Kevés tabu maradt mára a filmművészetben, egyvalamit azonban még a legbevállalósabb szexjelenetek és legdurvább vérengzős filmek idején is szégyenlősen kezelnek a rendezők. Ki látta Jason Bourne-t vécére menni? Mit olvas Erin Brokovich a klotyón? A szarás az ember leghétköznapibb tette, a társadalmi beidegződéseink miatt mégis kerülik a témát a filmesek. Elvétve azért akad rendező, aki szóba meri hozni, legtöbbször persze viccet csinálva belőle. Pedig fontos dramaturgiai és jellemábrázolási szerepe is lehet - mint ahogy néha van is neki a lenti jobbnál jobb filmekben. Íme a húsz legemlékezetesebb szarós jelenetet a filmtörténetből.

20. Elhajlási engedély (Hall Pass, 2011)

Műfajon belül örökzöld téma a hasmenésbe torkolló randevúk kínja. Ezt a kérdéskört a Farrelly testvérek röviden és frappánsan járták körül az Elhajlási engedély-ben. A férj kimenőt kap, felcsíp egy nőt, azonban a hotelszobába felcipelt lány hirtelen rosszul lesz, és a szeme láttára spricceli telibe a fürdőszobafalat. A helyzet humorát az adja, hogy az immár megkönnyebbült lány a kínos szituból mit sem észlel. Nem úgy Fred, aki felejthetetlen arcjátékkal konstatálja a csempéről csorgó fost. A rendezőpáros egy másik híres-hírhedt jelenettel is szerepel az összeállításunkban (és akkor még nem is említettük a Tökös tekés piszoárba szarós epizódját), nem véletlenül: nyugodtan nevezhetjük őket a műfaj specialistáinak.

+ + +

19. Blöff (Snatch, 2000)

Ugye, mindenki emlékszik az érthetetlen akcentussal vakeráló, vándorcigány bokszbajnok Brad Pittre? És arra, hogy mivel foglalatoskodik Mickey, mikor először találkozunk vele? Állítólag Pitt javaslata volt, hogy a karaktert legelőször egy szerelésre váró mögül, a szarásból lendületből felállva, törléssel, higiéniával nem teketóriázva pillantsuk meg. A szokatlan szerepben feltűnő sztár ügyesen ráérzett a szerepre, ez tényleg azonnal jellemzi a figurát. Apró jelenet, talán csak két másodperc, de mindenképp említésre méltó. 

+ + +

18. A por (Spun, 2002)

Kis remekmű ez a jelenet is. Mena Suvari, akit az Amerikai szépség után pár évvel egyszerűen képtelenség felismeri sötét, ragacsos hajjal ebben a filmben, nagy sebbel-lobbal távozik az ágyból a vécére, mivel már ezer éve nem kakilt a sok elfogyasztott speednek köszönhetően, és most megörült az ingernek. Csalódott díler pasija erre fog egy telefont és egy zoknit, és szextelefonnal próbálja oldani helyzetét. Mi párhuzamosan követhetjük, ahogy a szomszédos helyiségekben küzdenek a céljukért. Ez a film egyébként azon kevesek egyike, ahol mutatják a végeredményt is, de ennek szerepe van, nemcsak a vágás ritmusa, de a helyzet komikuma is megkívánja. 

+ + +

17. Amerika Kommandó: Világrendőrség (Team America: World Police, 2004)

A South Park alkotói marionettbábokkal parodizálják a Michael Bay-féle bombasztikus, zászlólengetős akciófilmeket, és ebből a kötelező ágyjelenet sem marad ki. Vicces, ahogy a Kenhez és Barbie-hoz hasonló műanyag bábuk a romantikus-giccses filmes kliséktől (lágy aláfestő zene és mellkas-ciróka) gyors iramban eljutnak a nyaktörő pozitúrákig és a kaki-pisi szexig. (Ez a jelenet ebben a formában csak a DVD-n szerepelt, a moziváltozatban felére vágták.)

 + + +

16. Zack és Miri pornót forgat (Zack and Miri Make a Porno, 2008)

Megint egy szarzuhannyal viccelődő jelenet következik listánkon, itt éppen szex közben következik be a baleset. Történt ugyanis, hogy Zach és Miri anyagi helyzetüket javítandó pornófilm-forgatásra adják a fejüket. Egy kávézóban gyűlik össze az alkalmi stáb, de nem várt bonyodalom adódik, amikor a pornószínésznő egy óvatlan pillanatban arcon fossa az operatőrt. Aki azt hiszi, hogy ilyen zavarba ejtő incidens csak böszme vígjátékokban fordulhat elő, annak Barry Sonnenfeld esetét tudjuk idézni, aki mielőtt megrendezte volna az Addams Family- és a Men in Black-filmeket, a Coen testvérek operatőre volt. Annak előtte pedig pornófilmeket fényképezett, és ahogy később elmesélte, ezzel az iparral épp azért hagyott fel váratlanul, mert pontosan egy ugyanilyen baleset történt vele. (Mindenki megnyugtatására: Aleska Diamondtól azóta megtudtuk, ilyesmi manapság nem történhet, mivel análjelenetek előtt szigorúan beöntést kapnak a pornószínésznők.)

+ + +

15. Jackass 3D (2010)

Johnny Knoxville és infantilis csapata pontosan úgy viselkedik, mint a kontrollálatlan kamaszfiúk, akik elszabadulnak a nyári táborban, és mindenféle agyament balhét találnak ki saját maguk szórakoztatására. Ők azonban ezt filmre veszik, és mozikban vetítik, elég szép sikerrel. Nem csoda, hogy a szart is megtalálták mint örök poénforrást. Alig tudtunk egyet kiválasztani a kakis brahik közül. Végül a lenti jelenetet választottuk, mert ennek fontos tanulsága, hogy soha ne nyisd ki a szádat, ha egy szarral teli toi-toi vécébe zárva bungee jumpingolsz.

+ + +

14. Sweet Movie (1974)

Most jöjjenek a filmtörténeti klasszikusok. A Sweet Movie az egyik első eset, amikor szart mutattak vásznon. Igaz, nem is hollywoodi stúdiófilmről van szó, hanem egy Dusan Makavejev nevű jugoszláv rendező elég avantgárd filmjéről, amiben egy őrült művészkommuna kiválasztottjai a rituális, hányós-hugyos bacchanáliájuk végeztével tányérba végzik a dolgukat mindenki orra előtt, egy asztalon. Felcsendül az Örömóda, mindenki lelkendezik és elégedett, ember szarnak ennyire még nem örült. A filmet sok országban betiltották vagy erősen megkurtították. (A jelenet megtekintését csak erős gyomrúaknak ajánljuk.)

+ + +

13. Salo, avagy Sodoma 120 napja (Salo o le 120 giornate di Sodoma, 1975)

Ez a részlet sem sokkal lélekemelőbb. Pier Paolo Pasolini utolsó filmjében négy fasiszta fiatalokat tart fogva egy kastélyban, ahol válogatott testi és lelki kínzásoknak vetik őket alá. Ezek közül az egyik, amikor egy fiatal lányt arra kényszerítenek, hogy megegye az egyikük frissen gőzölgő székletét, kanállal, pucéran. Hiába tudod, hogy a forgatásnál kelléket használtak, amikor a lány sírva kanalazni kezd, feje tetejére áll a gyomrod. Ennél durvább eszközökkel valószínűleg nem lehet bemutatni az emberi kegyetlenséget. A film befejezése után pár nappal az olasz rendező kegyetlen gyilkosság áldozata lett.

+ + +

12. KicsiKÉM - Sir Austin Powers 2 (Austin Powers: The Spy Who Shagged Me, 1999)

A véletlenül megevett szarnak is megvan a maga filmes hagyománya. Most a szuperkém-paródiának szánt Austin Powers esetét idézzük fel, amikor a laborban egy mesterien késleltetett jelenet végén kávé helyett Dagi Dögi székletmintáját hörpinti fel.

+ + +

11. Amerikai pite (American Pie, 1999)

A véletlenül elfogyasztott kakit emlegetve az előbb az Amerikai pité-t is mondhattuk volna példának, ahol ez a tematika több verzióban is felbukkan (sörbe kerülő sperma, sütinek hitt kutyaszar stb.), és csak azért nem mondtuk, mert az Amerikai pite egy másik, remekbeszabott jelenettel szerepel listánkon. Finch, a szorongásai miatt szarni hazajáró diák kávéjába hashajtót kevernek, majd segítőkészen beterelik a lányvécébe. Ott aztán keresztülmegy a szokásos megpróbáltatásokon: elfogy a papír, körbe kell párnázni az ülőkét, és vissza kéne tartani, amíg ki nem mennek a lányok. A vécéből kilépve végül természetesen egy emberként üdvözli a diákság. Az iskolai hasmenéses szívatások klasszikusa, gyönyörű darab.

+ + +

10. Dumb és Dumber - Dilibogyók (Dumb & Dumber, 1994)

Itt a hasmenésben végződő randis jelenetek nagy klasszikusa, a kötelező elemekkel. A bosszúból a férfi italába hashajtót keverő barát, a durva hanghatásokkal kísért fosás, majd a szag eltávolítására tett igyekezet, végül a szembesülés az eldugult vécével. Különösen bájos Harry próbálkozása, ahogy letagadja a vécé használatát, mondván, csak borotválkozással ütötte el odabenn az időt. Az egész jelenetben az a szuper, ahogy Jeff Daniels eljátssza a csavarodott belű lúzert, fancsali ábrázatokat vágva, lábával kalimpálva, egyértelműen túlozva, de végig viccesen. A Farrelly testvérektől már egy randis-fosós jelenet szerepelt az összeállításunkban, de hát ezt a műfajt ők ilyen profi szinten űzik.

+ + +

9. Koszorúslányok (Bridesmaids, 2011)

Az ominózus jelenet az elviselhetetlen és a vicces között egyensúlyozik, helyenként kicsit túl van pörgetve, mégis annyira elképesztő, hogy már jó. Az esküvői szalonban a ruhapróba alatt elszabadul az ételmérgezés, amelynek egy lávaszerűen mosdóba ürítő, egymás fejére hányó koszorúslány-csapat esik áldozatul. A jelenet csúcspontján a parancsoló ingernek engedelmeskedő menyasszony az úttest közepén szarja össze magát, valamint a felpróbált párizsi ruhakölteményt. A jelenet valószínűleg azért olyan hatásos, mert az esküvők elegáns habcsókvilága és a fosás közti ordító ellentétre épít, és persze azért is, mert fiatal és kívánatos nőket mutat meg ilyen helyzetben.

+ + +

8. Macska-jaj (Crna macka, beli macor, 1998)

A kultikussá vált Kusturica-film záró nagyjelenetében a szar legalább olyan fontos dramaturgiai szerepet játszik, mint a Trabant. Dadan, a kokós gengszter ugyanis éppen egy ráomló budi formájában nyeri el méltó büntetését. A húga esküvőjén a deszkán trónoló maffiafőnök alól az előre betanított ló húzza ki az ülőkét és vele együtt az egész tákolmányt. Dadan a gödörben landol, senki nem segít ("De főnök, te bűzlesz!"), a csapdát állító fiatalok meg elszöknek, végül egy libából lesz törülköző. A Casablanca-rajongó nagypapa szerint a slaggal szarból kimosdatás egy csodálatos barátság kezdete lehet.

+ + +

7. Két hét múlva örökké (Two Weeks Notice, 2002)

A romantikus komédiákban ritkán kerül elő az anyagcsere problémája. Közös fülápolást könnyűszerrel megmutatnak, fogmosást is hányszor láttunk, de pisilni, kakilni soha nem mennek a szereplők. Ezért is elképesztő, hogy ebben a filmben több mint öt percig foglalkoznak Sandra Bullock bélmozgásával, és ráadásul ez nem is csak egy öncélú poénforrás (mint ahogy a Derült égből Polly-ban Ben Stiller magába fordult kínlódása az), hanem egy igazi helyzet, egy közösen megélt krízis, amit Hugh Grant gáláns lovagként old meg. Egy közlekedési dugó közepén jön rá ugyanis Sandra Bullockra a hasmenés, miután korábban össze-vissza evett. A férfi, bár eleinte viccesnek találja a dolgot, végül kisegíti őt szorult helyzetből, és egy lakóautóba menekíti. Míg Bullock a vécében küzd, Grant kedélyesen eldiskurál a lefizetett lakóautó-tulajdonosokkal. Ezután érthető módon új szakaszba lép a pár kapcsolata.

+ + +

6. 40 és annyi (This is 40, 2012)

Judd Apatowról lehet tudni, hogy nem fél a szarhoz nyúlni, ha dráma kell. A 40 és annyi-ban a Felkoppintva című filmjének házaspárját és az ő párkapcsolati, életvezetési nyűgjeiket gondolta tovább. A film egy korábbi jelenetében a nej már egészségügyileg szemügyre vette férje aranyerét, nem meglepő, hogy szarás közben is gond nélkül rányitja az ajtót. A pasas ugyanis a családapai teendők elől időnként a vécébe bújik scrabble-özni egy jót az iPadjén. Kiderül azonban, hogy nem menekülhet, hiszen még egy kis bűzt sem képes felmutatni bizonyítékként. A jelenet tökéletes, nemcsak azért, mert haláli vicces, és ráadásul egy pillanat alatt megismerjük belőle a két ember viszonyát, hanem azért (és talán főleg azért), mert pontosan így zajlik ez az életben is.

+ + +

5. Henry Fool (1997)

Hal Hartley filmjében csodálatos szerelmi jelenetet láthatunk a vécékagylón. A szagokat hozzá lehet képzelni, mégis szinte megható, ahogy a lány ráhajol a vécén trónoló szerelme térdére. Henry ideges, meg akarja kérni a barátnője kezét, megivott hét csésze kávét, ráadásul az imént tudta meg, hogy a lány terhes. Csoda-e, hogy ezután sürgősen vécére kell mennie? Épp a barátnő is a fürdőszobában tartózkodik, de egy bensőséges kapcsolatban ez általában nem gond. A lány a hangokra feljajdul, kiugrik a tusból, de a gyűrűt meglátva elérzékenyül. A jelenet azért volt meglepő a maga idejében, mert Hal Hartley a művészmozik üdvöskéje volt a kilencvenes években, akit komolyan vettek a nézők. Egy ilyen alkotótól valószínűleg senki nem várta, hogy gusztustalansággal szórakoztat. Márpedig a jelenet egyértelműen poénra van véve, többet fosik az a szegény Henry, mint az valószerű legyen.

+ + +

4. Beszélnünk kell Kevinről (We Need to Talk About Kevin, 2011)

Itt a kaka a pelenkában bukkan fel, és mélyen húzódó drámákat jelképez. A Beszélnünk kell Kevin-ről azt a tabut feszegeti izgalmas módon, hogy mi történik akkor, ha egy anya nem képes szeretni a saját gyerekét. Anya (Tilda Swinton) és fia között már a gyerek pici korától kezdve ijesztő és nyomasztó a viszony. Bár Kevin már majdnem iskolás, de még nem szobatiszta, és ha bosszantani akarja anyját, csak telerakja a pelenkát, akár közvetlenül a tisztába tevés után is. Egy ilyen esetet követően az anya bepöccen, és a falhoz löki a gyerekét. A fiú és az anyja között romboló feszült, szeretettelen kapcsolat, és annak ilyen ábrázolása hideglelősen megrázó.

+ + +

3. Gettómilliomos (Slumdog Millionaire, 2008)

Hogyan kerül össze a szar és a cukiság? Dobogóra került Danny Boyle filmjének egy jelenete is, az, amelyikben a kis Jamal inkább beleveti magát a pöcegödörbe, hogy találkozzon példaképével, a híres filmsztárral. A feje búbjáig szarosan is cuki kisfiú átküzdi magát a rajongó tömegen, és nemhiába, mert vakmerőségét végül egy autogrammal jutalmazza a nagylelkű színész. A film egy indiai fiú visszaemlékezése a Legyen ön is milliomos! székében ülve arra, hogyan kerültek elő már életében az elhangzó feladványok. A pöcegödörsztori is eszébe jut, amikor a barátja mérgében bezárta őt a budiba, ahonnan csak lefele vezetett út, ha ki akart szabadulni találkozni a gettóba érkező filmsztárral.

+ + +

2. A szabadság fantomja (Le fantome de la liberté, 1974)

Luis Bunuel remekműve olyan társadalomfilozófiai és szociálpszichológiai problémát vet fel a szarással kapcsolatban, hogy kiérdemelte vele listánkon az előkelő második helyet. Miért a vécézés magányos foglalatosság, és miért az evés a közösségi? Mi lenne akkor, ha együtt szarnánk, de külön, kis helyiségekbe zárkózva falatoznánk? A film vacsorajelenete tökéletes, kompakt kis etűd, amiben nemcsak látjuk a feje tetejére állított világot, de a szarópartnerek ráadásul érdekes ökológiai kérdéseket is feszegetnek a növekvő számú népesség egyre szaporodó ürülékéről.

+ + +

1.Trainspotting (1996)

Megrázó, elementáris, kitörölhetetlen. Nem véletlen, hogy ezt a jelenetet látva a felújított Corvin Mozi nyitóvetítésének közönsége tömött sorokban hagyta el termet, lemondva még a vetítés utáni svédasztalos fogadásról is. Az abszolút első helyezést nálunk Danny Boyle klasszikussá vált drogos filmje, a Trainspotting nyerte el, Renton (Ewan McGregor) végbélkúpokért vállalt, Skócia legrettenetesebb közbudijában való alámerüléséért.

Az éppen a leszokással kacérkodó Renton utolsó lövés helyett két ópiumos végbélkúppal kell, hogy beérje, nem számol azonban a kúpok hasmenést kiváltó hatásával. Boyle mesterien érzékelteti a külvilág beszűkülését közvetlenül a beszarás előtti pillanatokban, amikor az ember már csak a vécére képes gondolni. Az undorítóan mocskos vécé azonban csak időlegesen okoz megkönnyebbülést, mert hamarosan érkezik a felismerés, hogy a szarral együtt a cucc is távozott. Renton ekkor egy csodálatosan elemelt jelenetben kúphalászként csobban a fosba, hogy megmentse az anyagot.

És nem ez az egyetlen emlékezetes jelenet a filmben, amelynek ürülék a főszereplője. Ott van még Spud verőfényes napsütéses reggelre ébredése is, amikor rémülten konstatálja, hogy összeszarta a barátnője barackszínű ágyneműjét. A fiú megpróbálja a lehetetlent, hogy mindez ne kerüljön a háziak tudtára, Mrs. Huston azonban vesztére amellett kardoskodik, hogy szeretné ő kimosni a bepiszkított ágyneműt. A ráncigálásban elszabaduló fos végül beteríti az egész, kedélyesen reggeliző családot.