Matthew Patrick, a több mint 3,3 millió követővel rendelkező The Film Theorists nevű YouTube-csatorna atyja a Frame by Frame című sorozatának új részében fogott egy hatalmas témát, a szex ábrázolását a mozifilmekben, és doktori értekezés helyett összefoglalta egy ötperces videóban. Belenézhetünk a filmtörténet első szexjelenetébe, aztán elmerenghetünk azon, mi változott, és mi nem az 1933-as Eksztázis óta az eltelt bő nyolcvan évben.

Ahogy a forradalminak számító cseh alkotás, úgy az utána következő fősodorbeli filmek sem mutatják a behatolást, inkább az arcot, illetve egyéb testrészeket láthatunk közeliben. Fantáziánk segítségével kell kiegészítenünk a szuggesztív képeket, amiben persze nagy segítségünkre vannak az arckifejezések és a nyögések által kommunikált érzések. Az Eksztázis snittjei ma már persze megmosolyogtatóak, de ha egy film nem akar 18-as karikát kapni, akkor az 1933-as filmben látottaknál sokkal tovább nem mehet.

Hedy Lamarr az Eksztázis című filmbenForrás: Photononstop/Screen Prod / Photononstop/Screen Prod

A kreatív rendezők persze mindig megtalálták a módját, hogy a határokat feszegetve forgassanak emlékezetes szexjeleneteket. A videó részletesen elemzi Marlon Brando és Maria Schneider légyottját az Utolsó tangó Párizsban című Bertolucci-filmben, illetve Kim Basinger és Mickey Rourke szédítően erotikus románca is előkerül a 9 és fél hét-ből.

A filmtörténeti jelentőségű erotikus jelenetek mind megkapják a maguk egy-két másodpercét, így most mindenki elmerenghet azon, milyen élmény lehetett először látni az Elemi ösztön-t, a Tágra zárt szemek-et vagy a Boogie Nights-ot.

Tom Cruise és Nicole Kidman a Tágra zárt szemek című filmbenForrás: InterCom

Az ötperces időtartam nem engedélyez mélyenszántó kifejtéseket, de így is szó esik arról, hogy a filmek túlnyomó többsége a heteroszexuális férfiak tekintetét teszi magáévá, és a szkopofília kifejezéssel is megismerteti a nézőket, ami leegyszerűsítve a kukkolást jelenti:

Szexuális élvezet szerzése abból, hogy valaki meztelen testeket vagy szexuális aktust les ki.