Idén is szuperhősök és animációs filmek uralták a mozikat, de az űrben sodródó Sandra Bullock és a zombik ellen harcba szálló Brad Pitt reményt adhat azoknak is, akik nem kérnek a repetitív franchise-okból. A fő tanulság pedig az, hogy egyre kevésbé érdekes, mit fogyaszt az amerikai nép. Az év legnagyobb mozisikereit és bukásait vettük számba.

Hollywoodnak továbbra sincs semmi oka megújulni, idén is a bejáratott megoldások hoztak a legjobban a konyhára: a világszintű összbevételeket (amerikai + nemzetközi bevétel) alapul vevő éves toplistán végigpillantva egyértelmű, hogy még mindig a behemót franchise-ok uralják a piacot. A tíz legnagyobb bevételt produkáló filmből mindössze három olyan volt - a Gravitáció, a Croodék és a Z világháború -, amelyik nem korábbi film folytatása vagy egy széria újjáélesztése (de nem meglepő módon már készül a Croodék és a Z világháború folytatása is). Hiába követelnénk több egyediséget, a pénz beszél: a Variety előrejelzése szerint az amerikai mozipiac 2012 után idén ismét rekordot dönthet, és az Egyesült Államok mozijaiban egy év alatt képződött összbevétel a most először elérheti a 11 milliárd dollárt.

Vasember 3, az év legsikeresebb filmjeForrás: Fórum Hungary

A műfajok sem okoznak nagy meglepetést: a tíz legsikeresebb közt három szuperhősfilm van, három animáció és egy tinifantasy. A tavalyi Bosszúállók hatalmas sikere jelentősen megdobta Vasember és Thor népszerűségét is, míg a 2010-es Vasember 2 csak a hetedik volt az éves listán, a 2011-es Thor pedig a 15. helyen végzett, idén a folytatások az első, illetve a nyolcadik helyet szerezték meg. A Vasember 3 1,2 milliárdos összbevételével minden idők ötödik legsikeresebb filmje jelenleg.

A tíz legsikeresebb film 2013-banForrás: Origo

A Halálos iramban-széria okos építkezéséről korábban már részletesen írtunk, a lényeg, hogy a harmadik, viszonylag sikertelen film után egy mindkét nemet és mindenféle etnikumot megszólító, a rajongókkal nagyon közvetlenül kommunikáló franchise-t hoztak létre, ami részről részre egyre erőteljesebben dübörög. Amellett, hogy a sorozat egyre több pénzt termel (bár jelenleg nem tudni, hogy Paul Walker halála után hogyan alakul a jövője), változik bevételeinek a forrása is: míg az első rész összbevételének több mint kétharmada az USA-ból jött, ez az arány fokozatosan eltolódott a többi ország javára, és a hatodik résznél már csak kb. a bevétel egyharmadát hozták az amerikai nézők.

Halálos iramban 6Forrás: UIP

Ez általánosságban is az év talán legfontosabb tanulsága: míg a blockbustereknél nem is olyan régen még elsősorban az amerikai bevételek számítottak, Hollywood egyre inkább kifelé figyel és a külföldi piacokból él. Korábban - mivel egy film nemzetközi forgalmazásából befolyt összegen általában számos cég osztozik - az volt az alapszabály, hogy a filmet gyártó hollywoodi stúdiónak már az USA-ban profitot kellett termelnie ahhoz, hogy nyerjen a filmen. Azonban az USA-n kívüli országok (elsősorban Kína, Japán és Oroszország) egyre nagyobb piacokká válnak, így a stúdióknak már olyan filmeket is megéri gyártani, amelyek az Egyesült Államokban esetleg nem keltenek óriási érdeklődést, de külföldön nagyon hasítanak.

Drágább, mint az életedForrás: InterCom

Ennek a legkirívóbb példája idén valószínűleg a Die Hard-széria Drágább, mint az életed című ötödik része, amely csak szerény 67 milliót termelt otthon, a többi országgal együtt viszont összbevétele a 300 milliót is megugrotta. A fenti grafikonon látható, hogy a top 10-ben egyetlen olyan film sincs, ami ne termelt volna több pénzt az USA-n kívül, mint az USA-ban. Döntően már tavaly is ez volt a jellemző, de akkor még Az éhezők viadala 408 milliót hozott Amerikában és csak 283-at a nemzetközi piacon, az idei folytatás viszont kevésbé teljesített jól az USA-ban (360 millió), de a többi országban úgy megugrott a népszerűsége (373 millió), hogy összességben lekörözte az első részt.

Gru 2, az év második legsikeresebb filmjeForrás: UIP

Az animációs stúdióknak egyelőre nincs sok félnivalójuk: a Szörny egyetem a Pixar harmadik legsikeresebb filmje lett a Toy Story 3 és a Némó nyomában után, a Universal által gyártott Gru 2 bevétele pedig magasan lekörözte az 543 milliós első részét. A DreamWorks számára idén ugyan kisebb csapást jelentett, hogy 135 millió dollárt kóstáló Turbo nem ragadta meg az amerikai közönség fantáziáját, és az USA-ban csak 83 milliót keresett a film, viszont egyrészt kárpótolta őket a 200 milliós nemzetközi bevétel, másrészt a toplista kilencedik helyét megszerző Croodék is az ő filmjük.

GravitációForrás: InterCom

Azokat, akik unják a képregény- és rajzfilmfigurákat, és a száguldozó kocsiktól sem esnek hanyatt, némi reménnyel töltheti el a Z világháború és a Gravitáció sikere. Szimplán sztárokkal egyre kevésbé lehet filmeket eladni, gyakorlatilag nincs már olyan név Hollywoodban, aki automatikusan behúzza a nézőket, viszont Brad Pitt és egy érdekesnek tűnő koncepció, vagy Sandra Bullock, George Clooney és egy érdekesnek tűnő koncepció még mindig működik. Mindkét film erőteljesen startolt, de valószínűleg a jó szájhagyomány számított a legtöbbet: rögtön elterjedt, hogy olyan izgalmasak és látványosak, hogy érdemes elmenni értük a moziig. Ez fokozottan igaz a Gravitáció-ra, amivel box office-szakértők szerint sok olyan embert is sikerült jegyvásárlásra bírni, akik amúgy nem rendszeres moziba járók.

A hobbit: Smaug pusztaságaForrás: Forum Hungary

Bár a tízes toplistának egyelőre a közelébe sem került, meg kell említeni a sikerek közt A hobbit: Smaug pusztaságá-t is, ami a legtöbb országban december közepén került a mozikba, így bevételei nagy részét csak jövőre termeli majd meg. Cikkünk írásakor világszerte 231 millió dollárnál tart, és bár eredménye eddig az USA-ban elmarad az első Hobbit-filmétől, az előrejelzések szerint még megugorhatja annak 1 milliárd dolláros összbevételét, mert ez a film is jobban teljesít külföldön. Szintén nagy siker lehet még a Disney Jégvarázs című animációs filmje, amely eddig 274 milliót keresett, de a téli szünetben biztosan jelentősen nőni fog a bevétele, és sok országban még csak ezután mutatják majd be.

Óz, a hatalmasForrás: Fórum Hungary

Két film jutott még 500 milliós világbevétel közelébe, az Óz, a hatalmas (493 millió) és a Star Trek: Sötétségben (467 millió), ezek pedig pont azért nem teljesítettek még jobban, mert az USA-n kívüli közönség figyelmét nem eléggé sikerült felkelteniük. 400 millió dollár fölött további két filmet találunk: a Farkas-t (415 millió) és Tűzgyűrű-t (408 millió), amelyek az USA-n kívül elég jól futottak, de ahhoz nem elég jól, hogy tekintélyes költségvetésük (120, illetve 190 millió) mellett bombasikerek lehessenek. Hasonlóan alakult a második G. I. Joe-film pályája is: 130 milliót költöttek rá, és ehhez képest nem olyan sok a 375 milliós összbevétel.

Családi üzelmekForrás: InterCom

És voltak persze meglepetéssikerek is, olyan visszafogottabb költségvetésű filmek, amelyek ugyan nem játszanak a fentiekkel egy ligában, de nagyon jövedelmezők lettek. Ebben a kategóriában taroltak a nőközpontú komédiák, amelyek az utóbbi években roppant népszerűek: a Családi üzelmek-et 27 millióért gyártották és 269 milliót söpört be, a Női szervek 43 millióba került és 230-at hozott, a Személyiségtolvaj 35 millióba került és 178 milliót termelt. A Szemfényvesztők című, 75 millióból készült thrillert a ragyogó szájhagyomány 352 millióig repítette. Szinte minden évre jut egy kirobbanó horrorsiker, idén a Démonok között lett az, amely mindössze 20 millióba került, és cserébe 318-at hozott.

Akiknek nem jött össze

A legnagyobb bukásokból nehéz lenne hiteles listát összeállítani, mert sosem tudni, egy filmre marketingköltséggel együtt pontosan mennyit költöttek. Meg ugyebár ez attól is függ, hogyan nézzük: tekinthetjük Spike Lee Oldboy-remake-jét, a The Fifth Estate című Wikipedia-filmet és a Fejlövés című Stallone-akciózást az év legnagyobb bukásainak, mert arányaiban ezek hozták vissza költségvetésük legkisebb részét. Az Oldboy 30 millióba került, és eddig csupán 4-et kapart össze, a The Fifth Estate 28 millióból készült, és nem egészen 9-et hozott, a Fejlövés büdzséje 25 milliós volt, és alig 10 milliót termelt. Ugyanakkor igazán látványos bukást ilyen alacsony költéssel nem lehet produkálni.

R.I.P.D.Forrás: UIP

Ha meg kellene nevezni az év legnagyobb bukását, mi a R.I.P.D.-re szavaznánk: erre az ostoba képregényfilmre 130 millió dollárt költöttek, hogy aztán világszerte 80-at se termeljen. A Universal stúdiónak ez eléggé fájhatott, de a Gru 2 és a Halálos iramban 6 kompenzálta a veszteségüket. A Johnny Depp főszereplésével készült A magányos lovas is tekintélyes bukta lett: a két és fél órás zagyvaság 215 millióba került a Disney-nek, amiből az USA-ban csak 89-et sikerült visszahozniuk, és még Depp nemzetközi népszerűsége is csak összesen 260 millióig juttatta a filmet, ami az óriási marketingköltségek miatt még nagyon messze van a nyereségességtől.

Az elnök végveszélyben pechje az volt, hogy pár hónappal a premierje előtt már bemutatták a meglehetősen hasonló Támadás a Fehér Ház ellen-t. Míg a korábban debütáló film szerény sikert könyvelhetett el, Az elnök végveszélyben-nek a 200 milliós bevétel sem volt elég a nyereségességhez, mert 150 millióba került a merketingköltségeket nem számítva. A fiatalabb korosztályt megcélzó filmek közül nagyot hasalt Az óriásölő, ami világszerte épp csak visszahozta 195 milliós költségvetését, és a franchise-nyitónak szánt Végjáték, ami 110 millióba került, és 88-at kapart össze - nyilván nem lesz folytatása.

VégjátékForrás: Pro Video Film & Distribution Kft.

Aztán voltak még azok a filmek, amiket az USA-ban olyan szintű közöny fogadott, hogy azt még a nemzetközi bevételek sem tudták teljesen megszépíteni. Ezek közé tartozott a 130 milliós a Föld után, ami Amerikában mindössze 60-at termelt meg, így a nemzetközi 183 millió valószínűleg nem teljesen segítette ki a Sonyt, valamint a Red 2 is. Az idős sztárokat felvonultató akciófilm első része még szebb arányokat mutatott: 58 millióba került, az USA-ban 90-et, az USA-n kívül 109-et hozott, a folytatás viszont már 84 milliót kóstált, az USA-ban csak 53-at termelt, külföldön pedig 89-et, ami jó eséllyel azt jelenti, hogy itt a vége az akciózgatásnak.

----

Cikkünkhöz a Box Office Mojo december 19-i adatait használtuk fel.