A forgatás olyan, mint a jó szex

Vágólapra másolva!
Oliver Stone, A szakasz, a Tőzsdecápák és a Született gyilkosok rendező-forgatókönyvírója pénteken érkezett Budapestre, hogy a Filmíró Mesterkurzuson tanácsokkal lássa el a magyar filmeseket. Az utazástól meglehetősen fáradt, kissé nyűgös, de nagyon laza rendező a Puskin mozi közönségének mesélt arról, hogy miért maradt ki Charlie Sheen a Tőzsdecápák második részéből, valamint hogy a vietnami háborúban való részvétele hogyan hatott a filmes karrierjére. Szóba került a 3D, a Conan, a barbárt felolvasó Schwarzenegger, és az amerikaiak berzenkedése az ágyjelenetektől. Az Andy Vajna által végigkísért kétnapos kurzust abszolválták többek között a magyar film olyan jeles képviselői, mint Osvárt Andrea, Kamarás Iván, Árpa Attila, Divinyi Réka, Szabó Simon és Zomborácz Virág.
Vágólapra másolva!

Hétköznap délelőtt, teltházas moziteremben újranézni az 1987-es Tőzsdecápák-at, benne a tégla méretű mobiltelefonokkal és a fél íróasztalt elfoglaló számítógépekkel, különös és furcsán ünnepélyes élmény, főleg annak tudatában, hogy nemsokára Oliver Stone is csatlakozik a közönséghez. Gordon Gekko, az erkölcstelenül mohó és lenyűgözően ellenszenves pénzember, valamint a magát tökös brókernek képzelő Bud Fox kettőse megfelelő ráhangolódásnak bizonyult a kétnapos Oliver Stone-szeánszra.

Fotó: Valuska Gábor (MTI)
Oliver Stone a Puskin moziban | Fotó: Valuska Gábor | Nézz még több képet az eseményről!

A tempós retro-mozival felpörgetett közönség lelkesen vetette magát a sebtében befutó, pihegő rendezőre, akinek nehezen sikerült felvennie a ritmust. Többször nem hallotta jól a neki szánt kérdéseket, így aztán nem is azokra válaszolt. Ilyenkor a színpad szélén helyet foglaló Andy Vajna sietett a segítségére, akivel a The Doors és a Nixon című filmekben dolgoztak együtt. A filmszakma megújításáért felelős kormánybiztos ezekbe a megszólalási lehetőségekbe néhányszor a magyar filmeseknek szánt kritikákat is szőtt. Elmesélte, hogy nálunk nem divat a tesztvetítés, mivel sok filmes úgy csinál, mintha magának forgatna filmet és nem törődik a közönséggel. Valamint megjegyezte, hogy nem ártana, ha a magyar rendezők is shot list-et (a jelenetek vizuális koncepciója, beállítások, plánok listája) készítenének, mielőtt belekezdenek a forgatásba.

A nyolcvanas évek Wall Street-i világa egyéként Stone elmondása szerint azért ragadta magával annak idején, mert ugyanazt a brutalitást fedezte fel benne, amellyel korábban, A sebhelyesarcú forgatókönyve írásakor egy másik szinten már találkozott. "Nem egyszerűen csak az volt a céljuk ezeknek az embereknek, hogy legyőzzék egymást, hogy a sikerért, a pénzért és a hatalomért harcoljanak. Ki akarták csinálni egymást, konkrétan elvágni a másik torkát."

Fotó: Valuska Gábor (MTI)
Oliver Stone, Gyárfás Dóra moderátor és Andy Vajna | Nézz még több képet az eseményről!

A film másik témája, amely már A szakasz-ban is felsejlik, és ami mélyen foglalkoztatta, az archetipikus apa-fiú kapcsolat. A fiú, aki elhagyja a gyökereit, és akinek a hátrahagyott apja sokkal unalmasabbnak tűnik, mint az izgalmas új világbeli, törtető, kompetens mentor-figura. A Charlie Sheen, Martin Sheen apa-fiú párosról elmondta, hogy miután a fiatalabbik Sheent akarta Bud szerepére, evidensnek tűnt, hogy a valódi apja alakítsa a filmbeli apát. Így az eredeti kapcsolatból is sikerült valamennyi feszültséget belevinni a filmbelibe.

Michael Douglas helye már sokkal kétségesebb volt a produkcióban, mert a korábbi könnyed filmjei alapján, mint A smaragd románca és A Nílus gyöngye, nem feltétlenül tartotta a stúdió alkalmasnak erre a szerepre. Felmerült a kérdés, hogy Charlie Sheen miért maradt ki a folytatásból, a Tőzsdecápák: A pénz nem alszik című filmből. "Charlie nagyon szeretett volna szerepelni benne, mert szerinte ez a film nem Gekkóról, hanem róla szólt. De rajta kívül mindenki Gekkót akarta vissza, mert úgy látták, hogy olyan a karakter, mint az amerikai filmproducerek."

Fotó: Valuska Gábor (MTI)
Oliver Stone és Andy Vajna a színpadon | Fotó: Valuska Gábor | Nézz még több képet!

Stone arra a kérdésre, hogy miért lett filmes, elmesélte, hogy korábban írt egy regényt, de a vietnámi háborúban eltöltött idő után már lehetetlennek érezte, hogy ebben a formában fejezze ki magát. "Muszáj volt rettenetesen figyelni, mindent látni, felmérni, vizuálisan összpontosítani arra, ami körülvesz, különben nem maradtál életben." "Később, az egyetem befejezése után, mint minden arrogáns filmiskolás, azt gondoltam, hogy majd én leszek az új Godard." És bár mindig is rendező szeretett volna lenni, a forgatás nagyon lefárasztja: "olyan, mint a jó szex". Viszont szeret egyedül gondolkozni, és kézzel írni a forgatókönyveket. "Jó dolog, mikor az ember kicsit egyedül van önmagával, és hagyja szárnyalni a kreativitását. Már önmagában az írás aktusa nagyon fontos. Ha nem írtok forgatókönyveket, legalább írjatok naplót!"

A forgatást követő legnehezebb pillanat Stone számára a film első megvágott változatának a megtekintése. "Ilyenkor kerülök a legközelebb az öngyilkossághoz. Addig a pillanatig tele vagyok reményekkel, de ott kiderül, hogy mim van, és úgy érzem, hogy egyáltalán nem érte meg a munkát." A filmzenékkel kapcsolatban a rendező elmesélte, hogy a Született gyilkosok forgatásán a jelenetek előtt előre lejátszották a számokat a szereplőknek, hogy megérezzék a hangulatot. Szóba került még a 3D használata. "Az a lényeg, hogy az 3D-nek legyen meg a sztoridban a maga helye. Egyedül az Avatar-t tartom ilyen filmnek, mert azt nem a vizuális effektek miatt nézed, hanem az erős történet miatt."

Fotó: Valuska Gábor (MTI)
Oliver Stone és Andy Vajna | Fotó: Valuska Gábor | Nézz még több képet az eseményről!

A nap második felében a karakterformálással kapcsolatos kérdésekre válaszolt a rendező. "Nem kell, hogy kedveld a karaktereidet, de meg kell próbálnod megérteni őket. Nem szimpatizálok velük, de együttérző vagyok. Ezt a kettőt könnyű összekeverni. A W. című filmemben, amely George W. Bush-ról szólt, ezért támadtak." A jellemfejlődés is fontos, de "Borat például nem sokat fejlődött, mégis elég szórakoztató a film."

Ami a dialógusok megváltoztatását illeti, Stone rugalmasnak tartja magát, és szívesen működik együtt a színészekkel. "Benicio Del Toro például mindig tele van ötletekkel, de Michael Douglas nem az az átírós fajta." A rendező felidézett egy kedves történetet arról, ahogy Arnold Schwarzeneggerrel készültek a Conan, a barbár forgatására. "Feljött a lakásomba, és felolvasta a képregényt. Nagyon kedves ember, csak kicsit nehéz vele együtt dolgozni."

Fotó: Valuska Gábor (MTI)
Oliver Stone az asztal mögött | Fotó: Valuska Gábor | Nézz még több képet az eseményről!

A péntek este a Vadállatok című legújabb Oliver Stone-film vetítésével ért véget, amelyet szombaton tárgyalt meg a közönség a rendezővel. Az erőszakos történet középpontjában, három fiatal kaliforniai drogkereskedő, a kapcsolatuk alakulása és az eldurvuló üzlet áll. "A mexikói drogháború nagyon brutális, ha őszinték akarunk lenni, akkor ezt meg kell mutatnunk. Ugyanakkor ez nem egy drogos film, nem a függésről szól, mindez csak ahhoz kell, hogy beinduljon a történet, meglegyen az akció, és lássuk a kapcsolatok alakulását, a pénz és a hatalom hatását."

A következőkben, némileg abszurd közjáték keretében Árpa Attila előbb tisztelettudóan, ám kíméletlenül padlóra küldte a rendezőt, mondván nem a Vadállatok lesz a kedvenc Oliver Stone-filmje. Ám rögvest ki is engesztelte őt, egy a beszélgetés előtt cselesen az asztal alá rejtett Budapest Wolves melegítő-szettel. Az eleinte értetlenkedő Stone, végül előhúzta az asztalterítő alá rejtett, hasznos kis meglepetést, majd azt találta tanácsolni, hogy talán nem ártana szívni egy kicsit - nem mexikói anyagot - a film megtekintése előtt, hogy rálazuljunk a történetre.

Befejezésül a rendező még elmesélte, hogy milyen érdekességeket talált, mikor Kaliforniába utazott, kutatásokat végezni a filmhez. "Ezek a fiatal, független fűtermesztők hihetetlenek. Van saját magazinjuk, amelyben megbeszélik a termesztési technikákat, nagyon pörgetik a dolgot." Majd szó esett a három főszereplő (két fiú és egy lány) közötti szerelmi kapcsolatról is." Akadnak, akik megbotránkoznak. Egy francia újságírónő nagyon elcsodálkozott ezen, azt mondta, hogy ő húsz éve él együtt két férfival, úgyhogy nem érti mi ebben a nagy ügy. Szerintem mondjuk két emberrel még nehezebb lehet együtt élni, mint eggyel."

Fotó: Valuska Gábor (MTI)
Oliver Stone a Puskin moziban | Fotó: Valuska Gábor | Nézz még több képet az eseményről!

A kurzus végeztével kerekasztalos interjú formájában faggathattuk a rendezőt, aki röviden válaszolt a kérdésekre. Kedvesen és őszintén méltatta a közönséget, mert szerinte nagyon intelligens kérdéseket kapott, és elmondta, hogy a Mephisto az egyetlen magyar film, amelyre emlékszik. Arra a kérdésre, hogy loptak-e tőle valaha filmötletet vagy forgatókönyvet, viccesen azt válaszolta, hogy igen, az Evitá-t, Alan Parker, a film rendezője, majd nevetve Andy Vajnára nézett. Persze nem történt lopás, csak Stone szerette volna megrendezni a filmet.

Elmondta, hogy túl rövid az élet ahhoz, hogy producerkedjen, és bevallotta, hogy a forgatókönyvíró társai között akadtak olyanok, akik jobban írtak nála. A Született gyilkosok forgatókönyvéről elmesélte, hogy az eredeti, Tarantino-sztori egészen máshogy nézett ki, és, hogy őt a történetből az amerikai média akkori elmebetegsége érdekelte. Mellesleg a mostani amerikai tévét is hatalmas pusztító erőnek látja. Kiderült még, hogy szerinte a Becstelen brigantyk-nak semmi köze a történelemhez, hiszen az egész fikció, valamint hogy az amerikaiak jobban berzenkednek a szexjelenetektől, mint az erőszakos jelenetektől. Végezetül elárulta, hogy használt már föl saját családi titkokat a forgatókönyveiben, de nem árulhatja el, hogy melyek ezek." Legyen elég annyi, hogy a Nagy Sándor, a hódító-ban, az apa és az anya karakterét két hozzám nagyon közel álló emberről mintáztam."