Évek óta nem gyepálták meg ennyire a szívünket

Anomalisa
Vágólapra másolva!
A féktelen fantáziájú Charlie Kaufman minden újabb alkotása kisebbfajta örömünnep a filmrajongók számára. A John Malkovich-menet, az Adaptáció és az Egy makulátlan elme örök ragyogása írója hét éve nem hallatott magáról, most viszont előrukkolt egy saját rendezésű bábfilmmel. Megérte kivárni: az Anomalisa hol hiperrealista, hol szürreális, nyomasztó felnőttmese kenterbe veri az elmúlt évek élőszereplős filmtermését. Mesterművel van dolgunk.
Vágólapra másolva!

Ha azt hallom, hogy bábfilm, arról én elsősorban mesékre asszociálok. Sötétebb tónusú mesékre - Doboztrollok, Coraline, Karácsonyi lidércnyomás -, de mégiscsak mesékre. Ha készülnek is kísérleti bábfilmek, azok nem jutnak el a nagyközönséghez; néha születik egy-egy kuriózum, teszem azt, Wes Anderson egész estés, stop-motion technikával készült bábfilmje, A fantasztikus Róka úr, de hát az is mese, és attól lesz érdekes, hogy neves rendező vezényelte le, és világsztárok adják benne a hangokat.

Maga a megtestesült középszerűség - Anomalisa Forrás: Paramount Pictures

Mármost mihez kezdjünk azzal, ha jön egy bábfilm, aminek egy depressziós, életunt, középkorú pasas a főszereplője, ami egy dögunalmas amerikai városban játszódik, és amiben a világon semmi fantasztikum nincsen? Michael Stone (David Thewlis hangján) maga a megtestesült középszerűség, van egy felesége meg egy gyereke, egy közepesen népszerű kézikönyv szerzője, és azért repül Cincinnattiba egyetlen éjszakára, hogy egy ügyfélszolgálatos dolgozóknak tartott konferencián tartson előadást a kapcsolattartásról.

Mind a figurák, mind a környezet elképesztően részletgazdag, valósághű módon vannak ábrázolva -

rendre megfeledkeztem róla, hogy bábfilmet nézek.

Néha egészen apró dolgok teremtik meg a valószerűséget: Michaelnek sörhasa van, a tartása rettenetes, csapott vállal járkál, mit járkál, csoszog, és valahányszor leül, az öve egy kicsit lejjebb csúszik a nadrágján a kidudorodó hasától. Teljesen hétköznapi dolgok történnek vele: taxiba száll, szobaszervizt rendel, telefonál, zuhanyozik, gyakorolja a beszédét.

Valami nem stimmel - Anomalisa Forrás: Paramount Pictures

Kaufman és társrendezője, az animátor Duke Johnson ugyanakkor ügyesen használják ki a bábfilmes megoldások és a realista stílus párosításában rejlő belső ellentmondást - tudat alatt végig ott motoszkál bennünk, hogy valami nem stimmel. A bábok mozgása például épp csak annyira darabos, hogy természetellenesnek hasson. A szereplők arca meg ketté van osztva, az alsó felük olyan, mintha maszkot viselnének:

nekünk olyan rémálmaink vannak, hogy kihullik az összes fogunk, a bábfiguráknak meg olyan, hogy leesik az arcuk.

De a legfurábbak a hangok: Michaelön kívül az összes szereplőnek ugyanolyan hangja van. Zseniális húzás, hogy mindenkinek Tom Noonan kölcsönzi a hangját (az egyik legdelejesebben borzongató amerikai színész, ő játszotta Francis Dolarhyde-ot a Michael Mann-féle Az embervadász-ban), kortól és nemtől függetlenül, ami egészen zavarbaejtő, nem tudtam például mire vélni, hogy Michael felhívja a feleségét, aztán egy férfihanggal beszélget.

Ezek a fogások nemcsak az elidegenítést szolgálják, hanem be is szippantanak minket Michael elméjébe. Az ő szemében a világ szürke, homogén massza; a filmbéli hotel neve a Fregoli-szindrómára utal, ám Michael tudatállapota a depresszió mindent eltompító, mindenre rátelepedő fekete ködét is érzékletesen szemlélteti.

Ezt a membránt szakítja át Lucy, az egyetlen női hang tulajdonosa (Jennifer Jason Leigh), akivel egy hotelben szálltak meg: a lány a konferenciára érkezett, és történetesen nagy rajongója Michaelnak. A monodráma innentől átalakul kétszereplős, szívsajdítóan megkapó romantikus történetté, noha az Anomalisa kevesebb és több is szerelmesfilmnél.

Szívsajdítóan megkapó romantikus történet - Anomalisa Forrás: Paramount Pictures

Kevesebb, mert a közös éjszaka Michael egzisztenciális válságába ágyazódik, s végig tudjuk, csak egy újabb kísérlet arra, hogy meneküljön sivár valóságából. És több, mert nem is szigorúan a szerelembe esésről szól, hanem egy annál egyetemesebb, elemibb létszükségletről, az emberi érintkezés iránti vágyról,

arról, hogy nem akarunk egyedül lenni a világban.

És bár a film legeslegvégéig egyszer sem lépünk ki Michael nézőpontjából, Lucy nem csak a sóvárgása tárgya, hanem árnyalt, finom ecsetvonásokkal megfestett, hús-vér bábfigura, gyönyörű és végtelenül szerethető a maga szürke hétköznapiságában. Mert ő sem egy bombázó, vagy egy széllelbélelt tündér: szorongásoktól gyötört, önbizalomhiányos, kedves és kicsit butácska lány.

A bábok szexelnek - Anomalisa Forrás: Paramount Pictures

Ám amikor elénekli nekünk Cindy Lauper csacska slágerét, a melankóliával átitatott feldolgozásba beleremeg a szívünk. És akkor a szexjelenetről még nem is beszéltem -

igen, a bábok szexelnek.

Idejét sem tudom, mikor láttam utoljára ilyen bizsergető, ügyetlenkedő, valószerű filmes szeretkezést. (Talán csak a Blue Valentine-ban, de hát Ryan Goslinggal könnyű.)

A film hangulatában Spike Jonze érzékeny romantikus filmjét, A nő-t idézi, intellektuális válságával a Coen testvérek filozofikusabb alkotásait (mondjuk az Egy komoly ember-t), de mindent egybevetve mégiscsak tipikus Charlie Kaufman-film. Szinte az összes visszatérő témáját felvonultatja, az alkotói válság metaszintű ábrázolását leszámítva: magány, elidegenedés, egy sarkaiból kifordult, apokaliptikus belső élet kivetülése, mindet kipipálhatjuk.

Közben iszonyú vicces is - Anomalisa Forrás: Paramount Pictures

Az Anomalisa ugyanúgy Kaufman egzisztenciális szorongásait jeleníti meg, mint eddigi egyetlen rendezése, a 2008-as Kis-nagy világ, ám míg az a film grandiózus, megalomán opera volt, addig ez egy vonósnégyes intim hangulatú, csendes kamarakoncertje,

Kaufman esszenciájának tömörebb, közérthetőbb formába való sűrítése.

Amihez persze hozzátartozik az abszurd humor is: a fentiek alapján lehet, hogy úgy tűnik, egy merő szenvedés a film, pedig dehogy, iszonyú vicces, a játékboltos poénon még most is röhögök.

A hollywoodi filmgyártás betegségeinek elkeserítő tünete, hogy Kaufman, aki egyike a kevés valóban zseniális forgatókönyvírónak, gyakorlatilag hét évig nem tudott pénzt szerezni semmilyen saját ötletére a stúdiórendszeren belül, a saját színdarabjából adaptált Anomalisá-t is részben közösségi finanszírozással hozta tető alá. Valahol persze érthető a stúdiók idegenkedése.

Az Anomalisa az utóbbi évek egyik legjobb filmje, de nem egy könnyű darab. Bábfilm a középszerűségről, a kapuzárási pánikról, a beteljesületlenségről.

Látszólagos letisztultsága, egyszerűsége ellenére nehéz falat, sokat kivesz érzelmileg az emberből.

Talán ez Kaufman legnyomasztóbb filmje, ugyanakkor a legviccesebb, s egyben a legreménykeltőbb is. Igazi anomália.

Az Anomalisá-t a múlt héten kétszer levetítették a budapesti Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon, az amerikai mozikba december 30-án kerül, magyarországi forgalmazója a UIP Dunafilm, de jelen állás szerint sajnos nem tervezik bemutatni itthon.