Zsigmond Vilmos butuska gyerekmesének hitte a Cápát

Cápa
Vágólapra másolva!
A januárban elhunyt Zsigmond Vilmos művészete előtt is hódolnak az idei cannes-i filmfesztiválon. A Cannes Classics szekcióban vetítik az Oscar-díjas magyar operatőrről szóló Close Encounters with Vilmos Zsigmond című dokumentumfilmet, amelyben kollégái és pályatársai sztorizgatnak a közös munkáról, illetve harsogják Zsigmond nagyszerűségét.  
Vágólapra másolva!

Szerdán jött a hír, hogy a filmklasszikusokat felvonultató Cannes Classics programjába Makk Károly Szerelem című mesterművét is beválogatták. Átbogarászva a felhozatalt egy másik híres magyar filmes nevébe is belebotlottam: a Close Encounters with Vilmos Zsigmond (Közeli találkozások Zsigmond Vilmossal) című dokumentumfilmet is levetítik a francia riviérán, amihez előzetest is találtam. A cím természetesen a Harmadik típusú találkozások-ra utal, amelynek a fényképezéséért Oscar-díjat nyert a szegedi születésű, idén januárban elhunyt operatőr.

Ismerve Zsigmond Vilmos kalandos életét és a remekművekben gazdag életművét, leginkább az a meglepő, hogy ez csupán a második egész estés dokumentumfilm, amelynek a magyar operatőr áll a fókuszában. A 2007-es No Subtitles Necessary: Laszlo & Vilmos-ban Zsigmond és a szintén Hollywoodba emigrált kollégája, Kovács László vezet végig a karrierjeik állomásain. A Close Encounters-t Pierre Filmon francia rendező jegyzi, akinek meghökkentően sok neves rendezőt, színészt és Zsigmond képeiért lelkesedő operatőrt sikerült megszólaltatnia.

John Travolta és Zsigmond Vilmos (a háttérben Uma Thurman és Quentin Tarantino) a Ponyvaregény huszadik évfordulós vetítése előtt a 2014-es cannes-i filmfesztiválon Forrás: AFP

„Európai létére ő képviseli számomra azt, ami a hetvenes évekbeli amerikai filmművészetben a legjobb volt” – dicséri kollégáját Pierre-William Glenn, aki többek között Francois Truffaut Amerikai éjszakájá-t is fényképezte. Merész kijelentés, de elég csak felidéznem a Madárijesztő, A szarvasvadász vagy a Gyilkos túra lenyűgöző képeit, és én is csak egyetértően tudok bólogatni.

Ez utóbbi film rendezője, John Boorman mesél Zsigmond nehezen követhető, szélvész gyors munkatempójáról, a híres kollégák közül a Szemtől szemben-t vagy a Szigorúan bizalmas-t fényképező Dante Spinotti illetve a Hetedik vagy az Evita képeiért felelős Darius Khondji vall elismerőleg Zsigmondról. És ezek csak kiragadott részletek a doksiból, amiben a Halál a hídon két főszereplője, John Travolta és Nancy Allen, a Maverick rendezője, Richard Donner és A mennyország kapujá-ban prostituáltat játszó Isabelle Huppert is megszólal.

Zsigmond Vilmos és Steven Spielberg A sugarlandi hajtóvadászat forgatásán Forrás: Alliance

Az előzetes legemlékezetesebb mondatai Zsigmond Vilmostól származnak. Elmeséli, hogy A sugarlandi hajtóvadászat után miért nem vállalta el Spielberg következő filmjét, a Cápá-t. A magyar operatőr olyan filmeket szeretett fényképezni, amiknek izgatta a témája, a Cápá-ról viszont azt hitte, hogy a butuska története miatt csak a gyerekek fogják élvezni.

A május közepi cannes-i bemutató után a francia mozik is játszani fogják a dokumentumfilmet, bízzunk benne, hogy nem kell rá sokat várni, hogy Magyarországon is elérhetővé váljon.

A Close Encounters with Vilmos Zsigmond című film plakátja Forrás: Close Encounters Facebook