Előre megmondjuk, ki nyeri az Oscart

2012.12.09. 22:00

Egy hónap múlva bejelentik az Oscar-jelöléseket, de már most nagyobb összegben mernénk fogadni Spielberg, Daniel Day-Lewis, Ben Affleck vagy Anne Hathaway jelölésére. Remek évet zár Hollywood, a díjvadász filmek egyike sem hasalt el, így az utolsó pillanatig izgulhatunk, hogy a Lincoln, Az Argo-akció, Tarantino vagy A nyomorultak lesz az éllovas. Hagyományos év végi Oscar-kalauzunkban megtippeljük a főbb kategóriák jelöltjeit és nyerteseit.

2013. február 24-én adják át 85. alkalommal az Oscar-díjakat. Az Amerikai Filmakadémia sokszor valóban az év legjobb hollywoodi filmjeit díjazza, máskor mintha saját tagjai közötti népszerűségverseny döntene a szobrok sorsát illetően, de egy biztos: nincs még egy elismerés a filmvilágban, amely jobban foglalkoztatná a közvéleményt, és amely jobban megdobná egy-egy film nézettségét.

Forrás: AFP
Seth MacFarlane, az idei Oscar-díjkiosztó házigazdája

Az év vége közeledtével nagy sebességre kapcsoltak a stúdiók az Oscar-kampányt illetően, főleg, hogy a jelölések bejelentése ebben a szezonban jó két héttel korábbra került, így azt kevésbé befolyásolják majd a szezon korábbi díjkiosztói, mint a Golden Globe vagy a szakmai kamarák elismerései. Talán emiatt izgalmasabb évre számíthatunk, de ami a legörvendetesebb hír, hogy az év végi Oscar-vadász bemutatók között úgy tűnik, nincs egyetlen ordas bukta sem, tehát az erőviszonyok folyamatosan változnak, és még az év utolsó napjainak amerikai bemutatóival is komolyan számolni kell.

A show házigazdája Seth MacFarlane lesz, aki a Ted című trágár mackós komédia író/rendező/macihangjaként robbant be az idén a filmvilágba. A nagy meglepetést okozó választás talán arra utal, hogy az Akadémia végre kísérletezőbb kedvében van, de az egyelőre kérdéses, hogy a 2013. január 10-én bejelentett jelöléseken is meglátszik-e majd. Mi egyelőre arra tippelünk, hogy Steven Spielberg, Daniel Day-Lewis, Anne Hathaway, Kathryn Bigelow, Denzel Washington, Robert De Niro és hasonló bevált nevek szerepelnek majd a jelöltek listáján, sőt némelyikük (különösen az első három) győzelmére akár már most nagyobb összegben is fogadnánk.

Prognózisainkat a fesztiválokon vagy rendes forgalmazásban már látott filmek, a tengerentúli kritikák, és a kritikusi szövetségek díjai alapján állítottuk össze, és az előttünk álló másfél hónapban természetesen még módosulhatnak. A jelöléseket 2012. január 10-én jelenti be az Amerikai Filmakadémia.

- - -

Legjobb film, legjobb rendező

A fődíjért folyó versenyben sajnos megtartották a tavalyi rendszert, amely alapján az Akadémia tagjai öt-öt legjobb film jelöltet raknak sorrendbe a szavazólapjukon, de ahhoz, hogy egy film bekerüljön a jelöltek közé, legalább a szavazók öt százalékának első helyen kell megjelölnie. A végleges legjobb film jelöltek száma tehát ezúttal is öt és tíz között lehet, míg a legjobb rendezők mezőnyében marad az ötfős korlát, ami segít megjósolni, hogy a 6-7-8-9-10 filmből melyik rendelkezik igazán erős támogatással.

Alábbi jóslatainkban azt a tíz filmet emeljük ki, amelyek közül nagy valószínűséggel kikerülhet a bizonytalan számú legjobb film, illetve az öt legjobb rendező jelölt.

Az Argo-akció (Argo): Az őszi hónapok során éllovassá lépett elő Ben Affleck harmadik rendezése és az időközben bemutatott nagyágyúkkal szemben kétségtelen előnye, hogy kompromisszumos választásnak tűnik; egy olyan film, ami nagyjából mindenkinek tetszik, aki látta, még ha nem is feltétlenül tartja az év legjobbjának. A történelmi aktualitás is a malmára hajtja a vizet, bár ebből a szempontból a fajsúlyosabb Zero Dark Twenty sokat ronthat az esélyein, és az iráni túszdráma krónikáját sokan túl könnyűnek, túl szórakoztatónak tartják ahhoz, hogy Oscar-fődíjat nyerhessen. Ugyanakkor egy hollywoodi filmnek a szórakoztató mivolta legyen a legnagyobb problémája, és pont Hollywoodban értékelni fogják a filmszakmára történő kikacsintásokat és a feltétel nélküli patriotizmust.

Forrás: [origo]
Az Argo-akció Lincoln

Lincoln: Megszokhattuk, hogy valahányszor Steven Spielberg komolyabb, történelmi témához nyúl, automatikus Oscar-esélyesnek számít. Ráadásul, ha győzelem szempontjából nem is, a jelöléseket illetően mindenképpen bevált biztonsági játék rá tippelni; még az olyan gyengébb filmjei is lazán elmeneteltek a legjobb film jelölésig, mint A hadak útján vagy a München. A Lincoln-t viszont a legjobb filmjének tartják a Schindler listája óta, tömény történelmi témája ellenére példásan teljesít a mozikasszáknál, és még a kritikusokat is szinte egyöntetűen meggyőzte. Az USA-ban ráadásul választási év volt, időszerűnek tűnhet a legkedveltebb elnökük filmbiográfiája. Biztos, hogy nagyon sok jelölést be fog gyűjteni a fontosabb és a technikai kategóriákban is, így a fődíjért is jó esélyekkel indul.

A nyomorultak (Les Misérables): Még alig ocsúdtunk fel a két évvel ezelőtti fiaskóból, amikor az amerikai mozi ezredforduló óta legjobb évében a kedves, de jelentéktelen A király beszéde lenyúlta a fődíjat olyan remekművek elől, mint A közösségi háló, a Fekete hattyú vagy A harcos, a brit Tom Hooper máris újabb díjvadászatra készül. A nyomorultak filmváltozata várhatóan minden Oscar-igényt kipipál: epikus történet, túláradó érzelmek, profi látványvilág, sztárparádé, klasszikus alapanyag és erőteljes támadás a könnyzacskók ellen. Az Akadémia általában szereti is a musicaleket, ráadásul Hugh Jackman, Anne Hathaway (ők mindketten voltak már Oscar-házigazdák is), Russell Crowe és társaik élőben, a forgatáskor énekelték fel a dalaikat. Az első reakciók biztatóak: sokak szerint az angol rendező 3 év alatt másodjára is diadalmaskodhat a két fő kategóriában, és a film valószínűleg a legtöbb jelölést gyűjti majd be, ami az esetek többségében automatikus győzelmet jelent a legjobb film kategóriában. Ugyanakkor a dalban beszélő musicalek műfaját sokan ki nem állhatják, és minden Chicagó-ra jut két Az operaház fantomja az Oscar-sikereket illetően. Intő példa lehet a 2007-es Oscar-szezon is, amikor így december tájékán még mindenki a Dreamgirls tarolását jósolta, de végül nem is jelölték a legjobb film kategóriában.

Forrás: [origo]
A nyomorultak Pi élete

Pi élete (Life of Pi): Kezdetben az idei Hugó-ként hivatkoztak Ang Lee látványos regényadaptációjára, azaz egy megbízható rendezőzseni gyönyörűen kivitelezett kirándulása a 3D világába, ami várhatóan hidegen hagyja a nézőket. Csakhogy, úgy tűnik a nézők igenis ráharaptak az indiai fiú és tigrise túlélési kalandjára, így szó sincs arról, hogy az Oscar-jelöléseknek kellene biztosítani, hogy a film behozza a meglehetősen magas árát. Lee egyébként már nyert legjobb külföldi film (Tigris és sárkány) és rendezői (Brokeback Mountain - Túl a barátságon) Oscart is, de az abszolút fődíj eddig méltatlanul elkerülte.

Napos oldal (Silver Linings Playbook): Minden évben sikerül egy felemelő, könnyedebb filmnek is bekerülnie a legjobbak közé, az idén erre David O. Russell romantikus vígjátékának van a legjobb esélye. Az Oscar-szezon kezdetét jelző torontói filmfesztiválon elnyerte a közönségdíjat, ami a korábbi években szerencsét hozott A király beszédé-nek és a Gettómilliomos-nak is. Úgy tűnik azonban, hogy a régebben kifejezetten balhés arcnak tartott O. Russell végképp bekerült Hollywood legbelsőbb köreibe, hiszen A harcos két Oscar-díja és hét jelölése után újra a legnagyobb Oscar-esélyesek között üdvözölhetjük. Más kérdés, hogy A harcos-hoz hasonlóan a Napos oldal-nak is nagyobb esélye van a színészi kategóriákban.

Forrás: [origo]
Napos oldal Zero Dark Thirty

Zero Dark Thirty: Nagyon sok visszatérő jelölt lehet az idén, de nem Tom Hooper az egyetlen rövid időn belül címvédőként visszatérő rendező; három éve Kathryn Bigelow Oscar-történelmet írt, legyőzve volt férjét, a minden idők legjövedelmezőbb filmjéért (Avatar) jelölt James Cameront is a legjobb rendezői és legjobb film versenyben. A szezon első jelentős díját már az idén is megkapta: a New York-i filmkritikusok szerint az év legjobb filmje a Zero Dark Thirty és három éven belül másodjára is Bigelow az év rendezője. Az Oszama bin Laden hollétét kutató hajsza történetét a film bejelentése és elkészülte közötti időben átírta a történelem, így a forgatókönyvet is megfelelően alakítani kellett, de abban biztosak lehetünk, hogy Bigelow A bombák földjén-hez hasonlóan ismét intelligenciával és érzékenységgel közelít a témához. Sajnos, az Akadémia ízlését ismerve ellene szólhat viszont, hogy kerüli a mellveregetős patriotizmust, nincs benne megható visszaemlékezés 9/11-re, és a terroristavadászat sokkal kevesebb akciót tartogat, mint a témától várnánk, sőt Bin Laden elfogásakor sem fog tapsban kitörni a közönség.

Django elszabadul (Django Unchained): Aki azonban diadalmas történelmi bosszúra éhezik, az ismét számíthat Tarantinóra. Hitler után a rabszolgatartók kapják meg a magukét a kultrendező sajátos fantáziavilágában, de az egyelőre nem biztos, hogy az Akadémia annyira ráharap Django történetére, mint három éve a Becstelen brigantyk-ra. Az akkori nyolc jelölés egyébként nagyban Harvey Weinstein profi kampánygépezetének (tavaly a The Artist és tavalyelőtt A király beszéde győzelme mögött is ő állt) volt köszönhető, de a Weinstein Companynak az idén három lova (Napos oldal, Django elszabadul, The Master) is versenyben van, és valószínű, hogy a jelölések után minden kampányt a legnagyobb esélyesre koncentrálnak majd. A kész filmet még csak pár (az embargó miatt óvatosan nyilatkozó) szerencsés amerikai újságíró látta, de annyi biztos, hogy hosszú, erőszakos és nem éppen a konzervatív Akadémia igényeihez szabott lesz. Szerintünk ez nem is baj.

Forrás: [origo]
Django elszabadul A messzi dél vadjai

A messzi dél vadjai (Beasts of the Southern Wild): A jelölhető filmek számának kibővítése miatt szinte minden évben sikerül egy apró függetlenfilmnek is beférkőznie a fő kategóriába. A Winter's Bone és a Precious nyomán ismét egy Sundance-nyertes képviselheti a nagy stúdiók és sztárok között a kísérletező, minimum-költségvetésből gazdálkodó függetleneket. Az utóbbi évek amerikai természeti csapásai miatt az árvíz sújtotta területen játszódó, kis költségvetése ellenére is látványos A messzi dél vadjai aktuális is, de a jelölés a maximum, amire számíthat, a rendezői ötös mezőnybe pedig kizárt, hogy beférjen.

Holdfény királyság (Moonrise Kingdom): Wes Anderson rendezett már jobb filmet is a Holdfény királyság-nál, de ez az első alkalom, hogy szélesebb tömegek is értékelték jellegzetes, fura kis világát. Segít a sztárszereposztás és a kimagasló kritikai elfogadottság, ellene dolgozik viszont, hogy az év első felében mutatták be és más kategóriákban sem tartozik épp az éllovasok közé.

Forrás: [origo]
Holdfény királyság The Master

The Master: Nyár végén még messiásként várták és a fesztiválokon sokan idejekorán az év legjobb filmjeként istenítették, de a nagyközönség egyáltalán nem tudott mit kezdeni Paul Thomas Anderson szektavezérével. A gyenge bevételi adatok és a főszereplő, Joaquin Phoenix szerencsétlen Oscar-ellenes megjegyzései egyáltalán nem tettek jót a The Master esélyeinek, és most valószínűtlennek tűnik, hogy megismételje Anderson előző filmje, a Vérző olaj Oscar-sikerét. A két főszereplő (bár Philip Seymour Hoffmant mellékszereplőként indítják) helyzete továbbra is stabil, de a filmnek csak akkor van esélye, ha a kritikusok kiállnak mellette. A brit Sight & Sound magazin kezdte a sort, szerintük az év filmje a The Master

Futottak még - Ezen a ponton nem kizárható, hogy a következő filmek valamelyike még meglepetést okoz a fő kategóriában, de főleg, hogy a fentebb részletezett filmek közül is lehet, hogy csak hat, hét, nyolc vagy kilenc kerül be, esélyeik csekélyebbek: A hobbit - Váratlan utazás, A kezelés, Szerelem, Kényszerleszállás, A lehetetlen, Keleti nyugalom - Marigold hotel, Skyfall.

Tippünk a végső befutóra (legjobb film): Lincoln
Tippünk a végső befutóra (legjobb rendező): Steven Spielberg (Lincoln)

+ + +

Legjobb férfi főszereplő

Daniel Day-Lewis (Lincoln): Ha a Lincoln vinné a fő kategóriákat, akkor azért nem maradhatna díjazatlanul a címszereplő, ha nem, akkor pedig azért, hiszen a jelenlegi állás szerint valami jelentősebb kategóriát meg kell nyernie. Minden esély megvan tehát arra, hogy Daniel Day-Lewis Oscar-történelmet írjon, és az első férfi színész legyen, aki háromszor diadalmaskodik a főszereplők kategóriájában (Jack Nicholson három Oscarjából egyet mellékszereplőként nyert). A kampányt ennek megfelelően arra hegyezik ki, hogy ő a jelenleg élő legnagyobb színész - ha Day-Lewis szépen végigasszisztálja a hónapokig húzódó promóciót, akkor valószínű, hogy az Akadémia áldását adja erre a merész kijelentésre.

Forrás: [origo]
Daniel Day-Lewis (Lincoln) Joaquin Phoenix (The Master)

Joaquin Phoenix (The Master): Day-Lewist egyedül Phoenixnek lett volna esélye komolyabban megszorongatni, de ahogyan az sejthető volt, esze ágában sincs versenyezni. A The Master bemutatásakor röpködtek a "zseniális" és "egyedülálló" jelzők, valamint a Marlon Brandóhoz való hasonlítgatások, de a hollywoodi smúzparádéra rendre fittyet hányó színész inkább lenyilatkozta az Interview magazinnak, hogy "az egész egy rakás szar... színészeket egymással versenyeztetni a legnagyobb baromság". Az interjú kontextusában egyébként egyáltalán nem hangzott ez olyan vészesen, és azóta Phoenix is próbált visszakozni, de a lényeg, hogy a The Master egyébként sem muzsikál annyira jól az Oscar-szezonban, mint sokan várták, főszereplője pedig láthatóan nem kér az egész hacacáréból. Nem valószínű, hogy az Akadémia tagjai ennek fényében kockáztatnák, hogy esetleg a díjátadón is Marlon Brandót idézze meg

Denzel Washington (Kényszerleszállás): Daniel Day-Lewishoz hasonlóan Denzel Washingtonnak is a harmadik Oscarra lehet esélye az idén, bár ő csak Nicholsonhoz zárkózhatna fel, hiszen az első szobrát (Az ötvennegyedik hadtest, 1989) mellékszereplőként nyerte. Az ittas és bódult állapotban egy repülőgépnyi utas életet hősiesen megmentő pilóta történetét feldolgozó Kényszerleszállás viszont várhatóan túl kommersz lesz az Akadémia ízlésének, így ezen a kategórián kívül nem nagyon rúghat labdába, ami megnehezíti Washington dolgát. Más kérdés, hogy előző Oscarját is egy izgalmas közönségfilmért (Kiképzés) kapta.

Forrás: [origo]
Kényszerleszállás A kezelés

John Hawkes (A kezelés): Pár éve még senki sem ismerte a nevét, mostanában viszont szinte minden évben ott van az esélyesek között. A két évvel ezelőtti mellékszereplői jelölés (Winter's Bone) után A kezelés-ben bevetette a tuti Oscar-fegyvert, a testi fogyatékosságot. A vastüdőn ápolt, szüzességét elveszteni készülő férfi története a Sundance filmfesztiválon mindenkit elvarázsolt, az Oscarért viszont elsikkadhat a nagyágyúk között. 

Az ötödik helyre: Felszínes érv, de a tapasztalatok szerint sajnos igaz, hogy míg a hölgyeknél az Akadémia pont a karrierjük csúcsán lévő vonzó színésznőket szereti díjazni, addig a férfi mezőnyben kifejezetten hátrány az előnyös külső és a fiatalság. Éppen emiatt nem meglepő, hogy Richard Gere-t egész karrierje során sohasem jelölték, és talán most először sikerül neki kikampányolni egy életműjelölést a Végzetes hazugságok-ért. Ugyanezen okok miatt Hugh Jackman (A nyomorultak) és Bradley Cooper (Napos oldal) hiába főszereplője bombabiztos legjobb film jelölteknek, könnyen lehet, hogy csak női szereplőtársaik sikerének tapsolhatnak végül. A nagyon erős idei mezőnyben még egy olyan nagy Oscar-kedvencnek minősülő veterán, mint Anthony Hopkins is megizzadhat a jelölésért, hiába pipálja ki a győzelemhez szükséges kritériumok egyik legjelentősebbikét (híres ember híres embert játszik elmaszkírozva) a Hitchcock-ban. A női mezőnnyel ellentétben pedig szinte lehetetlennek tűnik, hogy egy nem angol nyelvű alakítás labdába rúgjon az idén, így sajnos Jean-Louis Trintignant (Szerelem) és Denis Lavant (Holy Motors) maximum a César-díjátadón számíthat esélyesnek.

Tippünk a végső befutóra: Daniel Day Lewis (Lincoln)

+ + +

Legjobb női főszereplő

Jennifer Lawrence (Napos oldal): A két évvel ezelőtt, húszévesen, egy aprócska független filmért (Winter's Bone) Oscar-jelöltté vált Lawrence abszolút beváltott ígéret, hiszen ügyesen egyensúlyozik a sok pénzt hozó franchise-ok (X-Men, Az éhezők viadala) és az igényes művészfilmek között. A túlfűtött, enyhén zavarodott fiatal özvegy megformálása láttán már a torontói filmfesztiválon mindenki Oscart kiáltott, és azóta dögunalomnak tűnt a legjobb színésznő kategória, hiszen úgy tűnt, senki nem kezdheti ki az éllovas státuszát. Talán kicsit fiatal még a győzelemre (rekordot is dönt; ő lesz a legfiatalabb színésznő, akit kétszer jelöltek Oscarra főszereplőnői kategóriában), de egyébként teljes mértékben beleillik a csupán Helen Mirren és Meryl Streep által megtört tendenciába, miszerint a legjobb főszereplőnő Oscarja rendre 20-30 közötti, karrierje csúcsán lévő gyönyörű színésznőnek jár.

Forrás: [origo]
Jennifer Lawrence (Napos oldal) Jessica Chastain (Zero Dark Thirty)

Jessica Chastain (Zero Dark Thirty): Kis kiegészítés: dögunalomnak tűnt a legjobb színésznő kategória egészen addig, amíg ki nem derült, hogy Kathryn Bigelow Bin Laden-vadászata arra a CIA-ügynöknőre fókuszál, akit egyenesen az iskolából rekrutált a titkosszolgálat, és azóta mindent feláldozott a nemes cél oltárán. Ilyen fontos női szerep nem terem minden bokorban, és Jessica Chastainnek végül pont az lehet az előnye Jennifer Lawrence-szel szemben, hogy neki nincs szüksége férfi szereplőtársra, hogy elvigye a hátán az egész filmet. Nem elhanyagolandó szempont, hogy Chastain, amióta feltűnt, ontja magából a jobbnál jobb alakításokat, és tavaly is vagy három filmért esélyes volt mellékszereplői jelölésre (végül A segítség-ért versenyezhetett). Sokan kiemelik azt is, hogy a Zero Dark Thirty-beli karaktere szolgálhatott a népszerű Homeland című tévésorozat briliáns főszereplőnő-figurája alapjául, amiért Claire Danes letarolt minden televíziós díjátadót.

Marion Cotillard (De rouille et d'os): Marion Cotillard meglepetés Oscar-nyertesnek számított öt évvel ezelőtt, bár a Piaf szépen hozta az Akadémia kedvenc trükkjeit (híres ember, öregítés-csúnyítás, filmbiográfia), csak az számított nagy akadálynak, hogy franciául beszélnek benne. Cotillard mindenesetre szépen felhozta az angolját, végigkampányolta a szezont, majd az Oscar-díjjal a zsebében lenyúlt egy csomó jobbnál jobb szerepet Hollywoodban is, és a legnagyobb rendezőkkel dolgozott. Érett a második jelölése egy ideje, de ironikus, hogy újra anyanyelvén kerülhet Oscar-közelbe. Lehet azt mondani, hogy a szerep (egy delfininstruktort alakít, aki balesetben elveszíti a lábait) nyilvánvaló Oscar-sikerrecept, de Jacques Audiard kőkemény filmjei egyáltalán nem hollywoodi ízlés szerint készülnek. Ez lehet végül a veszte is - pedig pont a De rouille et d'os a francia mester egyik legromantikusabb és legközönségbarátabb filmje - ha a szavazóknak nem fűlik a foga a borongós témához, vagy éppen nem akarnak két francia nyelvű alakítást is jelölni a színésznők mezőnyében, és Emmanuelle Rivát (Szerelem) részesítik előnyben.

Forrás: [origo]
Marion Cotillard (De rouille et d'os) Quvenzhané Wallis (A messzi dél vadjai)

Quvenzhané Wallis (A messzi dél vadjai): Függetlenül attól, hogy A messzi dél vadjai-nak sikerül-e betörnie a legjobb film kategóriába, valószínűsíthető, hogy akik szerették a filmet, erre a kategóriára koncentrálják majd támogatásukat. A gyerekszínészeket általában megpróbálják kategóriacsalással a mellékszereplőkhöz paterolni (az utóbbi évekből gondoljunk csak Hailee Steinfeldre A félszemű-ért vagy Haley Joel Osmentre A hatodik érzék-ért - bár mindkettőjük ismert idősebb színész szereplőtársa volt), de Wallis esetében erre nincs lehetőség, hiszen az ő kilencéves vállán nyugszik az egész film. A színészkamara díjátadóján nem indítható, mert amatőr, de az Akadémiát ez vélhetően nem fogja zavarni, így meglesz minden idők legfiatalabb főszereplőnő jelöltje.

Az ötödik helyre: Az lenne az igazán szép, ha nem csak a legfiatalabb jelölt rekordja dőlne meg, hanem a legidősebbé is, erre van lehetőség, ugyanis a 85 éves Emmanuelle Riva jelenti a Szerelem legjobb esélyét egy fontosabb jelölésre a legjobb külföldi filmek gettóján kívül. Valószínűbb azonban, hogy az Akadémia tagjai Hollywoodban bejáratott nevekre adják voksukat, mint például Naomi Watts (A lehetetlen), Helen Mirren (Hitchcock), Keira Knightley (Anna Karenina) vagy a kritikusok által istenített Rachel Weisz (The Deep Blue Sea).

Tippünk a végső befutóra: Jessica Chastain (Zero Dark Thirty)

+ + +

Mellékszereplők

Az utóbbi időben a férfi mellékszereplői kategória veterán öregurak vigaszágává vált, és az idén is jó pár korábbi nyertest üdvözölhetünk újra a versenyben: Tommy Lee Jones (Lincoln), Robert De Niro (Napos oldal), Philip Seymour Hoffman (The Master) és Alan Arkin (Az Argo-akció) közül nagyjából bármelyikük nyerhetne, bár vélhetően az is szempont lehet az ikszeléskor, hogy ki az, akit a közelmúltban már díjaztak. A bőség zavara léphet fel John Goodmant illetően, aki tavaly is két, a legjobb filmnek jelölt filmben szerepelt (The Artist, Rém hangosan és irtó közel), az idén pedig Az Argo-akció-ban és a Kényszerleszállás-ban is lenyúl egy pár jelenetet.

Forrás: [origo]
Leonardo DiCaprio (Django elszabadul) Tommy Lee Jones (Lincoln)

Látatlanban is sokan a kategória erős embereként számítanak Leonardo DiCaprióra (Django elszabadul), bár az ő helyzetét filmen belüli konkurencia is nehezíti Samuel L. Jackson személyében. Az ebben a kategóriában a legutóbbi Tarantino-filmért díjazott Christoph Waltzot mindenesetre áttolták a főszereplőkhöz, ami vagy azt jelzi, hogy ott esélyes lehet, vagy azt, hogy DiCaprio és/vagy Jackson dolgát próbálják megkönnyíteni. Beférhet még egy jelölt A nyomorultak-ból is, és az első visszajelzések szerint ez inkább Eddie Redmayne lehet, mint az éneklő szereplőgárda leggyengébb láncszemének számító Russell Crowe. Sok kritikus kampányol Matthew McCounaghey csodás évének (Magic MikeGyilkos Joe, Börni, az eszelős temetős, The Paperboy) elismeréséért is, és erre nyilván a Magic Mike-ért lenne a legnagyobb esélye, de azt megnézzük, hogy az Akadémia öregurai mikor ikszelnek majd egy tangába bújtatott izmos fenékre.

Tippünk a végső befutóra: Tommy Lee Jones (Lincoln)

- - -

A hölgyek mellékszereplői mezőnye abban a pillanatban eldőlt, amikor kijöttek az első reakciók A nyomorultak sajtóvetítéseiről: Anne Hathaway készítheti a köszönőbeszédét. Nem szokatlan a női mellékszereplői kategóriában, hogy ha egy ismert musical népszerű dalát egy színésznő tisztességesen megoldja, akkor övé az Oscar (gondoljunk csak Jennifer Hudsonra a Dreamgirls-ért és Catherine Zeta-Jones-ra a Chicagó-ért), de Hathaway egyébként is pont ott tart a karrierjében, hogy számíthat egy nagy "köszönjük, hogy vagy nekünk" cuppantásra Hollywoodtól.

Forrás: [origo]
Anne Hathaway (A nyomorultak) Judi Dench (Skyfall)

Mellette szinte mindenki más esélytelen nyerni, bár érdekes lenne látni, hogy reagálna az Oscar-átadók egyik legkedveltebb és legtöbbet idézett köszönőbeszédét produkáló Sally Field (Lincoln), ha sikerülnie dobnia egy háromból három figurát. Sokkal kevésbé szerencsés viszont Amy Adams, aki a The Master-ért hét éven belül a negyedik jelölését gyűjtheti be (ráadásul mindet ebben a kategóriában), de nyerni most sincs túl sok esélye. Senki nem számított viszont arra, hogy Helen Huntot (A kezelés) újra Oscar-közelben látjuk, miután 1998-as győzelméből (Lesz ez még így se) egyáltalán nem sikerült profitálnia, sőt szinte teljesen eltűnt a süllyesztőben - Oscar szereti a visszatéréseket, ráadásul Hunt szociális szexmunkása valójában női főszerep. Ebben a kategóriában szinte minden évben van egy-egy film, ami két hölgyet is jelölésig juttat, ha az idén lesz ilyen, akkor A nyomorultak-ból Samantha Barks (őt a színpadi változatból mentettek át a vászonra) zárkózhat fel Anne Hathaway mellé. Két, az Akadémia által nagyon megbecsült dáma is versenyben van még: Maggie Smith a Keleti nyugalom - Marigold hotel-ért (főszereplői alakítása a végül jövő évre áttolt Quartet-ből is javíthatja az esélyeit), míg szereplőtársa ugyanebből a filmből, Judi Dench (akit kampányolnak is a főszereplők mezőnyében) a Skyfall-ért zsebelheti be sokadik jelölését. James Bond-filmeket egyébként a legritkább esetben sem ismer el az Akadémia, de Denchcsel kivételt tehetnek, mert sajnos ez az alakítás nem csak a sorozattól, de a filmezéstől vett búcsúja lehet, hiszen rohamosan romlik a látása, így kénytelen visszavonulni a színészettől.

Tippünk a végső befutóra: Anne Hathaway (A nyomorultak)

+ + +

Legjobb külföldi film

Az Oscar legfurább kategóriája rendre tartogat kellemes és kellemetlen meglepetéseket is. Az utóbbi években nem győzték mindenféle jelöléskorrigáló mechanizmusokkal elkerülni a közfelháborodást kiváltó mellőzések elkerülését, de így talán még féloldalasabb lett a kategória, hiszen a középutas ízlésű jelölőbizottság rendre a második világháborús - hősies - cuki gyerekes vonalat erőlteti, míg a "korrigáló" bizottság benyom olyan kemény művészfilmeket is, amelyektől az Akadémia tagságának nagy része kitér a hitéből (lásd tavalyelőtt a görög Dogtooth, vagy tavaly a zseniális belga Bikanyak). A címvédő Irán (Nader és Simin - Egy elválás története) egyébként a Mohamed prófétát sértő Innocence of Muslims című film miatti tiltakozásképp az idén bojkottálja az Oscart, és nem nevezett filmet a nem angol nyelvű filmek versenyébe.

Forrás: [origo]
Szerelem

A nevezett filmek listáját böngészve első ránézésre biztosnak tűnik a francia kontra francia párharc a győzelemért, hiszen Michael Haneke Párizsban játszódó, francia színészekkel, francia nyelven forgatott Szerelem-je (a rendező hazája, Ausztria nevezte) a kategória megkerülhetetlen behemótja, ami más, fontosabb kategóriákban is esélyes lehet, míg a gallok minden idők Franciaországon kívül legtöbbet hozó közönségfilmjét, az Életrevalók-at indították. Utóbbi kétségtelenül könnyedebb kaland, bár esélyeit rontja, hogy az amerikai kritikák korántsem voltak annyira kegyesek vele, mint az európaiak, sőt többen rasszistának is bélyegezték az igaz történeten alapuló film alaphelyzetét. Érdemes egyébként megjegyezni, hogy a franciák ugyan stabilan tartják a legtöbb jelölés (36) rekordját, ám nyerni utoljára csak húsz éve tudtak.

Forrás: [origo]
Életrevalók

Ha angolul lenne, valószínűleg hét-nyolc jelölést is begyűjthetne a dán Egy veszedelmes viszony vagy a chilei No. Keményebb diónak tűnik viszont a román (Beyond the hills), az olasz (Caesar Must Die), a mexikói (After Lucia), a svájci (Nővér) és a kanadai (War Witch) nevezés, hiába méltatták őket a nemzetközi filmfesztiválokon. A németek és az izraeliek hagyományosan jól teljesítenek ebben a kategóriában, és nincs okunk azt feltételezni, hogy a Barbara, illetve a Fill the Void ne folytatnák a sikerszériát, de érdemes a német nyelvű ausztrál jelöltre (Lore) is odafigyelni.

Forrás: The Match Factory
Csak a szél

Magyarország Fliegauf Bence cigánygyilkosságokról szóló filmjét, a Csak a szél-t nevezte, amelyet a berlini nagydíjának köszönhetően valószínűleg sok Akadémia-szavazó megnéz, de inkább a "korrigáló bizottságban" lehet reménykedni, hogy hátha átmenti a végső jelöltek közé.

Tippünk a végső befutóra: Szerelem (Ausztria)