Adjanak végre egy Oscart ennek az istennőnek!

Julianne Moore
Vágólapra másolva!
Julianne Moore már két évtizede ott van a legjobb színésznők ligájában, Meryl Streeppel, Cate Blanchett-tel vagy Nicole Kidmannel lehet együtt emlegetni a nevét. Csak egy bibi van, kollégái még mindig nem tüntették ki a filmvilág legnagyobb elismerésével, az Oscarral. Ennek az áldatlan helyzetnek a Térkép a csillagokhoz-ban nyújtott alakítása után sürgősen meg kell változnia. 
Vágólapra másolva!

Idén májusban Julianne Moore elnyerte a cannes-i filmfesztivál legjobb színésznői díját a Térkép a csillagokhoz-ban nyújtott elképesztő alakításáért, és a trófea valószínűleg alig fér el a vitrinjében, tekintve, hogy karrierje során több mint hetvenszer nyert színészi díjat. Van Emmyje, Golden Globe-ja és az idei cannes-i győzelemmel belépett azon színészek szűk elitklubjába (Juliette Binoche, Sean Penn, Jack Lemmon), akik mindhárom rangos európai A listás filmfesztiválon (Berlin, Cannes, Velence) diadalmaskodtak már.

Az egyetlen probléma, hogy Binoche-t, Pennt és Lemmont nemcsak a patinás európai fesztiválok ismerték el, hanem Hollywood is, hiszen mindhárman nyertek már Oscart, az urak kétszer is, Julianne Moore-nak viszont négy jelölés után még mindig adósa az Akadémia.

Julianne Moore az idei cannes-i filmfesztiválon Forrás: AFP

Tekintve, hogy ötven felett statisztikailag egyre kisebb az esélye, hogy egy színésznő Oscart nyerjen, az idén az 54-et betöltő (minimum egy tízest könnyedén letagadhatna) Moore-t sokan elkönyvelték az Oscar örök pechesének. Csakhogy a Térkép a csillagokhoz cannes-i sikere, és a Torontóban a múlt héten bemutatott Still Alice-beli briliáns szereplése után egyre jobban felerősödnek a hangok, miszerint tarthatatlan, hogy Julianne Moore-nak kettővel kevesebb Oscarja van, mint Hilary Swanknek vagy Jodie Fosternek, arról nem is beszélve, hogy eggyel kevesebb, mint Gwyneth Paltrow-nak, Helen Huntnak vagy Sandra Bullocknak.

  • Havana Segrand, az idősödő hollywoodi díva karaktere igazi görbe tükör Hollywoodnak, és maró fekete humorral reflektál az amerikai színésznőket sújtó szexizmusra és életkorparákra.
  • Az alakításnak van egy erős metavetülete is, a díjak bűvölete fontos szerephez jut, és még egy konkrét "Ezzel biztos Oscart nyersz!" mondat is elhangzik.
  • Moore minden hiúságát levetkőzte a szerephez, és fergeteges, elképesztően bátor alakítást nyújt.
Julianne Moore a Térkép a csillagokhoz című filmben Forrás: Cinetel

  • Hollywood nem mindig szereti a görbe tükröket, ráadásul a Térkép a csillagokhoz túl sötét, túl erőszakos és trashbe hajló lehet az Akadémia ízlésének.
  • A karakter nem különösebben szimpatikus, sőt, inkább antihősnő, akiben sok hollywoodi színésznő inkább saját legdurvább rémálmait fedezheti fel.
  • A legnagyobb probléma azonban, hogy míg Európa legtöbb országában már bemutatták, az amerikai forgalmazó 2015 eleji, inkább otthoni megtekintésre (VOD) koncentráló bemutatót tervez, így lehet, hogy egy az egyben kihagyják az Oscar-kampányt.

Ezzel rögtön szertefoszlani tűnt a remény, hogy a cannes-i legjobb színésznő kitüntetést Oscar is követheti, de időközben a torontói filmfesztiválon bemutattak még egy Julianne Moore-filmet. A Still Alice-ben egy egyetemi tanárt alakít, aki ötvenévesen Alzheimer-kóros lesz, amit lehet, hogy három gyermeke is örököl. Az első kritikák (itt például a Variety-é és a The Playlisté) biztatóak, és ismét Moore-t emelik ki az Alec Baldwint és Kristen Stewartot is felvonultató szereplőgárdából.

Kristen Stewart és Julianne Moore a Still Alice című filmben Forrás: TIFF

A Still Alice amerikai forgalmazó nélkül indult neki Torontónak, de a nagy Oscar-vadász Sony Pictures Classics jó érzékkel azonnal lecsapott rá a premier után, és ha más fontosabb jelölésre nem is számíthat a film, Moore legjobb színésznő Oscar-kampánya miatt igenis meg fogják futtatni a filmet a díjszezonban. Főleg, hogy a legjobb női főszereplő Oscar-kategória igencsak soványka idén, és a közszimpátia biztos, hogy Julianne mellé áll korábbi nyertesek (Reese Witherspoon, Hilary Swank, Marion Cotillard) ellenében.

Közben persze még mindig ott van, hogy mi lesz akkor a Térkép a csillagokhoz Oscar-kampányával, de David Cronenberg filmjét hiába dicsérik sokan, az Akadémia ízlése alapvetően konzervatív, és egy beteg családanya szerepe sokkal Oscar-barátabb, mint egy saját anyja szellemével édeshármasozó vagy kolléganője gyermekének halálhírére örömtáncot járó (ez csak kettő a Térkép a csillagokhoz vadabb jelenetei közül) hiú díváé.

Ha a Still Alice-ért tényleg kikiáltják éllovasnak az amerikai kritikusok, akkor a Térkép a csillagokhoz-ért érdemes lenne inkább mellékszereplő-ként kampányolni, így akár két Oscar-jelölést is szerezhet, mint 2003-ban. A helyzet mindenesetre kezd a 2009-es "Adjunk már egy Oscart végre Kate Winsletnek!" nyomuláshoz hasonlítani, akkor Winsletet A szabadság útjai-ért fő-, A felolvasó-ért pedig kategóriacsalással mellékszereplőnek kampányolták, de az Akadémia végül csak az utóbbiért jelölte főszereplőnek (ugyanaz a színész, ugyanabban a kategóriában két filmmel nem lehet jelölt), és simán nyert is.

Boogie Nights (1998)

Paul Thomas Anderson zseniális eposzáért megérdemelte volna a legjobb női mellékszereplő díját, hiszen az anyáskodó pornókirálynő szerepében egyszerre volt érzéki, olcsó és tragikusan megható. Nem számított nagy esélyesnek a díjra, pedig Kim Basinger (Szigorúan bizalmas) helyett sokkal jobb választás lett volna, de annak idején inkább Gloria Stuart (Titanic) szorongathatta volna meg Basingert az Oscarért.

Mark Wahlberg és Julianne Moore a Boogie Nightsban Forrás: Flamex

- - -

Egy kapcsolat vége (2000)

Szép, de kissé tipikus Oscar-szezonra készült történelmi love story Ralph Fiennes-szal. A főszereplői jelölés kijárt egy meglehetősen gyenge mezőnyben, ahol a Hilary Swank (A fiúk nem sírnak) - Annette Bening (Amerikai szépség) párharcba a többi jelöltnek nem lehetett beleszólása.

Julianne Moore és Ralph Fiennes az Egy kapcsolat vége című filmben Forrás: InterCom

- - -

Az órák (2002)

A három női főszereplős dráma Oscar-kampányában nem győztek sakkozni, hogy Nicole Kidmant, Meryl Streepet és Julianne Moore-t is jelöléshez juttassák. Meglepő módon a szinte kétévente jelölt Streep maradt ki (bár ugyanebben az évben az Adaptáció-ért viszont jelölték a mellékszereplő kategóriában), Moore-nak pedig hiába volt több játékideje Kidmannél, mégis ő került a mellékszereplők közé, többek között azért, hogy ne versenyezzen saját magával (Távol a mennyországtól) a főszereplő kategóriában.

Julianne Moore Az órák című filmben Forrás: UIP Dunafilm

- - -

Távol a mennyországtól (2002)

Az ötvenes évekbeli boldogtalan háziasszony szerepe eléggé hasonlított Az órák-ban alakított karakteréhez, de a Távol a mennyországtól a jobb film, és talán nyerhetett is volna, ha Kidmant mellékszereplőként indítják (bár akkor még mindig ott volt Renée Zellweger a fődíjas Chicagó-ért). Moore-nak egyébként máig ez a legtöbbet díjazott főszerepe (a velencei filmfesztiválon is ezzel nyert), de az Akadémia számára Todd Haynes rendezései mindig kicsit túl radikálisak.

Julianne Moore és Dennis Haysbert a Távol a mennyországtól című filmben Forrás: SPI

Rövidre vágva (1993)

A legtöbben Robert Altman zseniális Los Angeles-i tablójában figyeltek fel Julianne-re, nem utolsósorban annak a merész jelenetnek köszönhetően, amikor bugyi nélkül veszekszik a férjével. A bámulatos szereposztásban mindenki remekel, de ő és filmbéli testvére, Madeleine Stowe pláne kiemelkednek.

- - -

Elkülönítve (1995)

Első csodálatos együttműködésük Todd Haynesszel, amelyben Julianne egy rendezett körülmények között élő háziasszonyt formál meg, akinek egészségi állapota egyszer csak rohamosan romlani kezd, de az orvosoknak fogalmuk sincs, mire lehet allergiás. A film elindul a Rosemary gyermeke-típusú pszicho-horror irányba, de közben fájdalmasan életszagú marad.

Julianne Moore az Elkülönítve című filmben Forrás: Killer Films

- - -

Magnólia (1999)

A Boogie Nights után újabb nyerő együttműködés Paul Thomas Andersonnal, bár karaktere itt sokkal kevésbé szerethető, mint, ahogy a filmhez is jóval több türelem kell, mint Anderson áttöréséhez. A haldokló milliomos depressziós feleségeként mindenesetre van pár nagyon erős pillanata, és meglepő, hogy Tom Cruise mellett neki nem jutott a díjakból, jelölésekből.

Jason Robards és Julianne Moore a Magnólia című filmben Forrás: Kinowelt

- - -

Egy egyedülálló férfi (2009)

Az itt felsorolt filmek közül ez volt a legmeghökkentőbb Oscar-mellőzése, hiszen Tom Ford csodálatos, elégikus hangulatú filmje szinte lángra lobban arra a húsz-huszonöt percre, amikor a címszereplő meleg férfi spicces legjobb barátnőjét alakító Moore a vásznon van. Az utolsó pillanatig biztos legjobb női mellékszereplő jelöltnek tűnt, de végül Maggie Gyllenhaal (Crazy Heart) kiütötte.

Julianne Moore és Colin Firth az Egy egyedülálló férfi című filmben Forrás: Venice Film Festival

- - -

A gyerekek jól vannak (2010)

Annette Beninggel együtt megérdemeltek volna egy egyenrangú Thelma & Louise-mintájú főszereplői kampányt, de a stúdió igazából sosem döntötte el, hogy Moore-t fő- vagy mellékszereplőnek kampányolja, és végeredményben örült, hogy Bening be tudott törni a szokatlanul erős mezőnybe. A leszbikus házaspár két tagja közül egyébként Julianne-nek volt több játékideje, de partnerének jutottak a nagy drámai pillanatok és szükségszerűen a néző szimpátiája is.

Annette Bening és Julianne Moore A gyerekek jól vannak című filmben Forrás: Budapest Film

- - -

Versenyben az elnökségért (2012)

Lassan alapszabály, hogy a negyven feletti színésznők a mozis szerepajánlatok megritkulásával inkább a tévében próbálkoznak, és a tévés Oscar, azaz az Emmy szavazói örömmel kárpótolják őket. Sarah Palin felemelkedése és bukása olyan képtelen történet, hogy azonnal filmre kívánkozott, és Moore tökéletesen átlényegült a republikánus tömegek által bálványozott, de világpolitikai ismereteiben enyhén szólva is korlátolt alelnökjelöltté. Alakítása nem démonizálta vagy karikírozta ki Palint, hanem bemutatta, hogy a politikában mennyire sokat számít a szimpátia. Ha nem tévéfilmnek készül, hanem moziba viszik, könnyen lehet, hogy Emmy helyett végre Oscart hozott volna Moore-nak.

Julianne Moore a Versenyben az elnökségért című filmben Forrás: HBO

+ + +

További Julianne Moore filmek, amelyekkel kapcsolatban ugyan nem merült fel az Oscar, de mindenképpen érdemes látni őket: A kéz, amely a bölcsőt ringatja, A szökevény, Cuki hagyatéka, Az ember gyermeke, I'm Not There, A nagy Lebowski, Vakság, Őrült, dilis szerelem, Maisie tudja, Don Jon.