A Mennyei napok és Az őrület határán között húsz év telt, mostanság viszont ontja magából a filmeket a rejtőzködő életmódjáról és a lírai fogalmazásmódjáról ismert Terrence Malick. Nemrég fejezte be a Weightless című, az austini zenei színtéren játszódó filmjét, és máris belefogott egy újabba, aminek Az őrület határán rajongói különösen örülni fognak.

August Diehl a Becstelen brigantyk című filmbenForrás: UIP-Duna Film

A Radegund is a 2. világháború idején játszódik, és egy osztrák földművesről szól, aki lelkiismereti alapon megtagadta, hogy katonaként szolgáljon a náci hadseregben, és akit ellenszegülése miatt 1943-ban kivégezték. Franz Jägerstättert a Becstelen Brigantyk-ból ismert August Diehl játssza el, Tarantino filmjében SS-tisztként ő bírta rá Michael Fassbendert és a többieket kártyázásra.

Az osztrák férfi a falujában egyedüliként szavazott az Anschluss ellen, majd később hiába kérlelte több pap is a hithű katolikus Jägerstättert, illetve győzködték azzal, hogy legalább a feleségére és gyerekeire legyen tekintettel, ő hajthatatlan maradt, és megtagadta a háborús szolgálatot. A mártírhalált szenvedett Franz Jägerstättert XVI. Benedek pápa boldoggá avatta 2007-ben.

Kivégzése előtt így indokolta meg a tettét: „Ha megláncolt kézzel kell is írnom, ezt sokkal jobbnak találom, mint ha az akaratom lenne leláncolva... Meg vagyok győződve arról, hogy az a legjobb, ha az igazságot mondom, még ha az életembe kerül is.  Az Isten és az egyház parancsai között írásban sehol nem fogod megtalálni azt, hogy egy ember rá van kényszerítve, hogy a bűn terhe alatt engedelmeskedjen, és tegyen le egy esküt, amit esetleg egy világi szabály kényszerítene rá.”

Sean Penn Az őrület határán című filmbenForrás: InterCom

A lelkiismeretére hallgató mártír alakja remekül passzol Malick elemelkedett, létkérdéseket boncolgató világához. Izgalmas kérdés, hogy a történelmi téma egyben azt is jelenti-e, hogy visszatér korábbi filmjei hagyományosabb elbeszélői technikájához, vagy most is teljesen alárendeli a történetet a szabadon áramló képeknek.

Én személy szerint az előbbinek örülnék, jó lenne, ha a költőiség és a történetszövés ismét úgy erősítené egymást, mint ahogy azt a mesteri Az őrület határán-ban láthattuk. A Radegund persze egy sokkal intimebb, életrajzi filmnek tűnik, itt biztosan nem kapunk majd grandiózus harctéri jeleneteket.

Az osztrák Valerie Pachner színésznő is fel fog tűnni a filmben, amelyet a tervek szerint nyáron kezdenek el forgatni a potsdami Babelsberg stúdióban.