Mindenki érezte, itt valami nagyon összejött

2016.01.11. 15:54

A Golden Globe már a zsebünkben, és három nap múlva kiderül, hogy az Oscarra is gyúrhat-e a Saul fia. Nemes Jeles László operatőre, a korábban Hajdu Szabolccsal és Mundruczó Kornéllal is dolgozó Erdély Mátyás beszélt az Origónak arról, milyen érzés volt úgy forgatni, hogy mindenki tudta, itt valami nagy dolog készül, és szerinte hogyan volt képes egy zöldfülű első filmes így beszakítani az asztalt. Elárulta azt is, miként cselezte ki Amerikát, melyik filmet látta eddig legtöbbször a gyerekeivel, és volt-e Palvin Barbarán ruha, amikor az ő kamerája előtt állt. A beszélgetést a cikk alján lévő lejátszóban tudja meghallgatni. 

Az Origo Filmklub podcast 34. adásában Erdély Mátyás volt a vendégünk, a fiatal operatőrnemzedék ambiciózus és nyughatatlan figurája, akiről egészen elképesztő dolgok derültek ki. Például az, hogy tizenhét éves korában ő játszotta Máté Gábor kamaszkori alteregóját az Esti Kornél-filmben. Vagy az, hogy a nagypapája a magyar neoavantgárd ikonikus alakja, Erdély Miklós volt.

Azért tanulhattam, mert ő főzött

Hajdu Szabolccsal véletlenül kerültek egymás mellé a Színművészeti Főiskola egy legendás időszakában (ekkor járt oda a Simó Sándor-féle rendezőosztály), az eredmény pár közös film lett (például a Necropolis és a Macerás ügyek). Az amerikai filmes iskolába trükkel jutott ki, mert hiába vették föl, pénzt is kellett mutatnia, hogy bizonyítsa, nem fog éhen halni. Nem sikerült volna a felesége nélkül, aki cateringvállalkozást indított Amerikában: hajnali négykor kelt, és főzött ötven emberre. 

Erdély MátyásFotó: Pozsonyi Janka

Azért jöttek haza, mert „csomó dolog volt itthon, ami fontos”, például ekkor társult operatőrként Mundruczó Kornélhoz, két és fél filmet csináltak együtt, többek között a Deltá-t is a romániai világvégén. A főszereplő halála miatt újra kellett kezdeni a filmet a felénél, „ez nekem volt a legtragikusabb” – mesélte Erdély, aki hihetetlenül bonyolult kameramozgásokat valósított meg a Delta első verziójában. 

Akkora asztalra csapás volt, hogy hú

Nagyon elszomorította, hogy Mundruczó nem akart rá várni másfél hetet sem a Fehér Isten előkészítésével, és nem is tudta utána hideg fejjel végignézni a filmet. A Saul fia viszont hatalmas élmény volt számára, a legörömtelibb munkája. 

Röhrig Géza, Erdély Mátyás és Nemes Jeles lászló a Saul fia forgatásánForrás: Mozinet

A rendező a piramis csúcsa, minden rajta múlik – vallja Erdély Mátyás. Ha egy rendező határozott, erős a koncepciója, akkor az az energia a büfésekig, öltöztetőkig lemegy. „Azt érzed, minden energia párhuzamosan halad.” Erdély szerint a Saul ilyen volt, és ezért sikerülhetett olyan jól, méghozzá „nagyon váratlanul”. „László, aki nem csinált még játékfilmet, odajön, és azt mondja, ez lesz. És ott volt rengeteg ember, és az lett. Úgy le volt rakva, hogy onnantól kezdve nem volt senki, aki megkérdőjelezte volna a dolgot.” Az első nap első snittje egy asztalra csapás volt, hihetetlen energiát adott, hogy mindenki tudta, amit csinálnak, zseniális.

Előtte éveken át beszéltek arról, milyen lesz a film, milyen nem lesz. Ezek „lényegi beszélgetések”, a legfontosabb dolgok ekkor dőlnek el, de amikor kezdődik a forgatás, az olyan, mintha repülőről ugrana ki ejtőernyővel: hatalmas adrenalinlöket. 

Röhrig Géza és Erdély Mátyás a Saul fia forgatásánForrás: Mozinet

Most remeg a keze a türelmetlenségtől, annyira csinálná már Nemes Jelessel a következő filmet, de ő egyelőre még „óvja” az operatőrjétől a dolgot. A Saul fiá-t figyelmesen kell nézni, még annak is drámai jelentősége van, hogy melyik szereplő meddig éles, vagy mikor vált közeliből totálra a kép. Az erős képi koncepció izgatja, és az, hogy ahhoz ki kell találni az összetevőket.

Ha feleannyi energiám lenne

Amikor Spielberg állandó operatőre, Janusz Kaminski reklámot forgatott Magyarországon, kinyomozta, hol lehet meglesni. A München-be gyakornoknak ment el, hogy nézhesse a munkát. Iszonyatosan inspiráló számára Zsigmond Vilmos, akivel együtt is dolgozott A halálba táncoltatott leány-ban. „Bárcsak 39 évesen feleannyi energiám lenne, mint neki nyolcvan felett” (fél órával az után, hogy ez a mondat elhangzott, a műsor felvétele közben jött a hír, hogy az Oscar-díjas operatőr elhunyt). 

Erdély MátyásFotó: Pozsonyi Janka

Rengeteg filmet és filmest kibeszéltünk még, a cuki Frances McDormand repedtfazék-hangjától kezdve a Pí élete nevetséges Oscarján át a nyolcvanas-kilencvenes évek képi esztétikájáig. Felmerült egy elmélet is Palvin Barbara mellbimbóiról, akit Erdély az alábbi vicces kis videóban fényképezett, amiben a szupermodell magyarra tanította a világot. 

Erdély Mátyás megosztotta velünk, melyik film szerinte az ezredforduló nagy vizuális mérföldköve, milyen az új Star Wars és az egysnittes Birdman egy profi szemével, időtálló lesz-e a Mad Max – A harag útja képi világa, és hogy melyik rendező szerinte az ízléstelenség, a gátlástalanság és az ostobaság csimborasszója. Egyet sajnál: nem dokumentálta a gyermekeit eléggé. 

A Filmklub podcast adását megtalálja az iTuneson, letöltheti MP3 formátumban, vagy meghallgathatja az alábbi lejátszóban. A podcasthoz tartozó RSS csatornát itt találja

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK