A 42. César-gála fődíját az Elle kapta, de az este legemlékezetesebb pillanata Jean-Paul Belmondónak volt köszönhető. A nyolcvanhárom éves filmsztárt életműdíjjal tüntették ki, és felállva, két percen át tartó tapsviharral ünnepelték. Belmondo meghatódva, könnyes szemmel állt a színpadon a nem szűnő taps közepette.
A francia legenda először a közönségnek köszönte meg, hogy ennyire szeretik, majd az édesanyjának mondott hálát. „Ezek a filmek, amiket az előbb láttak, az anyámnak köszönhetően készültek el” – utalt vissza a gálán levetített összeállításra. Beszédében felidézte, hogy a kezdeti visszautasítások nem vették el a kedvét a színészettől, mert megfogadta anyja tanácsát, amely így szólt: „Olyan bátornak kell lenned, mint az apád.”
Jean-Paul Belmondo azon egészen kivételes nagy színészek közé tartozik, akik az úgynevezett művészfilmekben éppúgy rendkívüli szerepeket kaptak, mint a legsikeresebb szórakoztató filmekben. Sőt. A francia (és a világ) filmművészetének megújítása, a Nouvelle Vague, az új hullám is hozzá kapcsolódik.
A Kifulladásig című Godard-film főszereplőjére (és persze magára a filmre) minden filmszerető ember túlzás nélkül örökre emlékezni fog. De ő volt egy másik Godard-remekmű, a Bolond Pierrot címszereplője is.
Játszott Chabrol, Resnais, Lelouch klasszikus filmjeiben is. César-díjat az Egy elkényeztetett gyermek utazásáért kapott, a nyolcvanas évek végén.
Krimik, vígjátékok, kalandfilmek sztárja is volt – a Riói kaland, A profi, A javíthatatlan, a Félelem a város felett vagy éppen a Delonnal halhatatlanná tett Borsalino szintén a műfaj klasszikusa.
Hogy milyen nagy színész, az persze színpadon is látszott. Cyrano vagy Kean szerepében a színházművészet részévé is vált. Egyébként egy Feydeau-vígjátékban játszott éppen, amikor a kétezres években szélütést kapott. Azóta nagyon nehezen tud járni, de néhány évvel ezelőtt még elvállalt egy főszerepet az Egy ember és a kutyája című filmdrámában.
Eláll a lélegzetünk
Ötven éve robbantotta fel a filmvilágot Jean-Luc Godard és a Kifulladásig, ötven éve nem lehet betelni az energiával, a szépséggel, a kegyetlenséggel és a szédítően cool fiatalsággal, amit Godard filmre álmodott. Olvassa el méltatásunkat!