Shia LaBeouf mocskosan erőszakos lett

2012.05.19. 15:23

A Lawless végletesen férfias film, amiben a szereplők annyira kemények, hogy szinte már karikatúrákká válnak. A főszereplők a cannes-i sajtótájékoztatón idomultak ehhez, és mindannyian ősemberes kinézettel jelentek meg.

A Lawless annyira brutálisan férfias film, hogy még az sem lágyít rajta semmit, hogy Jessica Chastain az egyik jelenetben anyaszült meztelenül besétál Tom Hardy figurájának a szobájába, és gyengéden rámászik. Aki odavolt John Hillcoat Az ajánlat-a szikár kegyetlenségéért, valószínűleg a Lawless-t is értékelni fogja.

Forrás: AFP
Shia LaBeouf, Jason Clarke, Tom Hardy, John Hillcoat és Jessica Chastain ma Cannes-ban

1931-ben vagyunk, az alkoholtilalom idején, egy virginiai porfészekben. Forrest (Tom Hardy), Jack (Shia LaBeouf) és Howard (Jason Clarke) Bondurant három fivér, akik titkos szeszfőzdéjükben gyártják az alkoholt, amit aztán eladnak. Mint az - egy malac megölését bemutató - prológus az orrunk alá dörgöli, Forrest és Howard a két kemény csávó, Jack pedig a kis szelíd. Mivel ez a tulajdonság se a korszellemhez nem illik, se a túlélést nem segíti, sejthetően Jack vagy megkeményedik vagy meghal a film végére.

Hogy a fivérek meddig képesek és hajlandók elmenni azért, hogy megvédjék a territóriumukat és egymást, arra akkor derül fény, amikor felbukkan a színen Rakes ügynök (Guy Pearce), aki ugyanolyan kemény, mint ők, viszont perverz örömét is leli az erőszakban, és a missziójává válik, hogy levadássza őket. A film két órája alatt fokozatosan eszkalálódik az erőszak, de Nick Cave - aki a forgatókönyvet írta - és Hillcoat minden egyes alkalommal meg tud lepni minket a brutalitás újabb szintjével. Sokat elmond, hogy a legszebb jelenet az, amikor egy látványos robbanás tölti be a vásznat. Tavaly a Drive véres jelenetein hőkölt vissza a cannes-i közönség, idén a Lawless-en lehet hüledezni ugyanúgy.

Forrás: AFP
Shia LaBeouf a Lawless-ben

A túlhúzott könyörtelenség miatt nem teljesen hisszük el, hogy igazi embereket látunk, de erre még rá is játszik a film, különösen a meglepően vicces befejezéssel. Viszont ez azzal jár, hogy a két szerelmi szál Jessica Chastainnel és Mia Wasikowskával sosem kap igazi súlyt, ahogy Jack férfivá válása sem. A figurák majdnem karikatúraszerűek, és ez Gary Oldmannek áll a legjobban, akinek egy kicsi, de igazán hálás szerep jutott. És talán mondani sem kell, hogy ő a legeslegkeményebb mindközül.

Nem meglepő módon a cannes-i sajtótájékoztatón Shia LaBeouf is rögtön a film "mocskosan erőszakos" voltáról kezdett beszélni. Aztán még az újságírói kérdések nagy részére tömör "nem"-mel válaszoló Nick Cave is hajlandó volt bevallani, hogy "a szentimentalizmus és a durva erőszak hoz izgalomba". Ezt később úgy pontosította, hogy "az erőszak a filmekben általában nem különösebben érdekes számomra, de ahogy Hillcoat a korai filmjeitől kezdve - amiket senki sem látott, és amikről nem is szabad beszélni - kezeli az erőszakot, az nagyon tetszik". Még Jessica Chastain is azt emelte ki a figurájával kapcsolatban, hogy "van benne valami agresszív és férfias. Forrest borzasztó erőszakos általában, a nővel szemben viszont félénk, szinte feminin, felcserélődnek köztük a nemi szerepek".

Forrás: AFP
Jessica Chastain és Mia Wasikowska a cannes-i sajtótájékoztatót megelőző fotózáson

A férfiszínészek úgy festettek, mintha a megjelenésükkel is a vad férfiasságot akarnák hangsúlyozni: Tom Hardy és Jason Clarke bozontos szakállal jelent meg, LaBeouf pedig ugyan még inkább borostának nevezhető arcszőrzettel villogott, de a haját már szépen megnövesztette. Hardy kifejezetten hajléktalan-benyomást keltett, de szimpatikusan laza és meglepően őszinte volt. Amikor például az egyik újságíró a fiatal Marlon Brandóhoz hasonlította, közölte, hogy "nem láttam se a Keresztapá-t, se a Rakparton-t, se A vágy villamosá-t, de sok fotót láttam Brandóról, úgyhogy ez kedves öntől".