Szerdán este lesz A szürke ötven árnyalata világpremierje a Berlinalén, de már kedden feloldották az embargót, és a film kritikái elárasztották az internetet. A legtöbben meglepődve fejtik ki, hogy ez a film mégsem lett akkora katasztrófa, mint amit a könyv alapján egyébként sokan vártak. Dakota Johnson életet lehelt egy alapjában véve üres karakterbe, a szex ábrázolása határokat feszeget a holywoodi stúdiófilmek mezőnyében.

 

Salman Rushdie író nyilatkozta a film alapjául szolgáló regényről, hogy annyira pocsékul van megírva, hogy hozzá képest az Alkonyat is egy Háború és Béke. Aki hasonló, megsemmisítő kritikát akar találni a filmről, annak sokáig kell keresgélnie. A kritikusok abban értenek egyet a leginkább, hogy a könyvhöz képest Anastasia karaktere a legnagyobb meglepetés, ugyanis egy erősebb, önállóbb, humoros nő lett belőle, és ez nagyon jót tett a filmváltozatnak.

A Guardian odáig megy, hogy a Dakota Johnson által megformált Anastasia "hihetővé teszi a kortárs popkultúra egyik legostobább románcát". Nemcsak a női főszereplő jellemének módosítását és Johnson játékát dicsérik, de  a forgatókönyvről is pozitív véleménnyel vannak sok helyütt. Elhagyták a regény legvállalhatatlanabb párbeszédeit és az unalmas, repetitív belső monológot. A film egyik nagy erényének a benne felbukkanó humort és szellemességet nevezik meg, ami újdonság a könyvhöz képest.

Dakota Johnson A szürke ötven árnyalatábanForrás: UIP Dunafilm

A regény azért így is kijelölte az adaptáció határait - bénán hangzó, szándéka ellenére nevetésre ingerlő párbeszédekkel a moziban is fogunk találkozni, a romantika néha túlcsordul, és a befejezésével is komoly gondok vannak a kritikusok szerint.

A legtöbb embert úgyis a szex ábrázolása érdekel, úgy hogy rá is térünk. A legtöbb kritikában a 9 és fél het-et emlegetik fel, mint legkonkrétabb filmes előzményt, és egyetértenek abban, hogy a könyvben ábrázolt szadomazó-kapcsolat elbírt volna egy merészebb, őszintébb ábrázolást is, de még így is határokat feszeget A szürke ötven árnyalata a hollywoodi filmek mezőnyében.

Jamie Dornan és Dakota Johnson A szürke ötven árnyalatábanForrás: UIP Dunafilm

"A szadomazochizmus és az önkéntes alávetettség egy kapcsolatban természetesen sokkal bonyolultabb témák, és kevésbé esztétikusan néznek ki a valóságban, mint A szürke ötven árnyalatá-ban, de a filmkészítők azon célja, hogy legalább egy csipetnyi, valódi perverzitást belecsempésszenek egy hollywoodi produkcióba, javára vált egy amúgy tökéletlen filmnek" - írja a Screen Daily.

Így látták a kritikusok:

Vanity Fair: "A szürke ötven árnyalata nem egy béna, túlhevített fantázia-románc, ahogy azt sokan, köztük én is, előzetesen gondoltam.  Eszes, humoros és visszafogott intelligenciával beszél az emberi viselkedésmódokról."

Entertainment Weekly: "A film furcsa módon nem veszíti el a higgadtságát. Ez valaha készült legudvariasabb romantikus film egy aberrált herceg és egy kislányosan viselkedő hercegnőről. Még a szexuális kellékek is szeretetteljes közeli képeken vannak megörökítve."

The Wrap: "A szürke ötven árnyalata után nem ziháltam azért, hogy még többet akarok, de a film pontosan tudja, hogyan tegyen boldoggá két órán keresztül." 

Screen Daily: "Ha ehhez a valóban szexi, kicsit buta, a forráshoz képest szégyenlős romantikus drámához a saját eszképista szabályai szerint viszonyulunk, elégséges élvezetet nyerhetünk ki belőle."

VarietyA szürke ötven árnyalata "elsősorban egy ügyes stílusgyakorlat, amelyet úgy menedzseltek, mint egy vágykeltésben utazó márkát. Merészebb, mint a legtöbb stúdiófilm, amúgy meg csak enyhe provokáció, mivel korunkban a pornó már szinte mindenhol jelen van."

Time Out London: "Elélvezni ugyan nem fogsz tőle, de nem bánod meg, hogy megnézted."

Aki kíváncsi konszenzuson kívül eső, megsemmisítő kritikákra is, az a Cinema Blend, vagy a Playlist írását olvassa el. Az Origo Filmklub kritikája csütörtökön érkezik.