Nicole Kidman lepisilte Zac Efront (18+)

2012.05.24. 20:33

Egy filmet sem utáltak még annyira az újságírók idén Cannes-ban, mint a Precious rendezőjének újdonságát, a The Paperboy-t. Pedig a felháborodás eltúlzott; amerikai létére a film meglepően merész, Nicole Kidman és John Cusack pedig remekelnek. Akit pedig ez nem hat meg, annak még mindig ott van Zac Efron temérdek alsógatyás jelenete.

Pisitől volt hangos ma a Croisette, ráadásul sokan a szexuális jelentésű "golden shower" kifejezéssel hivatkoztak a The Paperboy legmeghökkentőbb jelenetére, noha az ominózus tettre valójában medúzacsípés hatástalanítása céljából került sor. Szexből ugyanakkor van épp elég Lee Daniels (Precious) új filmjében és a pisin kívül ki lehetne emelni azt is, amikor Nicole Kidman dob egy Elemi ösztön-figurát, majd érintés nélkül segít elélvezni halálraítélt pasijának (John Cusack), illetve amikor Matthew McCounaghey meztelenül kikötözve fetreng a földön homoszexuális erőszak áldozataként.

Forrás: Cannes Film Festival
Nicole Kidman a The Paperboy című filmben

Szóval minden adott, hogy újabb cannes-i botrányfilmmel bővüljön az elmúlt 65 év gyűjteménye. A botrányfilmeknek azonban az a sajátossága, hogy rengetegen utálják őket. Vincent Gallót annak idején majdnem elüldözték a Riviéráról A barna nyúl orális szexjelenete után, Gaspar Noé Visszafordíthatatlan és Enter the Void című filmjéről is kiment a fél közönség, Lars von Trier Anikrisztus-át pedig hangos kacagásokkal és füttyökkel kísérte a cannes-i közönség. Lee Danielstől ugyan a szociálisan érzékeny Precious után és A-listás szereposztásával senki sem várt balhét, de az első reakciók után úgy tűnik, mintha nem akarnák neki megbocsátani a kritikusok, hogy amerikai létére feszegetni meri a határokat. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy az utóbbi 2 napban a cannes-i versenyprogram egyébként is bámulatosan bizarrba fordult Leos Carax Holy Motors-ának (jófajta bizarr) és Carlos Reygadas Post Tenebras Lux-ának (érthetetlen bizarr) köszönhetően, így talán a tűrőképesség is fogytán van a fesztivál végére.

Forrás: Cannes Film Festival
Matthew McCounaghey és Zac Efron a The Paperboy című filmben

A The Paperboy-ban pedig egyenetlenségei és trashbe hajló túlkapásai ellenére sok értékelhető dolog van. Pete Dexter regényét az író maga adaptálta, de Daniels számos dolgot megváltoztatott, például két karaktert is afroamerikaira változtatott. Matthew McCounaghey egy újságírót alakít, aki testvére (Zac Efron) segítségével egy rendőrgyilkossággal vádolt halálraítéltet próbál felmentetni. A lepattant fegyenc menyecskéje egy túlfűtött Barbie-baba (Kidman), aki némi levelezős barátkozás után készül hozzámenni a rabhoz, de ez nem akadályozza meg abban, hogy közben a többi kulcsszereplő férfivel is cicázzon. A sztori narrátora a testvérek gyermekkori fekete cselédje (Macy Gray szimpatikus és meglepően normális alakítása), bár ő fokozatosan háttérbe szorul, ahogy a szálak összekuszálódnak.

Nicole Kidman és Zac Efron a The Paperboy egyik jelenetében


Daniels fülledt, jellegzetesen déli hangulatot teremt, bár néhány szereplő annyira karikatúra-szerű, hogy az az érzésünk támadhat, hogy a True Blood-ból léptek ki, közben a kép pedig gyakran érthetetlenül ronda. Az alligátorokkal teli, mocsaras vidék más rendezőnél főszerepet kaphatott volna (hasonlóan a Sundance-nyertes és itt Cannes-ban is sikerrel vetített Beasts of the Southern Wild-hoz), de Daniels inkább A-listás színészeiben bízik. Teljesen joggal. McCounaghey és Efron egész jók, de sokkal látványosabb szerepeikkel John Cusack és Nicole Kidman nyúlják le a showt. Cusackról talán nem is feltételeztük volna, hogy ennyire kegyetlen paraarc is tud lenni, Kidman pedig élvezettel veti bele magát az ostoba kisvárosi rüfke hálás szerepébe. Simán elképzelhetőnek tartok egy női mellékszereplői Oscar-kampányt számára, bár az eddigi ellenséges fogadtatás ezt sokkal jobban megnehezítheti, mint Daniels előző filmjénél Mo'Nique esetében. Kidman mindenesetre továbbra is bizonyítja, hogy félelmet nem ismerő, hihetetlenül sokoldalú művész (ne feledjük, hogy utoljára a Dogville-lel járt Cannes-ban, ami mi volt, ha nem vakmerő vállalkozás egy csúcson lévő hollywoodi csillagtól?!).

Forrás: Cannes Film Festival
John Cusack a The Paperboy című filmben

A regény adaptációjának jogai egyébként sokáig Pedro Almodóvar kezében voltak, aki a The Paperboy-t tervezte eddig még soha meg nem történt angol nyelvű debütálásának, de Daniels csak annyiban hasonlít a spanyol mesterre, hogy ő is szívesen filmezi jó formában lévő tinisztárját boxeralsóban (a Rossz nevelés kéjesen filmezett homoerotikus jelenetei juthatnak eszünkbe Gael Garcia Bernallal és fehér alsójával, de ott ezek a snittek lényegesen több funkciót töltöttek be). A rendező egy moderátori kérdésre ingerülten meg is jegyezte a sajtótájékoztatón, hogy "Zac jól néz ki, én pedig meleg vagyok. Mit vártatok?". Ugyanennyire hangsúlyos az alkotó afroamerikai háttere is, ami könnyen lehet, hogy segíthetett is a versenyprogramba bejutásban.

Forrás: AFP
Lee Daniels, Nicole Kidman és Zac Efron a The Paperboy cannes-i díszbemutatóján

A The Paperboy tehát nagyon vegyes élmény. Meg lehet érteni azokat is, akik röhejes jelenetei (sokat fogják még idézni a "Ha valakinek le kell pisilne, hát én legyek az!" sort) miatt teljesen leírták és azokat is, akik izgalmas, új tehetségnek tartják Lee Danielst az amerikai alkotói filmes porondon. A kulcsszó mindenképpen, hogy amerikai, ugyanis egy európai filmessel sokkal elnézőbbek Cannes-ban a kritikusok és kérdéses, hogy hazájában milyen sors vár a The Paperboy-ra. A rendező valószínűleg maga sem tudja, mire számíthat, ezért a film vége egyszerre giccses is és anti-hepiend is. Valószínű, hogy az őszi fesztiválszezonnak kemény újravágások után vághat csak neki ez a fura film.