Kamaszkorunk legszebb mellei - Sylvia Kristel

2015.12.12. 00:27

Cikksorozatunkban sorra vesszük a legendás filmes pucérkodásokat, amelyek meghatározóak voltak szerzőink pszichoszexuális fejlődésében. Sylvia Kristel, az Emmanuelle-filmek sztárja lebontotta a prűdség falait a hetvenes években, és később is egész generációknak pezsdítette fel a szexuális fantáziáját. Túl nagy ahhoz az életműve, hogy az összes meztelen jelenetét egy cikkbe belepakoljuk, így most csak a legizgalmasabb, legkülönlegesebb vetkőzéseit mutatjuk meg.

#67 - Sylvia Kristel (Emmanuelle 2, Periféria, Alice utolsó utazása, Magánórák)

Sylvia Kristel szexuális forradalmat robbantott ki az Emmanuelle címszereplőjeként a hetvenes években. Az első rész volt az első komoly szerepe, de máris háromszáz millió embert bűvölt el szépségével a mozikban, állítólag a japán nők felállva tapsoltak, amikor szex közben pózt váltott, és ő került felülre. Később sem hagyott fel a pucérkodással, a hetvenes évek egyik leghíresebb szexikonjaként olyan sztárokkal játszott együtt, mint Alain Delon, Gerard Depardieau vagy Jean-Louis Trintigant. 

Sylvia Kristel és Alain Delon az Airport '79 - Concorde című filmbenForrás: Mokép

Karrierje kezdeti éveit végigkísérte a dac, a bizonyítási vágy. Tizenhat éves volt, amikor az apja egy új nőt hozott haza, neki és az anyjának új otthon után kellett néznie. Ezek után meg akarta mutatni az apjának, hogy képes egyedül is megcsinálni a szerencséjét. Meglepő, hogy az erotikus filmek világában kötött ki, ugyanis szigorú protestáns közegben nevelkedett, a nagymamája még a tükröt is letakarta újságpapírral.

Sylvia Kristel az Emmanuelle című filmbenForrás: Mokép

A magas, törékeny testalkatú, rövid, göndör hajú Sylvia Kristel teljesen más típusú szépség volt, mint amilyet az Emmanuelle főszerepére kerestek. A meghallgatáson azonban olyannyira lenyűgözte Just Jaeckint, hogy a rendező magával vitte Párizsba az akkor még teljesen ismeretlen, holland színésznőt.

A szexualitást tabudöntögető módon ábrázoló Utolsó tangó párizsban hatalmas sikere új helyzetet teremtett a hetvenes években: hosszas huzavona után, de az Emmanuelle-t nem zárták be a pornómozik karanténjába, helyette a fősodorbeli filmekkel versenyezhetett. A címszereplő szexuális ébredését végigkövető film iránti érdeklődés minden képzeletet felülmúlt, jól mutatja az Emmanuelle sikerének nagyságát, hogy hat hivatalos folytatás készült hozzá, illetve az egyik m betű elhagyásával további nem hivatalos részek is készültek.

Emmanuelle szexdémonként tér vissza a második részben, és immáron ő manipulálja kénye-kedve szerint az embereket. Hazatérte után ismét magába bolondítja az eleinte vonakodó férjét. Egy széken végigfeküdve nyúl magához, és ezt már a férfi sem tudja tétlenül végignézni: az ágy mellett a földön feküdve bonyolódnak érzéki szexbe.

Az elbűvölő Sylvia Kristel nem az egyetlen erénye a filmnek, az igényes és fantáziadús fényképezés is kiemeli az Emmanuelle 2-t az erotikus filmek tengeréből. Alex Cox angol rendező egyenesen a Volt egyszer egy vadnyugat-hoz hasonlította a második epizódot: ahogy Sergio Leone remekművében is összesűrítve kapjuk meg a western zsáner toposzait, úgy az Emmanuelle 2 is felvillantja a hetvenes évek softcore filmjeinek összes jellemző vonását, és ezekkel bátran el is játszik.

Az Emmanuelle-filmek sikere egyúttal azt is jelentette, hogy a közönség további pucérkodásokat várt el Kristeltől. Ennek a kívánalomnak eleget is tett a színésznő, de nem csupán tucatfilmekben, hanem tehetséges rendezők egyedi vízióiban is megvált meg a ruháitól.

Walerian Borowczyk lengyel rendező művei a pornó és a művészfilm határán egyensúlyoznak, emiatt a megítélése a mai napig ellentmondásos. Az 1976-ban készült Perifériá-ban fátyolos, álomszerű képeken keresztül elevenedik meg egy sikeres és házas üzletember szenvedélyes vonzalma egy párizsi prostituált iránt.

A nő először csak a pénzért fekszik össze a férfival. Krystel a bankjegyeket markolja, miközben Andy Warhol felfedezettje, Joe Dallesandro boldog pillanatokat él át az ágyban. Később azonban a nő is elkezdi élvezni a szexet, és ha éppen nem hemperegnek, akkor a férfi egy tojást gördít végig Krystel melle között egészen le a fanszőrzetéig. A holland színésznő a Perifériá-ra a legbüszkébb filmjei közül.

A francia Hitchcocknak is nevezett Claude Chabrol Sylvia Kristellel a főszerepben forgatta le a sajátos hangulatú Alice csodaországban-újraértelmezését. Az 1977-es Alice utolsó szökésé-ben egy vidéki villlát képtelen elhagyni a címszereplő, furcsa, megmagyarázhatatlan dolgok történnek vele, olyan érzésünk is támadhat, mintha egy alternatív univerzumba került volna. A beágyazott részletben nyugtalanító zajokra riad fel Kristel, majd meztelenül, szobáról szobára járva kutatja a hang forrását.

Hollywoodi korszakának leghíresebb szerepe a Magánórák című szexvígjátékhoz fűződik. Ez a film is Sylvia Kristel Emmanuelle-lel szerzett hírnevére épített. Egy francia házvezetőnőt alakított a filmben, aki elcsábítja a rá bízott 15 éves fiút. Kristel mindent bevet: teljesen levetkőzik a levegőért kapkodó fiú előtt, aztán pedig közös fürdőzésre invitálja a kádba.

A színésznő életében akár komoly fordulópontot is jelenthetett volna a Magánórák, de egy elsietett döntés mindent elrontott. Úgy egyeztek meg a producerrel, hogy a fix gázsi mellett a film majdani bevételéből is arányosan fog részesedni. Három héttel a premier előtt felhívta a producer, hogy hajlandó-e 150 ezer dollárért eladni a részesedését. Ő igent mondott. A film hatalmas siker lett, csak az Egyesült Államokban 50 millió dollár bevételt hozott. A színésznő azonban semmit nem kapott ebből a pénzből.

A három éve, hatvanéves korában elhunyt Sylvia Kristel mintha egy hullámvasúton élte le volna az életét, óriási sikerekben és szégyenletes kudarcokban egyaránt része volt. Ettől még színészi képességeihez nem férhet kétség, sokkal több volt ő egy filmen szépen mutató, dekoratív jelenségnél. Ezt remélhetőleg már a beágyazott videók is bizonyítják, de ha mégsem, tessék elmerülni a színésznő sokszínű életművében, hihetetlen történetekkel teli élettörténetében.

Cikksorozatunk korábbi részei:

#66 - Katie Holmes
#65 - Eva Green
#64 - Virginie Ledoyen
#63 - Patsy Kensit
#62 - Léa Seydoux
#61 - Olivia Wilde
#60 - Kirsten Dunst
#59 - Lizzy Caplan
#58 - Vanessa Paradis
#57 - Jessica Chastain
#56 - Rebecca De Mornay
#55 - Bo Derek
#54 - Keira Knightley
#53 - Gryllus Dorka
#52 - Madeleine Stowe
#51 - Reese Witherspoon
#50 - Scarlett Johansson
#49 - Dobó Kata
#48 - Cindy Crawford
#47 - Rebecca Romijn
#46 - Emily Blunt
#45 - Asia Argento
#44 - Osvárt Andrea
#43 - Drew Barrymore
#42 - Gabrielle Anwar
#41 - Alexandra Daddario
#40 - Charlize Theron
#39 - Gemma Arterton
#38 - Nicole Kidman
#37 - Kim Cattrall
#36 - Amy Smart
#35 - Rosario Dawson
#34 - Jamie Lee Curtis
#33 - Anne Hathaway
#32 - Emmanuelle Seigner
#31 - Anna Falchi
#30 - Amber Heard
#29 - Amber Smith
#28 - Elizabeth Hurley
#27 - Valeria Golino
#26 - Demi Moore
#25 - Angelina Jolie
#24 - Mathilda May
#23 - Mädchen Amick
#22 - Penélope Cruz
#21 - Erika Eleniak
#20 - Paz Vega
#19 - Natasha Henstridge
#18 - Kim Basinger
#17 - Madonna
#16 - Sherilyn Fenn
#15 - Irene Jacob
#14 - Patricia Arquette
#13 - Salma Hayek
#12 - Rachel Weisz
#11 - Marisa Tomei
#10 - Halle Berry
#9 - Heather Graham
#8 - Uma Thurman
#7 - Liv Tyler
#6 - Sharon Stone
#5 - Susan Sarandon
#4 - Jane March
#3 - Jennifer Connelly és Virginia Madsen
#2 - Shannon Tweed
#1 - Phoebe Cates