Egy magyar segítheti Bradley Coopert az első Oscarjához

2016.07.28. 08:31

Megtaláltuk a Redditen és elolvastuk a szupertitkos forgatókönyvet, amelyből Mundruczó Kornél készül filmet rendezni Bradley Cooper főszereplésével. Max Landis forgatókönyvéből ítélve a Deeper izgalmas, látványos, érzelmes film lesz: sci-fi, kísértethistória és vezekléstörténet egyben, Oscar-esélyes jutalomjáték Bradley Coopernek. Spoilermentes ismertetés következik.

Mostanában divatba jöttek a monodrámák, az olyan filmek, amelyeknek egyetlen szereplője van, és ez a szereplő élve eltemetve (Ryan Reynolds az Élve eltemetvé-ben), csomagtartóba zárva (Stephen Dorff a Gyötrelmes csapdá-ban) vagy egy autó kormányához láncolva (Tom Hardy a Locke-ban), kizárólag telefonon kommunikál a külvilággal. Ezek a monodrámák egy helyszínen, valós időben játszódnak, és kilencven percen át csak a képkeretbe zárt főszereplőt mutatják.

Tom Hardy a Locke című filmbenForrás: A24

A Deeper is ilyen film lesz. Landis forgatókönyve az elejétől a végéig egy koporsó méretű, high-tech kabinban játszódik a víz alatt. A főszereplő Eddie Breen (Bradley Cooper), a bukott űrhajós, aki vállalkozik az öngyilkos küldetésre, hogy a Belle of the Bottom névre keresztelt egyszemélyes tengeralattjáróban lemerül a Föld legmélyebb pontjára, az ún. Ni’hil-árokba. (Ezt a képzeletbeli helyet a Mariana-árok és a Bermuda-háromszög keresztezéseként kell elképzelni.)

Végig a kabinban maradunk, végig Breent látjuk, illetve azt, amit hősünk a tengeralattjáró ablakából lát (vagy látni vél). A képen kívüli szereplőknek (irányítóknak, kollégáknak, barátoknak, családtagoknak) csak a hangját halljuk; Breen rádión keresztül kommunikál velük, miközben a tengeralattjáró merülését – a  történet szerint – egy drón segítségével milliók figyelik élőben. 

Mary Elizabeth Mastrantonio A mélység titka című filmbenForrás: InterCom

Landis forgatókönyve kilencvenoldalas, tehát nagyjából egy másfél órás, valós idejű, megszakítatlan utazást kapunk. Az első felvonás, vagyis az első harminc oldal bemutatja a főhőst és az alaphelyzetet. Megtudjuk, hogy Breen özvegyember, egyedüli neveli fiát, és erre a küldetésre valamiféle vezeklésből jelentkezett. Valamit jóvá akar tenni.

Ahogy egyre mélyebbre merül, Breen – A mélység titka és a Merülés a félelembe nyomdokain - különös dolgokat tapasztal maga körül. Természetfeletti találkozásai vannak. Nem tudja, hihet-e még a szemének, vagy akár a fülének. Képzelet és valóság határa elmosódik, Breen végül már saját létezését is kétségbe vonja.

A második felvonásban a kabin látványos, Gravitáció-szerű vészhelyzetekbe kerül, Breen pedig fokról fokra rádöbben, hogy – mint a Solaris-ban, a Halálhajó-ban vagy A gömb-ben – ez az utazás nem is annyira a tenger, mint inkább saját lelkének mélyére vezet. A természetfeletti látomások sem mások, mint saját félelmeinek kivetülései.

George Clooney a Solaris című filmbenForrás: InterCom

Ahogy a harmadik felvonásban, az utolsó harminc percben meghibásodott járművével tehetetlenül alászáll az árok legmélyére, világossá válik előtte, hogy csak akkor juthat fel a felszínre, csak akkor ölelheti át újra a fiát, ha lélekben legyőzi a Ni’hil-árkot uraló szellemeket és leginkább önmagát. Valahogy úgy, mint Matthew McConaughey a Csillagok között-ben.

A Deeper mesterien megírt forgatókönyv: személyes, invenciózus, szépirodalmi igényével együtt is képszerű. Nem csoda, hogy az MGM egy vagyont fizetett érte Max Landisnek. Hiába az egy helyszín, az egy szereplő – ez egy széles közönségnek szóló, látványos, érzelmes történet, amelynek az abszolút központjában Bradley Cooper van (akárcsak Sandra Bullock a Gravitáció-ban). Ha a háromszoros Oscar-jelölt Cooper jó lesz, a film is jó lesz. És miért ne lenne jó ebben a hálás sztárszerepben?

Bradley Cooper a Másnaposok premierjén a Tribeca filmfesztiválonForrás: AFP/2009 Getty Images/Stephen Lovekin

Persze ahhoz, hogy Cooper jó legyen, kell egy jó rendező is. Márpedig a rendezőnek felkért Mundruczó Kornél feladata nem lesz olyan egyszerű, mint első pillantásra látszik. Egyrészt ki kell hoznia Cooperből egy, az érzelmek teljes spektrumát felvonultató alakítást, másrészt mindennap emlékeztetnie kell rá a színészt, hol is tart éppen a karakter a 90 perces játékidő folyamatosságában. A harmadik kihívás a tengeralattjáró ablakából érzékelt – egyszerre félelmetes és csodálatos – természetfeletti jelenségek spielbergi ábrázolása, illetve a CGI értő alkalmazása lesz.

A bevallottan bipoláris Landis számára érezhetően személyes, sőt önéletrajzi történet a Deeper, ahol a Föld legmélyebb pontjára merülés a depresszió látványos, kifejező allegóriájaként is felfogható. Nem csoda hát, hogy producerként magának vindikálta a jogot, hogy a főszereplő és a rendező személyéről döntsön. Kérdés, hogy a világ összes rendezője közül miért pont Mundruczóra esett a választása. Miből gondolta, hogy a Deeper megrendezésére Mundruczó a legalkalmasabb?

Max Landis a BeSZERvezve című film Los Angeles-i premierjénForrás: AFP/2015 Getty Images/Frazer Harrison

A forgatókönyvet elolvasva megkockáztathatjuk, hogy Landis olyan rendezőt keresett:

  • aki jó a színészekkel, és akit Bradley Coooper személy szerint elfogad,
  • aki ért a CGI-hoz,
  • akinek van horrorfilmes múltja,
  • aki nem túl drága, és
  • aki ott tart karrierjében, hogy még irányítható.

Mármost a hírek szerint Cooper látta a Fehér Isten-t, és tetszett neki. Első pont tehát kipipálva, talán Mundruczó színházas múltja is szempont lehetett. (Az sem kizárt, hogy Landis a Victor Frankenstein írása közben, a konkurenciát szemezgetve a Szelíd teremtés - A Frankenstein terv rendezőjeként figyelt fel Mundruczóra). Rögtön ki lehet pipálni a második-harmadik pontot, mert a Fehér Isten-ben trükk is van, horror is van.

Mundruczó Kornél a Fehér Isten című film forgatásánForrás: InterCom

Nyilván Mundruczó nem túl drága rendező, hiszen ez lesz az első hollywoodi filmje. (A „nem túl drága” alatt azt kell érteni, hogy kábé egymillió dollárt kaphat a filmért.) De hogy irányítható-e? Ez az év végi forgatáson majd kiderül.

A végső vágás joga Landisé lesz, így a Deeper sikere végső soron azon múlik majd, mennyire passzol össze a közös munka során az európai szerzői filmes és a hollywoodi író-producer világképe és személyisége.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK