Nagyon beletrafáltam valamibe

2015.01.14. 18:48

Csütörtökön dől el, lesz-e első magyar női Oscar-jelölt a 26 éves Bucsi Réka. A tíz legjobb animációs rövidfilmből kora délután választja ki az Amerikai Filmakadémia a végső versenybe jutó ötöt. Utoljára 2007-ben sikerült idáig eljutnia M. Tóth Gézának, az animációs szobrot pedig eddig egyszer szereztük meg, 1981-ben Rófusz Ferenc. A most éppen Dániában dolgozó Bucsi Rékát Skype-on faggattuk arról, hogy a fejébe szállt-e már a siker, mit fog szorongatni a kezében a bejelentés alatt, és vezet-e listát a díjairól. Megtudtuk, hogy gombapaprikással fog ünnepelni, és a macskái már elpusztultak.

 

Mesélj, légyszi, egy kicsit a hátteredről. Azt olvastam, Németországban születtél. Hány éves voltál, mikor Magyarországra jöttetek?

Filderstadtban születtem, aztán átköltöztünk Salzburgba, Ausztriába. Nyolcéves korom óta élek Magyarországon.

Bucsi RékaForrás: Berlinale

A szüleid mivel foglalkoznak?

Apukám programozó, számítógépes szoftvereket ír, anyukám gyógyszerészasszisztens. Van egy húgom is, ő építésznek tanul.

Váratlan lavina volt

Amikor befejeztétek a Symphony no. 42-t, sejtettétek, hogy ekkora durranás lesz?

Nem, egyáltalán nem. Amikor először előadtam a film ötletét az egyetemen, az elég megosztó volt. Talán többen voltak, akiknek tetszett a dolog, de voltak páran, akik úgy gondolták, hogy a film nem fog jól szerepelni a fesztiválokon a narratíva formátuma miatt. Illetve nem látták értelmét ennek a fajta struktúrának, és próbáltak rajta a saját ízlésük szerint kicsit alakítani. Nyilván az összes diplomafilmnél ez a helyzet: ízlések és pofonok. A diáknak kell eldöntenie, hogy mennyire fixen hisz abban, amit csinál. Ez az egyik legnehezebb része a diplomafilm-készítésnek. Arra senki sem számított, hogy a Berlinaléra bejut. Onnantól kezdve ez egy váratlan lavina volt.

És azok a tanárok, akik próbáltak lebeszélni róla, hogy így csináld meg a filmedet, azok a Berlinale után mondták, hogy bocs?

Nem olyan rég, amikor Budapesten voltam, odajött hozzám az egyik régi tanárom, és azt mondta, hogy tévedett, és nagyon örül, hogy tévedett. Kedves volt, és gratulált.

Bucsi Réka (balról a második) a berlini filmfesztivál vörös szőnyegénForrás: Bucsi Réka

Megszámoltad, hogy hány fesztiválon vett részt a Symphony?

Vezetek egy listát persze, főleg praktikus okokból, hogy ne nevezzük kétszer ugyanoda. Több mint száz fesztiválon szerepelt, és harmincvalahány díjat nyert összesen.

Mindig elmész ezekre a fesztiválokra?

Sajnos nem tudok mindre elmenni. Egyrészt nincs rá pénzem, mert elég ritka, hogy egy fesztivál fizeti a repülőjegyet is, még a szállásnak is csak egy részét szokták. Igyekeztem a fontosabbakra és a nagyobbakra elmenni, mert amúgy, ha nem megy el az ember, akkor sok lehetőségről, esetleges kapcsolati tőkéről mond le.

Mi van azzal a rókával?

Volt olyan, hogy valaki azzal ment oda hozzád, hogy egyáltalán nem érti, hogy miről akart szólni a filmed?

Persze. Illetve inkább szégyenlősen odajönnek, hogy hát lehet, hogy meg kéne nézni még egyszer. Úgy érzik, hogy az ő hibájuk, hogy valamit nem láttak meg, amit kellett volna. Ilyenkor az én dolgom, hogy elmondjam, hogy ez nem az a fajta film, amiben meg kell találni a konkrét megfejtést. Persze vannak olyan emberek is, akiknek nem jön be ez a film, mert nem tudnak azonosulni ezzel a filmvilággal, vagy idegesíti őket ez a fajta narratíva.

Tudod, hogy hányan nézték meg a filmedet itthon a Frank előtt? És összesen a fesztiválokon?

Sajnos nem.

Bucsi Réka átveszi a hirosimai nemzetközi animációs filmfesztivál díjátForrás: Bucsi Réka

Mi a terved, később elérhetővé teszed a filmedet ingyen a neten?

Ha rajtam múlna, már most elérhetővé tenném, de egyelőre az Oscar-verseny miatt még nem lehet. De ha nem jelölik holnap, akkor sem könnyű, mivel a forgalmazási jog a Magyar Nemzeti Filmalapé.

Még díjkiosztó után sem lehetne kirakni?

Hát nem, mivel a Filmalap célja, hogy minél több helyre eladja. És egy Oscar-jelölt film, amiben ráadásul nincs dialóg, vagyis feliratozni sem kell, jól eladható - már amennyire egy rövidfilm eladható. Én nem igazán hiszek a DVD- és tévéforgalmazásban, sokkal inkább az internetben hiszek, de az utolsó döntés nem az enyém.

Nem szeretek ezen gondolkodni

Láttam, hogy a Varietyben és a Hollywood Reporterben egész oldalas hirdetése volt a filmnek. Az Oscar-versenyben hogy látod az esélyeidet? Kombinálsz ezen mostanában, megnézted, hogy például a Maestro vagy A légy évében milyen jelöltek voltak még?

Nem igazán. Bevallom, szerintem nagyon kevés az esélye, hogy jelöljenek, mert nagy nevekkel versenyzek, híres stúdiókkal, korábban jelölt vagy nyertes rendezőkkel. Persze arra sem számítottam, hogy a tízes listára bejut a film, szóval bármi megtörténhet. De nem szeretek ezen gondolkodni. Nekem mindkettő jó lenne: ha jelölnének, akkor azért, ha nem, akkor meg koncentrálhatnék az új munkámra.

A Symphony no. 42 hirdetése a The Hollywood ReporterbenFotó: Oravecz István

A hirdetést a Varietyben és a Hollywod Reporterben ki fizette?

A MOME.

Nagyon beletrafáltam valamibe, amire nem számítottam

Ha jelölnek, mivel fogod megünnepelni?

Gombapaprikást fogok főzni. De akkor is, ha nem jelölnek. Most Dániában dolgozom, és már régebben elhatároztam, hogy a dán barátaimnak rendezek egy kisebb, pezsgőzős, bulizós vacsorát.

Babonás vagy? Fogsz szorongatni valamit a bejelentés alatt?

Nincs semmi, amit szorongathatnék.

Tegyük fel, hogy jelölnek, és ott vagy az Oscar-díjkiosztón, és tőled öt méterre álldogál Wes Anderson. Odamennél hozzá?

Tuti odamennék. Pedig én nem vagyok jó az ilyesmiben, de ha már ott lennék az Oscar-gálán, akkor az olyan lehetőség, hogy megváltoznak a korlátok. A Sundance fesztiválra már izzítom magam, biztosan lesz ott egy csomó rendező, akikkel szívesen találkoznék élőben. Már ha hozzáférhetek hozzájuk, mert a Berlinalén is ott volt Wes Anderson, nem is állt olyan távol tőlem, de egy elég vastag kordon választott el bennünket.

Bucsi Réka a Primanima díjaivalForrás: Bucsi Réka

Van olyan, akihez nem mernél odamenni?

Olyan ember van, akinél nagyon össze kéne szednem magam, hogy oda merjek menni. Például Paul Thomas Anderson. De nagyon haragudnék magamra utólag, ha nem mennék oda.

Ennyi díj után nem szálltál el egy kicsit sem?

Milyen kérdés ez? Ha az ember nagyképű lesz, azt nem hiszem, hogy tudja magáról. De egyelőre nem kaptam kívülről ilyen megjegyzéseket. Egyébként ez valahogy úgy van, hogy amikor már benne vagy ebben az egészben, egész más, mint ahogy elképzelted. Például itt ez az Oscar-shortlist: elképzelhetetlennek tűnt, hogy rákerüljek, de amint rákerültem, már nem látom annyira nagy dolognak.

Valahogy nagyon beletrafáltam valamibe a Symphony-val, erre nem számítottam. Lehet, hogy a következő filmemmel nem fog összejönni egy ugyanilyen szintű siker, de ez nem nyomaszt.

Egy nagy amerikai stúdiónak dolgozom

Az alkalmazott animáció érdekel? Például szívesen csinálnál gyerekeknek rajzfilmet vagy egy kampányhoz animációt?

Igen, abszolút! Képvisel engem egy stúdió, a Passion Pictures, rajtuk keresztül kapok reklámmegbízásokat. Most épp van egy tök izgalmas munkám, látványterveket és ötleteket kell hoznom.

Bucsi Réka az otthoni asztalánál, mialatt az Arte csatorna portréfilmet forgat rólaForrás: Bucsi Réka

Mi ez a megbízás?

Egy nagy amerikai stúdiónak dolgozom jelenleg. Ez egy nagyon kezdetleges állapotban lévő projektjük, amiről remélhetőleg hamarosan hallotok majd, de ennél többet most nem mondhatok.

Hogyhogy Dániában kötöttél ki? Milyen munkáid vannak ott?

Egy workshop keretében töltöttem el Dániában két hetet. Nagyon megtetszett a környezet, és láttam, hogy részt lehet venni egy dán művészeti rezidens programban, és megpályáztam a helyet. Itt készítem az új rövidfilmemet. Ráadásul megismerkedtem dán rendezőkkel, akik meghívtak a projektjükbe, így velük is tudok dolgozni párhuzamosan.

Milyen ott az idő? Nem esik az eső folyton?

Meleg van. Amikor voltam karácsonykor Magyarországon, akkor ott hidegebb volt. A jégeső jellemző, de általában nincs hideg.

Hogy telik egy munkanapod?

Kilenckor kezdek, és addig csinálom, amíg bírom. Nem annyira fix, ha le kell adnom egy munkát határidőre, akkor sokáig dolgozom.

Lehet, hogy túl giccses

A következő filmed címe Love. Nem gondolod, hogy nagy merészség ilyen címet adni egy filmnek?

De. De nem annyira zavar. Nekem pont ez tetszik benne. A filmben is csomó olyan dolog lesz, amelyek lehet, hogy túl direktek vagy túl giccsesek. Lehet, hogy pont emiatt nem is lesz olyan jó a fogadtatása, mint a Symphonynak, de ez egy újfajta kísérlet számomra.

Makk Károly és Michael Haneke is csináltak ilyen címmel filmeket. A tiéd miben hasonlít az ő filmjeikre?

Az az igazság, hogy nem láttam őket, pedig próbálok most a témában kutakodni.

A Kótyagos szerelem című filmet szereted?

Nem láttam.

Ne hülyéskedj!

Be van egy ideje tervezve a Magnoliá-val együtt, szóval köszi, hogy emlékeztetsz.

Emily Watson és Adam Sandler a Kótyagos szerelem című filmbenForrás: FHE

A mostani filmed is inkább kísérleti jellegű lesz?

Nagyon különbözik a Symphony-tól. Kevésbé kísérleti a narratívát tekintve, de itt sem lesz klasszikus storyline, nem két karaktert követünk végig, amint eljutnak A-ból B-be.

Mikorra fogod befejezni?

Az a terv, hogy október végére, de ez attól is függ, hogy megkapom-e azt a támogatást, amire pályáztam. Szeretném nevezni a Berlinaléra.

Kell a szünet

Utána mi lesz? Miből élhet egy magyar rajzfilmes?

Szabadúszó vagyok. A stúdió, amit említettem, úgy működik, hogy művészeket képvisel, gyakorlatilag beajánl megrendelőknek. Remélem, hogy a Symphony ismertsége hoz majd megrendeléseket. Az a tervem, hogy ha kész vagyok a mostani rövidfilmemmel, inkább az alkalmazott animációra koncentrálok, és nem kezdek bele rögtön egy újabb saját animációba. Szükségem lesz egy kis szünetre.

A Symphony no. 42 című kisfilm első perce

A távlati cél egy egész estés animációs film, aminek te vagy a rendezője?

Egyelőre nem. Az egész estés film hatalmas falat, és nincsenek is ilyen léptékű forgatókönyvek a fejemben. Egyelőre nekem a rövidfilm az a formátum, ami lefedi azt, ami érdekel.

A szivárvány dőlésszöge is

Azt olvastam, Srí Lankán vettétek fel a természeti hangokat a Symphony no. 42-höz a hangmérnököddel. Kifejezetten ezért utaztatok oda?

Nem. A hongkongi fesztiválra mentem. Nem volt ott filmem, de nyertem egy pályázaton, és ki tudtam fizetni belőle a repülőjegyet. Úgy döntöttünk, hogy nem jövünk haza négy nap után Hongkongból, hanem Ázsiában maradunk, így kerültünk Srí Lankára.

Lukács Péter Benjámin hangmérnök Srí LankánForrás: Bucsi Réka

Nagy rajongója vagy a Galaxis útikalauznak, ezért szerepel 42 a filmed címében?

Nem vagyok különösebben nagy rajongója. A 42-es szám nagyon híres a matematikában, sokszor felbukkan, például a szivárvány dőlésszöge is 42 fok, ilyenek. Emiatt sokan mágikus tartalommal ruházzák fel. Szerintem ez is csak egy szokványos szám, de tetszett, hogy ilyen különös jelentőséget tulajdonítanak neki.

A Symphony no. 42 eléggé lehangolónak ábrázolja ember és természet viszonyát. Amúgy foglalkoztat ez a probléma? Környezetvédő vagy?

Hát állatbarát vagyok eléggé. Az állatvilágon keresztül sok mindent meg tudok mutatni. Nem szántam a Symphony-t direkt környezetvédelmi kampányfilmnek, de nyilván megjelenik benne, hogy vannak ezzel kapcsolatban problémák.

Látta már ezt a filmet állat?

Honnan tudjam?

Te mutattad már például macskának?

Sajnos nem élnek már a macskáim.

Felkap a hullám, vagy nem

Szoktad emlegetni interjúkban, hogy nincsenek igazán kedvenceid a filmesek közül. Mégis ha egy üres szobába lennél bezárva egy csomó magyar rajzfilmmel, melyiket tennéd be a lejátszóba?

A Fehérlófiá-t és Kovásznai munkáit.

Bucsi Réka a laptopjávalFotó: Tuba Zoltán - Origo

Van olyan létező mű, amiből szívesen csinálnál animációt?

Adaptációt? Előfordult olyan, hogy olvastam valamit, és eszembe jutott, hogy ez milyen szép lenne animációs formában. De engem annyira érdekel az írás, hogy az adaptáció eddig nem vonzott soha túlzottan. Szeretem a kiindulópontot én magam megteremteni.

Észre lehet venni, hogy a fesztiválokon bizonyos stílusú filmeket jobban szeretnek, mint másokat. Ez befolyásolt téged a következő filmed írásánál?

Nincs ilyen recept, sőt! Épp ez a nehéz ebben. Vagy felkapja a filmet valamilyen hullám, és továbbadják egymásnak a fesztiválok, vagy nem. Én már láttam nagyon szuper rövidfilmeket is, amik soha egy fesztiválra nem jutottak be. Egy nap a zsűri megnéz ötszáz rövidfilmet, és ha a tied épp a végén volt, lehet, hogy nem figyelnek fel rá, nem válogatják be. Lutri, hogy mit szeretnek, és mit nem. Például volt Horváth Molnár Panninak a Dipendenza című kisfilmje. Szerepelt néhány fesztiválon, de ahhoz képest, hogy milyen szuper film, nem volt sok helyen.

Bucsi Réka 2009-es Mime Appétit című kisfilmje

Az az egy dolog, amit észrevettem, hogy szeretik a rövidebb filmeket. Mindenki 10-15 perces munkákat csinál, ami animációban nagyon soknak számít. Ha tele van ilyennel a program, az fárasztja a közönséget. Az egy-másfél perces, szellemes animáció nagyon megy, mert kevés készül belőle. Ha nem olyan jó, akkor is néha beválogatják, mert lazítja a programot. Mondjuk én nem ilyet csinálok.

Láttál valami jó filmet mostanában?

Az Under the Skin nagyon-nagyon tetszett. A kísérleti formavilág, ami megjelenik benne, a hangok, a képkezelése, a lassú ritmusa - gyönyörű volt az egész.

Megtalálni Istent, és agyonlőni magad
Elég jó felütés Bucsi Réka Symphony no. 42 című animációs rövidfilmjének első jelenete, amelyben egy róka az Univerzum központjában megtalálja Istent, majd a felfedezés hatására főbe lövi magát. Nagyjából ilyen az egész kisfilm.