az utóbbi évek legmélyebb magyar filmes aranyköpését is, amelyet sokat fognak még ironikusan idézgetni. "Egyebünk sincs, csak ez a csodapinaszőr. Ez a mi tőkénk" - mondja a lánya, Jordán Adél cirkuszi attrakcióval felérő szeméremszőrzetét fésülgető büszke anya, Lázár Kati. Mi is meglepődtünk, de az Aglaja, amelyet pedig korábban érdektelenebbre tippeltünk, simán veri Szabó István várva várt Szabó Magda-feldolgozását.

- - -

Legfájóbb csalódás: Magyarország 2011 (kritikánk)

Forrás: TT Filmműhely

Tarr Béla fegyverbe hívja a magyar filmrendezőket, hogy tessék, most mutassák meg, mit veszít a magyar kultúra, ha nem hagyják őket szóhoz jutni. A tét a szakma becsülete, ehhez képest a feladatra felkért rendezők fele olyan semmitmondó anyagot ad le, hogy a Színművészetin is felháborodva dobná vissza a tanár. Sokan megspórolták maguknak a gondolkodást, pedig most kellett volna szarból csakazértis aranyat csinálni.

- - - 

Legnagyobb kihagyott ziccer: Drága besúgott barátaim (kritikánk)

Cserhalmi Sára ügynökfilmje egyrészt vontatottan, üresjáratokkal telítve mutatja be a lebukott besúgó és a besúgott kapcsolatát, másrészt - és ez még nagyobb hiba - addig bonyolítja a szálakat, míg a film végén győzedelmeskedik a teljes erkölcsi relativizmus. Minden mindennel összemosódik, és sajnálnunk kellene a besúgót, akit elég manipulatív módon még halálos betegnek is ábrázolnak. Tragikus élettörténete, fájdalmasan nehéz döntéseinek miértje nagyon is érdekes, de azt nem tudjuk megbocsátani a filmnek, hogy mentegetni akarta őt. Jobb esetben a bizonytalan rendezés miatt érezhettük ezt, rosszabb esetben tényleg ez volt az alkotói szándék. Nagy baj, ha egy ilyen fontos és sajnos még mindig időszerű témáról, ennyire elhibázott alkotás születik.

- - -

Legjobb színésznő: Jávor Babett (Aglaja)

Forrás: Filmszemle

Erős verseny alakult ki női fronton az idei Szemlén. Helen Mirren (Az ajtó) akkor is erős, ha csak áll és néz, Ónodi Eszter (Aglaja) káprázatosat alakít az ambiciózus artistanő szerepében, de Lázár Kati (Aglaja) aprócska felvillanása is elsöprő dörzsölt cirkuszi mamaként. De a befutó mégis egy aprócska lány, Jávor Babett, aki hatalmas barna szemeivel és öntudatlan kisugárzásával a hátán elviszi Deák Krisztina cirkuszi meséjét.

- - -

Legjobb színész: Charles Bronson (Final Cut)

Mivel, ha csak pár másodpercre is, de feltűnt a Harmonikás a Final Cut-ban, ezért nem lehet mást mondani, csakis Charles Bronsont (a Volt egyszer egy Vadnyugat egyik jelenetéből). Ezt Cserhalmi György és Derzsi János is meg fogja érteni.

- - -

Legnagyobb meglepetés: Eperjes Károly (Az ajtó)

Forrás: Mokép

Eperjes egyáltalán nem volt ripacs Az ajtó-ban. Ráérzett, hogy ő most háttéralak a két nő mellett, és eszerint is játszotta el a férj karakterét.

- - - 

Legnagyobb áldozatot követelő alakítás: Ónodi Eszter (Aglaja)

Reméljük, az Aglaja azon részei, mikor Ónodi Esztert a hajánál fogva lógatják fel különféle köteleken, csak trükkfelvételek eredményei. Azonban az angolspárga, a buzogánydobálás, sőt már a híd is meghatott tiszteletet ébreszt bennünk.

- - -

Legjobb pucér jelenet: Móga Piroska és Jordán Adél színpadi kettőse (Aglaja)

Forrás: Krétakör
Pornószínésznő a jp.co.de című filmben

Versenyben volt még a jp.co.de című kísérleti film egyik jelenete is, amelyben egy szép keblű lány matat hangosan sóhajtozva egy dildóval a vaginájában. De az élő pornónál még érdekesebb a két rivalizáló művésznő szakmai féltékenységtől fűtött, ruhátlan revüműsora. Jordán Adélt, a Katona József Színház színésznőjét és Móga Piroskát, a jövő szépreményű tehetségét csak néhány papírcsillag takarja.

- - -

Legundorítóbb testnedv: kecskevér (Magyarország 2011)

Forgács Péter kisfilmje a Magyarország 2011 nehezen értelmezhető alkotásai közé tartozott, amelyben egy úriember egy szemeteskonténerből előszedett, kimúlt kecskét húzott-vont szenvtelen arccal. Szerencsétlen kecske olyan taszítóan nézett ki, hogy hiába indult volna ebben a kategóriában a Szabó Simon rövidfilmjében kilincsre kent takony is, a kecske győzött.

- - -

Legjobb káromkodás: Derzsi János és a veréb (Drága besúgott barátaim

A magyar film mindig is tele volt frappáns szitkozódásokkal. Most Derzsi Jánosnak sikerült a leghatásosabban belesűrítenie a világfájdalmát egy káromkodásba: bassza meg a nádiveréb. A hatást az angol szabadfordítás csak tovább fokozta: fuck a duck.

- - -

Legvalószínűbb, hogy idegösszeroppanást kapsz a végére: jp.co.de (kritikánk)

Forrás: Krétakör

Egy fazon tíz percig beszél megfoghatatlan dolgokról egy katedrán, rossz angol kiejtéssel. A gyengébb idegzetű nézőknek már ez is elég, hogy dühödten hajigálni akarjanak valamit a sarokba, a türelmesebbjének az ezután sorjázó összefüggéstelen jelenetek kellenek ahhoz, hogy felkapják a vizet.

- - -

Legköltőibb jelenet: Jancsó Miklós kisfilmje a Magyarország 2011-ből

Annyira szép, ahogy a fiatal táncosnő külvárosi faunként tekergőzik a parlagfüves udvaron, és olyan plasztikus, ahogy a lerobbant térben véget ér a fahrtsín. A Magyarország 2011 című kisfilm-füzér kevés szép pillanatainak egyike.

- - -

Legjobban sikerült poén: Pálfi György kisfilmje a Magyarország 2011-ből

A kisfilm egyetlen hatalmas, hosszan kitartott geg, amit az tesz zseniálissá, hogy Pálfi nem sajnálta a fáradtságot, hogy az ötlet mellé pakolja azt a lehengerlő kreativitást és profizmust is, amit egy szebb világban igazi nagy projektekben kamatoztathatna. Ha alaposan elgondolkozol rajta, mélyebben elszomorodsz ezen a kisfilmen, mint bármelyik másik szkeccsen a tizenegyből. De erre csak később van időd, mert a filmet magát végigröhögöd.

- - - 

Legkínosabb pillanat: Derzsi dalra fakad (Drága besúgott barátaim)

Forrás: KHM Films

A Derzsi János által játszott lecsúszott íróról nem elég, hogy kiderült, hogy besúgó volt a Kádár-rendszerben, az orvosától még azt is megtudja, hogy halálos beteg, és csak hónapjai vannak hátra. Mi ilyenkor a természetes reakció? Nem tudom, de az biztos nem, hogy elkezd egy magyar népdalt énekelni az orvosával.

- - -

Legviccesebb cameo: Jiri Menzel (Az ajtó

Ide tulajdonképpen egy telefonkönyv-hosszúságú listát lehetne írni a Final Cut-ban másodpercekre feltűnő hollywoodi sztárokról. De mivel egy kell, ezért mi inkább Jiri Menzelt választottuk Az ajtó-ból. Parádés, ahogy orvosként vicceskedve megkérdezi a lábadozó Eperjestől, hogy "hogy van a mi értelmiségünk?".

- - -

Legjobb áthallás: Az ajtó

Forrás: Mokép

A Helen Mirren által alakított bejárónőt furcsa és rideg viselkedése miatt egy királynőhöz hasonlítják Az ajtó-ban. Itt sok embernek bevillanhatott, hogy ő bizony volt már királynő.

- - -

Legfélelmetesebb pillanat: Helen Mirren (Az ajtó

Az ajtó-ban van egy horrorfilmbe illő jump cut is: villámlik, és Helen Mirren arca ugrik egyet. Félelmetes, mert nem vár az ember ilyet egy Szabó Magda-feldolgozástól.

- - -

A 2012-es Filmszemle showmanje: Tarr Béla

Fotó: Valuska Gábor

A Petőfi-bajszos, cigit szorongató, a pultnál unikumot osztogató Hajdu Szabolcs nagyon erősen versenyben volt a címért, de végül kiütötte őt Tarr Béla, aki annak ellenére, hogy eddig úgy tűnt, nem szívesen áll a reflektorfénybe, most látható élvezettel szólalt fel minden lehetséges helyzetben.

- - - 

Legeuforikusabb pillanat: Az első felharsanó röhögés a Final Cut vetítésén, és az Aglaja vasárnap esti vetítése utáni barátságos partizás az Uránia kávézójában, ahol meg lehetett nézni Gryllus Dorka növekvő pocakját, el lehetett csodálkozni, hogy milyen magas a Társas játék hősszerelmese, Simon Kornél, és véletlenül hozzá lehetett érni a tömegben Keresztes Tamás vállához.

- - - 

Ami csak nálunk történhet meg: A velencei filmfesztivál igazgatója nem tudott eljönni a filmszemle nemzetközi sajtótájékoztatójára, mert Malév-gépre váltott jegyet.

- - -

Legjobb villáminterjú rendezővel: Pálfi György és Török Ferenc vallomásai a Geek Squad harmadik szemlevideójában (1:58-tól).