A Vakfolt című magyar akciófilmnek nem a moziban lenne a helye, de amatőr bája azért megmenti a katasztrófától. Osvárt Andrea látott benne fantáziát, így került a vetítőtermekbe, mi annyit tudunk elmondani, hogy Slemmer Ádám rendező nem reménytelen eset, gagyisága ellenére is vannak biztató jelek a filmben. Például megismerhetjük belőle a magyar Jonah Hillt, az egykor a Megasztárban szerencsét próbáló Réti Nóra pedig azt kísérli meg elhitetni, hogy minden férfira veszélyt jelent.

Az a különös helyzet állt elő, hogy az utóbbi időben csak amatőr alkotói csapatoknak volt merszük ahhoz, hogy akciófilmmel próbálkozzanak Magyarországon. A múlt novemberben bemutatott Cop Mortem-hez legalább sikerült ismert színészek egész sorát megnyerni, illetve a rendező sem számított zöldfülűnek, kaszkadőrként szerzett nevet a szakmában. Ezzel szemben a Vakfolt alig tud valamit felmutatni: huszonéves srácokból összeverődött társaság munkája, akik a legnagyobb valószínűség szerint az érettségi öltönyüket viselve játszották azt, hogy CIA-ügynökök, bérgyilkosok vagy éppen tudósok.

Azt minden erőlködés nélkül el lehet róluk hinni, hogy futnak az utcán, mert késésben vannak az egyetemi vizsgáról, de hogy ugyanezt azért tegyék, mert belekeveredtek egy nemzetközi hajszába, amelynek egy kőolajat kiváltó találmány a tétje… na, ez már színtiszta képtelenség.

Slemmer Ádám a Vakfolt című filmbenForrás: Amego Film

Vontatottsága és humortalansága miatt a Cop Mortem csúfos kudarc lett, a Vakfolt-ot viszont megmenti amatőr bája a katasztrófától. Félre ne értsen senki, nem azt mondom, hogy Slemmer Ádám bemutatkozó játékfilmje jól sikerült, hanem hogy el lehet rajta szórakozni, amennyiben kellő iróniával közelíti meg az ember.

Ezzel nem is lenne semmi gond, ha a YouTube-ra kirakott magyar amatőr filmek sorát gyarapítaná, amiket az alkotók rokonain és barátain kívül nem jutna eszébe másnak megnézni. A Vakfolt-ot azonban mozikban vetítik pénzért, és még ha vannak is hétvégék, amikor tényleg szörnyű a felhozatal, így sem tudom elképzelni azt a szituációt, amikor ez a film a legjobb választás a plázában.

Réti Nóra a Vakfolt című filmbenForrás: Amego Film

De ha valaki mégis pénzt áldoz a Vakfolt-ra, és úgy ül be rá, hogy az amerikai példaképek silány, fillérekből összekalapált másolatát fogja látni, akkor több pozitív meglepetésben is része lesz. A szűkös anyagi keretek nyilván meglátszódnak: a CGI-robbanások, számítógépes trükkök nevetésre ingerlőek, a vásznon hatalmas méretűvé nagyított képek sokszor kimondottan rondák, a műfajhoz elengedhetetlen kaszkadőri munkát legtöbb esetben vágásokkal helyettesítették. A Vakfolt minden képkockáján magán viseli az amatőr filmkészítés bélyegét.

És még így is el lehet mondani, hogy a vágó kimondottan jó munkát végzett, sikerült lendületet adnia a verekedős, üldözős akciójeleneteknek. Gyanúm szerint snittről snittre kielemezhetett pár hollywoodi filmet, nem lennék meglepődve, ha pont a Bourne-sorozatot vizsgálta volna nagyítóval.

Elképedve nyugtáztam, hogy még egy kis feszültséget is képes volt generálni a film: például amikor a Mission: Impossible-höz hasonlóan több szálon futott benne egy körmönfont emberrablási akció. A szintetikus kőolajat kifejlesztő Balogh (Bernáth Viktor) szemébe akarnak egy Vakfolt nevű chipet beültetni, ami aztán kameraként működve a tudós minden lépését dokumentálná.

Slemmer Ádám nagyon helyesen humort is csempészett a Vakfolt-ba, a film halálát jelentette volna, ha mindezt komolyan veszik. A rossz társaságba keveredett főhős (Rábaközi Gergő) kotnyeles barátja (Benesovits Áron) magyar Jonah Hillként szövegeli és parázza végig a játékidőt. Visszatérő poén, hogy a házassági évfordulóját ünnepelné, de ő helyette gonosztevők elől menekül, és mérges felesége hívásait fogadja.

Rábaközi Gergő és Benesovits Áron a Vakfolt című filmbenForrás: Amego Film

És akkor sincs veszve minden, ha ő éppen nem poénkodik, hiszen a film akaratlanul is humorossá válik azzal, hogy a szereplők a valódi életkorukhoz képest minimum tíz évvel öregebb karaktereket formálnak meg. Maradva Benesovitsnál, képtelenség elhinni róla, hogy gyakorló szemészorvos, és egy kisiskolás korú lány büszke apja.

Réti Nóra a Megasztár hatodik szériájában tűnt fel 2012-ben, majd ő esett ki a döntőből elsőként. Még húszéves sem volt, amikor leforgatta a Vakfolt-ot, ennek ellenére azt kéne elhinnünk róla, hogy egy gyakorlott bérgyilkos, aki már megtapasztalta az élet mocskos oldalát, és egy érintéssel képes elaltatni mit sem sejtő áldozatát. Egy olyasmi figura, amilyet Angelina Jolie játszott a Wanted-ban vagy a Salt ügynök-ben. Lehetetlen tehát a feladat, de Réti így is inkább bájos a szerepben, mint kínos.

Réti Nóra a Vakfolt című filmbenForrás: Amego Film

A Vakfolt a legnagyobb meglepetést azzal okozza, hogy még egy ágyjelenetet is bele mertek tenni, pedig Slemmernél már sokkal rutinosabb rendezőknek is beletört a bicskájuk abba, hogy ne legyen kínos az akciófilmbe illesztett szex. Rábaközi Gergő és Réti Nóra szeretkezését azonban ízlésesen sikerült filmre vinnie, és mielőtt még túl sok lett volna a jóból, gyorsan elütötte az egészet egy poénnal.

Rábaközi Gergő és Réti Nóra a Vakfolt című filmbenForrás: Amego Film

A színészekkel – vagy inkább nevezzük őket szereplőknek – nincs különösebb probléma, megbirkóznak a B kategóriás akciófilmekbe való párbeszédekkel, de az hamar idegesítővé válik, hogy a dialógjelenetek alatt folyton belemászik a kamera az emberek arcába, szinte mindig ugyanazt a közeli képkivágatot használva. Ezt a fantáziátlan megoldást nem lehet a pénztelenség számlájára írni, mindössze egy jó szem kellett volna a kiküszöbölésére.

A hibák többségére viszont magyarázatul szolgál a Vakfolt amatőr mivolta. A rendezőként, forgatókönyvíróként és színészként is közreműködő 22 éves Slemmer Ádám éppen a premier napján államvizsgázott turizmus-vendéglátás szakon, autodidakta módon sajátította el a filmkészítést, a Vakfolt is csak azért jutott el a mozikba, mert

a nagyjából már leforgatott filmben fantáziát látott Osvárt Andrea, pénzt adott nekik, elvállalt egy aprócska szerepet, és rajta keresztül Kálid Artúr is beszállt a buliba.

Osvárt Andrea a Vakfolt című filmbenForrás: Amego Film

Slemmer nem reménytelen eset. Nem az a típus, aki nulla énektudással, saját maga képességeit félreismerve elmegy egy tehetségkutató válogatójára, hogy nagy nyilvánosság előtt hülyét csináljon magából. A Vakfolt nyilván oltári nagy gagyiság, de vannak benne biztató jelek. Ha maradunk a tehetségkutatós analógiánál, ő inkább az a játékos, akit azzal küld haza a zsűri, hogy ez még kevés, gyakorolj, és később jobb is lehet.

Legközelebb viszont már sokkal több kell ennél, mert ha ismét előáll egy nagyjátékfilmmel, ott már nem lehet ilyen elnézőnek lenni és a biztató jelekre koncentrálni, hiszen a Vakfolt-tal ott volt neki a nagy lehetőség, hogy gyakorlatban képezze magát tovább. Az amatőrség csak ideig-óráig tud bájos lenni, utána már csak szimplán idegesítő.