Till Attilát és producerét, Stalter Juditot elkaptuk a cannes-i Croisette-en, hogy meséljék el gyorsan, hol tartanak Tilla kerekes székes gengszterekről szóló, Tiszta szívvel című filmjének fejlesztésében, és Stalter milyen tapasztalatokat szerzett az itt zajló producertalálkozón.

 

Milyen filmeket láttál most Cannes-ban?

Till Attila: Nagyon keveset láttam, és egy nagy szívfájdalmam van: hogy Mungiu filmje (a Beyond the Hills - a szerk.) nem tetszett, pedig a 4 hónap, 3 hét, 2 nap, ami 2007-ben nyert itt Cannes-ban, nekem az elmúlt öt évben látott filmek közül biztosan benne van a top 5-ben. A Paperboy izgatja legjobban a fantáziámat, de azt már nem fogom látni sajnos. Nagyon tetszik az a fotó Nicole Kidmanről, ami a fesztiválkatalógusban van.

Forrás: Cannes Film Festival
Nicole Kidman a Paperboy-ban | Nézd meg a teljes fotót!

Hogy áll a Tiszta szívvel?

T. A.: A Filmalaptól 4,5 milliós forgatókönyv-fejlesztési támogatást kaptunk, ami mindjárt jelzi, hogy még most készül a forgatókönyv újabb verziója, ezért is nem akarok túl sokat mondani róla. A forgatásra leghamarabb jövő nyáron kerülhet sor. Annyit árulhatok el, hogy egy Budapesten játszódó, kerekes székes gengszterfilm lesz, de egy kevert műfajú film, tehát nem egy tipikus gengszterfilmet kell elképzelni.

Vígjátéki elemek lesznek benne?

T. A.: Nem, szerintem csak annyi humor lesz benne, mint akármelyik filmben. Az alapszituáció, hogy kerekes székes emberek bérgyilkosok, akik járó embereket elintéznek, óhatatlanul bizarr és rejthet magában némi humort, de azért nem lesz vicces a film. Inkább dráma lesz, amiben megjelenik a kerekes székes lét realizmusa.

Hol tartasz a szereplőválogatásban?

T. A.: Egy biztos szereplő van a filmben, Thuróczy Szabolcs barátom, akivel sokkal több mint munkakapcsolat van köztünk, és az ő közelségére és jelenlétére nekem még nagyon nagy szükségem van. Szeretek rá szerepet osztani, sőt, rá írok szerepeket, például ezt is. Emellett szeretném, ha lennének igazi kerekes székes szereplők is a filmben, de még keresem őket. Juditnak mint producernek ezzel kapcsolatban vannak kétségei.

Fotó: Hektor (hlog)
Thuróczy Szabolcs és Till Attila

Miért?

Stalter Judit: Mert nagyon nagy felelősség egy amatőrszereplőre építeni egy filmet akkor is, ha az minden szempontból egészséges, itt pedig van még egy plusz fizikai és lelki nehézség is. De elkezdtünk dolgozni kerekes székesekkel, és vannak biztató fejlemények. Semmi sem lehetetlen.

A költségvetés hogy áll össze?

S. J.: Háromországos koprodukcióban tervezzük a filmet. Magyarország mellett skandináv érdeklődés van, valószínűleg azért, mert a kerekes székesek iránt ott a legérzékenyebb a társadalom, onnan nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk a forgatókönyvre. Itt Cannes-ban keresem a harmadik felet.

Most a Producers on the Move nevű program keretében vagy itt, mesélj erről!

S. J.: Ez egy intenzív három és fél napos program, amiben huszonnégy másik fiatal európai producerrel kerülsz kapcsolatba, és nagyon rövid idő alatt próbálsz a lehető legtöbb információt átadni és megszerezni. Máris van kb. öt olyan, akivel el tudnám képzelni, hogy azonnal együttműködjünk, és másik öt, akikkel a közeljövőben. Egyébként sosem lehet tudni, hogy milyen haszna lesz ezeknek a találkozóknak, például Sipos Gábor producertársam a Laokoonból is részt vett ugyanezen a programon néhány évvel ezelőtt, és az akkori spanyol résztvevő, akivel egyáltalán nem tartotta a kapcsolatot, most februárban bejelentkezett, hogy van egy tízhetes játékfilmjük, amit hoznának Pestre, és mindjárt kezdjük a forgatást.

Forrás: Stalter Judit
Stalter Judit Cannes-ban

Mit tapasztaltál, mennyire vannak képben a külföldiek a magyar filmiparral kapcsolatban?

S. J.: A filmes körökben jól ismert Simon Perry producer az esemény moderátora, és ő eléggé felkészül mindenkinek az országából. Kérdezgette, hogy milyen az új Filmalap, hogy hogyan működik a 20%-os adóvisszatérítés, és miért van nálunk Bruce Willis. És sokan nagyon várják Tilla forgatókönyvét, úgyhogy a következő változatot gyorsan le fogjuk fordítani angolra, hogy körbe tudjam küldeni az új érdeklődők között.

Más projekteket is képviselsz itt?

S. J.: Igen, a másik szívügyem egy gyártásban levő dokumentumfilm, amit Kovács Kristóf rendez, az a címe, hogy Besence Open. Ezen másfél éve dolgozunk,  és most kaptunk is rá pénzt a Médiatanácstól. Egy kis Baranya megyei faluról szól, ahol százan laknak, és 90%-uk roma, és van egy fantasztikus polgármesterük, aki mindenre pályázik. Föl akarták újítani a focipályájukat, amire nem kaptak pénzt, de végül EU-támogatást nyertek teniszpálya-építésre. Azóta teniszeznek, és most indulnak a magyar nemzeti ligában harmadosztályban. És van még egy ötországos dokumentumfilm is, ami a vásárcsarnokokról szól, és mi a Központi Vásárcsarnokról csinálunk egy epizódot, aminek Papp Bojána a társrendezője az olasz Stefano Tealdi mellett.  És meglepő módon Tilla tavaly itt Cannes-ban bemutatott Csicská-jának a fesztiváloztatása is megy még, már a 34. vagy 35. fesztiváljánál tart a film, hat díjat is nyert, köztük az Európa Filmdíj-nominálást.