Andy Vajna nem aludt el rajta, ez jó jel

Zomborácz Virág, Utóélet
Vágólapra másolva!
Júliusban fogják bemutatni kedvenc elsőfilmes rendezőnk, a szikrázó fantáziájú Zomborácz Virág Utóélet című nagyjátékfilmjét, igaz, akkor még csak Csehországban, a Karlovy Vary-i filmfesztiválon. Itthon októberig kell a mozibemutatóig várni, az első előzetes fantasztikus volt, szóval bizakodhatunk, hogy a film is minimum zseniális lesz. A fütyi nem a legdurvább benne, Andy Vajnának egyáltalán nem tetszett a film korai verziója, már nem tulajdonít mágikus hatást a fehérneműinek, és jól tudná viselni a hirtelen jött sikert – tudtuk meg Zomborácz Virágtól.
Vágólapra másolva!

Nagyon drukkoltunk, hogy az Utóélet-et is beválogassák a cannes-i filmfesztivál programjába, és szomorúak voltunk, amikor végül nem került be. Te hogy élted ezt meg?

Nehezen, de elsősorban nem azért, mert nem válogatták be, hanem mert a kialakult elvárások miatt folyamatosan magyarázkodnom kellett másoknak, hogy vajon miért nem.

Zomborácz Virág Forrás: Zomborácz Virág

Végül a filmed Karlovy Varyban fog bemutatkozni. Bánod, hogy mégsem Cannes-ban, vagy most már úgy érzed, hogy Karlovy Vary amúgy is ideálisabb egy elsőfilmesnek?

Nem lett volna azért annyira szerencsétlen dolog bekerülni a cannes-i programba. Bár azt mondják, a hirtelen jövő sikernek számos árnyoldala van, szerintem én jól tudnám viselni. Ahogy a váratlan gazdagságot is. Ezért mostanában lottózom.

Hogyan értesültél róla, hogy beválogatták a filmedet a Karlovy Vary-i filmfesztivál East of the West szekciójába?

A producerem, Pusztai Ferenc felhívott telefonon, és elmondta.

Mit éreztél, amikor megtudtad?

Örültem neki nagyon.

Kristóf Marci, Kocsis Gergő és Gálffi László az Utóélet című filmben Fotó: Pohárnok Gergő

Jártál már Karlovy Varyban?

Nem, még soha. Csehországban is csak egyszer, egy másik kisvárosban, Cesky Krumlovban, hét évvel ezelőtt. Akkor is a Szaturnusz éve volt.

Mit derítettél ki a fesztiválról?

Hogy egy nagyon laza hangulatú fesztivál, ahol valószínűleg nem fogok kultúrsokkot kapni a kikötőben álló jachtoktól, mint pár évvel ezelőtt Cannes-ban.

Milyen célokkal mész oda?

Meg fogom keresni a program gyöngyszemeit, a legjobb kocsmákat és a legjobb söröket, de csak annyira csapom szét magam, hogy bármikor el tudjam pitchelni a következő filmtervemet.

Wes Anderson pontosan ugyanakkor forgatta A Grand Budapest Hotel-t, amikor te az Utóélet-et, mégis az ő filmjét már fél éve bemutatták. A tiéd miért készült el ilyen lassan?

Erre a kérdésre lehetetlen úgy válaszolni, hogy ne tűnjön mentegetőzésnek. Pedig egy féléves vágási folyamat normálisnak nevezhető, és ezt igazán csak pár hónappal léptük túl. Sokat kísérleteztünk, lassan és nehezen találtunk rá a megfelelő tempóra, stílusra. És biztos az is benne volt, hogy először csináltam nagyjátékfilmet, ráadásul sokáig nem sürgetett senki. Meg nem is vagyok olyan kapkodós, mint Wes Anderson.

Zomborácz Virág (középen) az Utóélet forgatásán Fotó: Erdélyi Gábor

Milyen lett a film az eredeti elképzeléseidhez képest?

Az eredeti elképzelést már régen felülírta minden.

Ha grafikonon akarnánk megrajzolni, hogy a forgatás vége óta mostanáig mennyire szeretted éppen a filmedet, akkor hogyan nézne ki ez a görbe?

Mint a válások száma Mississippi államban a kilencvenes évek végétől napjainkig. Most éppen annak ellenére szeretem, hogy nagyon élesen látom a hibáit.

A válások száma Mississippi államban a kilencvenes évek végétől napjainkig (rózsaszín vonal) Forrás: tylervigen.com

Mondtad, hogy a legdurvább dolog a filmben egy férfi nemi szerv, de ez a vágás során még kikerülhet. Benne maradt?

Mindenki ellenezte, de végül nem vágtuk ki. Viszont lehet, hogy mégsem ez a legdurvább benne.

Nagyon jó visszhangja volt az Utóélet teaser előzetesének vagyis moodfilmjének. Ez megnyugtatott, hogy lehet, hogy szeretni fogják az emberek a kész filmet is?

Azt a mood videót két nap alatt raktuk össze Mezei Áronnal, könnyű kézzel, tét nélkül, mert nem gondoltuk, hogy valaha a széles nyilvánosság elé kerül. Örültem, hogy jellemzően tetszett az embereknek, de szerintem egy jó zenére megvágott, pörgős trailert sokkal könnyebb befogadni, mint egy kilencvenöt perces filmet. Úgyhogy most már lassan két hete görcsölünk a hivatalos traileren, hogyan ugorjuk meg vele a mood videót úgy, hogy közben ne támasszunk irreálisan nagy elvárásokat.

Említetted, hogy vannak ruhákkal kapcsolatos obszesszióid. Kitaláltad már, hogy mit fogsz felvenni a díszbemutatóra?

Talán korábban hajlamos voltam mágikus hatást tulajdonítani a fehérneműimnek, de most már szorosabb a kapcsolatom a valósággal. Úgyhogy elképzeléseim szerint a bemutató előtt két nappal pánikszerűen veszek valamit, amiben úgy nézek ki, mint egy temetkezési vállalat hostesse, ezért visszaviszem, de nem adják vissza az árát, akkor beszélni akarok az üzletvezetővel, mire az eladó közli, hogy ő az üzletvezető, aztán hihetetlen asszertivitásom bizonyítékaként kapok egy kupont, amit csak ott tudok levásárolni, és kezdődik minden elölről.

Mikor láthatják a filmet a magyar nézők?

Az Utóélet október 30-tól lesz látható a mozikban, a Vertigo Média forgalmazásában.

Kristóf Marci az Utóélet című filmben Fotó: Pohárnok Gergő

A forgatás végéig egyszer sem találkoztál Andy Vajnával. Azóta hogyan alakult a kapcsolatotok?

Novemberben vagy decemberben volt egy vetítés, amin nem aludt el, és ezt jó jelnek vettük, de később elmondta, hogy egyáltalán nem tetszett neki a film. Aztán a következő vetítésre nem tudott eljönni, így nem tudom, mi a véleménye a végső verzióról.

A Vajna-korszak eddigi filmjei közül neked melyik tetszett a legjobban?

Az Isteni műszak.

Csináltál már valami filmszerű dolgot az Utóélet után?

Amíg tartott az utómunka, csak írói feladatokat vállaltam, mert az írás mellett viszonylag szabadon tudom beosztani az időmet. De hamarosan újra fogok dolgozni rendezőként is: júliusban kezdődik a forgatása egy új magyar tévésorozatnak, amelyben a három rendezőből én leszek az egyik.

Pohárnok Gergő operatőr és Zomborácz Virág az Utóélet forgatásán Fotó: Erdélyi Gábor

Hogy áll a következő filmterved/forgatókönyved?

Két filmtervet fejlesztek párhuzamosan. Az egyik egy abszurdba hajló vígjáték, amely a romantikus komédiák kliséivel játszik. Egy újságíróról szól, akinek tanácsadó rovata van egy női magazinban, csak éppen saját magán nem tud segíteni. Aztán beleszeret egy szociális munkásba, és hogy össze tudjon jönni vele, kiköltözik a Kiserdőbe a hajléktalanok közé. A másik sztori főszereplője pedig egy tizenéves lány, aki azért, hogy ne kelljen az egész vakációt egy nudista kempingben töltenie a szüleivel, nyári munkát vállal egy hotelben. Ez arról szól, milyen egyedül lenni egy idegen országban; egy Robinson Crusoe-i túléléstörténet, csak nem egy lakatlan szigeten, hanem a civilizált Nyugat-Európában.

Láttál valami jó filmet mostanában?

A Llewyn Davis világá-t. Egyébként meg sorozatokat nézek: a Trónok harcá-t és a Fargó-t.

Az Utóélet szinopszisa

A mindentől szorongó Mózes (Kristóf Márton) képtelen megfelelni lelkész apja (Gálffi László) elvárásainak. A lelkész váratlanul szívrohamot kap, és meghal, ám szellemként továbbra sem tágít Mózes mellől. A fiú kétségbeesetten próbál megszabadulni a kísértettől, és ebben segítségére lesz egy spiritiszta autószerelő (Anger Zsolt), valamint a lelkész asszisztense (Petrik Andrea).