Hogyan teljesítettek tavaly a magyar filmek? A Saul fia annak ellenére vitt mindent, hogy még 2015 nyarán mutatták be, Tom Hankst, Leonardo DiCapriót és a Suicide Squadot is legyűrte. Fontos tanulság, hogy brutális, magas korhatár-besorolású thrillerekből nem csupán a külföldire, de a hazaira is van kereslet, illetve kiderült, hogy a Filmalapon túl is van élet. A lovasíjász, az Ernelláék Farkaséknál és a Wellhello-film az állami szervezet segítsége nélkül találta meg a közönségét. Romantikus komédia most nem volt, kaptunk viszont helyette időutazós sci-fit és kerekesszékes gengszterfilmet, amelyek több nézőnek is örömet szerezhettek volna.

Tavaly egyetlen nagy közönségmágnesnek szánt magyar film sem került a mozikba, nem kaptunk a Coming Out-hoz vagy a Megdönteni Hajnal Tímeát-hoz hasonló, könnyen fogyasztható romantikus komédiát, és folytatást sem mutattak be, amely az Argo 2 példáját követve, az előző rész sikerét meglovagolva számíthatott volna kiugróan magas nézőszámra.

Meglepetéssiker sem született, legalábbis a 120 ezer nézőig jutó Liza, a rókatündér-szintű meglepetés nem: 2015 elején senki nem gondolta volna, hogy Ujj Mészáros Károly fekete komédiája népszerűbb lesz, mint az Argo 2, amely 110 ezer eladott jegynél állt meg. Persze ott van a Saul fia diadalmenete, de az egyik másik dimenzió, Tilla szavaival élve „egy világszenzáció”, amit érdemes az összes többi magyar film pályafutásától elkülönítve kezelni.

Röhrig Géza, Székely Rozi és Jakab Juli a Saul fia című filmbenForrás: Mozinet

Több fontos tanulsággal is szolgált a tavalyi év. A tíz legtöbb nézőt vonzó hazai produkció közül három is olyan volt, amely filmalapos támogatás nélkül valósult meg, bebizonyosodott, hogy az Andy Vajna nevével fémjelzett rendszertől függetlenül is lehet sikeres magyar filmet készíteni. 

A tavalyi év örömteli fejleménye, hogy a hagyományosan a romantikus limonádékra fogékony hazai közönség a véres és brutális filmélményt ígérő zsánerektől sem zárkózott el, tisztességes számban gyűltek össze Till Attila kerekesszékes gengszterfilmjének a vetítésein, a martfűi rém gyilkosságsorozatát feldolgozó thrillerre még annál is többen beültek. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy több szép példát is láttunk arra a tavalyi évben, hogy érdemes új, kreatív módokon terjeszteni a magyar filmeket.

A 2016-ban mozikban futó magyar filmek toplistája
16. Liliom ösvény (1 293 néző)
15. Soul Exodus (2 243 néző)
14. Cop Mortem (3 024 néző)
13. Halj már meg! (3 287 néző)
12. Félvilág (6 283 néző)
11. JutalomJáték (8 162 néző)
10. Anyám és más futóbolondok a családból (13 732 néző)
9. Kút (13 863 néző)
8. Hurok (15 132 néző)
7. Ernelláék Farkaséknál (26 822 néző)
6. Gondolj rám! (29 076 néző)
5. #Sohavégetnemérős (29 818 néző)
4. Tiszta szívvel (34 968 néző)
3. A martfűi rém (40 596 néző)
2. A lovasíjász (81 981 néző)
1. Saul fia (169 693 néző)

Tom Hankst és Leonardo DiCapriót is legyűrte Nemes Jeles

A Saul fiá-t 2015. június 11-én mutatták be a magyar mozik. A cannes-i fesztivál nagydíja, a felfokozott médiavisszhang, a rajongó nemzetközi, illetve hazai kritikák, és persze a holokausztdráma egyedisége és magas minősége megtették a hatásukat: abban az évben 98 751-en ültek be a filmre. Az Oscar-jelölés hírére tavaly januárban ismét sok helyen kezdték vetíteni, 2016-ban további 169 693 nézőt regisztráltak a mozik, tehát összesen 268 714-en látták Nemes Jeles László Oscar-díjas alkotását a nagyvásznon.  Irtózatosan nagy szám ez, a közelmúlt egyetlen magyar filmje sem ért a közelébe.

Batman, Saul és SupermanForrás: InterCom / Mozinet / Origo grafika

A Saul fia nem csupán a magyar filmeket múlta mesze felül, de számos hollywoodi szuperprodukciót is elpáholt. Hihetetlen, de a két népszerű szuperhős, Batman és Superman összecsapásánál, a Robert Langdon professzorként futkározó Tom Hanksnél, A függetlenség napja és a Némó nyomában folytatásánál, de még a medvével küzdő Leonardo DiCapriónál is több nézőt gyűjtött. Ez tényleg egy másik dimenzió, ahová eddig nem hittük, hogy magyar film eljuthat.

Tíz hollywoodi szuperprodukció, amit kevesebben néztek meg nálunk, mint a Saul fiát

Suicide Squad – 260 188 néző
A visszatérő – 244 430 néző
Szemfényvesztők 2 - 243 729 néző
Szenilla nyomában - 241 022 néző
Doctor Strange - 237 233 néző
Inferno – 231 395 néző
Warcraft - 227 156 néző
A dzsungel könyve - 213 884 néző
A függetlenség napja: Feltámadás – 198 727 néző
Batman Superman ellen – 193 020 néző

Hagyományőrzés kell a magyarnak

A toplista második helyén rögtön egy olyan produkciót találunk, amely a Filmalap támogatása nélkül valósult meg. A lovasíjász a hagyományőrzéssel foglalkozó Kassai Lajost mutatja be, és hónapokon keresztül, nem múló érdeklődés mellett vetítették mozikban, vidéki művelődési házakban.

Képkocka A lovasíjász című filmbőlForrás: Anjou Lafayette

Ahogy terjedt a film híre, úgy lettek rá egyre többen kíváncsiak, és mutatták be egyre több helyen. Példátlan módon heteken keresztül nem csökkent, hanem nőtt a hétvégi nézőszáma. Dokumentumfilm létére elképesztő karriert futott be, és a listánkban szereplő 81 981-es szám még nem is a végső adat, csak az utoljára kiadott eredmény.

Nem baj, ha fröccsen a vér

A martfűi rém brutális film, ami kompromisszummentes naturalizmussal mutatja be a sorozatgyilkos rémtetteit, és ha ez nem lenne elég, még a szocializmus fullasztó légkörével is nyomaszt. Sopsits Árpád thrillerje a lehető legtávolabb áll a könnyed szórakoztatástól, mégis a tavalyi év harmadik legnépszerűbb magyar filmje lett.

Sikeresen keltették fel a nézők figyelmét a profizmust sugalló, hatásosan összevágott előzetesekkel, illetve az is sokat nyomhatott a latban, hogy a sok külföldi után most egy magyar sorozatgyilkos története elevenedett meg. A martfűi rém neve a legtöbb ember számára ismerősen csengett, most egy mozijegy áráért bárki megtudhatta, ki is volt ez a sorozatgyilkos - vagy legalábbis megkapta Sopsits válaszát erre a kérdésre.

Balsai Móni és Hajduk Károly A martfűi rém című filmbenForrás: Big Bang Media

Thrillert csinálni kockázatos vállalkozás Magyarországon, a Víkend-re csak 15 782-en ültek be 2015-ben. Ehhez képest nagyon szép eredmény a 18-as karikát kapott A martfűi rém kicsivel több, mint negyvenezer nézője.

2016 áprilisában két műfaji keretbe ágyazott magyar film is debütált a mozikban: a Hurok az időutazós sci-fik nyomvonalán haladt, a Tiszta szívvel pedig a gengszterfilmek sémáját frissítette fel azzal, hogy kerekesszékes emberek kezébe rakott fegyvert. Madarász Isti, illetve Till Attila alkotása az első hétvégén még fej fej mellett haladt, ötezer körüli eladott jeggyel rajtoltak el, de aztán teljesen más pályát írtak le.

Anger Zsolt a Hurokban, Thuróczy Szabolcs a Tiszta szívvel-benForrás: Fórum Hungary / A Company Hungary

A Hurok hamar kiesett a plázamozik kínálatából, és 15 312 nézőnél állt meg, a Tiszta szívvel viszont még sokáig pörgött az artmozikban, vidéken is sokkal tovább elérhető volt, így végül 34 968 nézőt vonzott be. Remélhetőleg egyik film sem felejtődik el, és a jövőben még sokan megnézik a tévében vagy DVD-n. A Hurok és a Tiszta szívvel is megérdemelné, hogy más platformokon megtöbbszörözze a nézőszámát.

Meg kell találni az utat a nézőkhöz

A lovasíjász-hoz hasonlóan a toplista ötödik helyét elfoglaló #Sohavégetnemérős is egyedi útját választotta az érvényesülésnek. A széleskörű decemberi bemutató előtt a Mozgó Mozi-hálózat segítségével végigturnézták a vidéki városokat, így növelve a film ismertségét. A premier előtti vetítéseken gyakran a film tehetséges, fiatal színészei és a Wellhello tagjai is részt vettek.

Hartai Petra és Orosz Ákos a #Sohavégetnemérős című filmbenForrás: Színfolt Film

A szokatlan terjesztési modell a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan-hoz fogható bombasikert ugyan nem eredményezett, de egy korrekt nézőszámot azért összehozott: 2016 végéig majdnem harmincezren látták Tiszeker Dániel rendkívül szimpatikus nyári hangulatfilmjét. A példa remélhetőleg ragadós lesz: nem elég jó filmet készíteni, a szokványos csatornákon túl érdemes újabb és újabb utakat találniuk a magyar filmeseknek, ha el akarnak jutni a közönséghez.

Hajdu Szabolcs azt a ritka bravúrt mutatta be, hogy már a magyarországi bemutatója előtt nyereségessé vált legújabb rendezése. Másfél millióból készült az Ernelláék Farkaséknál, de a Karlovy Vary filmfesztivál fődíjához járó pénzjutalommal már ennek az összegnek az ötszörösét megkeresték az alkotók.

Hajdu Szabolcs az Ernelláék Farkaséknál című filmbenForrás: Big Bang Media

A sikeres fesztiválszereplés a magyar nézők étvágyát is meghozta a filmhez, amelyre, ahhoz képest, hogy egy kamaradrámáról van szó, és egyszer sem lépünk ki Hajduék lakásából, feltűnően sokan, összesen 26 822-en ültek be. Nagy megkönnyebbülés lehetett ez a rendezőnek, akinek az előző filmjét, a Délibáb című westernt teljes érdektelenség fogadta a hazai mozikban.

Fontos megemlíteni, hogy a film intim jellegéhez illeszkedő, kreatív módját találták ki az Ernelláék Farkaséknál terjesztésének. A szokványos moziforgalmazás mellett filmkluboknak is odaadták, illetve hatalmas érdeklődést kiváltó lakásvetítéseket is tartottak belőle, gyakran az alkotók részvételével, vagy egyenesen Hajduék otthonában.

Kern András és Gigor Attila is megpróbálta

Kern András tizenkilenc év után rendezett ismét filmet, de nem tudott a Sztracsatella és A miniszter félrelép óriási sikerének a közelébe jutni, a Gondolj rám! 29 ezer nézőig jutott el. Nagy várakozás előzte meg A nyomozó című kultfilm rendezőjének, Gigor Attilának a Kút című második nagyjátékfilmjét. A kilenc évvel ezelőtti A nyomozó-t felkapta a szóbeszéd, erre reagálva a budapesti Művész mozi egy éven át műsoron tartotta, és végül 33 ezer nézőt szedett össze. A Kút ehhez képest hamar kikopott a mozikból, és kicsit kevesebb, mint 14 ezer eladott jegynél állt meg.

Udvaros Dorottya, Kovács Zsolt és Jankovics Péter a Kút című filmbenForrás: Vertigo Media

Fekete Ibolya Anyám és más futóbolondok a családból című történelmi filmje még 2015 november elején debütált a mozikban, de a nézők érdeklődése miatt sokáig műsoron tartották, és még 2016-ban is beült rá 13 732 ember. A többgenerációs családregényre összesen 39 389 jegy kelt el.

A Félvilág című kosztümös pszichothrillerre alig több, mint hatezren váltottak jegyet, ami alapból hervasztóan kevés lenne. Hozzá kell tenni azonban, hogy a Mágnás Elza-gyilkosságot feldolgozó film a tévében debütált, és mire eljutott a mozikba, a téma vagy a műfaj iránt érdeklődő emberek túlnyomó többsége már megnézte. Így már mindjárt jó eredménynek számít a Félvilág 6 283 mozinézője.  

Kovács Patrícia és Haás Vander Péter a Félvilág című filmbenForrás: A Company Hungary

Kudarcot vallottak

A Brian Cox főszereplésével készült, Angliában forgatott JutalomJáték magyar-angol koprodukció is felkerült a listára, mivel a költségvetésének a nagyobb felét a Filmalap állta, és a rendezője is magyar volt. 8 162 nézőjével alulteljesített a hazai mozikban, a tavalyi év tízedik legnépszerűbb magyar filmje lett. Nagy kár ez, mert egy végtelenül szórakoztató alkotás, ami sokkal több embernek is örömet szerezhetett volna - úgy látszik, sokan gondolták úgy, hogy inkább megvárják, hogy egy vasárnap délutánon leadja majd a tévé.

Coco König és Brain Cox a JutalomJáték című filmbenForrás: A Company Hungary

Igény biztosan lenne egy jól sikerült magyar akciófilmre, de a Cop Mortem amatőr kisugárzása elriasztotta a nézőket. Aki pedig mégis megnézte, arról nem tudjuk elképzelni, hogy lelkesen ajánlgatta volna ismerőseinek ezt a dögunalmas, körülbelül háromezer nézőig jutó produkciót.

A Liliom ösvény egy csigalassúsággal cammogó kísérleti film volt, aminél reális eredménynek számít, hogy nagyjából ezerháromszázan vettek rá jegyet. A Halj már meg! viszont egyértelműen megbukott a mozikban, hiszen annak ellenére, hogy rengeteg ismert magyar színész játszik benne – Törőcsik Maritól kezdve Ónodi Eszteren, Cserhalmi Györgyön és Kováts Adélon át Koncz Gáborig -, mindössze 3 287 ember tett egy próbát a filmmel.

Halj már meg!Forrás: Big Bang Media

2016 minden tanulságával, a Saul fia Oscar-díjával és elképesztő sikerével együtt is valószínűleg átmeneti évként fog bevonulni a magyar mozitörténelembe - nézettségi szempontból legalábbis biztosan. Az igazi izgalmak az idén várhatóak, amikor négy milliárdos szuperprodukció (Kincsem, Viszkis, Budapest noir, Pappa pia) is a mozikba kerül, olyan nagyon tehetséges, már többször bizonyított rendezők jelentkeznek új filmmel, mint Mundruczó Kornél, Pálfi György, Szász János, Török Ferenc és Enyedi Ildikó, illetve olyan legendák, mint Mészáros Márta, Sándor Pál és Jeles András.