Kamaszkorunk legszebb mellei - Audrey Tautou

2016.06.18. 02:15

Cikksorozatunkban sorra vesszük a legendás filmes pucérkodásokat, amelyek meghatározóak voltak szerzőink pszichoszexuális fejlődésében. Audrey Tautou a bohókás, szeszélyes francia nőt személyesíti meg. Az Amélie csodálatos élete miatt az a benyomás szilárdult meg róla, hogy nála sosem lehet tudni, mihez lesz kedve a következő pillanatban, illetve minden egyes közösen eltöltött nap vele felér egy nagy kalanddal. A legtöbb francia kolléganőjével ellentétben ő csak egyszer tárta a világ elé tökéletes formájú kebleit, de ez az egy alkalom is felért egy kisebbfajta csodával.

#86 - Audrey Tautou (A szabad gondolkodó, Amélie csodálatos élete, Gyönyörű mocsokságok, Hosszú jegyesség, Drágaságom, Már megint lakótársat keresünk)

Édesanyja Audrey Hepburn után nevezte el, de míg az amerikai színésznőről az a képzetünk támadhat, hogy érintésre összetörik, mint a porcelán, addig Tautou fénylő bogárszemeiről a csalafintaság egy durvább típusa árad. Mintha azt üzenné a tekintetével, hogy ő már vígan össze is sározná magát, ha úgy hozza az élet.

Audrey Tautou a Hosszú jegyesség Los Angeles-i premierjén 2004-benForrás: Getty Images/AFP/2004 Getty Images/Kevin Winter

Még mielőtt a fél világ belehabarodott volna az Amélie csodálatos élete miatt, egy pajzán kosztümös komédiát mentett meg a feledéstől azzal, hogy megmutatta benne kerekded mellét és formás fenekét. Tautou borzasztó, vulgáris filmnek nevezte A szabad gondolkodó-t, és azt állította egy évekkel később készült interjúban, hogy csak a pénz miatt vállalta el.

Az Amélie nem csupán az ismertségében hozott radikális változást, ettől a filmtől kezdve már a meztelenkedéshez is máshogy viszonyult. Innentől kezdve mindig ügyelt arra, hogy ha nem volt rajta ruha, akkor is takarásban maradjon a melle. Jean-Pierre Jeunet sikerfilmjében is direkt felülről rögzítették az ágyjeleneteket. A nézőpont ugyanaz, de a két beállítás hangulata nem is lehetne különbözőbb: míg az elsőben semmi örömet nem okoz neki a szex, addig a másodikban már boldog és elégedett nőként simogatja a mellein pihenő Matthieu Kassovitz haját.

Audrey Tautou és Matthieu Kassovitz az Amélie csodálatos élete című filmbenForrás: Budapest Film

Egy elbizonytalanodáson, majd egy véletlenen múlott, hogy övé lett a szerep: miután Emily Watson visszamondta a film főszerepét, a Párizs utcáin sétáló, kétségbeesett Jeunet a Vénusz szépségszalon moziplakátján látta meg Tautou-t, és annyira megtetszett neki, hogy behívta próbára.

Ahogy az már sok más színésszel is megtörtént, Tautou is összemosódott az általa eljátszott leghíresebb karakterrel. Eljátszhat ő már bárkit, a legtöbb ember fejében mindörökre egy elbűvölően mosolygó, a társas kapcsolatokban ügyetlen montmarte-i pincérnő marad. Szerencsére mindez nem bénította le a színésznőt, ajándéknak fogja fel, hogy egy ennyire nagy hatású filmben játszhatott. Sosem tekintettem úgy az Amélie-re, mint valami, amitől el kellene távolodnom. Nem tartom tehernek - mondta az Origónak adott interjúban öt évvel ezelőtt.

Az Amélie után egy évvel készült, vészjósló, depresszív hangulatot árasztó Gyönyörű mocsokságok című thrillerben egy török bevándorlólányt alakított, aki Londonban próbálja megvetni a lábát, és közben belekerül az illegális szervkereskedelem hálójába. Elkeseredettségében még az is reális lehetőségnek tűnik a számára, hogy az egyik veséjével fizet a szabadságáért.

Az első közös filmjük sikere után Jean-Pierre Jeunet és Audrey Tautou még merészebbet álmodott, és elkészítették a Hosszú jegyesség-et, amely a bemutatásának évében, 2004-ben minden idők legdrágább francia filmjének számított, és amelyet, némileg leegyszerűsítve úgy írtak le, hogy Amélie háborúba megy.

Audrey Tautou és Gaspard Ulliel a Hosszú jegyesség című filmbenForrás: InterCom

És valóban, a rendező és a színésznő sem tudott kibújni a bőréből: rögtön felismerhető Jeunet minden apróságra odafigyelő rendezői stílusa, illetve Tautou ismét egy öntörvényű, makacs, de néha azért kedves pajkosságokra is kapható nőt játszott el, aki azt szereti, ha a szerelme a mellét fogja alvás közben.

Mint sok más francia kollégája, ő is belekóstolt a hollywoodi filmiparba: A Da Vinci-kód-ban Tom Hanks partnereként futkározott, de aztán hamar elege is lett az amerikai szuperprodukciókból. Rájött, hogy ez a világ nem neki való, és inkább visszatér a francia filmekhez, amelyekben otthon érzi magát.

Tom Hanks és Audrey Tautou A Da Vinci-kód című filmbenForrás: InterCom

A Drágaságom egy habkönnyű vígjáték, amelyben az öreg és gazdag pasikat becserkésző nő szép lassan ráeszmél, hogy az igazi boldogság a luxusszálloda pincérének (Gad Emaleh) személyében várja őt. Nem tűnik egy izgalmas színészi feladatnak, ám Tautou nagy kedvvel vetette bele magát a szerepbe, mivel a szélhámos Irene teljesen más karakter volt, mint akiket addig a pontig eljátszott.  „Rendkívül nőies, nagyon vonzó, kemény és néha könyörtelen nő, aki próbálja palástolni a sebezhetőségét. Imádtam őt játszani.”

Tautou-t Hollywoodtól való ódzkodása megkímélte attól, hogy felesleges folytatásokra és remake-kekre vesztegesse az idejét. Egyetlen filmjét folytatta, az erasmusos diákok bohém életét bemutató Lakótársat keresünk-et, de azt kétszer is, és a 2013-as Már megint lakótársat keresünk-ben ért el odáig, hogy mellékszereplőből „végre saját jogán is érdekes, többdimenziós karakter” legyen, „akinek ráadásul a film legviccesebb pillanatai közül is több köszönhető”.

A New York-ban játszódó harmadik részben egymásba gabalyodnak Romain Duris-vel, és a kiragadott részletből úgy tűnhet, mintha sohasem kelnének fel a matracról, hanem csak aludnának és szexelnének, és aztán kezdenék újra az egészet elölről.

Cikksorozatunk korábbi részei:

#85 - Bordán Lili
#84 - Penelope Ann Miller
#83 - Jennifer Lopez
#82 - Olga Kurylenko
#81 - Diane Kruger
#80 - Marozsán Erika
#79 - Gwyneth Paltrow
#78 - Hámori Gabriella
#77 - Ornella Muti
#76 - Christina Ricci
#75 - Alyssa Milano
#74 - Rooney Mara
#73 - Denise Richards
#72 - Marion Cotillard
#71 - Elizabeth Berkley 
#70 - Shannon Elizabeth
#69 - Kerekes Vica
#68 - Ludivine Sagnier
#67 - Sylvia Kristel
#66 - Katie Holmes
#65 - Eva Green
#64 - Virginie Ledoyen
#63 - Patsy Kensit
#62 - Léa Seydoux
#61 - Olivia Wilde
#60 - Kirsten Dunst
#59 - Lizzy Caplan
#58 - Vanessa Paradis
#57 - Jessica Chastain
#56 - Rebecca De Mornay
#55 - Bo Derek
#54 - Keira Knightley
#53 - Gryllus Dorka
#52 - Madeleine Stowe
#51 - Reese Witherspoon
#50 - Scarlett Johansson
#49 - Dobó Kata
#48 - Cindy Crawford
#47 - Rebecca Romijn
#46 - Emily Blunt
#45 - Asia Argento
#44 - Osvárt Andrea
#43 - Drew Barrymore
#42 - Gabrielle Anwar
#41 - Alexandra Daddario
#40 - Charlize Theron
#39 - Gemma Arterton
#38 - Nicole Kidman
#37 - Kim Cattrall
#36 - Amy Smart
#35 - Rosario Dawson
#34 - Jamie Lee Curtis
#33 - Anne Hathaway
#32 - Emmanuelle Seigner
#31 - Anna Falchi
#30 - Amber Heard
#29 - Amber Smith
#28 - Elizabeth Hurley
#27 - Valeria Golino
#26 - Demi Moore
#25 - Angelina Jolie
#24 - Mathilda May
#23 - Mädchen Amick
#22 - Penélope Cruz
#21 - Erika Eleniak
#20 - Paz Vega
#19 - Natasha Henstridge
#18 - Kim Basinger
#17 - Madonna
#16 - Sherilyn Fenn
#15 - Irene Jacob
#14 - Patricia Arquette
#13 - Salma Hayek
#12 - Rachel Weisz
#11 - Marisa Tomei
#10 - Halle Berry
#9 - Heather Graham
#8 - Uma Thurman
#7 - Liv Tyler
#6 - Sharon Stone
#5 - Susan Sarandon
#4 - Jane March
#3 - Jennifer Connelly és Virginia Madsen
#2 - Shannon Tweed
#1 - Phoebe Cates