Cikksorozatunkban sorra vesszük a legendás filmes pucérkodásokat, amelyek meghatározóak voltak szerzőink pszichoszexuális fejlődésében. Patsy Kensit a nyolcvanas évek végének és a kilencvenes évek elejének egyik meghatározó szépsége volt, akibe egy teljes nemzedék szeretett bele, Mel Gibsonnal egyetemben. A korszak alsó kategóriás krimijeiben és thrillereiben bőven nyílt lehetősége közszemlére tenni bájait, de akkor is szívesen vetkőzött, amikor kosztümös brit alkotásban játszott nemesi származású hölgyet.

#63 - Patsy Kensit (Halálos fegyver 2, Timebomb, Twenty-Four, Halálos összeesküvés, Beltenbros , Angyalok és rovarok, The One and Only)

Patsy Kensit sosem futott be komoly karriert színésznőként: a londoni születésű szőke szépség a kilencvenes években tulajdonképpen egyetlenegy szerepének köszönhetően vált rövid időre ismertté, ám hiába került reflektorfénybe, nem tudta kamatoztatni a népszerűségét, és javarészt videótékák alsó polcaira való filmekben kapott csak kisebb-nagyobb szerepeket.

Patsy KensitForrás: Alliance

Manapság elsősorban angol sorozatokban és szappanoperákban játszik, például a tizenhetedik évadját taposó, Holby City című BBC-kórházsorozatban, illetve szerepet vállalt a Celebrity Big Brother című valóságshow 15. évadjában.

A színészi karrierje mellett Kensit egyébként modellkedett, valamint énekesnőként is kipróbálta magát, 1987-ben például duettet énekelt Eros Ramazottival, és zenekara, az Eighth Wonder két számával is felkerült a brit slágerlistákra (az I’m Not Scared című számnak a Pet Shop Boys volt a producere). A szerelmi élete is a zene körül forgott: mind a négy exférje zenész, egyikük a Simple Minds énekese, a másik meg Liam Gallagher az Oasisből.

Kensit gyerekkora tartogatja a legizgalmasabb adalékokat: az apai nagyapja rabló és hamisító volt, az apja meg "Zsebes Jimmy" néven zsebtolvajként kezdte a pályafutását, majd átnyergelt könyvelővé, és olyan legendás brit gengszterek pénzét mosta, mint a Kray ikrek, akiket Tom Hardy formált meg idén a Legendá-ban. Reggie Kray volt Patsy fivérének keresztapja, és a börtönből nemcsak az apjával, hanem Patsyvel is levelezett, sőt, arra biztatta, hogy vállalja el a felesége, Francis szerepét a Kray tesókról 1990-ben készített tévéfilmben.

Egyszóval elég kalandos lehetett az élete, ám mi elsősorban azért szánunk neki külön cikket a rovatban, mert az az egy film, amiről korábban beszéltem, egy nemzedék számára bizonyult meghatározó korai szexuális emléknek. A Halálos fegyver 2-ben Kensit alakíthatta a női főszerepet Mel Gibson oldalán: míg Martin Riggs dél-afrikai drogcsempészek nyomában lohol, megismerkedik Rika van Haasszal, a gonosz konzul titkárnőjével, és viharos szerelmi viszonyba bonyolódik vele.

Patsy Kensit a Halálos fegyver 2-benForrás: InterCom

Gibson és Kensit a zakkant zsaru lakókocsijában adják meg magukat a vágyaiknak, a lassú, érzéki smárolás közben Kensit beveri a fejét a tetőbe, meg Riggs kutyája is közbe akar szólni, de nem hagyják, hogy ezek a kis közjátékok megszakítsák a kufircot. A ruganyos Kensit nemcsak az ágyban verhetetlen, de még a baseballos szexuális metaforákkal is tisztában van. Sajnos a románc nem túl hosszú életű, Rikát vízbe fojtják a rosszfiúk, hogy Riggsnek még egy oka legyen bosszút állni rajtuk.

A kilencvenes években ezek után a színésznő még jó néhány filmben megszabadult a ruháitól. A Timebomb című, mára feledésbe merült sci-fi akciófilmben Michael Biehn pszichiáterét domborítja, akivel eleinte még csak az agymosott férfi múltjában vájkálnak, aztán már egymás ruhája alatt is: a szexjelenet rövid, és Kensit meglehetősen túl is játssza a változatos pózokban előadott párnacsatát, látványosan kéjes nyögésekkel meg grimaszokkal, de hát mi mást várunk egy B-kategóriás filmtől.

1991-ben sikerült bezsákolnia egy független filmet, amit a Sundance Filmfesztiválon mutattak be: a Twenty-Four főhőseként az életében fontos szerepet játszó férfiakról mesél a kamerának. A szeretőjét teketóriázás nélkül leápolja, pedig a pasas csak beszélgetni akar vele, de azért olyan nagyon nem tiltakozik a bánásmód ellen; később virágmintás ruhában mászik rá, majd a fotelban ülve szexelnek.

A Beltenbros című spanyol krimiben vadító dizőzként láthatjuk viszont, amint egy eredetileg Rita Hayworth által énekelt dalt búg cérnavékony hangján a férfiközönségnek, miközben apránként leveti fekete ruháját, csak a fehérneműt hagyva magán.

A Halálos összeesküvés olyannyira kvintesszenciális kilencvenes évekbeli thriller, hogy Kensit nem egy, hanem rögtön két másodvonalbeli Baldwinnal oszthatja meg a vásznat (Stephennel és Adammel, ők amúgy nem testvérek). Először egymaga támadja le a debil képet vágó Stephen Baldwint, szaténfüggönyök takarásában lesznek egymáséi, de azért egyszer-egyszer láthatjuk Kensit formás melleit az aktus közben, meg utána, a zuhany alatt.

Stephen nem ússza meg ennyivel, kétfrontos támadást indít ellene a rosszban sántikáló Kensit és Jennifer Rubin, klasszikus édeshármas lesz a dologból, valóságos szoftpornó, zenéstül, mindenestül. Amikor Kensit észreveszi, hogy Baldwin az éjjeliszekrényen lévő feszületet bámulja, lelkifurdalástól gyötörve, lefordítja a keresztet, mondván, biztos Isten is szívesen helyet cserélne most vele. Később egy giccses, gyertyás jelenetben megint csak Rubinnal táncikálnak és smárolnak, majd odahívják a gyámoltalan csávót, és megy tovább a műsor.

A B- és Zs-filmek özönében utoljára még szerepet kapott egy nívósabb produkcióban, az 1996-os Angyalok és rovarok című angol kosztümös filmben, Kristin Scott Thomas és Mark Rylance oldalán. A viktoriánus korban játszódó történetben egy fiatal entomológus szeret bele egy gazdag nemesi család legidősebb sarjába, a Kensit által alakított, hóbortos Eugéniába.

Patsy KensitForrás: Alliance

A nászéjszakán végre beteljesedik a kimért, de gyengéd brit természettudós álma, és egymáséi lehetnek a virágokból font karkötőt viselő, sugárzó, pajkos Kensittel - teljes a boldogság, amit megint csak a baldachinon kívülről figyelhetünk, de azért épp eleget látunk. Együttléteik színhelye ez után is a baldachinos ágy marad, ám a legutolsó alkalommal a főhős már egy másik, szőke legénnyel kapta rajta a hitvesi ágyban az asszonyt.

Van még egy ráadás, hogy ne maradjunk kétezres évekbeli Patsy Kensites vetkőzés nélkül: a The One and Only-ban olyan, mintha Kensit összegezné az előző évtizedben szerzett tapasztalatait, és bámulatos lepedőakrobatikával úgy lefárasztja a partnerét, hogy az a végén már nem az élvezettől, hanem a teljes végkimerültségtől liheg. A kékes háttérben sikló építődaruk szimbolikus jelentését meg inkább ne firtassuk.

Cikksorozatunk korábbi részei:

#62 - Léa Seydoux
#61 - Olivia Wilde
#60 - Kirsten Dunst
#59 - Lizzy Caplan
#58 - Vanessa Paradis
#57 - Jessica Chastain
#56 - Rebecca De Mornay
#55 - Bo Derek
#54 - Keira Knightley
#53 - Gryllus Dorka
#52 - Madeleine Stowe
#51 - Reese Witherspoon
#50 - Scarlett Johansson
#49 - Dobó Kata
#48 - Cindy Crawford
#47 - Rebecca Romijn
#46 - Emily Blunt
#45 - Asia Argento
#44 - Osvárt Andrea
#43 - Drew Barrymore
#42 - Gabrielle Anwar
#41 - Alexandra Daddario
#40 - Charlize Theron
#39 - Gemma Arterton
#38 - Nicole Kidman
#37 - Kim Cattrall
#36 - Amy Smart
#35 - Rosario Dawson
#34 - Jamie Lee Curtis
#33 - Anne Hathaway
#32 - Emmanuelle Seigner
#31 - Anna Falchi
#30 - Amber Heard
#29 - Amber Smith
#28 - Elizabeth Hurley
#27 - Valeria Golino
#26 - Demi Moore
#25 - Angelina Jolie
#24 - Mathilda May
#23 - Mädchen Amick
#22 - Penélope Cruz
#21 - Erika Eleniak
#20 - Paz Vega
#19 - Natasha Henstridge
#18 - Kim Basinger
#17 - Madonna
#16 - Sherilyn Fenn
#15 - Irene Jacob
#14 - Patricia Arquette
#13 - Salma Hayek
#12 - Rachel Weisz
#11 - Marisa Tomei
#10 - Halle Berry
#9 - Heather Graham
#8 - Uma Thurman
#7 - Liv Tyler
#6 - Sharon Stone
#5 - Susan Sarandon
#4 - Jane March
#3 - Jennifer Connelly és Virginia Madsen
#2 - Shannon Tweed
#1 - Phoebe Cates