Kettős életek: Mindenki mással csinálja

2019.08.01. 18:30

A hűtlenség ugyanúgy bekopoghat a fiatal szerelmesek és a több éves házasok talán már unalmas hálószobájának ajtaján is.

A film már a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon, azaz a világpremierjén is óriási sikert aratott. A díjnyertes francia rendező, Olivier Assayas, részben magyar származású, így kicsit mi is büszkék lehetünk erre a minden másodpercében kortárs, romantikus vígjátékba oltott drámára.

Olivier Assayas nevét olvasva okkal bízhatunk benne, hogy egy élvezhető és emlékezetes film vár ránk, ha beülünk legújabb alkotására. A Démoni szeretők, az Irma VepA stylist és a Május után forgatókönyvírója és rendezője gyakran rukkol elő váratlan, érdekes és izgalmas megoldásokkal, ám egy valamiben minden filmjével kapcsolatban biztosak lehetünk: munkái maradéktanul tökéletes „művészfilmek" (amire mi lenne a legjobb bizonyíték, mint az, hogy egytől egyig a legmeghatározóbb filmfesztiválok élvonalában szerepelnek). Karaktereit pedig olyan színészek alakítják, akik nem csak makulátlanul beleillenek Assayas világába, de több Oscarral kitüntettek is, ezúttal például Juliette Binoche.

Kettős életek (Juliette Binoche)Forrás: Vertigo Média

Ugyanakkor Assayas kifinomult stílusú filmjeit olyan intelligens humor veszi körül, hogy lehetséges csak azok értik meg, akiknek van némi filmtörténeti előképzettségük. Ez a történet is hemzseg azoktól a filmes áthallásoktól, amikkel azt feltételezi az alkotó, hogy minden mozilátogatónak kézenfekvő Hanake különleges munkásságának legnagyobb alkotása vagy az, hogy milyen Az ébredő Erő plakátja.

A kortárs értelmiséget megszólító Kettős életek témája olyan kérdéskör köré épül, ami igen meghatározó az irodalmi szférában, és egyértelműen szemlélteti a generációk közti különbségeket és hasonlóságokat. Assayas szerint az elsődleges különbség az, hogy a digitális média térhódításával átalakult (átszocializálódott) a mai húszasok tartalomfogyasztása, a hasonlóság pedig, hogy a hűtlenség ugyanúgy bekopoghat a fiatal szerelmesek és a több éves házasok (talán már unalmas) hálószobájának ajtaján is.

Kettős életek (Juliette Binoche és Vincent Macaigne)Forrás: Vertigo Média

A film érzékenyen, mégis határozottan közelít a megcsalás jelenségéhez. A történet két értelmiségi házaspár (benne egy könyvkiadóval és íróval, illetve egy e-book forradalmár titkárnővel) szövevényes szerelmi életét ábrázolja, ahol minden „résztvevő" tisztában van a másik hamisságával, de olyannyira tisztelik egymás individuumát, hogy egyetlen ajtócsapkodós vita sem kerekedik a magánéleti beszélgetésekből, sőt, csak a film lezárásában lehet felfedezni némi feszültséget a feleségek között, ám ezt is annyira értelmiségi módon oldják meg, mintha csak a vacsora utáni sütemény receptjéről csacsognának.

Assayas már a film közben is elsüt néhány jó poént, a legjobbat mégis a végére tartogatja. A filmben sorozatszínésznőt alakító Juliette Binoche–ról valódi színésznői minőségében kezdenek el beszélgetni (ezzel is szeretője, az introvertált író vonzalmára hajazva, aki azt szeretné, ha regényének hősnőjét Binoche alakítaná).

A Kettős életek megismerteti 2019 középkorú diplomás rétegének gondolkodását, és azt is, hogy ők hogyan reagálnak a folyamatosan változó, fejlődő világra. Hamar kiderül, hogy a húszasok kedvenc tartalomfogyasztó eszközeit, az e-bookot, a blogokat, és a social média elengedhetetlen felületeit a mai ötvenesek távolságtartással (ha úgy tetszik szkepticizmussal és bizalmatlanággal) kezelik. Másrészt tanulságos képet fest arról, hogy miként lehet méltósággal kezelni, ha valaki hűtlenségen kapja azt, aki örökhűséget fogadott neki. S noha egyik téma sem tartozik a szuperizgalmak közé, az alkotói zseninek köszönhetően az új Assayas-film mégis egy végig izgalmas és élvezhető alkotás lett.