Mit tesz az ember, ha öngyilkos lesz két közeli barátja, és jön egy szakmai mélypont? Hajdu Szabolcs, a Fehér tenyér és a Bibliothéque Pascal rendezője úgy kecmergett ki a zombiállapotból, hogy a saját lakásában, saját gyerekeivel, semmi pénzből forgatott húsba vágó kamarafilmet egy család egy napjáról, amiben kicsiben benne van a magyar társadalom minden nyűge. Hajdu Szabolcs az Origo Filmklub podcastjában mesélt arról, miért épp az Ernelláék Farkasékkal kínálta számukra a túlélési stratégiát, és elárulta azt is, melyik volt hatéves Zsiga fia kedvenc jelenete a forgatáson. Megtudtuk azt is, veszekedés közben a feleségével néha már a film szövegéből idéznek. A teljes másfél órás beszélgetést a cikk legalján tudja meghallgatni.
A Filmklub podcast vendége Hajdu Szabolcs filmrendező volt, aki durva mélypontról jutott el idén nyáron a zajos ünneplésig. Délibáb nélkül nincs Ernella, foglalta össze nekünk Hajdu az utóbbi három évét, utalva arra, hogy a westernfilmje körüli kudarcokból és traumákból nőtt ki aztán a film, amit eddig mindenki, aki látta, ünnepel, és ami két fontos díjat is nyert a Karlovy Vary-i filmfesztiválon.

Nehéz időszak volt
Az elején lehetett tudni, hogy nem fog belőle jó kisülni, mesélte Hajdu Szabolcs a Délibáb című westernről. A Filmalappal megromlott a viszony, emiatt tartott a stáb attól, hogy visszavonják a támogatást, állandó volt a feszültség a forgatás alatt, miközben családtagjaik halála miatt többen romokban hevertek lelkileg.
A film megbukott, de ahogy Hajdu mondta, „minden kevés lett volna ahhoz képest, amit elvesztettünk útközben”. A legdurvább mélypontja volt ennek a rossz „spirálnak”, amikor Lovas Nándor és Réti 'Petó' Péter, Hajdu két közeli munkatársa és barátja néhány hónap eltéréssel öngyilkosságot követett el.

„Ez túl extrém volt ahhoz, hogy fel lehetne dolgozni” – mondta Hajdu. A sokkszerű állapotból próbáltak kikecmeregni egy színházi előadással, „zombiállapotban, támolyogva” kezdték a próbákat. Arról akartak beszélni, hogy „mi történik a hétköznapokban, a saját gyerekeinkkel, órától órára, mert itt keresendő mindennek a gyökere, ami a barátaink öngyilkosságához vezetett”. Ez lett az Ernelláék Farkaséknál.

Olyan helyzeteket kerestek, ami minél több emberre jelen pillanatban érvényes. Mindenki hozott történeteket a csapatból, mert ahogy Hajdu Szabolcs mondta: „a közvélemény-kutatással nem jutsz olyan eredményre, mint ha a saját hétköznapjaidat nézed.”

Nem a legérdekesebb irányba mentek, hanem a legjellemzőbbet, a legigazabbat keresték. A skandináv filmeket, de a románok közül is többet Hajdu „forgatókönyves”-nek, „kispekulált”-nak tart, ők nem ebbe az irányba akartak menni.
Legalább felszereltek pár polcot
Voltak buktatói az ötletnek, de Hajdu nem félt a saját lakásába helyezni a történetet. Jobb, ha nyíltan vállalják, hol laknak: „legalább nem pletykál senki valótlant.” A lakás csak nyert vele, mondja, felszereltek pár polcot, amit addig halogattak.
Az is kiderült most, Török-Illyés Orsolya, a film egyik női főszereplője, Hajdu Szabolcs felesége volt az, aki a gyerekek, főleg a hatéves Zsiga, instruálásában oroszlánrészt vállalt. „Kellett kitalálni trükköket – mesélte Hajdu -, Orsolya volt a főkolompos, ő súgta a szöveget a kanapé mögül, ő kötött háttéralkukat.” Mikor bokszkesztyűvel kellett a kisfiúnak lebunyóznia az édesapját, azt lelkesen csinálta.

A gyerekek képernyő-addikciójáról is beszélgettünk, és bár Hajdu szerint igaz, hogy nem Robinson Crusoe-t kell nevelni a gyerekből, mert nem tud majd abban a társadalomban élni, ami 15 év múlva lesz, mégis „van benne valami fájdalmasan szomorú, hogy a gyerek felkel, és zsupp, első dolga, hogy felnyitja a laptopot, és rá van tapadva”.
Orsolya, én ezt a darabban leírtam!
„Minden személyes, és minden fikció” – mondta Hajdu Szabolcs arra a kérdésünkre, mennyire a saját életüket írták bele a filmbe. A történet nagy része nem az ő életük, de helyzetek vannak hasonlóak: előfordul, hogy veszekedés közben elkezdik idézni a darab szövegét. Bár ő nem olyan visszafogott, mint a figura, akit a filmben játszik.

A Filmklub podcast adását megtalálja az iTuneson, letöltheti MP3 formátumban, vagy meghallgathatja az alábbi lejátszóban. A podcasthoz tartozó RSS-csatornát itt találja.