Charles Manson, náci após és koreai csalók lepik el a magyar mozikat - videók

2019.08.03. 21:43

Az év második felének premierdátumai már publikusak, és ezeket látva igen erős mozikínálatra számíthatunk. A közönség- és a művészfilmek rajongóinak egyaránt lesz miből válogatni: visszatér John Rambo, a Terminátor, a Star Wars, jön Quentin Tarantino új filmje (Volt egyszer egy... Hollywood), kétszeres Oscar-jelölt német történelmi thriller (Mű szerző nélkül), és Cannes-ban Arany Pálmát nyert dél-koreai családi tragikomédia is (Élősködők). A magyar kínálatról már írtunk, ezúttal a külföldi filmtermésre fókuszálunk, amiből néhány filmet már láttunk is.

Az augusztus várhatóan Quentin Tarantinóé lesz a magyar mozikban: a Volt egyszer egy... Hollywood az év egyik legjobban várt filmje. Az augusztusi premierek közül egy filmet már láttunk is: a 29-én debütáló Az amerikai birodalom bukása a kolozsvári 18. Transilvania Nemzetközi Filmfesztivál zárófilmje volt. A francia nyelvű kanadai film főhőse Pierre-Paul, a filozófiából doktorált, de futárként dolgozó neurotikus, aki egy nap belecsöppen egy balul elsült rablásba, és hirtelen ötlettől vezérelve megtartja a pénzeszsákokat. A nyomozók átlátnak a szitán, így először el kell rejtenie a pénzt, aztán pedig tisztára mosni. Denys Arcand (Barbárok a kapuk előtt) rendezése ígéretesen kezdődik: mintha A közösségi háló Zuckerbergje (Alexandre Landry még hasonlít is Jesse Eisenbergre) próbálna helytállni egy krimi-thrillerben, de a film aztán száraz dokumentumfilmbe megy át a kapitalizmus működéséről, pedig a néző nem erre vett jegyet, így kudarc az eredmény.

 

Míg az augusztust főleg a Volt egyszer egy... Hollywood és esetleg Halálos iramban: Hobbs & Shaw dominálhatja a kasszáknál, a szeptember már a hollywoodi közönségfilmeké lesz: jön a Stephen King bestselleréből készült Az: Második fejezet (producereivel itt interjúztunk a Gyerekjáték című filmjük kapcsán), a sikersorozatot folytató Downton Abbey, Brad Pitt űrutazós filmje, az Ad Astra – Út a csillagokba és a Rambo V - Utolsó vér. Októberben is lesz mire jegyet váltania a zsánerfilmek kedvelőinek: a torontói és a velencei filmfesztiválról érkezik a Joker Joaquin Phoenix főszereplésével, jön az egyaránt Budapesten forgatott Gemini Man (a dupla főszerepben Will Smith) és a Terminátor: Sötét végzet, és várható még a Demóna: A sötétség úrnője Angelina Jolie-val, és a Zombieland 2. - A második lövés is. Ami az artmozik kínálatát illeti, október 31-én Cannes-ból érkezik A legfehérebb nap (Hvítur, Hvítur Dagur, avagy A White White Day), amit már láttunk a kolozsvári TIFF-en, és azt írtuk róla, hogy

 

szerzői dráma kettőről az élet legfontosabb témái közül: halálról és szerelemről.  

Ingvar E. Sigurdsson és Ída Mekkín Hlynsdóttir A legfehérebb nap című filmbenForrás: A White, White Day

Ugyanezen a fesztiválon láttuk a szintén októberben (10-én) mozikba érkező Mű szerző nélkül című filmet, ami német filmként - szokatlan módon - két Oscar-jelölést is kapott, a legjobb idegen nyelvű filmnek járó mellett az operatőri munkáért is jelölték Caleb Deschanel munkáját (az idei Oscar-gálán számos ilyen, több kategóriában is jelölt idegen nyelvű film volt: Roma, Hidegháború...). A film rendezője Florian Henckel von Donnersmarck, az Oscar-díjas Mások élete alkotója. Az amerikai birodalom bukásá-val ellentétben ezt a több mint három órás, de egy percig sem unalmas filmet nyugodt szívvel ajánljuk. A film a neves kortárs festő, Gerhard Richter életén alapul, akit a filmben Kurt Barnertnek hívnak. A náci Németországba születik, aztán az NDK-ban nő fel, végül pedig Nyugat-Németországba disszidál. A film egyszerre esszé a művészetről és feszült történelmi-családi thriller: a főhős sorra megismerkedik a nemzetiszocializmus, a kommunizmus és a liberalizmus művészetelméleteivel, fokozatosan találva meg a saját útját festőként. Közben szerelembe esik és megházasodik, de a nőgyógyász apósáról kiderül, hogy hithű náci háborús bűnös, aki gyűlöli a művészlelkeket. Ennél többet spoiler nélkül nem árulnánk el a fordulatos történetről, amit, ha nem alapulna megtörtént eseményeken, talán el sem hinnénk.

 

 

Novemberben szintén érkezik Stephen King-film a mozikba, ez a Ragyogás folytatása, az Álom doktor. Szintén horror lesz a Lidérces mesék éjszakája (a producer az Oscar-díjas Guillermo del Toro), a Star Wars: Az utolsó jedik rendezője, Rian Johnson krimivel tér vissza (Knives Out), és Hollywood biztosan súlyos összegeket vár a Charlie angyalai-tól és a Jégvarázs 2-től is. Jön még az Christian Bale és Matt Damon új filmje, Az aszfalt királyai is, de a hónap legérdekesebb hollywoodi közönségfilmjének a november 7-én debütáló Midway-t jósoljuk: szokatlan módon amerikai-kínai koprodukció, amit a látványos katasztrófafilmjeiről (Godzilla, A függetlenség napja, Holnapután) híres német Roland Emmerich rendez. Játszik benne Woody Harrelson, Ed Skrein, Luke Evans, Dennis Quaid, és Aaron Eckhart, de elsősorban attól ígérkezik izgalmasnak, hogy a midwayi csatáról szól, ami a II. világháború egyik döntő ütközete volt, amiben az USA és Kína együtt viselt hadat Japán ellen.

Decemberben minden bizonnyal a Star Wars: Skywalker kora fog tarolni, talán csak a Jumanji - A következő szint és a Macskák jelenthetnek konkurenciát. Az artmozikban viszont sikerre számíthat még az idei cannes-i fesztiválon Arany Pálma-díjat nyert dél-koreai Élősködők, Bong Joon-ho rendezése. Aki már régóta a roppant erős dél-koreai filmipar egyik sztárja (A gazdatest, Snowpiercer). Ugyancsak a cannes-i versenyprogramból érkezik december 26-án a Gomera, a román új hullám egyik legfontosabb alkotójaként számon tartott Corneliu Porumboiu rendezése, aminek a hazai premierjét láttuk a kolozsvári TIFF-en, és azt írtuk róla, hogy Porumboiu ezúttal közönségfilmet készített, ami viszont ellenméreg is önmagára: a rendező végig érzékelteti, hogy csak egy filmet nézünk, és hogy a filmek gyakran csalfák.