Hoztam magammal vécépapírt

2013.03.04. 19:13

Az Evita forgatása idején panaszkodott a rossz minőségű magyar vécépapírra, a Filmalap és filmhu által rendezett hétvégi mesterkurzusra azonban már felkészülten érkezett. Sir Alan Parker szerint nem lehangolóak a munkái, és nem ő tehet róla, ha egy néző megöli magát a filmje megtekintése után. Az Angyalszív és A fal 69 éves rendezője elárulta, nem tetszett neki A nyomorultak, de a Kontroll annál inkább, mesélt arról, hogy miért bömböltet zenét a szexjelenetek forgatása alatt, és arról is, hogy tízévnyi szünet után szeretne-e újra filmet csinálni. Mivel szűkös idő állt rendelkezésünkre, megkértük Parkert, hogy minden kérdésünkre egy mondatban válaszoljon.

Kétszer jelölték Oscar-díjra. Zavarja, hogy sosem kapta meg?

Egyáltalán nem zavar.

Tagja az Oscar-díjakról döntő Amerikai Filmakadémiának?

Igen.

Mióta?

A hetvenes évek vége óta, amikor jelöltek az Éjféli expressz-ért.

Amikor 1989-ben legjobb rendezőnek jelölték a Lángoló Mississippi-ért, saját magára szavazott?

Azt hiszem, igen.

Az idén mire szavazott a legjobb film kategóriájában?

Pi élete.

És legjobb rendezőnek kit javasolt?

Ang Lee.

Huszonöt évvel ezelőtt ön is filmre akarta vinni A nyomorultak-at. Tom Hooper verzióját milyennek találta?

Megtette a tőle telhetőt. De hogy tetszett-e nekem? Nem igazán.

Mit csinált volna másképp?

Nem sok mindent.

Rosszul énekeltek a színészek?

Amikor belevágsz egy ilyen filmbe, meg kell hoznod a döntést: színészeket választasz, akik tudnak énekelni, vagy énekeseket, akik tudnak színészkedni. Tom Hooper az előbbit választotta.

Hogyan dönti el egy ötletről, hogy érdemes-e filmet csinálni belőle?

Mindig figyelembe kell venni, hogy egy filmen legalább két évig fogsz dolgozni, ezért jobb, ha biztosra mész, és olyan alapanyagot választasz, amin szívesen dolgozol annak a két évnek minden egyes napján.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Amikor könyvet olvas, körülbelül hányadik oldalnál tudja biztosan, hogy nem szeretne filmet csinálni belőle?

A tizediknél.

Melyik forgatókönyvével küzdött meg a leginkább?

Azt hiszem, az Angyal a lépcsőn-nel, mert az eredeti regény annyira gazdag volt, hogy nehezen tudtam eldönteni, hogy mit hagyjak ki belőle.

Olvastam, hogy amikor szexjelenetet forgat, hangosan bömbölteti azt a zenét, amit később használni fog a jelenet alatt. Miért?

Hogy eltereljem a színészek és a stáb figyelmét arról az abszurd dologról, amit csinálunk.

Más jelenetek alatt is játszik zenét?

Ha musicalt csinálok, akkor állandóan.

Előfordult, hogy forgatás közben rájött, hogy a kiválasztott színész alkalmatlan a szerepre, de már nem lehetett lecserélni?

Ebben a tekintetben eléggé szerencsés voltam, mert gyakorlatilag mindig sikerült megtalálnom a szerepre alkalmas színészt. Ha nagy odafigyeléssel castingolsz, nem szabad ilyen hibának becsúsznia.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Volt olyan filmje, amit nem kellett volna megcsinálni?

Nem volt.

A tervben maradt filmjei közül melyiken dolgozott a legtöbbet?

Hat éve dolgozom a Vértestvérek című musical filmváltozatán, de abból még lehet valami.

Öt filmjében is feltűnik egy-egy kis szerepben. Miért?

Hogy megalázzam magam a stáb előtt.

Miért nem az összesben?

A többiben nem volt olyan szerep, amit el tudtam volna játszani.

Mikor beszélt utoljára Madonnával?

Néhány éve.

Forrás: alanparker.com
Alan Parker és Madonna az Evita forgatásán

Tíz évvel ezelőtt rendezett utoljára filmet. Nagyon várja, hogy visszatérhessen?

Nem igazán. Élvezem, hogy nem kell filmet csinálnom.

Tarantino azt mondta, hogy a rendezők idős korukra nem beérnek, hanem leeresztenek, és általában az utolsó négy filmjük a leggyengébb az összes közül. Egyetért ezzel?

Kicsit erős.

Mikor érzi nyűgnek az írást?

Legtöbbször élvezem az írást, sokkal kulturáltabb elfoglaltság, mint a rendezés.

Azt írta, hogy Mickey Rourke-nak érdekes elképzelései voltak az Angyalszív-ben játszott figurájával kapcsolatban: egy fekete hajú, sánta, Cyrano de Bergerac-orrú férfit képzelt el. Karrierje során melyik színész állt elő a legőrültebb ötletekkel?

Azt csak viccből írtam, de nem mindenki veszi a humoromat. Különben tényleg Mickey állt elő mindig a legextrémebb javaslatokkal.

Forrás: alanparker.com
Alan Parker és Mickey Rourke az Angyalszív forgatásán

Van olyan hiba valamelyik filmjében, amitől a falra mászik, akárhányszor csak látja?

Lehet, hogy van, de nekem még nem tűnt fel.

Újranézi néha a filmjeit?

Előfordult, hogy egy hosszú repülőút után Amerikában bekapcsoltam a tévét, néztem kicsit a filmet, ami ment, és arra gondoltam, jé, ez egész jó. Aztán rájöttem, hogy én rendeztem.

Melyik filmjére a legbüszkébb?

Mind a 14 filmemre büszke vagyok, de a legjobban a The Commitments készítését élveztem.

Azt írta, hogy az abszurditásig menően babonás a forgatások alatt. Mondana egy példát?

Mindig a kabalaingeimet hordom a forgatások alatt. Negyven évig kitartottak, de mostanra sajnos szétfoszlott mind.

A hatvanas években a reklámszakmában dolgozott szövegíróként. Hűen ábrázolja ezt a világot a Mad Men című sorozat?

Az én élményeim nem hasonlítottak a Mad Men-re, talán azért sem, mert Londonban dolgoztam, a sorozat pedig New Yorkban játszódik. De szerintem a Mad Men enyhén szólva eltúlozza a dolgokat.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Nagyon dicsérte Mickey Rourke-ot, amikor az Angyalszív-ben együtt dolgoztak. Most, hogy visszatért, ön szerint ugyanolyan nagyszerű, mint a nyolcvanas években volt?

Nehéz összehasonlítani. Megöregedett, az arca teljesen más a sok boksz miatt, ezért teljesen másfajta szerepeket is játszik.

Tud mondani olyan elfeledett színészt, aki megérdemelné, hogy újra lehetőséget kapjon?

Nem tudok.

Mi a véleménye Jodie Foster Golden Globe-os beszédéről?

Nagyon bátornak találtam.

Számos olyan színészt fedezett fel, aki később sokra vitte (Nicolas Cage, Matthew Modine, Jodie Foster stb.). Kinek a karrierje lepte meg a leginkább?

A The Commitments-ben játszott egy Glen Hansard nevű fiatal színész, aki aztán hatalmas sikereket ért el az Egyszer című filmjével. Ő meglepett.

Forrás: alanparker.com
Alan Parker és Glen Hansard (gitártokkal a lába között) a The Commitments forgatásán

A kilencvenes évek elején olvastam egy interjút egy rocksztárral, aki elmesélte, hogy egy barátjával közös öngyilkosságot terveztek az ön A fal című filmje hatására. Később aztán csak a barátnak sikerült a dolog. Ön szerint egy rendező felelős, ha az emberek megölik magukat a filmje miatt?

Szerintem nem. Valószínűleg annak a személynek más problémái is voltak, és nem csak az én filmem miatt lett öngyilkos.

A legtöbb filmje iszonyatosan lehangoló. Miért vonzódik az ilyen jellegű történetekhez?

Nem értek egyet azzal a megállapítással, hogy a filmjeim iszonyatosan lehangolók.

Az Angyalszív forgatásáról szóló esszéjében ír arról, hogy mennyire nehéz volt rávenni Robert De Nirót, hogy elvállalja a filmet. Meglepte, hogy pár évvel később már gyakorlatilag bármire igent mondott?

Ez az ő döntése. Amikor én dolgoztam vele, még nagyon válogatós volt.

Az idők során hogyan változott a kritikusokhoz fűződő viszonya?

Ahogy egyre idősebb lettem, rájöttem, hogy amit írnak, az nem valami fontos.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Pár filmjébe saját pénzt is fektetett. Ezt a megoldást ajánlaná más rendezőnek is?

Nagyon régen nem csináltam már ilyet, és semmiképpen nem ajánlanám senkinek.

A közelmúltban készült magyar filmek közül melyik tetszett önnek?

A Kontroll.

Az Evita forgatásáról szóló esszéjében (lásd keretes szöveg a cikk alján - a szerk.) csupa negatív dolgot írt Magyarországról. Nehezen vette rá magát, hogy visszatérjen ide?

Csak a vécépapír minőségével kapcsolatban panaszkodtam, úgyhogy nem féltem különösebben a visszatéréstől.

Most hozott magával vécépapírt?

Hoztam bizony.

Andy Vajna azt nyilatkozta, hogy rosszul esett neki, hogy olyan negatívan nyilatkozott Magyarországról. Gyakran elszomorítja a producereit?

Andy egy nagyon büszke hazafi, megértem, hogy felhúzta magát azokon a megjegyzéseken. Attól tartok, ilyen az angol humor.

- - -

"Magyarországon nincsen tavasz"
Alan Parker

A legjobb, ha őszinte leszek azzal kapcsolatban, hogy sem a stáb, sem a színészek, sem én nem szerettünk bele Magyarországba. A hely és az emberek nyomorúságos hangulata fényévekre volt azoktól a kellemes élményektől, amik Argentínában értek minket. Rögtön mindent elmond Magyarországról a kék Duna, ami elválasztja egymástól Budát és Pestet. Egyáltalán nem kék, hanem határozottan barna. A gasztronómia - mint megannyi más dolog - a kommunista szegényesség rémes hagyatéka, afféle hagyományos, koleszterinnel telenyomott kamikázerepülés a korai halálba.

Forrás: alanparker.com
Darius Khondji operatőr és Alan Parker egy budapesti vívóiskolában

Amikor megérkeztünk a javarészt külső helyszíneken zajló forgatásra, szerencsére nem havazott, de rettenetesen hideg volt. Aztán fejbevágott minket Budapest sajátos hideg/meleg időjárási váltása. Valamilyen földrajzi okból Magyarországon nincsen tavasz. Ezt nem az oroszok lopták el - mint minden mást -, hanem egyszerűen sosem volt. Mint a kommunizmus minden szakértője tudja, prágai tavasz van, de budapesti nincs. A légnyomás különös, váratlan megugrásától a stábtagoknak fejfájásuk és orrvérzésük támadt, és hirtelen mindenki nyűgös lett. Szabó István, a nagy magyar rendező meglátogatott a forgatáson, és figyelmeztetett, hogy vigyázzak azokban az "őrült hetekben", olyankor állítólag sok magyar elválik, börtönbe vagy elmegyógyintézetbe kerül, vagy leugrik a Szabadság hídról, hogy a barna Dunában leljen végső nyugalomra. [...]

Miközben a budapesti forgatás zajlott, a stáb folyamatosan panaszkodott minden miatt. Az ételtől kezdve, azon keresztül, hogy kiütéseket kaptak a vegyszerektől, amiket a hotel az ágynemű tisztításához használt, és a vécépapírtól (ami rendszerint újrahasznosított újságpapírból készült), egészen odáig, hogy heti hét napot kellett dolgozniuk a forgatási terv hirtelen változásai miatt, amelyek azért következtek be, mert korábban lebeszélt helyszínek hirtelen elérhetetlenekké váltak. Akárcsak a többi országban, amelyek túlélték a kommunista uralmat, Magyarországon újra meg kell tanulni az igazmondást, ugyanúgy, mint a demokráciát.

Forrás: alanparker.com
Az Evita forgatása a budapesti Hősök terén

Szerettünk volna a Bazilikában forgatni, de egyszer csak megtiltották, hogy bent felvételeket készítsünk, holott néhány nappal korábban azt megengedték, hogy kívülről lefilmezzük. Úgy tűnt, hogy bár túlélte a náci megszállást, az 56-os forradalmat, 45 évnyi kommunista, ateista elnyomást, azt nem lehetett megkockáztatni, hogy a filmstábunk pár órára elfoglalja a helyet. Lehet, hogy valamelyik püspöknek véletlenül a kezébe került Madonna Szex című könyve. Sosem fogjuk megtudni. Pedig a jelentős helyfoglalási díjat felhasználhatták volna arra, hogy megállítsák a száz éve elhanyagolt katedrális pusztulását és - Budapest legtöbb épületéhez hasonló - fokozatos omlását. Mert szemben a többi budapesti épülettel, a Bazilikát nem lehet úgy megmenteni, hogy McDonald's-szá alakítják. [...]

Öthetes forgatás után hagytuk el Magyarországot. Mint a fentiekből kitűnik, egyikünk sem sírt, hogy még maradna.

Idézet a The Making of Evita című könyvből (HarperCollins, 1996). Magyar fordítás: Bujdosó Bori

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK