Van valami jó film a moziban?

2015.01.31. 10:34

A moziban tervezi kipihenni a hét fáradalmait? Ennél jobbkor nem is gondolhatott volna erre! Tele van ugyanis a felhozatal Oscar-esélyes filmekkel. Bírkozóbajnokokra rátelepedő, zakkant elméjű milliárdos, a szuperhős énjével viaskodó Michael Keaton és két, megható élettörténettel rendelkező zseni közül nehéz kiválasztani a tutit, de mi most segítünk.

 

Foxcatcher

A tavalyi cannes-i filmfesztivál óta várjuk, hogy végre nálunk is bemutassák ezt a három kifogástalan alakítással megspékelt, bivalyerős drámában utazó sportfilmet. A Foxcather egy birkózó testvérpár és egy zavart elméjű milliárdos tragédiával végződő kapcsolatát meséli el, úgy, hogy közben végig a markában tartja a nézőt. Channing Tatumnak karfiolfüle van, de még így is a sasorrú Steve Carell a fő látványosság, aki egy anyja által elnyomott, fantazmagóriákat kergető férfit alakít. Nem sokon múlott, hogy erről a filmről szóljon az idei Oscar-gála.

---

Későnérők (Laggies)

Későnérők című bájos felnövéstörténet nem fogja megrengetni a világot, mint a Sráckor, de mivel elkerüli a romantikus vígjátékok elcsépelt kliséit, bátran beülhet rá bárki aki könnyed kikapcsolódásra vágyik. Keira Knightley végre megszabadult a fűzőktől, és egy tipikusan mai, a felnőttkortól rettegő nőt alakít. Ahelyett, hogy munkát keresne, vagy a párkapcsolatát egyengetné, ő inkább beköltözik a tizenéves Chloe Grace Moretzhez. Aztán persze beleszeret a lány apjába, akit a méltatlanul alulfoglalkoztatott Sam Rockwell alakít.

---

Kódjátszma (The Imitation Game)

Hihetetlen, de igaz történet Alan Turing matematikusról, aki megalkotta a számítógép ősét és az Enigma-kód feltörésével évekkel lerövidítette a második világháborút. Mégsem kapta meg a hősöknek kijáró tiszteletet, ellenben a homoszexualitása miatt elítélték az ötvenes években. Tragikus élete Benedict Cumberbatch maximálisan elkötelezett és hiteles alakítása segítségével elevenedik meg, munkatársát és menyasszonyát Keira Knightley játssza. Oscar-díjra kalibrált megható dráma, de az igényes, profin kivitelezett fajtából.

 ---

A mindenség elmélete (The Theory of Everything)

Ez is Oscar-mintafilm, ezúttal Stephen Hawking életéről, de ahogy a Kódjátszma esetében, úgy ezzel sincs baj, mert kategóriájában belül pompásan eltalálta az arányokat.  A mindenség elmélete egy klasszikus ívű, lágybarna és aranyfényű film, melyben minden esztétikus és biztonságos: még a betegség, a leépülés, a szex és a szívfájdalom is. Szinte csak érinti Hawking tudományos elméleteit, helyette a feleség, a család és a szerelem kap nagy szerepet. Mindkét főszerepet játszó színész csodálatos, Eddie Redmayne-t és Felicity Jones-t egyaránt Oscarra jelölték.

- - -

Eszeveszett mesék (Relatos salvajes)

Amikor beint neked egy köcsög másik autós, amikor agyonszívatnak a parkolási bírsággal, amikor kiderül, hogy életed párja megcsalt, hogy reagálnál legszívesebben? Szabadjára engednéd a benned lapuló állatot? Az argentin Damián Szifrón komédiájában mindenki azt teszi, fergetegesen megdöbbentő eredményekkel. A film több szinten működik; egyrészt hitetlenkedve hahotázzuk végig a durvábbnál-durvább fordulatokat, másrészt elgondolkodunk azon, hogy miért és hogyan maradhatunk a legképtelenebb helyzetben is civilizált emberek.

- - -

Birdman – Avagy (A mellőzés meglepő ereje)

Michael Keatonra már régóta ráfért egy jó szerep, és ezt most hatványozottan megkapta. Egy hozzá hasonló karrierpályát leírt színészt alakít, aki vissza akar térni a rivaldafénybe, de az önbizalomhiány és a paranoia eluralkodik rajta, és a tudatalattijából mind gyakrabban tör elő az általa sokszor eljátszott Birdman nevű szuperhős. A színészek mellett ez a bravúros technikai megoldások filmje, a vágásokat elrejtették, és olyan az egész, mintha egész végig ott loholnánk Keaton, Norton, Stone, Watts és a többiek mögött a színház szűk folyosóin. Hatásvadász, de különlegessége miatt nagy hiba lenne kihagyni.

 - - -

20 000 nap a Földön (20,000 Days On Earth)

Lehet, hogy ez egy modoros, szépen fényképezett, önimádó film, de ez most nem számít, mivel Nick Cave-ről szól, vele tölthetünk el egy napot. Az egész film legizgalmasabb kérdése, hogy amit látunk, abból mennyi a valóság és mennyi a kitaláció? Tényleg így él a könnyűzene egyik nagy ikonja, vagy csak játszik velünk? a film legjobb pillanataiban maga Cave mutogat fotókat és mesél a múltról, az egyik koncertről, ahol egy rajongó lehúgyozta a zenekart. Rocktörténelem ez, a lehető legjobb forrásból.

---

Hős6os (Big Hero 6)

Legújabb animációs filmjével a kiskamaszok képzeletét célozta meg a Disney. Akinél ilyen korú fiú van a családban, az tegyen meg neki egy szívességet, és vigye el a Hős6os-ra. Ez a mese ugyanis a mostanság őrülten divatos szuperhősfilmeknek a gyerekváltozata. Van egy 13 éves zseni fiú, négy tudós haverja és egy fehér duci robot. Ők válnak szuperhőssé, és szállnak szembe a Joker-álarcos főgonosszal. Nem sikerült olyan jól, mint a Jégvarázs, ahhoz nincs benne elég egyediség, de így is simán élvezhető, a Tokió és San Francisco jellegzetességeit ötvöző, elképzelt helyszínt nagyon elkapták. 

---

Büszkeség és bányászélet (Pride)

Már meg is van az újév első meglepetésfilmje. A Büszkeség és bányászélet Nagy-Britanniából jött, felemelő és szórakoztató módon mesél az elfogadásról és egy történelmi helyzetről, melyben bányászok és melegek jöttek össze, hogy segítsék egymást. Kritikusunk két órán keresztül vigyorgott és nyelte a könnyeit. Imádta a vicces korrajzot  és meghatódott az előítéletek lerombolásának könnyed hangon elmesélt, igaz történetétől.

---

Sils Maria felhői (Clouds of Sils Maria)

Sils Maria felhői minden moziőrültnek kötelező és tökéletesen beleillik a Térkép a csillagokhozBirdman és A futurológiai kongresszus sorába. Ezek a filmek mind más szemszögből, de mind parádésan mutatják be, milyen érzés idősödő színészként partvonalra kerülni.

Olivier Assayas választotta a legjózanabb megközelítést, hiszen az ő ötvenes színésznője (Juliette Binoche-nak ő írta harminc éve az első jelentős filmszerepét, a Rendez-vous-t, amelyre számos helyen utal a film) nem kattan be, nem válik hiú, önző szörnyeteggé és nem próbálja eladni a lelkét pár jobb filmszerep reményében, de a normalitás keretébe beékelődik egy titokzatos, álomszerű középső felvonás, amikor a színésznő elvonul a svájci Alpokba az asszisztensével. Ez a felvonás a film csúcspontja minden szempontból és azt a meglepő felfedezést is tartogatja, hogy Kristen Stewart, ha egy színészistennő mellett játszik, képes maga is azzá válni.  

- - -

Paddington

Lehet akárhány éves, a film főszerepében látható mackó az ujja köré fogja csavarni, annyira elbűvölő jelenség a legsötétebb Peruból Londonba költöző szőrmés állat. A poénok sokrétűek, a fürdőszoba tönkrételétől kezdve az angolok csökött gyarmatosító logikáján át a dacos kamaszlétig mindenből kedves viccet csinál, és még a Mission: Impossible-t is frappánsan megidézi. Garantált a hosszan tartó, sugárzó jókedv utána. Együtt láttam az első osztályos unokahúgommal, azóta már a könyvet bújjuk közösen. 

 - - -

Swing

Ez egy balatoni haknis, különböző életkorú nők érvényesüléséről szóló zenés-érzelmes vígjáték, azonban az is nyugodtan üljön be rá, akit ez a leírás hidegen hagy, ugyanis ezt a közönségfilmet annyira jól eltalálták, hogy bárkit képes elszórakoztatni. Ezt bizonyítja a nyolcvanezret meghaladó nézőszám is. A sok színésznő közül, ha egyet lehet, akkor a letűnt dívát alakító Törőcsik Marit kell kiemelni - minden egyes szava és mozdulata mágikus erővel bír.

+ + +

A Sils Maria felhői-ről szóló részt Onozó Róbert írta. A Foxcatcher-ről, a Hős6os-ról, a 20 000 nap a földön-ről és a Büszkeség és Bányászélet-ről szóló bekezdéseket Bujdosó Bori, Dömötör Ági és Mesterházy Lili kritikái inspirálták.