Szakemberképzéssel a magyar film sikeréért: tudásátadás és közösségépítés

Lányi Eszter
Vágólapra másolva!
A Magyar Nemzeti Filmalap nagy hangsúlyt fektet a magyar filmipar és filmkultúra lendületes fejlesztésére, amibe az utóbbi időben kiemelten beletartozik a filmes szakképzés. A hazai filmgyártás versenyképességének megőrzése érdekében ugyanis elengedhetetlen az ágazati munkaerőhiány felszámolása, a filmes szakemberek utánpótlásának elősegítése, de a szaktudás elmélyítése is. A Filmalap képzési és innovációs igazgatójával, Lányi Eszterrel beszélgettünk.
Vágólapra másolva!

A Magyar Nemzeti Filmalap Képzési és Innovációs Igazgatósága 2017 őszén kezdte meg a munkáját. Melyek a legfontosabb képzési területek?

Valóban ekkor jött létre a filmes képzésekért felelős igazgatóság, de a Filmalap már korábban is tett a szakemberképzésért. Hosszú előkészítés, alapos filmipari kutatás és igényfelmérés után 2016-ban hirdetett a Filmalap először pályázatot filmszakmai képzések támogatására különböző hiányterületeken: például vágóasszisztens, felvételvezető, segédoperatőr, rendezőasszisztens, CGI-rajzoló...Erre, az azóta már három kiírást megért pályázati rendszerre épül a filmes gyakornoki program, ami a producereket és a filmezésbe belépni kívánókat köti össze. Mindezek mellett 2017-ben indult a Fast Forward Program, amelynek keretében nemzetközi szakemberek rövid kurzusain mélyíthetik el tudásukat a magyar filmesek,és filmes diákok.

Lányi Eszter Forrás: Posztos Janos

Ez a három fő pillére a tevékenységünknek, de emellett a Filmalap támogatja a diplomafilmek elkészültét, az Inkubátor Programban az elsőfilmesek elindulását is, amik szintén mind kapcsolódnak az oktatáshoz. Ugyanígy, tavaly elindítottunk egy országos vetélkedőt diákoknak, és az Archívummal szorosan együttműködve fejlesztünk gyerektáborokat, amiből az idei pilot nagy sikert aratott. A Filmalap örömmel csatlakozik nemzetközi kezdeményezésekhez, mint például az Európai Filmakadémia Young Audience Award programja, de mi magunk is keressük a módját a különböző korosztályok megszólításának.

Ha jól értem, a filmes gyakornoki rendszer elsősorban nem a felsőoktatásban szakmát szerző filmeseknek jött létre.

Igen, hiszen akik egyetemi keretek között tanulják a filmkészítést, azok jóformán automatikusan bekerülnek a vérkeringésbe, bár vannak egyetemi regisztrációink is. A programba belépők közül, aki helytáll a háromszor öthetes gyakornokság ideje alatt, vagyis jól végzi a munkáját egy forgatáson, és nem ment el a kedve az egésztől, az nyilvánvalóan a következő produkcióba már „rendes” fizetésért megy, és tulajdonképpen onnantól kezdve ő is filmes. A gyakornoki programnak egyébként saját platformot hoztunk létre, a filmesgyakornok.hu-t, aminek az a célja, hogy segítse a producereket összekapcsolni a pályakezdőkkel.

Hány gyakornok vett eddig részt a programban?

Rengeteg. Csak a honlap adatbázisa szerint összesen 415 gyakornok és 89 producer regisztrált, 104 produkcióra és 256 pozícióra. De nem kötelező a produkciónak a mi platformunkról gyakornokot választani, hozhat „kívülről” maga is, a lényeg, hogy a 10 millió forint feletti költségvetésű, Magyarországon gyártott produkcióknak kötelező gyakornokot foglalkoztatni. Ahogy a Filmtörvényben rögzített módon a közvetett támogatásban részesülő filmeknek a teljes költségvetésük Magyarországon elköltött részéből ún. képzési hozzájárulást kell fizetniük.

Mekkora pontosan a filmszakmai képzési hozzájárulás mértéke?

A fizetendő összeg a költségvetés mértékétől függ: 10 millió forint alatt nem kell fizetni, 10 és 300 millió forint közötti költségvetésnél az itthon elköltött összeg 0,5 százalékát, „szuperprodukcióknál” 15 millió forintban lett az összeg maximálva. Ezek a befizetések elkülönítve gyűlnek, és tulajdonképpen ebből finanszírozzuk a szakmai képzéseket.

Milyen produkciókban szerezhettek tapasztalatot a gyakornokok?

A legkülönbözőbb filmekben és televíziós filmsorozatokban, magyar és nemzetközi koprodukciókban egyaránt. A teljesség igénye nélkül: Alienist, Mars 2, Aranyélet, Éden, Valami Amerika 3., Műanyag égbolt, Sunset... A filmesgyakornok.hu egyébként nem csak producereknek segít megtalálni az elérhető gyakornokokat, pályaorientációs eszköznek is szánjuk. Idén elindítunk rajta egy kisfilmsorozatot, másfél perces izgalmas videókkal arról, hogy mit csinál például egy location manager vagy egy rendezőasszisztens.

Ezzel is igyekszünk a filmes világot közelebb hozni, és felkelteni a pályaválasztók érdeklődését a szakma,és annak rengeteg részterülete iránt.

Tapasztalatból tudjuk, hogy nem csak a fiatalokat vonzza a film: például a Fast Forward Programban találkoztunk nem egy olyan 30-40 éves pályamódosítóval, aki az általunk támogatott képzésekben és gyakornoki programban, más szakmai életpályát elhagyva találta meg magát a filmezésben.

A Fast Forward Programban a hazai és nemzetközi filmes szakemberek legnagyobb neveit hívják Magyarországra, olyanokat, mint például a lengyel rendezőlegenda, Krysztof Zanussi. Mi alapján szűrik a program résztvevőit?

A Fast Forward előadásai és workshopjai sokszínűek, a filmforgalmazástól az előzetesek készítésén át a forgatókönyvírásig és rendezésig számos programot kínáltunk az elmúlt évben. Nyilvánvalóan a szakmai hierarchia csúcsán álló forgatókönyvírói és rendezői mesterkurzusokra elsősorban junior rendezőket, forgatókönyvírókat és producereket várunk, de az előadásaink nyitottak a diákok és más területekről érkező érdeklődők számára is. Zanussi esetében például szerveztünk egy előadást, ami szabadon látogatható volt, míg a workshopjára a jelentkezési feltétel egy saját filmötlet beküldése volt. De a legjobb európai filmeseknek prezentációs technikákat tanító Sibylle Kurz, a filmötlet eladására fókuszáló, rendezők, producerek és forgatókönyvírók számára szervezett előadását csupán regisztrációhoz kötöttük, míg a workshopjára az Inkubátor Program résztvevőit hívtuk meg, hiszen a program csúcspontja a pitch, vagyis a filmes projekt bemutatása, amelynek alapján végül kiválasztják a nyerteseket. Ráadásul nem is kicsi a tét, az Inkubátor Programban olyan fesztiválsiker filmek jöttek létre, mint a Cannes-ban a legjobb elsőfilm kritikusi díját elnyerő Egy nap, vagy a Karlovy Varyban díjazott Virágvölgy.

Tervezik a képzési programok és az Inkubátor Program teljesebb körű összekapcsolását is, amivel mintegy tudatosan hoznak létre szakmai műhelyeket a fiatal filmesek számára?

Igen, jövő februárban Sibylle Kurz újabb kurzust tart nálunk, így a következő Inkubátor Programnak már természetes, hogy részévé válik a prezentációs workshop. Emellett azt tervezzük, hogy jövőre 3-4 alkalommal Inkubátor Szalont szervezünk, ahol a korábbi ével „inkubátorosai” és a programban jelenleg részt vevők találkozhatnak és megoszthatják egymással a tapasztalataikat. Ezekhez az alkalmakhoz tartozik majd tematika is, tehát igyekszünk a Fast Forwardban bevált módon friss és érdekes tudást szállítani a fiatal szakembereknek.

Nekem személyesen az a tapasztalatom, hogy a tudásátadás mellett rendkívül fontos, hogy aktív közösségeket hozunk össze, és jó érzés, hogy mi ezt katalizálhatjuk.

Jelenleg egy felnőtt filmes tábor tervezésével is foglalkozunk, de tudjuk, hogy az új programok fejlesztése nem az íróasztalnál dől el, folyamatosan kapcsolatban vagyunk a szakmával, és figyeljük kell, hogy mi működik, és mi nem.