Túl meleg Hollywoodnak

2013.05.21. 23:00

Steven Soderbergh az első filmjével, a Szex, hazugság, videóval Arany Pálmát nyert 1989-ben, így stílusos, hogy visszavonulása előtti utolsó filmje is Cannes-ban debütáljon, még ha az amerikai filmstúdiók moziforgalmazásra alkalmatlannak találták is a Behind the Candelabrát. A látványosan meleg zongoraművész, Liberace élettörténete jutalomjáték Michael Douglasnek és Matt Damonnak, valamint nem utolsósorban egy új korszak kezdete a mozi és tévé viszonyában.

A hatvanas-hetvenes évek egyik legsikeresebb zenei előadója, színpadi megjelenésében pedig Michael Douglas szerint is Elton John és Lady Gaga előképe, Liberace nők millióit varázsolta el fülbemászó zongoraszólóival és látványos előadásaival. Mai szemmel nézve egy percig sem tűnne kérdésesnek a szexuális hovatartozása, de 40-50 évvel a kamerás telefonok és a Twitter előtt viszonylag könnyedén el tudta hitetni közönségével a menedzsmentje által megszervezett heteroszexuális románcokat és giccstől hemzsegő palotájának zárt ajtói mögött élte a gazdag meleg cukrosbácsik arany életét.

Forrás: HBO
Behind the Candelabra | Michael Douglas és Matt Damon

1977-ben sokadik pártfogoltjaként fogadja otthonába a 20 év körüli Scottot (külön elismerés illeti a maszkmestereket, hiszen a 43 éves Matt Damon döbbenetesen hiteles), aki személyi asszisztense, sofőrje és rövid időn belül szeretője lesz. Show-business mértékkel nézve egy örökkévalóságig tart kapcsolatuk, melynek során az idősödő művész egy plasztikai sebész (Rob Lowe frenetikus vendégszereplése) segítségével szabályosan saját arcképére próbálja formálni a fiatal fiút, aki egy idő után, kiszámítható módon egyre boldogtalanabbá és mohóbbá válik.

A Behind the Candelabra története viszonylag standard életrajzi sémát követ, ráadásul az ízléstelen külsőségeket kedvelő művész megalomániája is kedvelt filmes téma, idén a cannes-i hivatalos programban is már negyedjére kapunk betekintést (A nagy Gatsby, a Lopom a sztárom és a La grande bellezza után) pénzzel jó ízlést megvásárolni nem tudó multimilliomosok villáiba. Soderbergh azonban nagyon intelligens, mértéktartó rendező, aki tudja, hogy hőse vajmi kevés ideig maradna érdekes, ha viccet csinálna belőle. Bátran eljátszadozik a nevetséges külsőségekkel és a legborzalmasabb homoszexuális kiegészítőkkel (Matt Damon tangái és bikinivonala például külön említést érdemel), de Liberace és Scott párosát végig komolyan veszi, nem kérdőjelezi meg, hogy a két férfi  között a szexuális vonzalmon, illetve az anyagi függésen kívül ne létezett volna valódi, mély, egy házastársi vagy apa-fiú viszony elemeit tartalmazó kapocs.

Forrás: HBO
Behind the Candelabra | Michael Douglas

Soderbergh maga is elmerengett a sajtótájékoztatón azon, hogy első filmje, a Szex, hazugság, videó, ami 1989-ben első filmként Arany Pálmát hozott neki, nem is áll annyira távol a 24 évvel és 23 filmmel későbbi Behind the Candelabrá-tól: "ez is ugyanúgy két, egy helyiségbe zárt ember intim kapcsolatáról szól és ha az akkori énem látná ezt, mint az utolsó filmemet, nem is lehetne elégedettebb". A visszavonulással kapcsolatban már sokkal árnyaltabban fogalmaz, mint egy éve; fellélegezhetünk, hiszen, nem zárja ki a visszatérést a kamera túloldalára, sőt, a cannes-i filmfesztiválra sem.

A visszatekintés persze más szempontból is érdekes: a Szex, hazugság, videó ugyanis egy új időszámítás kezdetének számít az amerikai függetlenfilmek világában. Ez volt az első kis költségvetésű mozifilm, ami fesztiválsikereknek köszönhetően, nagy stúdiók támogatása nélkül tudott anyagilag sikeressé válni, tulajdonképpen megnyitva az ajtót Quentin Tarantino, Richard Linklater, Alexander Payne vagy éppen Kevin Smith előtt. A következő több, mint két évtizedben Soderbergh hol kívülről (kísérleti projektjei, mint a Barátnő rendelésre, a Buborék vagy a Szemből telibe),  hol belülről (Erin Brockovich, Traffic, Mint a kámfor) feszegette a hollywoodi határokat, de az olyan kasszasikereinek köszönhetően, mint az Ocean's-trilógia vagy legutóbb a Magic Mike, azt gondolhattuk volna, hogy nagyjából bármilyen filmterve zöld utat kaphat.

Forrás: HBO
Steven Soderbergh és Michael Douglas a Behind the Candelabra forgatásán

Ehhez képest, a Behind the Candalebrá-ból egyik stúdió sem kért. A diplomatikus Michael Douglas szerint nem a meleg téma miatt, hanem, mert egyszerűen túl kicsi és túl független projekt, ami nem üti meg a nagyobb cégek ingerküszöbét. Steven Soderbergh azonban azt mondja, hogy minden stúdiófőnök, akivel tárgyalt, meg volt győződve arról, hogy ezt a filmet csak a melegek néznék meg, ergó nem éri meg pénzt áldozni rá.

Hepiend, hogy az HBO viszont látott fantáziát a hagyományosan is kedvelt tévés műfajnak tartott életrajzi filmben, így végül most vasárnap a kábelcsatornán jut el a Behind the Candelabra több millió - feltehetően nem csak meleg - amerikai háztartásba. Az európai piacokra azonban többnyire moziforgalmazásban érkezik Liberace története, legutóbbi információink szerint a magyar mozik is bemutatják.

Forrás: HBO
Behind the Candelabra | Matt Damon és Michael Douglas

A Mad Men - Reklámőrültek, a House of Cards, a Trónok harca és a Totál szívás korában már nyugodtan hülyének lehet nézni bárkit, aki szitokszóként használja a tévéfilm kifejezést, de jelzésértékű, hogy a Behind the Candelabra nem versenyen kívüli promóvetítésen mutatkozott be a Riviérán (mint például tavaly a Nicole Kidman főszereplésével készült Hemingway és Gellhorn), hanem ugyanúgy a legnagyobbak között versenyez, mint 24 éve a Szex, hazugság, videó. Ez így is van rendjén.

Soderberghnek - csakúgy, mint a mostanában szintén tévéfilmet rendező David Finchernek vagy Todd Haynesnek - ott a helye a világ filmgyártásának jelenlegi legfontosabb művészei között, a Behind the Candelabra pedig megérdemli, hogy a lehető legnagyobb vásznon lássuk. A kis képernyőre száműzés leginkább Michael Douglast és Matt Damont sújtja, ők ugyanis tuti Oscar-befutók lehetnének bámulatos átalakulásukkal és a karikatúrától sikeresen távol tartott figuráikkal.

Forrás: AFP
Michael Douglas a Behind the Candelabra cannes-i sajtótájékoztatóján kedden

A televíziós Oscarnak is nevezett Emmy azonban biztos Douglasé és jó lenne, ha az imént emlegetett Nicole Kidman cannes-i zsűrije is vágná az utat a 69 éves legenda karriercsúcsának elismerésében. Douglas egyébként a sajtótájékoztatón könnyek között emlékezett vissza a pillanatra, amikor rákbetegsége után felkínálták neki Liberace szerepét. A parádés végeredményt akár tévén, akár moziban, de minél több filmrajongónak látnia kell.