Vágólapra másolva!
Aki abban reménykedett, hogy Európa végleg visszacsempészte Woody Allen filmjeibe a varázst, csalódni fog a Rómának szeretettel láttán. Barcelona, London és Párizs után a római kaland tartogat ugyan pár kedves pillanatot, de alapvetően lelohasztó élmény.
Vágólapra másolva!

Nem titok, hogy Hollywoodban már rég nem tolonganak a producerek, hogy pénzt áldozzanak Woody Allen filmjeire. Viszont a Vicky Cristina Barcelona óta egy másik befektetői réteg karolja fel az író-rendező legendát: az európai nagyvárosok imázsközpontjai. Csókolózzon Scarlett Johansson Javier Bardemmel a Sagrada Família előtt, andalogjon Owen Wilson és Marion Cotillard a Szajna-parton - mindenki jól jár: Woody újrahasznosított ötletei csodaszép európai díszletek közé helyeződnek át, a városok pedig még több turistára számíthatnak a romantikus komédiáknak köszönhetően. A recept a történetek ordas közhelyei ellenére is egészen jól működött eddig. Tízévnyi hanyatlás után pont a Vicky Cristina Barcelona és az Éjfélkor Párizsban után beszélt egyre több filmkritikus Woody Allen visszatéréséről, és a nézők is tódultak a mozikba az Atlanti-óceán mindkét partján. A párizsi nosztalgiázás egyenesen Woody legjövedelmezőbb filmje lett az USA-ban, 25 év után forgatókönyvírói Oscart is nyert, és jelölést kapott a legjobb film kategóriában.

Forrás: Big Bang Media

Rómának szeretettel | Penélope Cruz


Időközben már lehetett pletykákat hallani arról, hogy München és Koppenhága önkormányzata is lecsapott volna Woody Allenre, noha várható volt, hogy a Londonban játszódó filmjei (Match Point, Füles, Kasszandra álma, Férfit látok álmaidban) rohamos minőségromlásához hasonlóan a kontinentális Európa sem tud olyan sokáig Woody múzsája maradni, mint New York. A keserű ébredés Rómának jutott, hiába vetettek be mindent a film marketingesei, még a címet is kellően bugyuta lányregényesre változtatták az eredeti Bop Decameron, majd a hasonlóan kommerszközönség-riasztó Nero Fiddled után. A Dekameron-párhuzam egyébként onnan jöhetett, hogy a Rómának szeretettel (To Rome with Love) össze nem függő, pikáns kis epizódokból áll, de klasszikusidézésről itt szó sincs. A történetek habkönnyűen jelentéktelenek, és csak annyi köti össze őket, hogy mind az olasz fővárosban játszódnak.

Forrás: Big Bang Media

Rómának szeretettel | Greta Gerwig és Jesse Eisenberg


Némileg kiábrándító egyébként, hogy Woody Allen, akit a filmművészet egyik legnagyobb forgatókönyvírójaként szokás számon tartani, arra nem vette a fáradságot, hogy egy idősíkban helyezze el a négy szálat. Így kicsit olyan, mintha négy külön ötlete lett volna, de mivel egyik sem elég egy egész filmre, összekötötte őket a helyszínnel és egy idegesítő olasz akcentusú közlekedési rendőr ostoba nyitó- és zárómonológjával. A négy szál közül egyébként egy van (Jesse Eisenberg, Ellen Page, Greta Gerwig és Alec Baldwin), amit megnéznék külön filmként is, egyből (Roberto Benigni hétköznapi emberéből médiasztár lesz) pedig még ennyi is bőven soknak bizonyult.

Forrás: Big Bang Media

Rómának szeretettel | Jesse Eisenberg és Ellen Page


Az amerikai független film reménységei között kibontakozó szerelmi háromszög aranyos, noha rengetegszer láttuk már. Eisenberg, Gerwig és Page abszolút beleillenek Woody világába, még ha a Juno óta végre először normális szerepben látható Ellen Page-et nehéz is elfogadni őrült szexi csábítóként. Ők a tipikus Woody Allen-karakterek: gazdag művészlelkek, akik Európában keresik önmagukat, és neurotikus monológokat adnak elő az örök város díszletei előtt. Ha csak ezt a történetet mesélné el a Rómának szeretettel, kicsit több ötlettel, kicsit jobb poénokkal, akkor akár méltó folytatása is lehetne a film az Éjfélkor Párizsban-nak. Allen azonban szükségét érezte, hogy három további szálat is beiktasson, amelyek mindegyike egy-egy nagyon gyermeteg poénon alapul.

Penélope Cruz bögyös örömlány, aki, nahát-nahát, pont rossz szobába nyit be egy hotelben, és egy friss házas fiú mellett úgy kell tennie a rokonai előtt, mintha ő lenne az ara. Eközben Roberto Benigni egy nap arra ébred, hogy valamiért mindenki celebnek tekinti minden különösebb ok nélkül - a realityshow-függő Olaszországban talán erről a témáról lehetne mondani is valamit, de Allen inkább meghagyta ezt Matteo Garronének (a Gomorra rendezőjének Reality című filmje a zsűri nagydíját nyerte Cannes-ban, ahova Woody Allen római moziját már meg sem hívták).

Forrás: Big Bang Media

Rómának szeretettel | Roberto Benigni


Nem csoda, hogy Olaszországban felháborodtak Allen felszínességén, hiszen tényleg olcsó karikatúra minden olasz szereplő - bár ezt éppenséggel a Vicky Cristina Barceloná-n is számon lehetett volna kérni. Csakúgy, mint azt, hogy egy-egy ütősebb poént sikerül a kelleténél körülbelül tízszer többször elsütni. A barcelonai limonádéban Javier Bardem szólt rá minden öt percben tűzrőlpattant exnejére, hogy beszéljen angolul, itt pedig Allen maga feszíti túl a húrt abban a szálban, ahol nyugalmazott zeneproducerként a lánya leendő apósában istenadta operatehetséget vél felfedezni. Ez a szál kifejezetten viccesnek indul, de végül ugyanúgy egy helyben toporog, mint Cruz felpolcolt mellű kurtizánja és Benigni botcsinálta tévésztárja. Némi kárpótlás, hogy jó ismét Woodyt színészként látni, bár Alison Pillnek (ő az Éjfélkor Párizsban-ban is szerepelt) inkább a nagyapja lehetne, mint az apja. Visszatérő korábbi múzsájával, Judy Davisszel párban azonban gondoskodnak pár kellemesen mókás pillanatról.

Forrás: Big Bang Media

Rómának szeretettel | Judy Davis, Woody Allen és Alison Pill


Pontosan amiatt, hogy a film végig ártalmatlanul könnyed és jó hangulatú, nem lehet rá különösebben haragudni. Vígan elkacarászik az ember az óvodás poénokon másfél órán keresztül, de közben nem szűnik a kellemetlen érzés, hogy a Rómának szeretettel nemcsak, hogy nem egy jó Woody Allen-film, hanem szimplán nem jó film. Woody maga ismeri be benne a szomorú tanulságot Alec Baldwin karaktere tolmácsolásában: "Azt hinnéd, hogy az öregedés bölcsességgel jár, pedig csak fáradtsággal."

- - - - - - - - - -

A Rómának szeretettel című filmet a brüsszeli filmfesztiválon láttuk, a magyar mozik augusztus végétől fogják vetíteni.