Ilyen alakításért Hollywoodban Oscar-díj járna

Zsurzs Kati a Last Call című filmben
Vágólapra másolva!
Ha Meryl Streep holnap Zsurzs Katiként ébredne, büszke lehetne magára. A magyar színésznő ugyanis olyan világklasszis alakítást nyújt Kis Hajni diplomafilmjében, amit bármelyik amerikai sztár megirigyelhetne. A Last Call című kisfilmet nézve azon értetlenkedtünk, miért nem látjuk őt gyakrabban magyar filmekben? Úgy játssza el a kétségbeesés, a remény, a dac és a megnyugvás árnyalatait, hogy abba belefacsarodik a szívünk. Megható, keserédes és nagyon vicces film a Last Call, ami után garantáltan meg akarjuk majd ölelgetni a nagymamánkat.
Vágólapra másolva!

A rossz tanuló felel. Izzad, mert késett, és mert nem igazán tudja a válaszokat. Pedig készült, látszik rajta az igyekezet, csak hát az kevés lesz a nyelvvizsgához. Nem egy kócos süvölvény ő Karinthy regényéből, hanem egy hatvanas nagymama, aki a lányához szeretne kiköltözni Angliába, talán munkát is vállalni, miközben vigyáz az unokára – ehhez kéne a papír az angol nyelvtudásról.

Zsurzs Kati a Last Call című filmben Forrás: SZFE / Cinema-Film / Proton Cinema / Filmfabriq

Nem megy neki, nagyon nem. Olyan életszerű ez a vizsgaszituáció, hogy átrakja a gyomrunkba a görcsöt, amit akkor érez az ember, ha megállíthatatlanul menetel a kudarc felé, de még nem hiszi el, és útközben minden egyes szalmaszálba belekapaszkodik. Talán majd eszembe jut, talán mást kérdeznek, talán rendesek lesznek, kivételt tesznek…

Závory Andrea, Prokaj Ádám és Zsurzs Kati a Last Call című filmben Forrás: SZFE / Cinema-Film / Proton Cinema / Filmfabriq

Hát nem. És nem tesznek a hivatalban, a költözésnél és az orvosnál sem. Egy nap kálváriája Kis Hajni 27 perces diplomafilmje, a Last Call, és egy nagymamáé, aki lezárja az ügyeit, mielőtt felszáll a repülőre: intézi az új lakcímkártyát, a költözést, és valakit – bárkit –, aki öntözné az ő Guzmán broméliáját. És közben csak fut és fut, meg sem áll a film végéig.

De ha nem futna, akkor sem lenne nyugta, mert nincs hol megpihennie. Lohol az élete után, mert kicsúsztak a kezéből a dolgok, a munkahelyén elfelejtették, a lányának már teher, a volt férjével pedig, ha találkoznak, csak szemrehányást tesznek egymásnak: és te miért nem hívtál?

Kozáry Ferenc a Last Call című filmben Forrás: SZFE / Cinema-Film / Proton Cinema / Filmfabriq

Úgy játssza ezt a csupa igyekezet nőt Zsurzs Kati, olyan belső erővel, és valami mélyről fakadó empátiával, hogy legszívesebben a kezébe nyomnánk érte az Oscart.

Mert nemcsak érzékeny az alakítása, de okos is és kifinomult.

Zsurzs lenyűgöző intenzitással ábrázolja a nagymama szorongását, hogy nem kell ő már senkinek, de a kétségbeesése mögött mindig megvillan a dac, és a megviseltségén átüt néha az életöröm.

Kis Hajni és Szántó Fanni forgatókönyve megadja neki a lehetőséget, hogy sokszínű legyen, és sosem csak törődött. Hogy kiálljon magáért, és elkönyveljen egy apró sikert, amikor végre beleáll egy konfliktusba, és azt is, hogy örüljön, gondtalanul és önfeledten, amikor Skype-on keresztül táncol az unokájával, és közben azt se bánja, hogy hülyét csinál magából a netkávézóban.

Zsurzs Kati a Last Call című filmben Forrás: SZFE / Cinema-Film / Proton Cinema / Filmfabriq

Jó forgatókönyvből persze könnyű dolgozni. Öt perc se telik el, és már érezzük: itt minden klappolni fog.

Jók a figurák, csíp a humor, és a végén megvan a katarzis.

A mondatok mögött pedig ott a megélt tapasztalat. Ahogy távoztában a férj még odaszúrja Anikó hátának a kérdést, hogy tudja-e a lányod, hogy mész hozzá – ilyet csak sokévnyi együttélés után lehet, ebben ott van minden, amit a másikról gondol, hogy milyen figyelmetlennek, életképtelennek tartja őt.

A Last Call legjobb mondataival – akad ebből három-négy – komplett sorsokat sejtet, vagy érdekesen kiforgatott archetípusokat rak fel, mint például a flegma, de rendes punk gyerekét (Csoma Zsolt), aki felsegíti a nagymama bőröndjét a vonatra, de a köszönömre már csak azt veti oda: „Tessék hagyni a picsába!”. Szebb világban ez aranyköpés lenne.

Csoma Zsolt a Last Call című filmben Forrás: SZFE / Cinema-Film / Proton Cinema / Filmfabriq

De azért elég szép ez így is, ha a filmművészeti egyetemen olyan diplomafilmek születnek, mint a Last Call, ami

megkapó érzékenységgel mutatja meg, milyen elveszett tud lenni az ember, aki úgy érzi, elfelejtették még a szerettei is.

De közben nem lesz szentimentális, és nem akar nagyokat mondani az idősek problémáiról, csak csendben, empátiával odafordul egy olyan ember felé, akin a hétköznapokban valószínűleg átnéznénk.

A 26 éves Kis Hajni egyébként már előző kisfilmjében, a diák-Oscar-díjra jelölt Szép alak-ban is ezt tette, mintha érzékenysége a keserédes történetek felé húzná, amelyekben középkorú nők navigálnak a mindennapokban, és egy kis szeretetre vágynak, de a legtöbb, amit kaphatnak, egy beismerő pillantás a másiktól, hogy értem én, de mégis mit tehetnék?

Kis Hajni, a Last Call és a Szép alak rendezője Fotó: Hirling Bálint - Origo

A Szép alak és a Last Call is visszafogottan, finom humorral és sok-sok szívszorító pillanattal meséli el egy margóra szorult nő történetét – és eközben gondosan kikukázza a közhelyeket. A Szép alak-ban a főhősnek megtetszik a kosárlabdacsapat sztárja (Milovits Hanna), és amikor megtudja a telefonszámát, flörtölni kezd vele SMS-ben. De amikor másnap találkoznia kéne vele, nem mer, mert fél, hogy majd megszólja, kineveti a lány.

Ha csak egy félénk kamaszsrácról lenne szó, unalmas lenne a történet. De mivel egy harmincas, kisfiús kinézetű takarítónőről (Egyed Brigitta) van, aki még mindig az anyjánál lakik, és nem éli az életét, rögtön kap egy csavart a történet, amitől sokkal mélyebbé, szebbé, drámaibbá válik, hiszen olyasvalaki szemszögéből éljük át ezt a jól ismert szituációt, aki mellett gondolkodás nélkül megyünk el a mindennapokban.

Egyed Brigitta a Szép alak című filmben Forrás: Friss hús

Mi más a mozi, mint empátiagép? – írta egyszer a híres filmkritikus, Roger Ebert, és a Szép alak-ot vagy a Last Call-t nézve igazat kell adnunk neki. Mert nemcsak arról van szó, hogy beleshetünk olyan emberek életébe, akikébe másképp nem tudnánk, hanem arról, hogy ezek a szürke takarítónők és megviselt nagymamák valójában mi vagyunk. Ilyen hajszoltak, elveszettek, és kétségbeesetten igyekvők. És jó, ha valaki néha emlékeztet erre. Pláne, ha ilyen vicces és megható filmekben teszi.

A Last Call című filmet múlt kedden láttuk az SZFE 6x6 teltházas diplomafilmvetítésén a budapesti Uránia moziban, a Szép alak a tavalyi Filmhéten debütált, jelenleg a világ filmfesztiváljait járja. Mindkét film vetítéseivel kapcsolatban ezen a Facebook-oldalon lehet informálódni.

Olyan, mint az Oscar, csak nyalóka van a szájában

1746 film közül válogatták be a legjobb hét közé az övét: Kis Hajni huszonöt éves, frissen végzett rendező, és csak hajszál választja el attól, hogy Oscar-díjat kapjon Szép alak című kisfilmjéért. Igaz, egyelőre az aranyszobornak csak a kistestvérét, a diák-Oscart nyerheti el, de ha az megvan, a nagy Oscar-versenybe is meghívást kap. Kis Hajni még a Sparban is folyamatosan vizslatja az embereket, elképzeli az életüket, így született meg a leszbikus takarítónő figurája is, aki reménytelenül belezúg egy csinos diáklányba. Olvassa el interjúnkat!