A VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan igazi csodának számít a magyar filmtörténetben. A 2003-as Kontroll óta ez az első olyan magyar film, ami váratlanul hozott sok nézőt. És persze minden idők talán legjövedelmezőbb magyar filmje is: hétmillió forintból készült, 67 milliót hozott. (A magyar filmek általában a költségvetésük töredékét hozzák vissza, nem a kilencszeresét).
Még javában tombolt a VAN sikere a magyar mozikban, amikor Reisz Gábor rendező egy többkörös procedúra után megkapta a cannes-i filmfesztivál rezidensprogramjának ösztöndíját. A 2000 óta futó program számos nagy fesztiválsiker létrejöttében segédkezett, például Nemes Jeles László is ott fejlesztette a Saul fiá-t, korábban pedig Mundruczó Kornél a Deltá-t.
Reiszt öt hónapra egy Párizs belvárosában lévő hatalmas lakásban szállásolták el, ahol öt másik fiatal alkotóval együtt dolgozhat következő filmje, a Rossz versek forgatókönyvén. Kapott egy saját szobát, ahol zavartalanul tud az írásra koncentrálni, de a közös helyiségekben az ötletelésre és az együtt gondolkozásra is adódik lehetőség.
A Rossz versek szinopszisa
Merthner Tamás 23 éves vízipólós. Legalábbis így mutatkozna be, ha bárkit érdekelne. Valójában úszásoktatóként dolgozik, és egy harmadosztályú csapatban játszik néhány levitézlett sportolóval. A saját vallása követője, imádja a vizet, béna verseket ír, és arról álmodozik, hogy egyszer nagymenő lesz.
Egy napon megismerkedik Annával, egy nálánál húsz évvel idősebb férjes asszonnyal, aki fenekestül felforgatja az életét. Az ismert és befolyásos tévébemondónő ráveszi Tamást, hogy segédkezzen egy rablásban, cserébe elintézi neki, hogy részt vehessen a vízipóló-válogatott próbameccsén. A film Tamás tudatra ébredéséről szól. Egy aggodalmaskodó, csendes, átlagos srácról, akit egész életében csak egy dolog hajtott: a győzelem. Előbb-utóbb fel kell tennie a kérdést: az életben tényleg csak nyertesek és vesztesek vannak?
A cannes-i rezidensprogram honlapjáról, fordította Varga Ferenc.
Mint ahogy minden rendező, Reisz sem szívesen beszél a készülő filmjéről ennyire korai szakaszban, ezért csak pár óvatosan puhatolózó kérdést tettünk fel neki e-mailben a Rossz versek-kel kapcsolatban. Kiderült, hogy a film története már változott valamicskét a fenti szinopszishoz képest.
Mennyiben fog különbözni ez a film a VAN-tól?
Rengeteg új dolgot tervezünk. Például ennek a filmnek Rossz versek lesz a címe.
Ebben is lesznek olyan szürreális elemek, mint a VAN-ban?
Kezdetben egyáltalán nem volt, pár hónapja elkezdtek beépülni, mára pedig a törzsét alkotják a filmnek.
Megnézted azokat a dolgokat, amikről a nézők azt gondolták, hogy inspirálták a VAN-t, pedig te gyakran még csak nem is hallottál róluk? Például én a Louie című sorozatot mondtam.
Én csak a Louie-ra emlékszem... az tetszett, bár nem néztem meg az összes részét.
Mennyire van kész az új forgatókönyv?
A forgatókönyvírás a legmagányosabb része a filmkészítésnek. Egyszerűen el kell érni benne azt a szintet, hogy értelmezed azt az erdőt, amiben épp kóvályogsz, bármikor elveszhetsz benne, még az utolsó pillanatban is. A rövidebb válaszom, hogy fogalmam sincs.
Teljesen egyedül írod?
Egyedül, igen, de mindig konzultálok két-három emberrel.
Miért az a címe, hogy Rossz versek?
A VAN-nak az egyik favorit kérdése volt a "miért ez a címe?". Szerintem előbb készüljön el ez a film, mielőtt magyarázkodni kezdek.
Azt már biztosan tudod, hogy melyik jelenettel fog kezdődni a film.
Nem, bár tegnap este eszembe jutott, de még végig kell futtatni a rendszeren párszor.
Mi van benne?
Egy kisfiú.
Milyen zenéket hallgatsz, miközben írod ezt a forgatókönyvet?
Mostanában Bon Iver, Kurt Vile, Damien Jurado, Mikal Cronin, de közben készülnek az új dalok is.
Ennek is ti fogjátok csinálni a zenéjét?
Igen. Jelenleg most ezt várom a legjobban.
Miről fog szólni ez a film?
Leegyszerűsítve: álmokról, szerelemről, vízilabdáról. Egy sor koncepcionális változás történt, amióta kikerült a szinopszis. Arról szeretnék filmet csinálni, amivel minden ember küzd, hogy képtelen megfogalmazni rendesen az érzelmeit. Vannak dolgok, amiket csak a film képes elmesélni, úgy érzem, ez ilyen.
Vicces lesz?
Lesz benne humor.
Melyik a legjobb poén benne, amit már megírtál?
Remélem, a legjobb poént még nem írtam meg.
Idegesít, hogy még nincs kész?
Sajnos, igen. Pedig nem kéne, hogy zavarjon.
Ennek a filmnek is te leszel az operatőre?
Az operatőr kifejezés továbbra is erős rám nézve, de tény, hogy a következő filmben is részt veszek mint kameramozgató eszköz. Megosztva Becsey Kristóffal, mert két kamerával szeretnénk felvenni.
Hány százalékkal növelte az önbizalmadat a VAN sikere, illetve az, hogy egyáltalán elkészült?
Az egyik és legfontosabb, amit tanultam belőle, hogy az emberek szeretnek kényelmes, agyonjárt utakon járni, és mindenképp le akarnak beszélni a soha nem járt utakon való elindulásról. Pedig egy ilyen kis országban mást se kéne csinálni, mint kísérletezni. Van önbizalmam, de kétségeim is. Kétség nélkül furcsa is lenne elképzelni a filmkészítést.
Ez az önbizalom folyamatosan párolog el?
Inkább hol van, hol nincs.
Te írtál rossz verseket fiatalabb korodban? Mondj egy sort egy különösen rossz versedből!
Van volt lesz, egy kérdőjel veti árnyékba mindezt...
De a rossz verseknek megvan az a tulajdonságuk, hogy elég hamar elfelejti őket az ember. Erre például fogalmam sincs, hogy miért emlékszem.
Miközben írod a könyvet, van a fejedben színész bármelyik szerepre?
Nincs.
Az a rablás, amit említesz a szinopszisban, konkrétan benne lesz a filmben, vagy csak dumálnak róla, mint a Kutyaszorítóban-ban?
A mostani tervben van ilyen konkrétan, de nem rablás, hanem betörés, és simán lehet, hogy majd kiesik.
Mi a legnagyobb tévhit a vízilabdával kapcsolatban, amit el akarsz oszlatni ezzel a filmmel?
Nem annyira a vízilabdával, inkább az élsporttal. Bármikor könnyedén kiszállhatsz, és abbahagyhatod.
Lesz a filmben random pucér nő, mint a VAN-ban?
Nem mondhatnám, hogy random volt a VAN-ban. Lesz erotikus jelenet ebben a filmben, és én semmiképp se úgy képzelem, hogy látunk egy kéz közelit, amely megmarkolja az ágylepedőt, vágás, madárfütty, ágyba hozzák a reggelit.
Milyen nagyságrendű összegre van szükséged, hogy megcsináld ezt a filmet?
Passz. Lehetetlen megítélni még ebben a stádiumban.
Pályázol a Filmalaphoz?
A VAN szívességek tömkelegéből született, barátoknak és főleg annak köszönhetően, hogy egy diplomafilm volt. Szívesen csinálnék még egy diplomafilmet, de ahhoz el kéne kezdeni megint valami sulit. Fogunk pályázni.
Optimális esetben mikor szeretnéd leforgatni?
2016-ban.
A VAN-ból szerinted melyik karakterrel azonosult leginkább Andy Vajna?
Áronra tippelnék.
Hallottad, hogy a múlt héten Magyarországon járt Mario Kassar? El tudod képzelni a Rossz verseket Carolco-produkcióként?
Nem és nem.
Melyik a kedvenc Carolco-filmed?
A Jákob lajtorjája.
Mióta vagy Párizsban?
Március óta.
Milyen ott lenni?
Kezdetben rossz volt. Furcsa volt a váltás Budapest után. Befordultam. Fel kellett venni a ritmust, és nagyon nehezen ment. Aztán a többiekkel egyre jobban jöttem ki, mostanára igaz barátságok születtek a többiekkel.
Szerinted milyen lett volna a Saul fia, ha Ferenczik Áron játssza benne a főszerepet?
Nem készült volna el.