A Viszkis-film nem lesz Hollywood-majmolás

A Viszkis
Vágólapra másolva!
Tíz nap múlva kezdődik A Viszkis forgatása, ami egyben Antal Nimród nagy visszatérése is lesz a magyar filmgyártásba. A csütörtök reggel tartott sajtótájékoztatón bemutatkoztak a film főszereplői, kiderült, mi kerül majd 1,1 milliárd forintba, mit gondolnak az alkotók arról, hogy “hőst faragnak egy bűnözőből”, és lehet-e jó műfaji filmet készíteni Hollywood-majmolás nélkül. 
Vágólapra másolva!

"Sokszor elhangzott, hogy én haza lettem hozva, mint egy kiskutya, aki elszaladt az esőben, de ez nem igaz" - mondta Antal Nimród A Viszkis csütörtök reggel tartott sajtótájékoztatóján, utalva Andy Vajna azon nyilatkozatait félreértelmező cikkekre, miszerint a filmügyi kormánybiztos már régóta próbálja hazacsábítani az utóbbi tizenhárom évben kizárólag Hollywoodban dolgozó rendezőt. Antal itthon akar filmeket készíteni (nem is egyet), ezért jött vissza Magyarországra, és igazából már rögtön a 2003-as Kontroll után a Viszkis-filmet szerette volna megcsinálni, ha akkor el nem happolják előle a jogokat.

Antal Nimród A Viszkis sajtótájékoztatóján a budapesti Uránia Filmszínházban Fotó: Adrián Zoltán - Origo

Most viszont végre minden összeállt ahhoz, hogy június 11-én megkezdődjön a hetvennapos forgatás: a forgatókönyv tavaly augusztusra készült el, a stáb szerinte a lehető legjobb magyar szakemberekből áll (operatőr: Szathmáry Péter, látványtervező: Hujber Balázs, kaszkadőrszakértő: Farkas Balázs, jelmez: Breckl János), és hosszas casting során sikerült megtalálnia a megfelelő szereplőket is, akik megilletődve csak annyit tudtak hozzáfűzni kiválasztásukhoz, hogy

ekkora bizalmat és szeretetet még nem tapasztaltak rendező részéről.

Ahhoz képest, amire számítottak, meglepően könnyen akadtak rá az Ambrus Attilát alakító színészre - árulta el Hutlassa Tamás producer, aki már Kontroll-t is együtt készítette Antallal. A 23 éves Szalay Bence még csak másodéves hallgató a Színművészeti Egyetemen Zsótér Sándor és Börcsök Enikő osztályában, így - ahogy Hutlassa fogalmazott - “nagyot ugrik a mélyvízbe ezzel a főszereppel”.

Szalay Bence A Viszkis sajtótájékoztatóján a budapesti Uránia Filmszínházban Fotó: Adrián Zoltán - Origo

A sajtótájékoztatón Szalay már azzal a szakállal jelent meg, amit a film kedvéért növesztett, és az izmait is kigyúrta három személyi edző segítségével. Ezenkívül az elmúlt hónapokban hokiedzésekre járt, olvasópróbákon vett részt, és találkozott magával Ambrussal is, akit korántsem a bankrablásokról vagy a börtönben töltött időszakról faggatott először, hanem az élet nagy kérdéseiről - vallásról, politikáról -, mint mesélte.

A bankrabló barátnőjét Móga Piroska játssza majd, akit már láthattunk az Aglaja című filmben Ónodi Eszter lányaként, a harmadik főszereplő pedig egy nyomozó lesz, akit Schneider Zoltán kelt életre. A Radnóti Színház 46 éves színésze elmondta, húsz évvel ezelőtt pont egy időben járt Antallal a Főiskolára, azóta ismeri, de most nyílik alkalmuk először a közös munkára.

Móga Piroska A Viszkis sajtótájékoztatóján a budapesti Uránia Filmszínházban Fotó: Adrián Zoltán - Origo

A Viszkis komplett életrajzi film lesz: Ambrus erdélyi gyerekkorával indít, és a Gyorskocsi utcai fogdából végrehajtott szökésével zárul. Antal annyit még elárult: a végére is tartogatnak egy csavart, ami természetesen nem feltétlenül egyezik majd a valósággal, mivel a filmben lesznek fiktív elemek is.

- mondta a rendező.

Hutlassa Tamás pedig igyekezett elmagyarázni, mi indokolja az 1,1 milliárd forintos költségvetést: “Egyrészt ez valójában kosztümös film, hiszen a kilencvenes évek elején, illetve még korábban játszódik, másrészt hetven napig forgatunk, ami körülbelül a másfélszerese a magyar átlagnak - ebből tíz nap lesz a látványos, nagyszabású akciójeleneteké. Több mint 130 helyszínen dolgozunk majd összesen ötven szereplővel, és a kisebb szerepekre is komoly színészeket kértünk fel” – mondta.

Hutlassa Tamás A Viszkis sajtótájékoztatóján a budapesti Uránia Filmszínházban Fotó: Adrián Zoltán - Origo

“Egy mai filmnek a mozipénztáraknál nemzetközi mezőnnyel kell megmérkőznie, ezt a műfajt pedig csak megfelelő időráfordítással, professzionálisan érdemes csinálni.” Bár itthon a műfaji filmeket gyakran a Hollywood-majmolással azonosítják, ők egyáltalán nem erre törekszenek - tette hozzá -, és emlékeztetett arra, hogy kezdetben a hazai filmipar is műfaji filmeket ontott.

Ezen a ponton Antal arcáról is leolvadt a sajtó jóindulatát megnyerni hivatott diplomáciai mosoly, és azt mondta: “Lehet, hogy most fogom elcseszni, de úgy gondolom, habár sok értékes művészfilm születik, azért ez egy olyan kategória, ami mögé könnyen el is lehet bújni. Zsánerfilmet összerakni sokkal nehezebb, mint lila ködös művészfilmet, mert ott kapásból feltűnnek a hibák. Emlékszem, a kilencvenes években

Aztán mégis minden elment a művészfilm irányába. De nehogy odáig jussunk, hogy azt mondjuk: a zsánerfilm kevésbé értékes!” - fakadt ki. (A Hurok című időkavarós thriller rendezője, Madarász Isti is hasonló gondolatokat fogalmazott meg az Origónak adott interjújában másfél hónapja.)

Antal Nimród A Viszkis sajtótájékoztatóján a budapesti Uránia Filmszínházban Fotó: Adrián Zoltán - Origo

Majd igyekezett megnyugtatni minket, hogy itthon is lehet jó minőségű, profi munkát készíteni, ami mégis magán viseli a magyar jellegzetességeket. “Büszke vagyok rá, hogy magyar vagyok, büszke vagyok a nyelvünkre, a barátaimra, és arra, hogy a családom és a szakmám is innen indult. Én csak magyar filmet tudok készíteni. Persze át tudok emelni elemeket abból, amit kint, Hollywoodban tanultam, de

Nem beszélve arról, hogy magyar stáb és magyar színészek dolgoznak benne. Az a távolság pedig, ami abból adódik, hogy a gyerekkoromat nem itt töltöttem, még jót is tehet a filmnek, mert egy kis rálátást ad az itthoni helyzetre.”

Mivel viszont a nézők manapság csak minimális érdeklődést mutatnak a magyar filmek iránt, a produkció kezdettől fogva külön energiát és pénzt fordít majd a promócióra. “Jól indulunk, mert a filmet az emberek egy ismert névvel tudják összekapcsolni” - mondta Hutlassa. Bár ha jól sikerül a film, később akár nemzetközi piacra is betörhet, de az fel sem merült, hogy angol nyelven forgassák, vagy emiatt külföldi szálat rejtsenek a sztoriba. A producer derűlátó, ugyanis nemrég Cannes-ban a Hurok forgalmazási jogait sikerült eladnia Japánba és Kínába, ami azt sugallja számára, hogy a magyar műfaji filmeknek is lehet külföldi karrierjük.

Madarász Isti és Hutlassa Tamás a Hurok forgatásán Fotó: Fegyverneky Sándor - Fórum Hungary

A hazai szkepticizmust viszont nemcsak azzal akarják enyhíteni, hogy százszázalékos magyar termékként határozzák meg a filmet, hanem azzal is, hogy hangsúlyozzák: nem céljuk egy bűnözőből hőst faragni, ahogy egyesek félnek tőle. “Nagyon meglepett, milyen érzelmeket váltott ki már a filmterv az emberekből. Még barátaim is azt kérdezték tőlem, hogy miért csinálok egy bűnözőből hőst. És amikor visszakérdeztem, mi a kedvenc filmjük, rögtön rávágták, hogy A keresztapa.

és a téma lehetőséget ad arra, hogy bemutassunk egy életutat a maga döntéseivel, hibáival és következményeivel együtt” - igyekezett lezárni a témát Antal.

Hutlassa pedig még hozzátette: “Ha cinikus akarok lenni, azt mondhatom: szerencsések vagyunk, mert készen kaptuk a hősünket. Ambrus Attilát ugyanis a közönség és a korabeli sajtó avatta hőssé azáltal, hogy mindenkit érdekelt a sztorija. Szóval mindenki tette a dolgát, és ennek a következményeként Ambrus Attilából egy újkori Rózsa Sándor lett. Mi nem mondunk ítéletet róla, ezt a nézőknek kell majd megtenniük.”

Ambrus Attila tavaly Dunaharasztiban Fotó: Origo

És ha már épp Rózsa Sándor jött szóba, Antal Nimród megjegyezte, hogy tervez egy bankrablásos jelenetet, amiben Oszter Sándor egy biztonsági őrt játszik majd, mert milyen vicces az, hogy a Viszkis kirabolja Rózsa Sándort (Oszter játszotta a címszerepet a Rózsa Sándor című tévésorozatban 45 évvel ezelőtt - a szerk.). De maga Ambrus Attila is felbukkan majd a filmben, de hogy kit játszik, azt egyelőre csak találgatni lehet.