Keira Knightley-t megcsalják, a német tinilány a testnedveit keni ide-oda, Philip Seymour Hoffman a terrorizmus ellen harcol, a magyar bűnözőkről meg kiderül, hogy irtó viccesek. Ezt a tíz filmet várjuk legjobban a nyári felhozatalból. (Aki kizárólag multiplexbe szeret járni, annak ehelyett előző, popcornfilmeket ajánló cikkünket javasoljuk.)

Nedves tájak - Készen állsz Helenre? (Feuchtgebiete)
Bemutató: június 5.

Helen nem átlagos tizennyolc éves: szemben a legtöbb csajjal, akik rengeteget ügyködnek a testükön, hogy minél kívánatosabbak legyenek, ő a saját teste által kiválasztott különféle váladékokkal és az aranyerével van elfoglalva, és a higiéniára olyannyira fittyet hány, hogy még egy nyilvános vécéhez is odadörgölőzik. David Wnendt szórakoztató és felszabadító kamaszfilmje Charlotte Roche nagysikerű Nedves tájak című regényén alapul, amelyet részben saját kamaszélményei alapján írt. Helent a svájci Carla Juri játssza, akit még nem sok mindenben lehetett látni, de ezzel az alakításával rögtön levett minket a lábunkról.

* * *

Fekete leves
Bemutató: június 5.

Novák Erik (Zuhanórepülés) kis pénzből, sok improvizációval csinált egy rablós komédiát, amit először a Titanic filmfesztiválon mutattak be. Ott még sajnos a nem elég szigorú vágás miatt sokszor leült a film, de egy csomó erénye már akkor is nyilvánvaló volt, amelyek a 93 percesre kurtított moziverzióban remélhetőleg még jobban előtérbe kerülnek. A Fekete leves-ben egy anyagi zűrbe jutott DJ (Perjés Zoltán) rábeszéli egy haverját (Novák Erik), hogy elmegyógyintézeti ápolt barátaival együtt raboljon ki egy páncélautót. Az akció sikerül is, de kiderül, hogy a pénz egy maffiavezéré, akivel nem volt jó ötlet ujjat húzni. A banda bénázása (különös tekintettel Szabó Simonra!) és a Vágvölgyi B. András által alakított maffiavezér dumái fergetegesek, és az improvizációs módszer is bevált: végre egy magyar film, amiben nem teljesen életidegenek a dialógusok.

* * *

A százéves ember, aki kimászott az ablakon és eltűnt (Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann)
Bemutató: június 5.

Még egy regényadaptáció jut a hétre: Felix Herngren filmje Jonas Jonasson bestsellerén alapul, amely 2010-ben a Svédországban legnagyobb példányszámban eladott könyv volt. Mint a címből is kiderül, a sztori egy százéves férfi, Allan körül bonyolódik, aki kimászik az öregek otthona ablakán, szert tesz egy bőrönd pénzre, és kalandozásra indul, miközben a rendőrség és azok a drogdílerek is üldözik, akiké a pénz volt. Ezzel párhuzamosan megismerjük Allan izgalmas korábbi életét, melynek során a 20. század történelmének számos kulcseseményében fontos szerepet játszott. A főhőst a népszerű svéd színész és humorista, Robert Gustafsson alakítja, aki a valóságban még feleannyi idős sincs, mint Allan.

* * *

Fehér Isten
Bemutató: június 12.

Mundruczó Kornél (Johanna, Delta) új iránnyal kísérletezik: ifjúsági filmet csinált egy Lili nevű, lázadó kamaszlányról (Psotta Zsófia) és szeretett kutyájáról, amit az apja (Zsótér Sándor) kitesz az utcára, mert nem akarja kifizetni utána a korcsok után kötelező ebadót. Lili városszerte keresi a kutyát, az eb pedig őt, de a Lassie hazatér-történet végül véres kutyalázadásba torkollik. A Fehér Isten szimbolikusan az elnyomott kisebbségek és az uralkodó többség viszonyáról is szól, de szerintünk a rengeteg klassz mellékszereplő (köztük Thuróczy Szabolcs, Gálffi László, Monori Lili és maga a rendező) és a városképek jobban működnek benne, mint a bazi nagy társadalmi üzenet. A film világpremierje a májusi cannes-i filmfesztiválon volt, ahol elnyerte az Un Certain Regard-szekció fődíját.

* * *

Szél támad (Kazu tachinu)
Bemutató: június 19.

A múlt ősszel visszavonult Miyazaki Hayao utolsó egész estés animációs filmje Horikoshi Jirónak, a japán légierő második világháborúban használt harci repülőgépei tervezőjének az életét meséli el. Bár elvileg életrajzi film, az alkotó saját bevallása szerint szinte teljesen fikciós, és a sokszor nyomasztó történelmi-politikai események mellett a főhős szerelmi élete is szerepet kap benne. A kritikusok szerint ez Miyazaki talán leginkább felnőtteknek szóló filmje, amelynek a képi világa ugyan hasonlóan játékos, de témája lényegesen sötétebb, mint munkái többségéé.

* * *

Mi vagyunk a legjobbak! (Vi ar bast!)
Bemutató: június 19.

A svéd Lukas Moodysson szuper, kamaszokról szóló filmjei (Redvás Amal, Lilja 4-ever) után egy kicsit elment nézőriasztó irányba (Lyukat ütsz a szívembe, Container), de most ezzel a nagyon bájos filmmel tért vissza a tinik világába. A Mi vagyunk a legjobbak! két kiskamasz lányról szól, akik ugyan nem tudnak zenélni, mégis úgy döntenek, hogy egy ügyesen gitározó harmadik lány beszervezésével punk rock bandát alapítanak. A saját felesége képregényét megfilmesítő Moodysson szerencsére még nem felejtett el a kamaszlányok nyelvén: nagyon pontosan elkapja azokat az érzékeny, néha szívszorító pillanatokat, amikre mindenki emlékszik a saját tiniéveiből, de úgy, hogy közben vicces is marad.

* * *

Szerelemre hangszerelve (Begin Again)
Bemutató: július 24.

John Carney a 2006-os, kisköltségvetésű Egyszer-rel lett ismert, amely egy zenész duó romantikus történetét mesélte el, és megkapta a legjobb betétdal Oscar-díját. Most ismét zenés-szerelmes filmet csinált, de immár sztárokkal, és feltehetően jóval nagyobb költségvetéssel. Keira Knightley egy dalszerzőt alakít, akinek gallyra megy a kapcsolata zenész pasijával, amikor az sikeressé válik, ám a lány megismerkedik egy lemezkiadással foglalkozó fickóval (Mark Ruffalo), aki fantáziát lát benne. A sztori egy picit klisésnek hangzik, de az előzetes azért elég aranyos.

* * *

Frank
Bemutató: július 31.

Előre imádjuk ezt a filmet egyrészt azért, mert a külföldi kritikák szerint egészen bizarrul kattant, másrészt a meglehetősen punkos húzás miatt, hogy a világ egyik legjóképűbb férfiszínésze, Michael Fassbender végig egy óriási papírmasé fejet visel benne. Egy rockegyüttes vezetőjét alakítja, akinek a figuráját Frank Sidebottomról mintázták, a papírmaséfejű zenészről, aki Angliában nagy népszerűségnek örvendett a 80-as, 90-es években. A főszereplő viszont igazából a Harry Potter-filmekből ismert Domhnall Gleeson, aki egy olyan srácot alakít, aki zenész szeretne lenni, ezért csatlakozik Frank bandájához, ám rá kell jönnie, hogy nem biztos, hogy meg tud felelni a kihívásnak.

* * *

Aimer, boire et chanter / Life of Riley
Bemutató: augusztus 28.

Ez volt a márciusban elhunyt legendás rendező, Alain Resnais (Szerelmem, Hiroshima, Tavaly Marienbadban) utolsó filmje, amelyet néhány héttel a halála előtt mutattak be a Berlinale versenyében. Resnais korábban már kétszer adaptált Alan Ayckbourn-színdarabot, ez a film is az angol drámaíró munkáján alapul. Három idősödő párról szól, akik megtudják, hogy közös barátjuk, George haldoklik, és még utoljára el akar utazni a Kanári-szigetekre. A gondok ott kezdődnek, amikor mindhárom feleség úgy dönt, hogy vele tart az úton, mert ez a férjeiknek cseppet sem tetszik. A film érdekessége, hogy pénzügyi okokból festett kartondíszletek közt forgatták, amitől mókás, színházi hangulata lett.

* * *

Az üldözött (A Most Wanted Man)
Bemutató: augusztus 29.

A menő videoklip-rendező, Anton Corbijn már csinált filmet a Joy Division énekeséről (Control) Ian Curtis özvegyének memoárja alapján, és George Clooney-val a főszerepben megfilmesítette Az amerikai című könyvet, most pedig egy kémregényhez nyúlt. John le Carré Az üldözött-je egy Hamburgba érkező, fiatal csecsen menekültről szól, akit a terrorizmus ellen harcoló különböző ágensek megpróbálnak saját céljaikra felhasználni. Philip Seymour Hoffman is egy terroristákra vadászó német fickót alakít, élete egyik utolsó filmszerepében (Az éhezők viadala utolsó két részében még láthatjuk majd), mellette Rachel McAdams, Robin Wright, Willem Dafoe és Daniel Brühl is szerepel a filmben.