Kamaszkorunk legszebb mellei - Irene Jacob

2014.09.26. 05:00

Cikksorozatunkban sorra vesszük a legendás filmes pucérkodásokat, amelyek meghatározóak voltak szerzőink pszichoszexuális fejlődésében. Aki kilencvenes évek első felében betette a lábát egy művészmoziba, nagy eséllyel belezúgott Kieslowski múzsájába, a világot egy üveggolyón keresztül szemlélő Irene Jacobba.

 

#15 - Irene Jacob (Veronika kettős élete)

Eddig azt a hamis képzetet keltettük cikksorozatunkkal, hogy az összes gyönyörű, bájait a filmművészet szolgálatába állító színésznő a tengerentúlon, vagy legalábbis Angliában született. Ezen most rögvest változtatunk.

A francia, majd később svájci Irene Jacobnak az 1991-es Veronika kettős élete volt az első főszerepe, és rögtön díjjal jutalmazták érte a cannes-i filmfesztiválon. A lengyel rendezőzseni, Krzysztof Kieslowski filmjében két szerepet is eljátszik, a lengyel Veronikát és a francia Veronique-ot, akik sohasem találkoznak egymással, mégis ott gomolyog a fejükben egy nehezen értelmezhető gondolat, hogy kötődnek egy ismeretlen személyhez, hogy van a világon egy lelki társuk.

Irene Jacob a Veronika kettős élete című filmbenForrás: Budapest Film

Jacobot Amerikában érte a telefon, hogy Kieslowski meghallgatná őt a következő filmjéhez. Mivel a színésznő látta a rendező Rövidfilm a szerelemről című munkáját, egy percig sem tétovázott, és a saját pénzén elrepült Párizsba. A kettős szerepre úgy készült, hogy listát készített a két nő eltérő gesztusaiból, ami aztán sokat hozzáadott a film varázslatos hangulatához. A Veronika kettős élete többek között Jacob érzékeny játéka miatt felejthetetlen filmélmény, elbűvölő jelenség, ahogy kedvét leli az élet apró finomságaiban, ahogy például hagyja, hogy a levert vakolat pora az arcára szálljon.

Az ágyjelenetekben is maga a nagybetűs természetesség, nincs semmi magamutogatás vagy hivalkodó abban, ahogy fedetlen keblekkel egy aprócska, de jövőjét más irányba fordító balesetről mesél, aztán álmodozó mosollyal hagyja, hogy a barátja szeretgesse. A művész igényű érzékiség végigvonul az egész filmen: szinte az első kép, amit a francia Veronique-ből látunk, az egy szokatlanul közeli, vélhetően domború üvegen keresztül rögzített felvétel a tökéletes formájú, gömbölyded melléről.

Kieslowski vírtuóz megoldásokkal, zöld, és néha piros fények megtervezett használatával tolta el még jobban a misztikus mese irányába a filmet. Jacob meztelen testén is valóssággal hullámoznak a beszűrődő fények, miközben a rátörő szomorúsággal küzd a nő, aminek nem tudja a pontos okát. Kieslowski a sorsszerűségről, a véletlenek furcsa útjairól készített filmet, amelyben sok minden kimondatlanul van ugyan hagyva, viszont Jacob képeskönyvként is olvasható, érzelmekkel teli arca annál többet elárul.

Cikksorozatunk korábbi részei:

#14 - Patricia Arquette
#13 - Salma Hayek
#12 - Rachel Weisz
#11 - Marisa Tomei
#10 - Halle Berry
#9 - Heather Graham
#8 - Uma Thurman
#7 - Liv Tyler
#6 - Sharon Stone
#5 - Susan Sarandon
#4 - Jane March
#3 - Jennifer Connelly és Virginia Madsen
#2 - Shannon Tweed
#1 - Phoebe Cates