Az eszelősök specialistája

A bulvársajtóból lehet róla tudni, hogy Gary Oldman nehéz természetű ember. Az ötödik házasságánál tart, voltak alkoholproblémái is. De nem a magánember Gary Oldman jelenik meg az általa eljátszott negatív szereplők nem rövid sorában. Az interjúkat adó Gary Oldman egy laza testtartásban ülő, halkszavú ember. Kellemes beszélgetőpartner, aki rendszeresen feldobja a talkshow-kat azzal, hogy könnyedén utánoz bárkit. Ebből is látszik, amit nem lehet elégszer elismételni, hogy Gary Oldman virtuóz technikájú színész, egy tanulható szakma igazi mestere. Nem a magánjellegű „őrületét" viszi a vászonra. Van egy különleges képessége, hogy végletes energiák által mozgatott figurákat teremtsen és sistergő feszültséggel teli szituációkat hozzon létre.

Tiszta románcForrás: AFP

Kicsit bele is szorult az „eszelős" szerepkörbe. A Tiszta románc-ban a rasztahajat viselő gengszter, aki sajnálja, hogy nem négernek született (forgatókönyv: Quentin Tarantino). A Leon, a profi-ban Stansfield, az egész alvilágot uraló mentálisan labilis, gátlástalanul gyilkoló rendőr, akinek mindenről sajátos filozófiája van. Luc Besson forgatókönyvíró-rendező és Gary Oldman nagy találkozása ez a film, ahogy Az ötödik elem is. Az őrület fészke kőkemény Alcatraz-film, ahol az igazgatóhelyettes egy igazi eszelős, de mégis egészen másképpen az, mint Az elnök különgépé-ben az orosz terrorista.

Leon, a profiForrás: AFP

Vannak azok a színészek, akiknek egyféle arcuk van, de mivel ez elég érdekes arc, sokszor bele lehet illeszteni különböző filmek kirakós játékába. Gary Oldman minden egyes másokat manipuláló, az erkölcsi határokon átgázoló figurája teljesen más anyagból van gyúrva, más energiák mozgatják. Talán egy kicsit pazarlása is a képességeknek, a kreativitásnak, hogy jobb-rosszabb filmekben, ha kell egy másokon uralkodó, ördögi figura, akkor arra Gary Oldmant kérik fel, például: Éli könyve, Paranoia, Sokkal több, mint testőr. Egyébként furcsa, hogy még nem gondoltak rá mint főgonoszra egy James Bond-filmben. Ideális lenne.

Azért jutnak neki pozitív figurák is

Amikor J. K. Rowling eladta a Harry Potter-könyvek megfilmesítési jogait, kikötötte, hogy beleszólása legyen a szereposztásba. A brit színészek színe-javát „beprotezsálta" a sorozatba, a műfajt tekintve talán már luxus is ilyen gárda mozgósítása, de a komolyabb feladatokhoz szokott színészek szemmel láthatóan jól érzik magukat a mesevilágban. Gary Oldmannek fontos szerep, Sirius Black jutott, ami biztosan ismertebbé és népszerűbbé tette, de nyilván nem ez színészi pályafutásának csúcspontja. Hasonló a helyzet Christopher Nolan Batman-filmjeivel is, ahol Gary Oldman Gotham City megbízható rendőrfőnökét játssza. Belekerült Robotzsaru-remake-be, a Majmok bolygója ki tudja hányadik folytatásába, szintén tekintélyes, pozitív célokért küzdő figurákat játszott az utóbbi években is: A 44. gyermek, Közöttünk az űr.

Eltorzítva játszani

Gary Oldman mindenkit meglepett vele, hogy A legsötétebb órá-ban Churchill-hasonmásra maszkírozva, vastag maszk alatt, tömésekkel teli jelmezben is milyen erős színészi alakítást tudott nyújtani. Ennek a teljesítménynek korábbi színészi tapasztalatok ágyaztak meg. Gary Oldman ha nem visel maszkot, akkor is nagy gondot fordít a hajára. Nincs két film, ahol egyforma frizurája lenne, már azzal jellemzi a figurát, hogy az hogyan viseli a haját. A különböző frizuráktól egészen megváltoznak Gary Oldman arcvonásai is, és ehhez jönnek még a különböző arcszőrzetek és szemüvegek. Aztán a testtartás: különböző szerepeiben különbözőnek tűnik a testmagassága. Ezek nemcsak külsőségek, hanem a figura belső jellemvonásaiból következnek és precízen össze vannak hangolva.

A vérre szomjazó Drakula lenyalja a borotvátForrás: AFP/Columbia Pictures

Gary Oldman szinte már annak is specialistájává vált, hogy arcát-testét filmes szakemberek erősen módosítják, és ő mint színész megküzd ezzel a nehézséggel. Francis Ford Coppola 1992-ben elkészítette a maga Drakula-verzióját, amely örvénylő szürreális látomásokkal van tele. Maga Drakula sokféle alakban jelenik meg, bőven adva ezzel munkát a sminkes csapatnak, és a Drakulát játszó Gary Oldmannek is. Luc Besson szórakoztató paródiával, Az ötödik elem-mel figurázta ki a sci-fi műfaj kliséit. Az intergalaktikus gonosztevő, Zorg igen bizarr maszkot kapott, de ez nem akadályozta meg benne Gary Oldmant, hogy emlékezetes alakítást nyújtson.

A Hannibal Lecter-trilógia záródarabjában Gary Oldman játssza Mason Vergert, akit bedrogozva arra vett rá Hannibal Lecter, hogy egy törött tükörből származó üvegcseréppel lenyúzza a saját arcát. Mason Verger rendkívül intelligens, dúsgazdag ember, és az az életcélja, hogy bosszút álljon. Gary Oldman felismerhetetlenné torzított arccal, erősen korlátozott mozgással is meg tudja mutatni, hogy Mason Verger méltó ellenfele Hannibal Lecternek, akit ugye egy másik színházon edződött, rendkívül technikás brit színész, Anthony Hopkins játszik.

A Kisördögök (2003) egészen különös film, a törpenövésű emberek világát mutatja be. A főszereplő egy testvérpár: a daliás kinézetű Matthew McConaughey és a törpe Gary Oldman. Genetikailag nagyon kevés különbség is elég, hogy ennyire különbözzön két ember. A Gary Oldman által alakított törpe megbékélt testalkatával, nincs benne frusztráció a nála magasabb emberekkel szemben, ugyanakkor jól érzi magát a törpék összetartó közösségében. Ezeket a barátait valóságosan törpenövésű színészek játsszák, míg Gary Oldman térdelve csinálta végig az egész forgatást, úgy hogy sohasem látszik teljes alakja a képen. Aszimmetrikus a válla és olyan a frizurája, hogy aránytalanul nagynak tűnjön a feje a testéhez képest. Azt a trükköt is bevetették, hogy Rolfe egy kanapén ül: Gary Oldman derékig benne van a bútorban vágott lyukban, és műlábak vannak a teste előtt.

KisördögökForrás: AFP

A legsötétebb óra végig 1940 májusában játszódik, csak egyféle Churchill-figurát kell hozni az egész filmben és ezért Oscar-díjat kapott Gary Oldman. Ehhez képest hány Oscar-díjat kellett volna kapnia a Halhatatlan kedves-ért 1995-ben? Ugyanis itt Beethoven-figurák tömegét hozza létre. Kiváló életrajzi filmről van szó (forgatókönyvíró-rendező: Bernard Rose), amely megfelelő dramaturgiai eszközt talál arra, hogy ne csak úgy végigaraszoljunk Ludwig van Beethoven életén. Izgalmas nyomozásnak vagyunk részesei: halála után az embergyűlölő, zárkózott zeneszerzőről kiderül, hogy volt egy titkos, nagy szerelme. A titkára pedig megpróbál utána járni, hogy kiről lehet szó. Nem időrendben követjük Beethoven életét, hanem fokozatosan elmélyül a jellemrajza. Kiderül, hogy legendás gorombaságához, kiállhatatlanságához mi vezetett, hogy életében mennyi szenvedésen kellett keresztülmennie, és mind közül a legnagyobb csapás: fokozatosan elvesztette a hallását. Felejthetetlen jelenet, ahogy ráhajtja a fejét, odatapasztja a fülét a zongorára, hogy hallja, mit játszik.

Gary Oldman tanult zongorázni, ami arra éppen elég, hogy illúziókeltő legyen, ahogy a hangszerhez nyúl. Egyébként az egész filmben (aláfestő filmzeneként is) csak Beethoven művei hangzanak el. A legkiválóbb zenészekkel készítették a felvételeket Solti György irányításával.

Kattintás után a cikk folytatódik!