Kamaszkorunk legszebb mellei - Patricia Arquette

2014.09.19. 01:44

Cikksorozatunkban sorra vesszük a legendás filmes pucérkodásokat, amelyek meghatározóak voltak szerzőink pszichoszexuális fejlődésében. A héten mozikba kerülő Sráckorban 12 éven keresztül játszotta az aggódó anyát Patricia Arquette. Sosem felejtjük el azonban, hogy ő volt a kilencvenes évek filmjeinek legkülönlegesebb csábítója, aki David Lynch szürreális rémálmában különböző parókákat viselve bolondított meg mindenkit, és vakító fényben, a éjszakai sivatag homokjában élvezte legjobban a szexet.

 

#14 - Patricia Arquette (Útvesztőben, Tiszta románc)

Patricia Arquette nagyon helyesen cselekedett, hogy nem dobta le rögtön az összes ruhát korai filmjei egyikében, inkább megvárta a tökéletes alkalmat, és csak akkor mutatott meg mindent magából. A tökéletes alkalom a Lost Highway - Útvesztőben szőke és fekete paróka cserélgetésével jelzett duplaszerepe volt. Vagy talán pontosabb lenne úgy fogalmazni, hogy ugyanannak a nőnek két különböző értelmezését játszotta el, az egyik közelebb állt a valósághoz, a másik pedig az álmokhoz. Mondom, ilyen filmből nincsen még egy. Aki látta, annak máig ott lobog az emlékezetében az a sivatagi képsor, amelyben az egész éjszakát betölti Arquette érzéki lassúsággal fel és alá hullámzó teste.

Mindenkiben él egy történet arról, hogy mit érzett akkor, amikor először látta az Útvesztőben-t. A haverommal minket annyira elvarázsolt, és annyira szóhoz sem tudtunk jutni, hogy a következő hétvégén megint kivettük a filmet a videótékából, és most másokat is odacsődítettünk, hátha majd ők elmagyarázzák, mit is láttunk tulajdonképpen. Évekkel később már könnyű okosnak lenni: a legelterjedtebb, jelen formájában durván leegyszerűsített értelmezés szerint egy féltékeny férfi (Bill Pullman) szörnyű bűnre vetemedik, amit képtelen bevallani magának, ezért inkább egy új identitást, egy új életet kreál magának. A vágyaitól azonban nem szabadul, és ebben az életében is szerelmes lesz ugyanabba a nőbe.

Egy szokatlanul bonyolult szerepet vállalt el Arquette, amit aztán felejthetetlen módon oldott meg. Felkészülésként még bizarr szexklubokba is eljárt. Egyszerre fülledten erotikus, végzetszerű és ijesztő a jelenléte a filmben. Fekete parókában ő az egyre távolodó feleség, akivel egy házban élünk, egy ágyban alszunk, de féregként rág minket a gondolat, hogy igazából már nem velünk van. Szőke hajjal aztán már ő álmaink megtestesülése, a pornószínésznő, aki egy ráfogott pisztolytól indul be, aki csak minket kíván. Akiről tudjuk, hogy bajba sodor, de akkor is utána megyünk az éjszakai sivatagban, és a kocsi lámpájának fényében szeretkezünk vele. Rémálom ez a film, de olyan, amihez az ember újból és újból visszatér, annyira vonzza a racionális alapon soha meg nem fejthető rejtvény és Patricia Arquette végzetes csábereje.

A Tiszta románc-ban ugyan csak néhány másodpercre villannak fel Arquette keblei, de mégis csak meg kell említeni a film eleji szexben kicsúcsosodó randit Arquette és Christian Slater között, mert az nem csupán Tarantino számára, hanem sok más hasonszőrű filmbolondnak és képregény-geeknek is egy megvalósult álom volt.

Végre szóba állt vele egy gyönyörű nő, egy bájosan butuska, a nagyvárosiba létbe nemrég belecsöppenő szőke szépség, akivel lehet obskúrus kungfu-filmeket nézni, és akinek ha meggyőződéssel magyarázzák, meghatódik egy Pókember-képregényen. Pofátlan, vágybeteljesítő fantáziálgatás mindez, de akkor is jó érzés nézni, főleg az óriásplakát alatti vallomással együtt, mikor kiderül, hogy ez így túl szép volt ahhoz, hogy igaz legyen.

Cikksorozatunk korábbi részei:

#13 - Salma Hayek
#12 - Rachel Weisz
#11 - Marisa Tomei
#10 - Halle Berry
#9 - Heather Graham
#8 - Uma Thurman
#7 - Liv Tyler
#6 - Sharon Stone
#5 - Susan Sarandon
#4 - Jane March
#3 - Jennifer Connelly és Virginia Madsen
#2 - Shannon Tweed
#1 - Phoebe Cates