Vágólapra másolva!
Negyven évvel ezelőtt mutatták be Amerikában a Cápát, a magyar mozikba pedig napra pontosan tíz évvel később, 1985. június 20-án érkezett meg Steven Spielberg korszakindító filmje. A dupla jubileumot tizenöt érdekesség megosztásával ünnepeljük meg. Tudta, hogy egy ideig a Cápa volt a legtöbb pénzt hozó film a világon? És azt, hogy az írót bűntudat marcangolta, és ezért később a cápák védelmezője lett? Összeállításunkból kiderül, mi a kapcsolat Ingmar Bergman, Fidel Castro és a Cápa között, de arra is fényre derül, melyik filmbéli karakter köszönhette az életét egy dühbe gurult tengeri ragadozónak.
Vágólapra másolva!

1. Újraírta a játékszabályokat Hollywoodban

A hetvenes években a nyár még az ócska filmeknek volt fenntartva. A stúdiók úgy gondolták, a hőségben úgysem mennek moziba az emberek.

Aztán 1975 júniusában jött a Cápa, több pénzt hozott, mint bármelyik korábbi film

(kilencmillióból készült, világszinten 470 milliót termelt), és ezzel megszületett a nyári blockbuster fogalma. A mai napig ezt a receptet követik a stúdiók: látványfilmekkel bombáznak minket az év legmelegebb időszakában - és hiába megy ez már negyven éve, nem ununk rájuk.

Steven Spielberg és Roy Scheider a Cápa forgatásán Forrás: InterCom

2. Két éven át ez a film hozta a legtöbb pénzt

Steven Spielberg filmjének 470 milliós bevétele az inflációt beleszámítva ma 1,9 milliárd dollárnak felelne meg. Ha ezt a számítást követjük, akkor

minden idők hetedik legnagyobb filmes bevételével büszkélkedhet a Cápa.

A muzsika hangja a hatodik ezen a listán, és egy másik Spielberg-film követi a nyolcadik helyen, az E.T., a földönkívüli.

Hosszú sor a Cápát játszó egyik mozi előtt Forrás: InterCom

A 470 milliós bevétel két éven át volt elég az első helyhez, 1977-ben a Csillagok háborúja csinált még ennél is több pénzt. Spielberg az alábbi újsághirdetéssel gratulált legyőzőjének és barátjának, George Lucasnak.

Spielberg gratulációja a Variety magazin 1977. december 2-ai számában Forrás: InterCom

3. Elindított egy versenyt, aminek a Jurassic World a legújabb csúcstartója

A stúdió hatalmas marketingkampánnyal ágyazott meg a Cápá-nak, és nem néhány amerikai nagyvárosban kezdte vetíteni a szörnyfilmet, hogy aztán fokozatosan növelje a kópiaszámot, hanem rögtön szétterítette az ország több mint négyszáz mozijában.

Ez akkoriban újdonságnak számított, manapság az összes popcornfilm reklámkampányát és terjesztését így intézik.

A Jurassic Park negyedik részének masszív marketingkampánya is megtette a hatását: 4274 moziban rajtolt el a film, és jelenleg a Jurassic World dicsekedhet minden idők legnagyobb amerikai kezdőbevételével.

"Ön hányszor látta már a Cápát?" - korabeli hirdetés egy amerikai lapban Forrás: InterCom

4. Már csak csalinak elég egy cápa

A Cápá-nak nemcsak Spielberg életművében, de thrillerként és szörnyfilmként is a legjobbak között van a helye. Viszont hiába volt az első nagy nyári kasszasiker, és hiába hozott létre a sikere egy mai napig virágzó üzleti modellt, ha egy az egyben újraforgatnák, az már kevés lenne nyári látványosságnak. A Cápá-ban mindössze öten halnak meg, és a film feléig kell arra várni, hogy végre megláthassuk a ronda dögöt. Ez a fajta visszafogottság elképzelhetetlen lenne egy mai látványfilmben.

Egy cápa a Jurassic Worldben Forrás: UIP Dunafilm

Mindig több, nagyobb és rémesebb kell annál, mint ami előzőleg volt, és még rövidebb idő alatt. Erre utalt - és egyben kacsintott ki tanítómesterére, Steven Spielbergre - a Jurassic World rendezője, Colin Trevorrow, amikor egy csalétekként felkínált cápával hívta elő az óriási moszaszauruszt a filmjében.

5. Írója később a cápák védelmezője lett

Peter Benchley 1974-ben kiadott Jaws című regénye alapján készült a film. Nálunk A fehér cápa címmel jelent meg a könyv a film 1985-ös hazai bemutatójára időzítve. A regény és a film világszerte elültette az emberekben a cápáktól való félelmet, és senkit sem érdekelt az, hogy valójában milyen parányi is a valószínűsége egy cápatámadásnak. Egy a 3,7 millióhoz az esélye annak, hogy egy fürdőzőt cápa öljön meg a National Geographic szerint.

A regény magyar kiadásának borítója Forrás: Magvető Könyvkiadó

Benchley-t nagyon zavarta, hogy részt vállalt az alaptalan hisztériakeltésben, és egy nyolcvanas évekbeli merülés után már a tettek szintjén is elköteleződött a cápák védelme mellett. Azzal kellett szembesülnie, hogy uszonyuktól megfosztott cápatetemek borítják a tengerfeneket. A halászok levágták a cápák ínyencfalatnak számító uszonyát, és élve engedték vissza a vízbe a vergődő, magatehetetlen állatokat.

Ha újraírná a könyvet, a cápát már áldozatként szerepeltetné benne,

mivel ezek az állatok "sokkal inkább elnyomottak, mint elnyomók" - írta 1995-ben.

Peter Benchley is szerepel a filmben Forrás: InterCom

6. Valójában egy ágaskodó pénisz

Spielberg erős szimbólumot teremtett az emberekre támadó cápával, ugyanis különböző emberek a legkülönfélébb dolgokat látják bele. Fidel Castro szerint egyértelmű, hogy az állat az amerikaiakat kiszipolyozó kapitalizmust jelképezi, Slavoj Zizek szlovén filozófus arra jutott, hogy a fasiszta ideológia külső ellenségképét jeleníti meg az állat, a legszórakoztatóbb azonban Peter Biskind kritikus eszmefuttatása: "A cápa teljesen nyilvánvalóan a fiatal férfi szexuális vágyának jelképe, egy nagy, ágaskodó pénisz". Érvként többek között a film plakátját hozta fel.

A Cápa egyik plakátja Forrás: InterCom

7. Majdnem egy magyar fickó fényképezte

Spielberg a Cápá-t megelőző és az azt követő filmjét is Zsigmond Vilmossal forgatta. A magyar operatőr azonban kimaradt a szörnyfilm stábjából, mivel nem tetszett neki a történet, és a döntését utólag sem bánta meg.

Zsigmond Vilmos és Steven Spielberg a Harmadik típusú találkozások forgatásán Forrás: Peter Sorel

"Megbeszéltem Spielberggel, hogy a Cápá-t kihagyom, de a Harmadik típusú találkozások-at együtt fogjuk csinálni, úgyhogy hagytam, hadd csinálják a filmet és a sok pénzt" - olvasható a Filmvilág júniusi számában megjelent interjúban. Akkoriban fontos volt Zsigmond számára, hogy ne csak egy rendezővel dolgozzon, mert így új dolgokat tanulhatott.

8. Amúgy Bruce-nak hívták, és sok baj volt vele

Három műcápát építettek a filmhez. Amikor először vízre bocsátották az egyiket, az komótosan elmerült a tenger fenekére, és a búvároknak kellett felszínre hozniuk. Később is folyamatos technikai problémák kergették őrületbe a stábot,

Spielbergnek annyira elege lett a műcápából, hogy az ügyvédje után Bruce-nak nevezte el.

A stábtagok "Nagy fehér szar"-nak hívták a rakoncátlan gépezetet.

Steven Spielberg a Cápa forgatásán Forrás: InterCom

A Bruce-szal való, sokáig hiábavaló viaskodás miatt nyúlt vissza a hitchcocki módszerhez Spielberg, és nem mutatta, inkább csak érzékeltette a cápa jelenlétét az állat szemszögéből felvett snittekkel, a mozgó hordókkal és a szintén mozgó mólóval. Kényszermegoldás volt, de ettől csak még félelmetesebb lett a Cápa.

9. Összemérték a férfiasságukat

Egy közkeletű értelmezés szerint a Cápa a férfiasság különböző típusairól szól. Hárman szállnak szembe a szörnnyel, és mindhárman más módon küzdenek meg a cápával. Quint (Robert Shaw) testesíti meg a fizikai erőben hívő, hagyományos horgászpraktikákat használó, régi vágású macsót, Hooper (Richard Dreyfuss) jeleníti meg a modern embert, aki mindig a legújabb technika segítségével veszi fel a harcot, Brody (Roy Scheider) rendőrfőnök pedig a hétköznapi ember, akinek először a saját félelmeit kell legyőznie: egy szigeten él, és közben iszonyodik a víztől.

Roy Scheider, Richard Dreyfuss és Robert Shaw a Cápa című filmben Forrás: InterCom

Ki közülük a legnagyobb túlélő? A regényben egyedül Brody éli túl a cápával való összecsapást, míg a filmben Hooper és Brody evickél ki élve a partra. Érdemes azért hozzátenni, ha nem dolgoztak volna össze, akkor egyiküknek sem lett volna esélye.

10. Roy Scheider egy partin kuncsorogta ki a szerepet

Spielbergnek egy bulin mutatta be Scheidert az ügynöke. A rendező éppen arról mesélt, hogy a következő filmjében egy óriási cápa ráveti magát egy hajóra, és kettészakítja azt. "Mi ez az őrültség?" - gondolta magában Scheider, de amikor meghallotta, hogy még mindig nincs meg a főszereplő, megkérdezte Spielberget: "Mit szólnál hozzám?" Spielbergnek bevillant a Francia kapcsolat, és arra gondolt, miért is ne?!

Roy Scheider a filmben Forrás: InterCom

Scheider már csak azért is tökéletes választás volt, mert neki köszönheti a film a legemlékezetesebb mondatot. "Nagyobb hajóra lesz szükség!" - rögtönözte a forgatáson, miután a szerepe szerint először látta meg közelről a cápa hatalmas pofáját. A mondat azóta szállóige lett Amerikában ("We’re gonna need a bigger boat"), abban az esetben használják, ha egy leküzdhetetlennek tűnő akadállyal találják szembe magukat az emberek.

11. Richard Dreyfuss egy cápának köszönhette, hogy életben maradt

Hooper, a cápaimádó oceanológus eredetileg nem húzta volna ki élve a stáblistáig. Az élő cápás jeleneteket Ausztráliában forgatták, ott merítették a víz alá a fémketrecet, és próbálták rávenni a halakat, hogy támadjanak. Az egyik beleakadt a ketrec rögzítőköteleibe, és vadul elkezdett rángatózni. Akkora erővel próbált kiszabadulni, hogy közben a ketrecet összelapította.

Richard Dreyfuss és a cápa Forrás: InterCom

Hiába nem volt senki a ketrecben, a felvételt annyira jónak találta Spielberg, hogy felhasználta a filmben. Még a forgatókönyvet is átírta, hogy be tudja illeszteni a felvételt: Dreyfuss így már sikeresen kipréseli magát a rácsos ketrecből, mielőtt azt a feldühödött cápa darabokra töri.

12. Gregory Peck is benne lett volna

Spielberg eredetileg egy mozijelenettel mutatta volna be Quintet. Úgy tervezte, hogy a tapasztalt halászt először egy moziteremben látjuk, miközben a Moby Dick-et nézi, és közben hangosan kacarászik a film béna effektjein. A gúnyos nevetgélése miatt a többi néző elhagyja a termet, és végül Quint egyedül marad a moziban.

Gregory Peck a Moby Dick című filmben Forrás: Mokép

Ez végül nem jött össze, mivel az 1956-os Moby Dick főszereplője,

Gregory Peck nem volt elégedett az alakításával,

és nem akarta, hogy azt ismét sok ember lássa. A színész vonakodása miatt Spielbergék nem tudták megszerezni a film felhasználásához szükséges jogokat.

13. Ha nincs Lee Marvin, jó lesz Robert Shaw is

Lee Marvin szenvedélyes horgász volt, Hawaiira, később Ausztráliába járt, mert ott lehetett igazán nagy halakat kifogni. "Csak azért készítek filmeket, hogy legyen pénzem horgászni" - mondta egyszer egy riporternek. Ideális választás lett volna Quint szerepére, de azzal pattintotta le Spielbergéket, hogy ő inkább a valóságban horgászik, és nem egy filmben.

Lee Marvin Forrás: Mokép

Attól félt, hogy kinevetnék a sporttársai: "Mit mondhatnék a horgász barátaimnak, miután megnézték, ahogy egy műcápa elleni küzdelemből hősként jövök ki?"

Robert Shaw és a műcápa Forrás: InterCom

Robert Shaw-t a producerek ajánlották Spielberg figyelmébe. A rendező gyorsan újranézett két alakítást a színésztől, és meggyőzte, amit az Oroszországból szeretettel című Bond-filmben és az Egy ember az örökkévalóságnak című drámában látott. Ahogy Marvin is az lett volna, úgy Shaw is

fantasztikus volt a kiállhatatlan természetű, részegen dalolászó, viharvert tengeri medve szerepében.

14. Shaw monológjába száz év múlva is beleborzonganak

A Cápa legfélelmetesebb jelenetében nem azt látjuk, hogy valakit a víz alá ránt az óriási hal, és nem is azt, hogy valaki elkeseredetten küzd a címbéli állattal. Csupán egy régi, vele megesett történetet mesél el benne Quint. Shaw azonban akkora átéléssel idézi fel az USS Indianapolis hadihajó katasztrófáját, hogy az ember borzongani kezd a monológ közben.

Ez a jelenet mutatja meg legtisztábban, hogy Spielberg egy időtálló klasszikust rendezett. Kellett persze a műcápa is a félelemkeltéshez, de bohóckodhattak volna vele akármennyit, az nem lett volna rémisztő a nagyszerű színészek és a szájukba adott remek szövegek nélkül. Itt bukik el a legtöbb mai látványfilm a Cápá-val szemben: önmagukban nyilván félelmetesebbek Bruce-nál a bennük szereplő CGI-szörnyek, na, de hiányoznak mellőlük az igazán emlékezetes karakterek. Akik úgy rettegnek, küzdenek, buknak el, vagy éppen győzedelmeskednek, hogy az még sokáig megmarad bennünk. Quintre, Hooperre és Brodyra igaz ez a leírás.

15. Az emberi lélek legnagyobb ismerője is belenézett a cápa szájába

Hihetetlennek tűnik, pedig igaz: A hetedik pecsét, a Persona és sok más filmtörténeti jelentőségű, lélektani dráma svéd rendezője, Ingmar Bergman is kíváncsi volt a műcápára. A képet John Bryson készítette hónapokkal a Cápa bemutatója után. Ez egyébként az utolsó, fellelhető fotó Bruce-ról.

Ingmar Bergman és Bruce Forrás: InterCom

Hiába készítettek teljesen más szellemiségű filmeket,

Spielberg és Bergman kölcsönösen elismerték, és nagyra tartották a másik munkáját

- derült ki az Aphelis cikkéből. "Mindig is csodáltam őt. Bárcsak egyszer olyan jó filmkészítő lehetnék, mint ő, de ez soha nem fog megtörténni" - mondta a svéd rendezőről amerikai kollégája. Bergman is elismerőleg szólt Spielbergről egy 2002-es interjúban, Scorsesével, Coppolával és Soderbergh-gel vette őt egy kalap alá: "Nekik mind van mondanivalójuk, szenvedélyesek és idealistán állnak a filmkészítéshez."