A tíz legszexibb sztriptíz (18+)

2012.08.11. 21:55

Salma Hayek lábszárán csurog a tequila, Natalie Portman csillámbugyiban feszít, Demi Moore pedig a boa ördöge. Egyértelmű, hogy a filmtörténet legizgalmasabb vetkőzős jeleneteinek összegyűjtéséhez soha nem kell apropó. A héten mozikba kerülő Magic Mike című film mégis különösen aktuálissá teszi a témát. Ki hogyan dobta le a ruháját a filmvásznon eddig? Az említett filmben ugyan férfiak szabadulnak meg a tangától, ám a női sztriptíznek, lássuk be, mégiscsak nagyobb hagyománya van nálunk, ezért hiánypótló összeállításunkban hölgyek fognak szerepelni. Hidegzuhanytól a kígyóig.

10. Natalie Portman (Közelebb, 2004)

A Közelebb bosszantó film, de van egy erős jelenete, amelyben bár nincs klasszikus vetkőzés, sem látványos rúdtánc, mégis érdemes megemlékezni róla. Ha egy feslett sztriptíztáncosnő szerepére keresnék színésznőt, valószínűleg Natalie Portman lenne az utolsó, aki eszembe jutna, de be kell látni, itt elég meggyőzően hozza a figurát. A férfi (Clive Owen) lesétál a klubba, kéjesen körülnéz, és néhány rövid snittben meg is kapjuk az összes sztriptízbáros klisét. Lezser és jól öltözött üzletemberek, bársonyfotelek és szikrázó csillárok, asztalon vonagló félmeztelen lányok.


A fickó hirtelen megpillantja az unottan ücsörgő, lila parókás Portmant, úgy tűnik, felismerik egymást. Vágás, már egy privát szobában vagyunk, a lány épp visszahúzza bugyiját, Owen még utoljára felnéz a lába közé, véget ért a performansz. Más megközelítésben: épp a lényeg lett kivágva a filmből, köszi. Az alkotók később elárulták, a teljes sztriptízt leforgatták, de hogy végül miért maradtunk le Natalie Portman kebléről (van neki?), az nem derült ki, fogadjuk el a színésznő verzióját, miszerint nem volt rá szükség. A jelenet viszont nem ér véget, átcsap egy teljesen abszurd szócsatába a sóvárgó férfi és a titokzatos táncoslány között, ahol még az is kiderül, Natalie-nak nem csupán angyali tekintete van, de olyan ízű a puncija, mint maga a mennyország.

- - -

9. Jennifer Beals (Flashdance, 1983)

Reméljük, mindenki tudja, hogy Jennifer Beals nem is tud táncolni. Akkoriban ügyesen titkolták, de később persze kiderült, hogy a Flashdance összes táncjelenetében egy Marine Jahan nevű francia színésznő volt a testdublőre (szegényt még a stáblistára sem tették fel). Utólag visszanézve a film híres sztriptízjelenetét, furcsa is kicsit, hogy ez a nevetséges csalás senkinek nem tűnt fel, ugyanis néhány snittben kifejezetten látszik, hogy a táncos kicsit sem hasonlít a főszereplőre.


Rendes vetkőzés itt sincs, viszont amit kapunk, az maga a mozgásba lendült nyolcvanas évek. Pantomimes hadonászás, fejrázás, egy helyben futás, eksztatikus karkörzések, kúszás-mászás és a hatásvadász csúcspillanat, amikor a táncoslányt nyakon öntik egy vödör vízzel. Ettől persze megvadul a közönség, és senkinek sem jut eszébe reklamálni, hogy a sok ugrabugrálás helyett inkább a csipkés kombinétól kellett volna megszabadulni, helló. A sors pazar tréfája, hogy a Flashdance címszerepére az utolsó körben az a Demi Moore volt versenyben Jenniferrel, akit később egy másik táncos-vetkőzős alakítással kárpótolt az élet. Erről később, őt sem hagytuk le a listáról.

- - -

8. Jamie Lee Curtis (Két tűz között, 1994)

Ha készülne rangsor a legszürreálisabb sztriptízjelenetekről is, akkor Jamie Lee Curtis jelenése simán az élen végezne. Csak annyit mondok, hogy Arnold Schwarzenegger, aki titkosügynököt játszik a filmben, egy fegyverkereskedő bőrébe bújva csőbe húzza a saját feleségét, egy lakásba hurcoltatja, és a sötét sarokban ülve egy kis kazettás magnóra előre felvett utasításokat osztogat neki, mindezt francia akcentussal. A hatalmas keblét látványosan kipakoló Jamie Lee Curtisnek kicsit sem tűnik fel, hogy a fotelban a férje ül, úgyhogy rettegve botorkál fel-alá, de nincs kecmec, vetkőzni és táncolni kell.


Némi esetlenkedés után a feleség egész jól belelendül, még szerencse, hogy kéznél van egy rúd is (az ágy kerete), minden készen áll egy klasszikus sztriptízhez. Igen ám, de a tánctudás látványos hiánya erősen megnehezíti a lány dolgát, és amikor épp megpördülni készül a rúdon, elvéti a fogást, és hatalmasat taknyol. A férj ösztönösen odaugrana, de észbe kap, és persze Jamie Lee is, elvégre az élete forog kockán. Az igazi vicc az, hogy ez a kis bénázás nem is volt benne a sztoriban, a színésznő tényleg elvétette a táncot a forgatáson, a snitt végül mégis benne maradt a filmben, annyira szellemesnek tartották az alkotók.

- - -

7. Kim Basinger (9 és fél hét, 1986)

Ezt a jelenetet mindenki ismeri, még az is, aki nem látta a 9 és fél hét című filmet, akkoriban ugyanis mindennap százszor leadták az MTV-n Joe Cocker idevágó videoklipjét. Na, itt végre rendes vetkőzést látunk, minden a helyén van.


Dicsérjük meg Kim Basingert, tényleg észbontóan izgató minden mozdulata, tökéletes ritmusban és tempóban szabadul meg a ruháitól, ösztönösen érzi, hogyan kell játszani a türelmetlenül tomboló férfivággyal. Mickey Rourke viszont iszonyúan idegesítő, ahogy teátrálisan integet, és erőltetetten kezébe temeti a fejét. A jelenet legnagyobb érdeme tehát, hogy még annak ellenére is hatásos tud maradni, hogy a lehető legsablonosabban bánik a sztriptíztánchoz társított férfiszereppel. Sokkal jobban működne, ha a férfi lezseren hátradőlne a fotelben, és mindössze néhány apró félmosollyal reagálná le a lány szédületes produkcióját. Mindegy, ne okoskodjuk, koncentráljunk az isteni Kim Basingerre!

- - -

6. Demi Moore (Sztriptíz, 1996)

Egy vetkőzős listáról nyilván nem maradhat le Demi sem, aki már túl volt a Ghost és a Tisztességtelen ajánlat kassszasikerein, amikor az akkor rekordnak számító 12,5 millió dolláros fizetésért felajánlották neki a Sztriptíz főszerepét. A film katasztrofális lett, kapott is egy csomó Arany Málnát, de az olvasónak szerencsére nem kell végignéznie az egészet, kivágtunk belőle két kulcsjelenetet.


Az elsőben Demi Moore férfiöltönyben és kalapban lép színpadra, és bátran kijelenthetjük, ez az első olyan képsor a listán, amelyet klasszikus értelemben vett sztriptíznek nevezhetünk. Nem kétséges, Demi Moore-t az isten is vetkőzni teremtette. Lélegzetelállító, mennyire profin mozog a színpadon, milyen ügyesen bánik a rúddal, és bizony legendás kebléről se feledkezzünk meg (amely drasztikus változáson ment keresztül, amióta először láttuk  a tíz évvel korábbi Mi történt az éjjel... című filmben). A hírek szerint Bruce Willis nem kis örömére úgy készült a szerepre, hogy folyamatosan sztriptízbárokba hurcolászta a férjét, hogy profiktól lesse el a látványos táncelemeket. Hogy ez mennyire volt eredményes, arról a második bejátszás tanúskodik.


Itt már a melltartótól is megszabadulunk, és Demi gyakorlatilag az egészet félmeztelenül táncolja végig. A jelenet külön érdekessége, hogy feltűnik benne a Willis-Moore házaspár egyik gyermeke, Rumer Willis is, aki hét-nyolc éves kislányként a függöny mögül kukucskálva nézi végig saját édesanyja erotikus vadulását a kéjenc közönség előtt.

- - -

5. Jessica Biel (Powder Blue, 2009)

A Powder Blue kevésbé ismert film, nyilván nem véletlenül (bár Patrick Swayze utolsó szerepe), így nagy eséllyel sokan lemaradtak arról is, hogy mit művel benne Jessica Biel. Ha van olyan kategória, hogy bizarr sztriptíz, abban itt a bajnok. Megint egy táncos a főhősnő, és az érintett jelenet épp azt a varázslatot örökíti meg, ahol a hősszerelmes srác először látja Jessicát munka közben. Tegye fel a kezét, aki ezt az alakítást látva nem szeretne bele halálosan.


Azt eddig is tudtuk, hogy Jessica Biel teste tökéletes, most viszont arról is meggyőződhetünk, hogy ruganyos és hajlékony is. Olyan briliáns rúdtáncot lejt Cat Power igézően szép aláfestő száma alatt, hogy szem nem marad szárazon. Távol sincs azonban vége, miután lemászott a rúdról, Jessica Biel fogja magát, kezébe veszi a színpad szélére tett gyertyákat, és szép sorjában mindegyikből a saját hátára és mellére önti a forró viaszt.

- - -

4. Elizabeth Berkley (Showgirls, 1995)

A Showgirls-t sokan minden idők egyik legrosszabb filmjének tartják, de szerintünk ez súlyos igazságtalanság. A Joe Eszterhas forgatókönyvéből készült és a zseniális Paul Verhoeven által rendezett filmnek igenis vannak komoly értékei, nem véletlenül vált fokozatosan kultfilmmé a frivol gyönyörök rajongóinak körében. Az igaz, hogy a főszerepet játszó Elisabeth Berkley nem futott be nagy karriert a film után, de a vetkőzős jelenetei felejthetetlenek.


Az elsőben filmbéli riválisa (Gina Gershon játssza) és pasija (Kyle MacLachlan, Cooper ügynök a Twin Peaks-ből) előtt rendez eszelős táncot a színpadon. Ő még a lista korábbi szereplőinél is merészebb kislány, nem vacakol, simán belefér produkcióba, hogy a mellbimbóját dörzsölgesse, és jó mélyen benyúljon a bugyijába is. Amúgy szenzációsak a dialógusok ebben a jelenetben. A közönség soraiból egy japán öltönyös bohóc például kijelenti, hogy szerinte Amerikában minden férfi avatott nőgyógyász. Értitek?!


És ez még semmi, a gonosz ellenfél csajszi felajánlja a pasijának, hogy megveszi neki a táncosnőt egy kis magánszámra. A fickó szerencsére nem nagyon tiltakozik, így szemtanúi lehetünk listánk első olyan vetkőzésének, ahol tényleg minden ruha lekerül a lányról. A biszexuális hajlamait más filmekben is domborító Gina Gershon elégedetten figyeli, ahogy a férfi tehetetlenül vergődik a táncoslány hálójában, és - nincs mit szépíteni - végül a gatyájába élvez. "Lábra tudsz még állni?" - kérdezi a csaja Cooper ügynököt. Hibátlan csattanó.

- - -

3. Rebecca Romijn-Stamos (Femme Fatale, 2002)

Brian De Palma csinált jobb filmet a Famme Fatale-nál, de az alakítás, amelyet kihozott ebben a moziban a nem túl tehetséges Rebecca Romijn-Stamosból, elismerést érdemel. Cikkünknek nem tárgya, így csak megemlítjük, hogy a film egyből a cannes-i fesztiválpalota vécéjében játszódó szuperszexi leszbikus jelenettel indul. Lendületes kezdés tehát, igazi bravúr, hogy sikerül fokozni.


A listánk első helyét érő jelenet helyszíne egy ócska kis lebuj. A hősnő ide csábította le Antonio Banderast, és már folytatja is a korábbban elkezdett intenzív kacérkodást. Nincs hatékonyabb módszer erre, mint hogy egy másik, arra járó random férfinak ajándékoz egy ellenállhatatlanul izgalmas vetkőzést. Külön érdekesség, hogy ez a bizonyos random férfi nem más, mint Jo Prestia, többszörös Európa- és világbajnok thai bokszos, aki azzal vonult be a filmtörténelembe (egyébként ugyanebben az évben, 2002-ben), hogy ő erőszakolja meg Monica Beluccit a Visszafordíthatatlan emlékezetes, szinte nézhetetlenül plasztikus jelenetében. Úgy látszik, neki ez jutott, ugyanis a Femme Fatale-ban pontosan ugyanez lenne a feladata, csak ezúttal a szőke Rebeccával az áldozat szerepében. Nem képes türtőztetni magát a tánc végén, feldobja szegény kapálózó lányt a biliárdasztalra, és gyömöszölni kezdi. Ez a lány azonban jobban jár, mint Monica a másik filmben, színre lép ugyanis Banderas mester, péppé veri a figurát, és ezzel az ő sorsa is megpecsételődik, most már tényleg meg kell dugnia immár fehérneműre vetkőzött hősnőnket. 

- - -

2. Marisa Tomei (A pankrátor, 2008)

Listánkra különös módon két olyan film is felkerült, amelyeknek Mickey Rourke a férfi főszereplője. A két film között huszonkét év telik el, nem kevés barázdát karcolva az egykori szépfiú ábrázatára. És micsoda változás! Ez már nem a glamúr világa, amelyet a Közelebb vagy a Sztriptíz jeleneteiben megismertünk. Igazi lepukkant sztriptízbár, tele mocskos alakokkal, perverz kínaiakkal, kopottas műbőr fotelek, ócska flitterek között. Itt tengeti életét pankrátor hősünk fétisnője, akit a lenyűgöző Marisa Tomei alakít.


Ebben a jelenetben minden benne van, ami tragikus, fájdalmas és szívbe markoló a sztriptíztáncosok világában. A totális kiszolgáltatottság, a megalázottság és a sivárság szentélye ez, a valódi gyönyör totális hiánya, a vágy olcsó és kiábrándító fokozásának feslett univerzuma. Marisa Tomei gyönyörűen komponált tánca végén éppen azt az arcot láthatjuk premier plánban, amely általában rejtve marad a sztriptízbárok közönsége elől. A táncosnő behunyja a szemét, simogatja magát, beletúr a hajába, vonaglik egy kicsit, aztán felpillant, zavartan körülnéz, elborzad, sarkon fordul, és pánikszerűen kimenekül a függöny mögé. Brutális tánc ez.

- - -

1. Salma Hayek (Alkonyattól pirkadatig, 1996)

Az első hely kérdésében nem lehet vita. Tegyük hozzá, Salma Hayeknél képtelenség tökéletesebb színésznőt találni egy kiadós sztriptízjelenethez. Roberto Rodriguez eszement horrorparódiájának csúcspillanata ez. A mexikói bárban összegyűlik szinte az összes figura, aki izgalmas volt a kilencvenes évek kultfilmvilágában. Itt piál Harvey Keitel, Danny Trejo, Juliette Lewis, Tarantinóról és Clooneyról már nem is beszélve. Ebben a visszafogott alaphelyzetben jelenti be a ceremóniamester a klub sztárját, a nemcsak nevében bombasztikus Santánico Pandemóniumot. Belibben Salma, nyakában egy fehér óriáskígyó, tüzek lobbannak, rázendít a Tito és Tarantula, és elakad az összes lélegzet.


Meggyőződésem, hogy az egész film azért készült el, hogy ezt a jelenetet meg lehessen csinálni. Ilyen szédületes csípőmozgása, ilyen csábítóan szexi mozdulatai, ilyen szemtelen gesztusai csak az isteni Sajma Hayeknek vannak. De a tánc nem ér véget a színpadon. A lány elindul az egyik asztalon, szépen, elegánsan vonulni kezd, egyenesen a kővé dermedt Tarantino irányába. Nem ez az első és nem is az utolsó film, ahol a mester kiélhette legendás lábfétisét, de egyértelműen ez a legemlékezetesebb. Salma Hayek ugyanis nem szórakozik, egy laza mozdulattal betolja az egyik lábfejét Tarantino szájába, előveszi a tequilás üveget és a combjára öntve az egészet egyenesen a fickó szájába csurgatja az italt. Erre nincsenek szavak, így kell befejezni egy sztriptíztáncot!