Sokkolta a világot, ami most Miskolcra jön

Francesca Eastwood (felül) A bosszú angyala című filmben
Vágólapra másolva!
Pénteken kezdődik és jövő vasárnapig tart a filmrajongók legfontosabb hazai ünnepe, a Jameson CineFest, amely idén a szokásosnál is erősebb programmal csábít Miskolcra. Arra számítunk, hogy Jennifer Lawrence pszichohorrorja megváltoztatja, az év szerelmesfilmje pedig feldobja kicsit az életünket. Részeg orosz mentőssel barátkozunk, soha nem látott minőségben nézünk Beatles-koncertet, és kiderítjük, mi az a metalmusical. Elcsípjük Clint Eastwood lányát, Vittoria de Sica unokáját és a cannes-i fődíjast is. Íme, tizenhat film, amiért a tolongást is vállaljuk a CineFest ingyenes vetítésein.
Vágólapra másolva!

anyám! (mother!)

Ki rendezte? Darren Aronofsky, akinek a Fekete hattyú-t és a Rekviem egy álomért drogos rémálmát köszönhetjük.

Mikor vetítik? Szeptember 11-én 18 órakor és 13-án 16-kor.

Miért várjuk? Mert azt mondják, ilyen filmet még életünkben nem láttunk. Aronofsky most kísértetházas horrorban fejti meg a világot, és olyan brutálisra fogalmazza legmélyebb paráinkat anyaságtól, celebektől, terroristáktól, hogy attól kiugrik a bordánk majd izgalmunkban, mint Jennifer Lawrence-é a forgatáson. Okos, sokkoló és eredeti, mondják róla a kritikusok, de persze az is lehet, hogy egy hatalmas katyvasz az egész.

A négyzet (The Square)

Ki rendezte? Roben Östlund, aki a dettó zseniális Laviná-t és a Play, gyerekjáték?-ot is.

Mikor vetítik? Szeptember 9-én 21 órakor, 10-én 14-kor.

Miért várjuk? Mert a cannes-i fődíjast látni kell. Östlund eddig is olyan provokatívan feszegetett tabutémákat (a férfiak gyávaságát a Laviná-ban, a visszájára fordított rasszizmust a Play-ben), hogy polkorrektséggel még véletlenül se lehetett vádolni, annál többet dicsérték viszont empátiájáért, keserű iróniájáért. Ő még a sznob magaskultúrát is úgy cincálja darabjaira, hogy azon piszkosul jól fogunk szórakozni.

Kritikánk: Megvan Cannes első idei polgárpukkasztó szenzációja!

Szólíts a neveden (Call Me by Your Name)

Ki rendezte? Luca Guadagnino, aki a Szerelmes lettem mellett az A Bigger Splash-t jegyzi, ami olyan erotikus volt, hogy szeretkezni lehetett vele.

Mikor vetítik? Szeptember 8-án 21 órakor és 9-én 21.30-kor.

Miért várjuk? Mert Guadagnino még ennél is magasabb hőfokra csavarja az erotikát, a Szólíts a neveden simán az év legszexibb filmje. „Az a fajta remekmű, ami után az ember úgy érzi, többé nem akar látni semmi mást, csak ebben a filmben lebegni örökre” – írtuk róla a kritikánkban, amihez csak egy apró szabadkozást fűznénk: az anyám!-at azért megnézzük utána.

Jólét (Good Time)

Ki rendezte? A Safdie tesók. Kemény, nyomasztó, noiros filmekben utaznak, mi pedig szívesen tartunk velük.

Mikor vetítik? Szeptember 10-én 19.30-kor, 15-én 21-kor.

Miért várjuk? Mert Robert Pattinson teljesen kivetkőzik magából, és szakadt Kurt Cobainként pörgi végig ezt a szívós heistfilmet. Gyomrost várunk tőle, isteneset.

Beatles: A hét nyolc napja (The Beatles: Eight Days A Week)

Ki rendezte? Ron Howard.

Mikor vetítik? Szeptember 9-én 14.30-kor, 11-én 16 és 22 órakor.

Miért várjuk? Ha a Beatlesnek még a titkárnőjéről is lehetett mérsékelten izgalmas dokufilmet csinálni, akkor miért pont a turnézós éveiről ne lehetne? Jó-jó, a Stonesnak Martin Scorsese jutott, a Beatlesnek meg Ron Howard, de nem gond, mert főleg úgyis archív felvételekből dolgozott, és még azt is elérte, hogy végre jó minőségben nézhessük végig a legendás Shea stadionbeli koncertet.

Brigsby mackó (Brigsby Bear)

Ki rendezte? A Saturday Night Live-os Dave McCary.

Mikor vetítik? Szeptember 9-én 15.30-kor, 11-én 15-kor, 12-én pedig 16 órakor.

Miért várjuk? A legaranyosabb és legszürreálisabb film a kreativitásról a Tekerd vissza, haver! óta, szerelmeslevél rajongókhoz, geekekhez, különcökhöz. Az sem utolsó, hogy Mark Hamillt a saját galaxisunkban láthatjuk remekelni. A Sundance-en imádták, mi is erre készülünk Miskolcon.

Aleppó, a végsőkig (The Last Men in Aleppo)

Ki rendezte? Egy szír filmes, Feras Fayyad.

Mikor vetítik? Szeptember 10-én 17, 12-én 16, 14-én pedig 20 órakor.

Miért várjuk? A szír konfliktusról főként politikailag elfogult híreket lehet olvasni, ez a dokumentumfilm viszont a frontvonalból közvetíti, milyen élni (és meghalni) a szír polgárháborúban. Megmutatja, milyenek az igazi hősök: a folyamatos életveszélyben dolgozó, a romok közül sérülteket mentő önkéntesek, akiknek csak a házát lehet lebombázni, a kitartását nem. Az idei Sundance-ről a fődíjat hozta el.

Columbus

Ki rendezte? Kogonada, aki korábban remek videoesszékben elemzett filmeket, de rendezőnek legalább ilyen tehetséges.

Mikor vetítik? Szeptember 11-én 21 órakor, 12-én 21.30-kor.

Miért várjuk? Mert ez az utóbbi idők legszebb romantikus filmje. „Az építészetre felfűzött, minimalista dráma gyönyörű esztétikai élmény, képkockái nyugalmat árasztanak, és a természetes, hiteles romantika iránt vágyakozók is szeretni fogják” – írtuk róla, és a véleményünket az amerikai kritikusok is osztják, akik odáig vannak a filmtől meg vissza.

A bosszú angyala (M.F.A.)

Ki rendezte? Natalia Leite.

Mikor vetítik? Szeptember 9-én 17.30-kor és 10-én 21 órakor.

Miért várjuk? Clint Eastwood lánya főszerepben kápráztathat el minket. A Fargó-ban züllött femme fatale-ként szerettünk bele, az új Twin Peaks fináléjában lassú észjárású pincérnőként önthetett kávét Dale Coopernek, most pedig nemi erőszak áldozataként vadássza le a sorozatos elkövetőket a kampuszon. Tézisfilm helyett brutális thrillert várunk, amelyben a Ms. 45 drasztikus erőszakjeleneteibe a The Hunting Ground című doku cáfolhatatlan érvelése vegyül.

Portrénk:Clint Eastwood furcsán szép lánya Miskolcra jön

A Ciámbra

Ki rendezte? Jonas Carpignano, akitől két éve a Mediterráneum-ot vetítették a CineFesten.

Mikor vetítik? Szeptember 14-én 18, 15-én 16 órakor.

Miért várjuk? A Mediterráneum az egyik legerősebb film volt a menekültválságról, amit láttunk, az A Ciámbra pedig tulajdonképpen annak a spinoffja. Az abban megismert tizenéves roma fiú, Pio mellé csapódunk, és figyeljük, hogyan szívja magába a nagyoktól látott mintákat, és izgulunk, hogy a levegőtlen mélyszegénységből ne a bűnözés felé induljon el. A filmbe producerként is beszálló Scorsese bírta nagyon, cannes-i tudósítónk nem kevésbé.

Lady Macbeth

Ki rendezte? Az elismert színház- és operarendező, William Oldroyd.

Mikor vetítik? Szeptember 13-án 18, 14-én pedig 15 órakor.

Miért várjuk? Nem nagyon láttunk olyan elsőfilmes bemutatkozást mostanában, ami mélyebben lenyűgözött volna Oldroydénál. Nem Shakespeare-t dolgozta fel századjára, hanem egy orosz kisregényt, a Kisvárosi Lady Macbeth-et, ami kosztümös ugyan, de a briliáns megvalósítása nagyon is mai. A kényszerházasságból kitörő nő története tele van meglepetéssel, forgalmazója, a magyarhangya szerint ez az év legradikálisabb filmje – vitatkozni nem mi fogunk velük.

Jeannette: Jeanne D’Arc gyermekkora (Jeannette, l'enfance de Jeanne d'Arc)

Ki rendezte? Bruce Dumont, aki a tavalyi A sors kegyeltjei … meg a többiek-kel váltott nézőbüntető művészfilmekről bizarr komédiákra.

Mikor vetítik? Szeptember 15-én 18 órakor, 16-án 21-kor.

Miért várjuk? Mert death metallal és breakcore-ral értelmezi újra a musicaleket, bármi is legyen az.

Megtorlás (Brimstone)

Ki rendezte? A holland Martin Koolhoven.

Mikor vetítik? Szeptember 10-én 22.30-kor és 11-én 22-kor.

Miért várjuk? Koolhoven nem épp a kompromisszumairól ismert, és az erőszakot itt sem kendőzi el: Jon Snow hurokkötéllel fojt meg valakit a pottyantós budiban, Guy Pearce pedig véresre korbácsolja a meztelen feleségét (Carice van Houtent, azaz a Vörös Papnőt a Trónok harcá-ból, aki a barátnője a valóságban). Még az is lehet, hogy a Trónok harca brutalitásán is túltevő, vérfertőzős western lesz a legaktuálisabb film a fesztiválon, hiszen azért sokkol annyit, hogy a vallási fanatizmust boncolgassa. Slusszpoén, hogy egy részét Borsodban forgatták.

Összeállításunk:Magyarországon kattant be teljesen Guy Pearce

Loving Vincent

Ki rendezte? Egy animátor (Dorota Kobiela) és egy animációs producer (Hugh Welchman).

Mikor vetítik? Szeptember 13-án és 14-én 21 órakor.

Miért várjuk? Mert így még soha nem láttuk Van Gogh festményeit. A holland festő azt írta egyik levelében, hogy csak a festményein keresztül tud beszélni magáról, a Loving Vincent-ben pedig épp ezek elevenednek meg, hogy elmeséljék életének és halálának történetét. Látatlanban is varázslatosnak tűnik a világ legelső festményfilmje.

Az éjszaka gyermekei

Ki rendezte? Andrea de Sica, a híres olasz rendező, Vittoria de Sica unokája.

Mikor vetítik? Szeptember 12-én és 13-án is 21 órakor.

Miért várjuk? Mert állítólag olyan, mintha az olasz elit csemetéi népesítenék be az Overlook Hotelt A ragyogás-ban, és az arisztokrata süvölvények felnövéstörténete hamar borzongató horrormesébe fordul a kevésbé tehetősek legnagyobb örömére.

Szívritmuszavarok (Arrhythmia)

Ki rendezte? Boris Khlebnikov

Mikor vetítik? Szeptember 14-én 21 órakor, 15-én 18.30-kor.

Miért várjuk? Papíron nem tűnik a legjobb szórakozásnak egy részeges orosz mentősről nézni filmet, de a nagyvásznon igenis az. Ez volt az idei Karlovy Vary-i filmfesztivál egyik csúcspontja, annak idején így lelkesedtünk érte: „Borisz Khlebnyikov zsigerekig hatoló, a lelkünket is megtépázó, nagyszerű filmet rendezett, amelyet színvonalát, morális összetettségét, hitelességét tekintve egész nyugodtan a román újhullámos munkák vagy a Dardenne-testvérek szociodrámái mellé helyezhetünk. És akár magyar nevekkel, magyar környezetben is játszódhatott volna.”