Kamaszkorunk legszebb mellei - Marion Cotillard

2016.02.05. 22:31

Cikksorozatunkban sorra vesszük a legendás filmes pucérkodásokat, amelyek meghatározóak voltak szerzőink pszichoszexuális fejlődésében. Marion Cotillard volt már csúnya kis veréb, DiCaprio elhunyt felesége, Lady Macbeth és a munkásosztály harcosa is, de változatos műfajú, jobbára kevésbé ismert filmekben a ruháitól is megvált. Egy korai szerepében pucéran kellett táncolnia a színpadon, az egyik legerősebb alakítása a Rozsda és csonthoz kötődik, melyben egy szörnyű baleset után fedezi fel újra a nőiességét.

#72 - Marion Cotillard (Chloe, Taxi, Furia, La guerre dans le Haut Pays, Búcsúdal, Egy személyes ügy, Szeress, ha mersz, Fekete doboz, Rozsda és csont)

Marion Cotillard a meglepetések színésznője. Francia létére az angolt is minimális akcentussal beszéli, így Hollywodban is legalább annyira jelen tud lenni, mint szülőhazájában. Christopher Nolan álomfejtős szuperprodukciójában, az Eredet-ben Leonardo DiCaprio elhunyt feleségét játszotta, a Dardenne testvérek Két nap, egy éjszaka című szociodrámájában smink nélkül, olcsó ruhákban állt a kamerája elé, és úgy győzködte a munkatársait, hogy mondjanak le az év végi jutalomról.

Marion Cotillard az Eredet című filmbenForrás: InterCom

Úgy tűnik, mindegy neki a film mérete, csak az a fontos, hogy a szerep megérintse, és szakmai kihívást jelentsen számára. A színészet mellett a környezetvédelem is nagy szenvedélye, ugyanolyan elánnal veti bele magát a szumátrai tigris vagy egy amazóniai indián törzs megsegítésébe, mint egy új szerepbe.

Huszonhét évesen abba akarta hagyni a színészkedést, és helyette a Greenpeace-nek akart dolgozni. Az ügynöke rábeszélte, hogy még egy utolsó találkozóra menjen el: az egyik álomrendezője, Tim Burton volt az, és a Nagy hal-ba hívta játszani.

Daniel Day-Lewis, Tilda Swinton, Marion Cotillard és Javier Bardem a 2007-es Oscar-díjkiosztónForrás: Getty Images/AFP/2008 Getty Images/Vince Bucci

Sztárnak az Edith Piaf megformálásáért 2007-ben elnyert Oscar-díja óta lehet nevezni, ő volt a negyedik francia színésznő Claudette Colbert, Simone Signoret és Juliette Binoche után, aki szobrot kapott az Akadémiától, és az első, aki francia nyelvű alakításért nyert. A magyar nézők többsége már a kilencvenes évek végén találkozott vele: a Taxi-filmekben ő játszotta a száguldozó taxisofőr főhős barátnőjét. Ők ketten megérdemelték egymást: mindketten forrófejűek voltak és türelmetlenek, az első részben főleg azon problémáztak, hogy a nagy rohanásban már lefeküdni sincs alkalmuk egymással.

A Taxi előtti karrierjéből két szerepet érdemes kiemelni. Francia színésznő létére a Hegylakó tévésorozatban debütált, és az akkor tizenhét éves Cotillard alakítása annyira meggyőzte a számos Hegylakó-epizódot jegyző Dennis Berry rendezőt, hogy három évvel később visszahívta a Chloé című filmjébe.

A kiszolgáltatott kamaszt alakító színésznő táncot imitálva támolyog a színpadon, miközben két profi kollégája pucérra vetkőzteti. Már ebben a klipben is megvillan a későbbi Cotillard egyik nagy erőssége: az érzelmek csontig hatoló közvetítése. Ha fáj neki valami, azt mi, nézők is megérezzük.

A Furia című sci-fit Marokkóban forgatták, és a sivatagi hőség a film szexjeleneteit nézve is érződik. Izzadtságtól csillogó testek nyomakodnak egymáshoz egy barnás, rozsdamarta szobában.

Alexandre Aja komor disztópiájában a központi hatalom megtiltja a művészi önkifejezést, Cotillard és a szerelme úgy lázadnak, hogy éjszakánként graffitiket fújnak a falra. Előbb a nőt kapják el, aztán a férfi is feladja magát, hogy ismét a szerelme mellett lehessen.

Cotillard aztán tudja, hogyan lepje meg a barátját. Beoson a házába, figyelve arra, hogy ne verjen le semmit, levetkőzik a konyhában, aztán pedig anyaszült meztelenül besétál a fiú szobájába, aki teljesen érthetően meg sem tud szólalni a csodálattól. Az imént felfestett jelenet amúgy a La guerre dans le Haut Pays című történelmi drámából származik, amiben a postás és a szeretője, ha tehetné, csak egymással foglalkozna, de háború van, és választani kell a felvilágosodást pártolók és ellenzők közül.

A szereplők arcába tolt kamerával felvett, nyers stílusú Búcsúdal-ban egy ikerpárt alakít Cotillard. A két testvér hiába élt teljesen más életet: Lucie partizott, mindent bevállalt, még pornófilmben is szerepelt, a visszahúzódó, szelíd Marie mégis elfoglalja testvére helyét, miután az öngyilkos lett. A szexjelenet nyugtalanító érzéseket kelt, mivel nyilvánvaló, hogy a nőt valami nagyon bántja. Konkrétan majd felrobban a haragtól, a férfi azonban ezzel nem törődik, és bunkó módon Cotillard arcába fújja a füstöt.

A klasszikus detektívtörténeteket másolja a Személyes ügy: a főszereplő egy láncdohányos, sörrel táplálkozó, elvált magánnyomozó, akit egy eltűnt lány megkeresésével bíznak meg. Eddig akár amerikai film is lehetne, a főszereplő azonban anyaszült meztelenül szürcsöli a sört a rendezetlen lakásában, és az eltűnt lány legjobb barátját játszó Cotillard is pucéran vesz részt a csevejben. Innentől kezdve ez már csak európai film lehet.

A Taxi hozta meg számára az ismertséget, de az itthoni, művészmozikba járó közönség alighanem a Szeress, ha mersz című film miatt zárta a szívébe Cotillardot. A burjánzóan színes romantikus drámát annak idején az Amélie csodálatos életé-hez hasonlították, és szélsőségesen eltérő reakciókat váltott ki az emberekből.

Voltak, akik csodaszép szerelmesfilmként ünnepelték, másokat azonban rettenetesen felidegesített a két főszereplő, akik gyerekkoruk óra egy egyre morbidabbá játékot folytatnak: mindent megtesznek, amire a másik kéri őket.

A videókat nézegetve akár olyan érzésünk is lehet, hogy Cotillard arra hajtott, hogy minél több zsánerben levetkőzhessen. Sci-fi, kosztümös dráma, szerelmesfilm - és a Fekete doboz-zal a pszichothrillert is kipipálta. Először csak a redőnyön keresztül leshetjük meg, de aztán egy stilizált, néha elmosódott szexjelenetben ismét teljesen pőrén mutatkozott. Aki otthon van a műfajban, az ebből a néhány percből is kitalálhatja, hogy a Fekete doboz rendezője nagy David Fincher-rajongó, és ebben a thrillerben sem tudhatjuk sokáig, hogy mi a valóság, és mi csupán a képzelet szüleménye.

Cotillard híres arról, hogy a szerepeiben teljesen elmerül, és érzelmileg eggyé válik a karakterrel. Eddigi karrierjének egyik legerősebb alakítását a Rozsda és csont-ban láthatjuk, amelyben szörnyű balesetet szenvedett delfinidomárként testileg és lelkileg is kitárulkozott előttünk. A lábai elvesztése után egy keserves és hosszú folyamaton megy keresztül míg ismét megtalálja önmagát, míg ismét úgy érzi, hogy ő egy vonzó nő.

Cikksorozatunk korábbi részei:

#71 - Elizabeth Berkley 
#70 - Shannon Elizabeth
#69 - Kerekes Vica
#68 - Ludivine Sagnier
#67 - Sylvia Kristel
#66 - Katie Holmes
#65 - Eva Green
#64 - Virginie Ledoyen
#63 - Patsy Kensit
#62 - Léa Seydoux
#61 - Olivia Wilde
#60 - Kirsten Dunst
#59 - Lizzy Caplan
#58 - Vanessa Paradis
#57 - Jessica Chastain
#56 - Rebecca De Mornay
#55 - Bo Derek
#54 - Keira Knightley
#53 - Gryllus Dorka
#52 - Madeleine Stowe
#51 - Reese Witherspoon
#50 - Scarlett Johansson
#49 - Dobó Kata
#48 - Cindy Crawford
#47 - Rebecca Romijn
#46 - Emily Blunt
#45 - Asia Argento
#44 - Osvárt Andrea
#43 - Drew Barrymore
#42 - Gabrielle Anwar
#41 - Alexandra Daddario
#40 - Charlize Theron
#39 - Gemma Arterton
#38 - Nicole Kidman
#37 - Kim Cattrall
#36 - Amy Smart
#35 - Rosario Dawson
#34 - Jamie Lee Curtis
#33 - Anne Hathaway
#32 - Emmanuelle Seigner
#31 - Anna Falchi
#30 - Amber Heard
#29 - Amber Smith
#28 - Elizabeth Hurley
#27 - Valeria Golino
#26 - Demi Moore
#25 - Angelina Jolie
#24 - Mathilda May
#23 - Mädchen Amick
#22 - Penélope Cruz
#21 - Erika Eleniak
#20 - Paz Vega
#19 - Natasha Henstridge
#18 - Kim Basinger
#17 - Madonna
#16 - Sherilyn Fenn
#15 - Irene Jacob
#14 - Patricia Arquette
#13 - Salma Hayek
#12 - Rachel Weisz
#11 - Marisa Tomei
#10 - Halle Berry
#9 - Heather Graham
#8 - Uma Thurman
#7 - Liv Tyler
#6 - Sharon Stone
#5 - Susan Sarandon
#4 - Jane March
#3 - Jennifer Connelly és Virginia Madsen
#2 - Shannon Tweed
#1 - Phoebe Cates