Samuel L. Jackson bármit el tudna adni, talán még egy kitömött varjút is. Az Aljas nyolcas-hoz kiadott filmtechnikai gyorstalpalóban arról győzköd minket, hogy idén karácsonykor keresve sem találhatunk szebb ajándékot Tarantino westernjének 70mm-es roadshow-vetítésénél. A színész és a monumentális képek együttesen hívőt csinálnak az emberből.

Most biztos sokakban felmerül a kérdés, mit jelent az, hogy 70mm, hogy roadshow, és ez miért olyan különleges dolog? Ez a videó pontosan ezt magyarázza el közérthetően, gyönyörű illusztrációkkal megspékelve.

Az ötvenes, hatvanas években nagy feneket kerítettek a nagyszabású történelmi eposzok, háborús filmek vagy musicalek bemutatásának. A szokásosnál szélesebb nyersanyagra forgatták őket, és a szokásosnál szélesebb és nagyobb vászonra vetítették őket. Zenével vezették fel a filmet, félidőben szünet is volt.

„Még ki is csípték magukat az emberek” – tette hozzá Jackson, miközben archív felvételeket láthatunk a díszes eseményekről. Így kellene egyszer megnézni az Arábiai Lawrence-t, hogy a teljes pompájában élvezhessük a film pompázatos sivatagi látképeit.

Kurt Russell és Samuel L. Jackson az Aljas nyolcas című filmbenForrás: InterCom

Hosszú bekezdéseket lehetne még írni a 70mm-es vetítések különlegességéről, de ezt a videó szükségtelenné teszi, mivel felvillant pár részletet az Aljas nyolcas-ból. A részletgazdag és lenyűgözően tágas képek még így, egy kicsi ablakon át szemlélve is bizsergető élményt nyújtanak.

Az Aljas nyolcas rögzítésére a Ben-Hur-hoz hasonlóan a létező legszélesebb filmformátumot használták. Az Ultra Panavision kamerával felvett képek aránya 2,78 az egyhez, amennyiben azokat egy 70mm-es projektorral vetítik. Ehhez képest a mostani mozifilmek túlnyomó többségének 2,35 : 1 a képaránya, például a szintén lenyűgöző látképekkel dolgozó Mentőexpedíció-t is ebben az arányban vetítik.

A Panavision egyik technikusa büszkén meséli a videóban, hogy a filmszakosok elalélnak a gyönyörtől, amikor az eredeti képarányban levetítik nekik a Ben-Hur híres harci szekeres jelenetét. Egyszer maga Tarantino is ott ült a teremben, is ő is szinte elalélt a gyönyörtől.

Monumentális tájkép az Aljas nyolcas című filmbőlForrás: InterCom

Utoljára az 1966-ban megjelent Khartoum – A Nílus városá-hoz használtak Ultra Panavision-lencséket, az Aljas nyolcas mindössze a tizenegyedik film lesz, amelyet ezzel a technikával forgattak. Már önmagában a vizuális megvalósítás kuriózum, de Tarantino westernje a kellemes múltidézésen túl akár a filmiparra is hatással lehet. Ha a 70mm-es vetítések sikerrel fognak menni Észak-Amerikában, könnyen lehet, hogy más filmesek is rákapnak majd erre a szinte teljesen elfeledett technikára.

Az Aljas nyolcas roadshow-verzióját december 25-től két héten át száz amerikai és kanadai moziban vetítik majd. Hozzánk január 7-től ér el a film, de sajnos csak a rövidebb, szünet nélküli változatot nézhetjük majd meg. Az a szomorú helyzet van tehát, hogy ha nem akarunk utazni, akkor az Aljas nyolcas 70mm-es vetítése egy olyan karácsonyi ajándék, amiről csak ábrándozni tudunk, megkapni nem.

Van azért örömteli hírunk is: nem kell átruccanni Amerikába a roadshow-változatért, ezen az oldalon összegyűjtötték, hogy Európában hol vetítik a hosszabb, látványosabb változatot. Leghamarabb Koppenhágában lesz látható január 3-án, Párizsban és Stockholmban is lesz előadás, a helyszínek közül legkönnyebben Berlinbe lehet eljutni, de ott csak január 28-tól vetítik a filmet.