Melyik a legviccesebb filmparódia?

2016.02.06. 19:28

A héten mutatták be a mozik A fekete ötven árnyalata című paródiát, amely a tavaly debütált szadomazó románcból próbált viccet csinálni, sikertelenül. Pedig hálás műfaj a nagy kasszasikerek, klasszikusok kifigurázása, közismert filmes pillanatokat tálalnak fel úgy, hogy nyilvánvalóvá váljon az eredeti filmben rejlő abszurditás. Tökéletes példa erre a Top Gun és a Nagy durranás kapcsolata. De csak kevés rendező tudta ezt a műfajt magas színvonalon művelni. Mel Brooks, a ZAZ trió és Edgar Wright nélkül bajba lettünk volna a lista összeállításakor. Leslie Nielsen tökkelütött zsaruként menti meg az angol királynő életét, A némafilmes sztárja francia James Bondként vigyorog bután a világba, Sigourney Weaver pedig azt játssza, hogy a Star Trek legénységéhez tartozik.

10. Az ifjú Frankenstein (Young Frankenstein, 1974)

A filmes paródiák megkerülhetetlen mestere Mel Brooks: kifigurázta Hitchcock thrillereit, a vadnyugatot, a nemes szívű Robin Hoodot, valamint a Star Wars-t is. Az utóbbiról később bővebben is lesz szó, most inkább Az ifjú Frankenstein-re koncentráljunk, amelyben Gene Wilder játssza a tudós leszármazottját. A címszereplő kezdetben hallani sem akar a híres ős tudománytalan kísérleteiről, a film egyik visszatérő poénja, hogy vezetéknevét is direkt máshogy ejti. De aztán csak elcsábul, és elutazik Erdélybe, a családi birtokra.

Mai szemmel nézve az a legmeglepőbb Az ifjú Frankenstein-ben, hogy milyen ráérősen követik egymást a poénok. Mostanság a vígjátékok szünet nélkül bombáznak minket gegekkel, Brooks azonban úgy tiszteleg a Universal klasszikus horrorfilmjei előtt, hogy néha egy-két árnyalatnyival komolyabb hangvételre vált, vagy bőséges időt ad egy poén felépítésére. Alighanem ez az egyetlen Frankenstein-film, amiben a szörny akkora mestere a szexnek, hogy a partnere áriázni kezd nagy boldogságában.

9. Airplane! (1980)

Egy paródiának akkor van esélye beégni a köztudatba, ha nem csupán elegendő számú poént sorakoztat fel, de ezen kívül a viccek céltáblájának kiválasztott filmet vagy műfajt is pontosan ismeri a közönség - és talán már elegük is van belőle. A nagyzoló, drámai hatást túlpörgető katasztrófafilmekkel pont ez volt a helyzet a hetvenes évek végén. A zsáner kifáradását felhasználva robbant be az Airplane!, és csinált féktelen mókázást a repülőszerencsétlenségből. Így lett például felfújható gumibaba a robotpilótából.

Persze nem csupán az időzítésen múlott a siker. A vígjátékot a Zucker testvérpár és Jim Abrahams, közismertebb nevükön a ZAZ trió írta és rendezte. Ők két fő dologra vezetik vissza az Airplane! népszerűségét: nem komikusokat, hanem drámákból ismert színészeket alkalmaztak, akiknek komoly arccal kellett előadniuk a néha teljesen debil mondatokat, illetve telezsúfolták poénokkal a filmet.

Az volt az elvük, hogy a néző sose tudja kifújni magát, állandó nevetésben kell őt tartani. Nem az Airplane! volt az első egész estés paródia, de harsány, burleszkszerű, az itt-bármi-megtörténhet elvén működő humora a mai napig hatással van az ilyen típusú vígjátékokra. 

8. Galaxy Quest - Galaktitkos küldetés (1999)

A Galaxy Quest két különböző szinten is élvezhető. Egyetlen Star Trek-részt sem látott? Sebaj, a világ egyik leghíresebb sci-fi sorozatának ismerete nélkül is érthető a poénok jelentős része, hiszen ez a vígjáték nem csupán paródia, hanem magából a sorozatgyártásból és a rajongásból is kedves viccet csinál. Főszereplői egykori tévés sztárok, akik évekkel a sorozatuk lelövése után is közönségtalálkozón hakniznak. Ki-ki vérmérséklete szerint reagál karrierje alakulására, például azt a kellemetlen fordulatot, hogy Shakespeare-darabok eljátszása helyett földönkívüli lényeknek beöltözött, vigyorgó rajongóknak kell tenniük a szépet.

Én roppant kevés időt töltöttem a Star Trek-univerzumban, de így is érezhető a film nézése közben, hogy annak beható ismeretével számos poén újabb jelentést kaphat. A történet szerencsére önmagában is elbűvölő: a haknikba belefásult sztárok új esélyt kapnak az élettől, amikor egy földönkívüli nép azt hiszi róluk, hogy ők a valóságban is hősök, és igazi űrhajót építenek számukra a sorozat fő díszleteként használt Enterprise-másolat alapján. A film élvezeti értékét tovább növeli, hogy csupa nagyszerű színész, Sigourney Weaver, Sam Rockwell és a nemrég elhunyt Alan Rickman szerepel benne, Tim Allenről pedig kiderül, hogy nem csupán Mikulásnak, de vagány űrkapitánynak is remek. 

7. Oss 117: Képtelen kémregény (OSS 117: Le Caire nid d'espions, 2006)

Kis túlzással a kémfilmparódiákból akár külön összeállítást is lehetett volna írni, annyi van belőlük. A leghíresebbek az Austin Powers-filmek, de a franciáknak is van egy magáról sokat gondoló, ám inkább csak további bonyodalmakat generáló szuperkémjük. OSS 117 a kódneve, és a hatvanas években befutott szép karrierje után A némafilmes rendezője, Michel Hazanavicius készített róla két újabb filmet.

Jean Dujardin bájvigyora tökéletesen illik az arrogáns, de üresfejű karakterekhez. Gondolkodás nélkül rábólint, hogy majd ő békét csinál a Közel-Keleten, de a tudatlansága akkora, hogy a Szuezi-csatornát az ókor egyik csodájának nézi. Az OSS 117 külsőségeiben és hangulatában is remekül megidézi a hatvanas évek Bond-filmjeit, a müezzines poénra pedig elég rágondolni, és máris nevetni támad kedve az embernek.

6. Nagy durranás (Hot Shots!, 1991) 

A nyolcvanas évek macsó akciófilmjeinek a Top Gun volt az egyik lehetséges végpontja, a vadászgéppilótákat napszemüveges szuperembereknek beállító film után már képtelenség lett volna úgy emelni a tétet, hogy az ne fulladjon paródiába. Ezt vette észre ügyesen a ZAZ trió legidősebb tagja, Jim Abrahams, és csinált oltári nagy viccet Maverick és Iceman vetélkedéséből.Nyilván iszonyú nagy sületlenség az egész, de mivel a legjobb időben, kora kamaszkoromban ért el hozzám a film, illetve az egyik első megvett videokazettánk is ez volt, így esélyes az általam legtöbbször látott film címére. Feltételezem, a generációmból még sokan vannak ezzel így.

A Nagy durranás szorosan tartotta magát a Top Gun cselekményéhez, de közben persze mindent eltúlzott. A szintén pilóta apja halála miatt traumatizált főszereplő az indiánokig fut, hátha ott lelki békére talál, az Iceman-imitátor annyira hiú, hogy egy saját arcképével díszített magazint olvas, a Charlie Sheen által megformált pilóta és Valeria Golino pszichiáternője között pedig akkora a szerelem, hogy a tojás is megsül a nő hasán. Ezzel a jelenettel amúgy a 9 és 1/2 het-et parodizálták. Visszanézve, van benne pár poén, amitől manapság már a hajunk is égnek áll. A három ellenséges arab pilótát hummusznak, baklavának és pitának hívták.

5. Űrgolyhók (Space Balls, 1987)

Gyerekként láttam utoljára, szóval mikor nemrég újranéztem, meglepett, hogy mennyire sokrétű is az Űrgolyhók humora. Természetesen a viccek túlnyomó többsége a Star Wars-on alapul: C-3P0 most egy aggodalmaskodó szolgálólány robotverziója, aki olajat csurgat, ha izgul, megtapasztalhatjuk a fénysebességnél is gyorsabb elképzelhetetlen sebességet,  és persze azt a ziccert sem hagyják ki, hogy a fénykardot fallikus szimbólumként ábrázolják.

De ezen felül még annyi minden van az Űrgolyhók-ban, és itt nem csupán arra gondolok, hogy a Nyolcadik utas: A Halál is megkapja a magáét benne. Bátran lebontja a negyedik falat, de olyan finomságokat is elrejtettek benne, hogy a sivatagban az Arábiai Lawrence zenéjére bandukol a hercegnő és a Han Solo-imitátor. A Star Wars marketinggépezetét kigúnyoló, a filmben rendszeresen felbukkanó Űrgolyhók-termékek, legyen az póló, játékbábu vagy akár lábtörlő, pedig akár a kilencedik epizód körüli felhajtásra is utalhatnának.

4. Gyalog galopp (Monty Python and the Holy Grail, 1975)

A Gyalog galopp klasszikus mivoltát semmi sem jelzi jobban annál, mint hogy a negyvenéves évforduló alkalmából tavaly ismét bemutatták az angol mozik, idén pedig Magyarországon is újból műsorra tűzték az Artúr-legendárium abszurd feldolgozását. A Szent Grált kereső lovagok történetéből John Boorman készítette el Excalibur címmel a legjobb komoly verziót, de a Monty Python filmje verhetetlen, amennyiben mulatni akarunk a vándorló vitézeken, az emberi hülyeségen és a középkori hiedelmeken.

Az alacsony költségvetést kreativitással helyettesítették, így történhetett meg, hogy csak imitálták a lovaglást a szereplők, ami aztán egy állandó poénforrás lett a Gyalog galopp-ban. A gegek a lovagos, középkori filmek kliséit figurázzák ki, és egyben az angol humorista csoport legihletettebb pillanatai közé tartoznak: a Fekete Lovaggal viccet csináltak a halált megvető bátorságból, később Sir Galahad lovag szüzessége kerül nagy veszélybe, majd egy nyúl állítja veszedelmes próbatétel elé Artúr királyt és követőit.

3. Csupasz pisztoly (The Naked Gun: From the Files of Police Squad!, 1988)

Az emberek hajlamosak megfeledkezni róla, olyan erővel írta felül az emlékezetüket a Csupasz pisztoly, de Leslie Nielsen eredetileg drámai színész volt. Aztán jött egy mellékszerep az Airplane!-ben, és kiderült, hogy ő egy született nevettető. A ZAZ trió zsarufilm-paródiájában is abból fakad a legtöbb vicc, hogy Nielsen komoly arccal hajtott végre addig elképzelhetetlennek tűnő idiótaságokat. Pár hónapja egy olyan barátommal néztem végig a Csupasz pisztoly-t, aki akkor látta először. Annyit kacagott, hogy néha azt éreztem, nevetős hangsáv is van a filmhez.

Ahhoz kétség sem fér, hogy Frank Drebin hadnagy ütődött: „Ha lelövök még valakit szolgálatban, le is csukhatnak” - aggodalmaskodik, illetve nála egy illegális behatolás azzal jár, hogy felgyújtja az egész lakást. Alkalmatlansága ellenére azonban valahogy mindig előrébb lendíti a nyomozást. A filmben mindig csúcsponthoz érünk, amikor Nielsen és Priscilla Presley együtt tűnik fel a filmvásznon: évődésük valójában arról szól, hogy melyikük tud konkrétabban utalni a szexre: „De szép kis szőrös” - mondja a férfi a legendás kitömött hódos jelenetben.

2. Vaskabátok (Hot Fuzz, 2007)

Van egy elméletem a vértől nem ódzkodó műfaji filmek totális szeretetéről árulkodó Cornetto-trilógiáról. Mindenkinek az a rész jön be a legjobban, amely a hozzá legközelebb álló zsánerből csinál viccet. Ugyan a Haláli hullák hajnala is zseniális, de mivel mindig is jobban szerettem a zsarufilmet, mint a zombisat, így nekem a Vaskabátok jelenti a csúcsot a trilógiából.

Többek között a Holtpont-ot, a Bad Boys 2-t és a Halálos fegyver-t is megidézte a film, illetve nyomatékosította a régi igazságot, hogy egy igazságosztóhoz legjobban az aviator napszemüveg illik. Ez már önmagában is elég lenne a felhőtlen nevetéshez, de Edgar Wright nem érte be azzal, hogy egyetlen műfaj előtt tisztelegjen, a történet kisvárosi horrorokra, konkrétan A vesszőből font ember című brit klasszikusra is emlékeztet.

1. Top Secret! (1984)

A paródiák útjai kifürkészhetetlenek. Az Airplane!-nel óriási sikert aratott a ZAZ trió, 3,5 millió dollárból készült, és 83 milliót hozott el az amerikai mozikból. A második filmjükkel viszont befürödtek: a Top Secret! bukását a történet hiányával, a főhős kidolgozatlanságával magyarázták, illetve azzal, hogy az emberek nem voltak kíváncsiak a 2. világháborús és az Elvis Presley-s filmek kifigurázására. Ezek a műfajok messze nem voltak annyira népszerűek a nyolcvanas években, mint a katasztrófafilmek az előző évtizedben.

A pénztárakból megbukott, de ez nem jelentette a Top Secret! végét. Az évek múltával, szépen lassan feltornászta magát a kultikus filmek közé. A vígjáték harmincéves évfordulója alkalmából mesélte Val Kilmer, hogy hiába telt el ennyi idő, még mindig megállítják a repülőtéren vagy meccsre menet, és felidéznek neki egy poént a filmből. David Zucker most már úgy gondolja, hogy a Top Secret! viccesebb, mint az Airplane!.

Val Kilmer a Top Secret! című filmbenForrás: Mokép

És milyen jól gondolja! Ha nekiállunk, szinte vég nélkül lehet poénokat felidézni a Top Secret!-ből. Csúcsra járatta a paródiák fő hatásmechanizmusát: a legtöbb geg arra épül, hogy felidéz egy berögzült képet, de aztán sohasem úgy folytatódik a jelenet, ahogy várnánk – például nem a vonat, hanem az állomás megy odébb. A rendezőtrió megnövekedett ambíciójának hála pedig olyan nehezen kivitelezhető és látványos jeleneteket is kaptunk, mint a víz alatti kocsmai verekedés. A vígjáték vélt vagy valós hibáival már nem törődik senki, a Top Secret! olyan filmként rögzült az emlékezetünkben, amitől garantáltan jobb kedvre derülünk.