Az Origo Filmklub stábja szerdán délután érkezik meg Cannes-ba, ahonnan a következő tizenegy napban folyamatosan tudósítunk majd a filmfesztiválról. Szerdán csak egyetlen filmet tervezünk megnézni: a Gomorra rendezőjének teljesen zakkantnak ígérkező felnőttmeséjét, a The Tale of Talest.

Az első cannes-i nap ráhangolódással szokott telni: az ember elfoglalja a szállását, felveszi a vetítések látogatására feljogosító kártyáját (imádkozik, hogy ez a kártya legalább olyan fokozatú legyen, mint a korábbi évben), és ha marad idő, akkor még egy filmre is beül. Nagy választék nincs még ilyenkor: meg lehet nézni a nyitófilmet, ami lutri, mert legalább annyiszor rémes, ahányszor élvezhető, illetve ha a következő napi versenyfilmből van sajtóvetítés, akkor még azt.

A cannes-i fesztiválpalotaForrás: AFP/Valery Hache

Az idei nyitófilm nem tűnik borzalmasnak. A La Tête haute egy francia dráma Catherine Deneuve-vel és Benoit Magimellel (akinek van egy 15 éves lánya Juliette Binoche-sal), ami egy balhés srác sorsát mutatja be, ahogy egy szociális munkás és egy szimpatikus bírónő próbálja jó útra terelni. Megnéztük az előzetesét, a többit ki tudjuk találni.

Amire viszont mindenképpen beülünk, az a Gomorrá-t jegyző olasz Matteo Garrone The Tale of Tales című versenyfilmje. Mindig érdekes, ha egy rendező olyan témához nyúl, ami a korábbi alkotásaival köszönő viszonyban sincs.

Gomorra ütős darab volt a mai Olaszország rothadó arcáról, a két évvel ezelőtt szintén Cannes-ban versenyző Reality pedig a valóságshow-kat gúnyoló társadalmi szatíra. Garrone most egy tizenhetedik századi mesegyűjteményt vett elő, és abból őrült, bizarr, szürreális képekből összerakott tablót forgatott angol nyelven, 15 millió dollárból.

Salma Hayek a The Tale of Tales című filmbenForrás: Cannes Film Festival

Mindehhez összehívott egy csomó nagyszerű színészt, de olyan eklektikus a válogatás (Salma Hayek, John C. Reilly, Vincent Cassel, Toby Jones, Stacy Martin A nimfomániás-ból, stb.), hogy inkább hasonlít egy nemzetközi filmfesztivál zsűrijére, mint egy játékfilm szereplőgárdájára. A filmet a remek Peter Suschitzky fényképezte, aki már több mint huszonöt éve Cronenberg állandó operatőre, úgyhogy nem lehet zavarba hozni bizarr dolgokkal (amúgy ő vette fel a Rocky Horror Picture Show-t és A birodalom visszavág-ot is). A trailert ott kapcsoltam ki, amikor a nemes hölgynek öltöztetett Hayek éppen egy sárkány szívén mancsog nagy gusztussal: nekem aztán ne lőjék le előre az összes őrültséget!

Aztán próbálunk pihenni, mert a csütörtöki nap durva lesz: reggel az új Mad Max fogja várhatóan szétütni az agyunkat, délután pedig az auschwitzi hullaégetőről szóló magyar versenyfilm, a Saul fia készít majd ki bennünket minden bizonnyal.

Palvin Barbara tavaly Cannes-banForrás: AFP
Bomba nőkben és brutális nyomasztásban jók vagyunk
Itt mutatják be az év legjobb filmjeit, itt vonul fel a legtöbb sztár a vörös szőnyegen, és itt díjazzák először a legtöbb jövőbeni klasszikust. Idén is rekordokra számítunk Cate Blanchett-től, Natalie Portmantől, egy elsőfilmes magyar rendezőtől. Lesz 3D-s pornográf szerelmesfilm is.

Ezekre a legekre fenjük leginkább a fogunkat idén Cannes-ban